1 x setup met grote cassette, gripshift en... betaalbaar?

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16845
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ik heb een vraag over 1 x setups met een licht verzet en te schakelen met gripshifter. Ben een beetje het overzicht kwijt van wat er zoal is aan cassettes met grote kransjes, op welke bodies ze dan wel of niet passen en wat er nog een beetje betaalbaar is. Ik zie cassettes van Sram en Shimano, maar ook van Sunrace, E13 en allerlei extenders en allemaal zijn ze ideaal. Tenminste, volgens de marketeers ;-)

Wat zouden de opties zijn als ik mijn huidige lichtste verzetje wil behouden: een 20t granny icm een 34er als grootste achter. Ratio is daarmee 20 / 34 = 0,588
Met een 28 voorblad(je) zou ik dan bijvoorbeeld een cassette met een 48 nodig hebben.

Verdere eisen:
- gripshift shifter bruikbaar, dus gebonden aan een Sram derailleur neem ik aan.
- betaalbare cassette, dus niet zo'n >200 euro geval (zeg 100,- als grens, hoewel ik dat eigenlijk al belachelijk vind. XT-9 kost net over de 40 euro...).
- bij voorkeur te monteren op een Shimano body, maar als de rest klopt zou een xd-body te overwegen zijn. Mijn naaf is iig om te bouwen. Voordeel is wel dat je meteen van invretende cassettes af bent.

De zware kant van het verzettenspectrum vind ik totaal oninteressant, ik wil een klimverzetje voor de Alpen dat niet zwaarder is dan ik nu heb (lichter mag wel ;-)).
Ik begrijp dat het makkelijker wordt als ik de gripshift-eis laat vallen, maar ik krijg last van mijn duim bij drukshifters dus die zijn echt geen optie.

Als bovenstaande eisen niet te combineren zijn weet ik in elk geval zeker dat ik alle frames zonder voorderailleur-mogelijkheid niet meer hoef te bekijken als ik wat op internet aan het smurfen ben ;-)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5635
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

De extenders/cassettes die je ziet voor SRAM setups gaan "maar" tot 46. Je ziet ook geen andere kooien die dat oplossen, waardoor je met een grotere krans kan rijden.
Daarbij zijn die cassettes ook vaak vrij duur (voor op een SRAM XD body).

Met een 46 krans achter, moet je echter naar een 26 voorblad om een beetje in de buurt te komen van je huidige lichtste klimverzet.

Als je het niet erg vind om op je lichtste verzet niet veel harder dan 25-26 km/u te rijden (in geval van "goedkopere" cassette met een 11t als kleinste), dan is dat niet eens zo'n heel groot probleem.
Dan kan dat dus zelfs met een standaard shimano body.

Denk dan aan een sunrace of XT 46-11 cassette, met een SRAM 11s gripshifter en SRAM derailleur.
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
KleinPalomino
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4517
Lid geworden op: vr 23 mei 2008, 14:14

Vergeet die range-extenders maar, als je pijngrens om en nabij de 100 euro ligt:
https://r2-bike.com/Cassette-Extension-Sets" onclick="window.open(this.href);return false;

Ik zie wel een 46t Shimano voor net onder de 100 euro (Bij R2bike, elders misschien nog goedkoper?). En dan met een 26t voor. Heb je wel het lichte verzet dat je zoekt. Alleen een 26t met een 11t heb je absoluut geen zwaar verzet maar goed, dat is geen issue dus. En volgens mij kun je een Shimano 11spd cassette prima rijden met SRAM gripshift en derailleur. Daar ben ik echter geen expert in.

EDIT: Mac is me voor! :-q :lol:
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16845
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

En de nog grotere cassettes zijn allemaal 12-speed?
En peperduur?

