Tubeless tape vragen

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Gebruikersavatar
ak-77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3123
Lid geworden op: do 5 januari 2012, 00:23

Gewicht is echt de minst boeiende reden om naar tubeless over te stappen. Van een onsje ducttape ga ik geen last hebben. Dit zijn bovendien mijn oude wielen voor de modderritten in de winter.
Give me little bits of / more than I can take
Dickiescbb
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 4
Lid geworden op: ma 6 april 2015, 18:07

Grease monkey schreef:Zo, drie lagen duct tape :o ? Dat heft het gewicht voordeel van tubeless aardig op.

Groeten, Remco
Tubeless gaan voor gewicht voordeel ? jij snapt het niet helemaal. Beste wat ik gebruikt heb en nog steeds gebruik is tape van Tessa ( bij meeste bouwmarkten te koop) plakt goed en zorgt voor een goeie afdichting en een stuk goedkoper dan velgentape
Gebruikersavatar
borre mtb
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 466
Lid geworden op: di 12 augustus 2014, 19:52

Dickiescbb schreef:
Grease monkey schreef:Zo, drie lagen duct tape :o ? Dat heft het gewicht voordeel van tubeless aardig op.

Groeten, Remco
Tubeless gaan voor gewicht voordeel ? jij snapt het niet helemaal. Beste wat ik gebruikt heb en nog steeds gebruik is tape van Tessa ( bij meeste bouwmarkten te koop) plakt goed en zorgt voor een goeie afdichting en een stuk goedkoper dan velgentape
Welke tesa gebruik je, de Tesa 4289.
Online is deze matig te vinden

Heb zelf met gorillatape slechte ervaring, de latex lost het plaklaagje op.
MJV
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 383
Lid geworden op: ma 31 oktober 2016, 21:45

borre mtb schreef:
Dickiescbb schreef:
Tubeless gaan voor gewicht voordeel ? jij snapt het niet helemaal. Beste wat ik gebruikt heb en nog steeds gebruik is tape van Tessa ( bij meeste bouwmarkten te koop) plakt goed en zorgt voor een goeie afdichting en een stuk goedkoper dan velgentape
Welke tesa gebruik je, de Tesa 4289.
Online is deze matig te vinden

Heb zelf met gorillatape slechte ervaring, de latex lost het plaklaagje op.
Tesa tape hier: https://www.destil.nl/producten/bevesti ... /200154063" onclick="window.open(this.href);return false;

Op veel plekken in NL gratis af te halen via een filiaal van Destil.
Gebruikersavatar
Grease monkey
All rounder
All rounder
Berichten: 120
Lid geworden op: wo 18 november 2015, 13:34
Mijn mountainbike: CUBE.Reaction GTC SL 29

Dickiescbb schreef:Tubeless gaan voor gewicht voordeel ? jij snapt het niet helemaal.
Beste Dickiescbb, deze uitspraak getuigd alleen maar dat jij zelf nog wat meer over tubeless fietsbanden/wielen moet leren...

Groeten, Remco
Gebruikersavatar
ak-77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3123
Lid geworden op: do 5 januari 2012, 00:23

Grease monkey schreef:
Dickiescbb schreef:Tubeless gaan voor gewicht voordeel ? jij snapt het niet helemaal.
Beste Dickiescbb, deze uitspraak getuigd alleen maar dat jij zelf nog wat meer over tubeless fietsbanden/wielen moet leren...

Groeten, Remco
Misschien. Misschien niet. Feit is wel dat er een aantal voordelen aan tubeless rijden zijn die door heel veel berijders belangrijker worden gevonden dan die paar gram die je kunt winnen tov een lichtgewicht latex binnenband. Maar daar gaan al 350 andere draadjes over dus laten we het hier gewoon over tape hebben.
@MJV, bedankt voor de Destil tip. Die ga ik gebruiken de volgende keer dat ik tape nodig heb.
Give me little bits of / more than I can take
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29780
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Over die tape.
Ik had ff snel een rolletje nodig en ik vond deze bij de Hema:
19mm x 10m € 3,-
Afbeelding

Afbeelding

Deze kan natuurlijk ook, Tesa 4289.
Afbeelding
Verkrijgbaar via de webshop van bijv. Destil.nl
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Grease monkey
All rounder
All rounder
Berichten: 120
Lid geworden op: wo 18 november 2015, 13:34
Mijn mountainbike: CUBE.Reaction GTC SL 29

Ja de Tesa 4289 is mijns inziens inderdaad de Yellowtape. Werkt en voelt hetzelfde.

Voor 14 Euro inclusief verzenden bij Klium.nl. Een rol van 25mm x 66m Tesa 4289.

Kan je nog eens wat fout doen. Het eerste wiel ging niet echt goed. Tape eraf en weggooien en weer overnieuw beginnen. Je hebt toch 66 meter :wink: .

Groeten, Remco
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29780
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Héél strak aantrekken, zodat de tape goed het gootje van de velg volgt.
Dan is de afdichting optimaal én dan gaat het omleggen vd band het makkelijkst.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Grease monkey
All rounder
All rounder
Berichten: 120
Lid geworden op: wo 18 november 2015, 13:34
Mijn mountainbike: CUBE.Reaction GTC SL 29

Inderdaad, goed strak trekken die tape. De eerste keer had ik dat niet en had ik allemaal plooien in de tape.

Groeten, Remco
Gebruikersavatar
Gary Visser
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 705
Lid geworden op: zo 27 januari 2008, 23:25
Mijn mountainbike: 9er O2 x2

Yellow tape is inderdaad duur maar tenzij 'in case of emergency' begrijp ik niet waarom mensen duct tape gaan gebruiken om een paar euro te besparen, en dan nog kan je imho beter een binnenband plaatsen.

Ik gebruik het wel veel op mijn werk. De lijm van duct tape degradeert vrij snel en als je dat goedje ooit volledig terug uit je velgen wilt dan staat je een onaangenaam werkje te wachten. Zou het dus niemand aanraden.

Die Tesa is wel een goede tip. Op youtube vind je filmpjes die tonen hoe je tape op de correcte manier plaatst, zelf gebruik ik meestal ook 2 lagen.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29780
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Yellowtape en Tesa = bestellen, wordt met een beetje pech pas geleverd na het weekend.
Die Hema tape hing in het rek.
Emergency is wat overdreven, meer een typisch geval van geen geduld ;)
Ik had ook de resterende 50 a 60cm yellowtape in 32 stukjes kunnen knippen om zo ieder ventielgat af te plakken, maar dit leek mij wel een poging waard.
Lijmresten is misschien wel een dingetje...

FYI, wel een rol Tesa besteld.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7341
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Ik had een ductape kloon in niet-tubeless wielen. Serieus lopen vloeken toen dat eruit moest.

Nu al een tijdje een rol 4289 in bezit, wat toch een stuk beter functioneert. Direct na aanbrengen monteer ik in de regel een oude, makkelijk te monteren band met binnenband voor een nachtje op hoge druk (350~400 kPa) om het aan te drukken.
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4276
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

op ebay is de tesa ook goed te vinden ik heb een 19mm en 25mm rol was iets van 25 euro, daar doe ik wel weer een paar jaar mee.
hylco
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 37
Lid geworden op: do 18 juli 2013, 21:14

hallo allen,
voor de eerste maal ook mijn wielset zelf tubeless maken,wou voor ik mijn bestelling plaats toch even zeker van mijn stuk zijn.
velgen hebben een binnenbreedte van 19mm.
kan ik dan ook gewoon 19mm tape gebruiken of toch beter 17mm nemen.

alvast bedankt.
Plaats reactie