Zo'n 26 voorblad zou dan alleen bij "berg"ritten gemonteerd moeten worden, thuis mag het net wat groter omdat je anders aan de zware kant nèt wat krap uitkomt. In de bergen geen punt, beneden kom je toch wel ;-)

Maar zit je bij zo'n voorbladwissel ook niet meteen aan een andere ketting (en dus ook cassette), want het spul loopt natuurlijk wel op elkaar in. En dat zal bij een kleiner kettingwiel nog eerder gebeuren als bij een groot. Dat betekent dus twee drivetrains op voorraad houden.

Ik word nog niet meteen enthousiast over zo'n switch naar een 1 x setup: nu rijd ik 2x9 met een goede cassette van net over de vier tientjes (XT) en heb bereik genoeg voor mijn manier van rijden. Helaas komen er steeds meer -op zich mooie- frames die geen voorderailleur meer aankunnen. Dat zou voor mij de enige reden zijn een 1 x setup te overwegen en is daarmee ook de trigger voor dit topic.

Een Rohloff zou imo ook een goed alternatief zijn, alleen niet in combinatie met een fully. Het onafgeveerde gewicht is nogal fors, en de kracht die de afsteuning van de naaf op de achtervork uitoefent is ook flink. Foto's van daardoor gescheurde achtervorken genoeg op internet...
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5635
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

Zoiets zou dan nog een optie zijn:
Afbeelding

Een 11s cassette met een grotere krans dan 46 zal flink in de papieren gaan lopen, net als een cassette voor op een SRAM XD body met een 46t krans.
(hoewel die laatste voor jou ideaal zou zijn)
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5635
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

Met een Hope 44-9 cassette zit je redelijk aan je max qua bereik in 11S en zou je niet eens heel veel verschil hebben als je er een 26t voorblad opzet.
https://www.bike-components.de/en/Hope/ ... 16-p49880/" onclick="window.open(this.href);return false;

Dan is je kleinste verzet 0.59 en je zwaarste verzet 2.9.
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Zou een handmatige granny nog wel een optie zijn? Neem je een 30t narrow wide met een Shimano 10 speed 36t XTcassette met 40t exander, en dan dus een 22t zonder voorderailleur voor als je lang en flink omhoog moet. Hou je lekker je huidige gripshift en kost het je weinig.
Alternatief is een handmatige granny met 46t Shimano cassette, nieuwe 11s gripshift en sram derailleur.
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Suntoro
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1847
Lid geworden op: vr 4 juni 2010, 15:15
Mijn mountainbike: is voor sommigen een monster, voor mij gewoon zachtaardig... :)

suravida schreef:Zou een handmatige granny nog wel een optie zijn? Neem je een 30t narrow wide met een Shimano 10 speed 36t XTcassette met 40t exander, en dan dus een 22t zonder voorderailleur voor als je lang en flink omhoog moet. Hou je lekker je huidige gripshift en kost het je weinig.
Alternatief is een handmatige granny met 46t Shimano cassette, nieuwe 11s gripshift en sram derailleur.
+1

Inderdaad, gewoon een dubbel monteren met die 30T NW zonder voorderailleur. Gewoon ff stoppen om te schakelen. Afschakelen naar de 22 zal misschien met je voet wel lukken. Opschakelen naar de 30T zul je wel even moeten stoppen en vieze vingers krijgen... Volgens mij zijn er al personen die het zo doen, heb het vaker gelezen.

Achter dan gewoon die 11-46 cassette en je komt overal wel boven...

Als je echt 1x11 of 1x10 wil rijden kun je natuurlijk ook gewoon los een extra blad meenemen. Je tool heb je altijd wel bij je. Dan schroef je gewoon je blad los en monteer je een groter of kleiner blad... Je bent toch niet iemand die snel omhoog of omlaag wilt lees ik altijd. Maar dat wisselen is met maar 1 blad goed te doen... ;). Strava doe je sowieso niet aan, dus belangrijk zijn je tijden toch niet... :winkie: :bier:

Je voorblad slijt meestal niet zo snel en kun je eerder wisselen voor een ander blad zonder dat het niet lekker meer loopt.

Mocht je voor een Shimano cassette willen gaan. SLX is prima, zat... Heb er vandaag eentje gemonteerd ter vervanging van mijn XT cassette...

Afbeelding

i.c.m. een Sram X1 ketting...

Beide goedkoper als een XT setje. Set is eventueel te bedienen met een Sram derailleur en shifter... GX derailleur is ook een stuk betaalbaarder dan de duurdere Sram derailleurs.

Je zou natuurlijk ook eens kunnen leren om te schakelen met triggers i.p.v. draaiers. Na een jaartje ben je er vast wel aan gewend... En GX shifter is ook stukken goedkoper.

Edit: Wist niet dat Sram ook GX draaishifters had... :roll:
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4077
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Hoe dan ook, met 1x11 kom je niet aan het bereik (en kleinere stapjes) dat je huidige 2x9 biedt. Volgens mij kun je mbv directmount adapters oid vaak ergens een voorderrie aan hangen, handmatig schakelen is natuurlijk een oplossing (zo reden ze rond 1900 de tour de france ook :winkie: ) maar gewoon geen frame kopen zonder voorderrie is natuurlijk de beste oplossing.
Nimbus
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3901
Lid geworden op: zo 22 november 2009, 08:51
Contacteer:

Heb je ook aan een andere crank gedacht ivm die kleinere bladen, of wil je die dan op de 64BCD monteren?
"The German word for nipple is 'Brustwarze', breast wart. Here I feel is a nation that may be relied upon to produce a man's bike."
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16845
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Daar ben ik nog niet mee bezig geweest, er is geen sprake van een concreet plan.
Maar ik zit zo af en toe weleens wat langs fietsshops te surfen (oh? vreemd... :o ) en dan zie ik soms mooie frames die niet voor een voorderailleur geschikt zijn. En ik heb me totaal niet verdiept in dit soort drivetrains, vandaar de vraag.

Handmatig omleggen zou kunnen, maar is natuurlijk wel een noodgreep...
Suntoro, ik zou best kunnen wennen aan drukkers (heb er ook wel mee gereden) maar krijg last van mijn duimgewricht bij die dingen. En gripshifters zijn imo ook echt beter ;-)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
KevinBel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1800
Lid geworden op: ma 20 augustus 2012, 23:15
Mijn mountainbike: Cotic Rocket 2017 Gen2 & Stanton Slackline 4130 Gen3

En ik dacht dat ik al een licht verzet had met 11-42 en 28 voor :O
Daar ga jij op kapot dan als ik het goed begrijp...
Gebruikersavatar
Bergbike
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2992
Lid geworden op: ma 14 november 2011, 22:06
Mijn mountainbike: Grand Canyon AL SL 6.9 2016, Lego Fully 2.7" 2014
Contacteer:

11-42T met 24T kettingblad, dan heb je een bereik van 0.571 tot 2.182. Die 2.182 lijkt niet veel, maar op een 29" en bij 100rmp cadans is dat 30km/h. Is toch eigenlijk voldoende?

Ik lees ook veel 11-46 tips, maar als 100,- de pijngrens is, is 60,- de comfortgrens. En terecht, belachelijk duur spul. Je moet wel gek wezen om je door marketing zoiets aan te laten praten. :winkie:
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29978
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ja, wat Bergbike zegt, 24 met 11-42.
Of een sjoemel 1x met 32 en stiekem een 22 granny er naast.
Dan kom je met 11-42 heel ver.
Zelf met een 10 speed 11-36 kom je dan al op 0,61 (op de granny)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4077
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Een nadeel van al die 1x setups is dat je in Nederland 95% vd tijd op de kleinste paar kransjes rijd om nog wat klimverzet over te houden. Ik heb op mijn Krampus 1x11 Sram NX plus 32 voor, omdat het niet anders kan (geen ruimte voor granny) maar met 36-22 voor en 11-34 (of 11-36) op mijn 29er rijd ik toch echt gemiddeld met rechtere kettinglijn en groter bereik voor in het buitenland.
Plaats reactie