Bandenspanning

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
pearle86
All rounder
All rounder
Berichten: 142
Lid geworden op: ma 30 maart 2015, 23:05
Mijn mountainbike: Specialized Epic HT 2017

Ik zit altijd te klooien met mn banden spanning..
Soms 2.5 bar soms 2 bar en soms rond de 1.5..
Ik heb net nieuwe bandjes besteld bij m'n lbs..
Het wordt voor roro 29x2.25 en achter rara 29×2.25.
Wat is hierbij de juiste bandenspanning?
Voor en achter gelijk of juist ongelijke bandenspanning?
Ik rij vooral in de bossen van de Veluwe.
Heeft iemand een idee of is dat echt heel persoonlijk en moet ik maar blijven uitproberen wat ik het lekkerste vind rijden?

Gr Cornee
Fietsen is gezond, dus eet meer fiets..
Strava: Cornee Aschman..
One Only
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 551
Lid geworden op: di 13 september 2016, 14:48

Ik vrees toch dat laatste :wink:

Eea is namelijk ook afhankelijk van vele factoren, jouw gewicht, rij je fully-hardtail-star, hoe breed zijn je velgen, met binnenbanden of tubeless.

Ikzelf rijdt op 29 inch tubeless op 1,2 voor en 1,4/1,5 achter. Dat op zowel fully, hardtail als starre singlespeed.

Succes :-q
pearle86
All rounder
All rounder
Berichten: 142
Lid geworden op: ma 30 maart 2015, 23:05
Mijn mountainbike: Specialized Epic HT 2017

M'n gewicht is 70kg het is een hardtail met biba... de velg maat weet ik niet...
Fietsen is gezond, dus eet meer fiets..
Strava: Cornee Aschman..
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16079
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Probeer het ergens tussen de 1.5 en de 1.8 bar. Maar het blijft een gok vanaf hier. Alleen jij kunt voelen of je een heel zachte band lekker vindt. Die drijft namelijk wat meer over zand en slokt hobbels beter op. Maar wil ook iets rollen in de bochten. En doorslaan op hogere wortels. En zwabberen als je af en toe springt.

Dus niet al te laag beginnen - en zeker niet te hoog - en lekker gaan proberen!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Bowiex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3681
Lid geworden op: di 21 februari 2012, 15:56
Mijn mountainbike: Loekie 3-wieler
Contacteer:

85 kilo met bepakking net onder de 2 bar op Ht 29x2.25.

Maar dit zegt niets over wat jij fijn zal vinden.
Gebruikersavatar
Corke
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 956
Lid geworden op: do 19 februari 2009, 16:59
Mijn mountainbike: SingleBe Onyx

One Only schreef:Ik vrees toch dat laatste :wink:

Eea is namelijk ook afhankelijk van vele factoren, jouw gewicht, rij je fully-hardtail-star, hoe breed zijn je velgen, met binnenbanden of tubeless.

Ikzelf rijdt op 29 inch tubeless op 1,2 voor en 1,4/1,5 achter. Dat op zowel fully, hardtail als starre singlespeed.

Succes :-q
Misschien je pomp eens beter calibreren :wink:
Maar ff serieus. Weet je wel zeker dat het inderdaad ook maar 1,2 en 1,4 is. Want dat is wel heeeel erg laag. Zelfs voor tubeless.
One Only
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 551
Lid geworden op: di 13 september 2016, 14:48

Als mijn pomp liegt lieg ik ook :wink:

Maar zal max 0,1 afwijken denk ik. Deze pomp http://www.futurumshop.nl/topeak-joe-bl ... pomp.phtml" onclick="window.open(this.href);return false;

Ik weeg ook maar 68 kg excl kleding, rugzak etc. Maar rijdt dit op de Camber in de Alpen maar ook hier op de starre SingleBe. Sinds kort ook een Honzo (met brede velgen). Allemaal tubeless op deze bandenspanning. Geen last van doorslaan of burpen. Als ik boven de 1.6 voor ga dan ga ik merkbaar glijden.

Maar misschien eens vergelijken met een andere pomp. Maar op mijn pomp dus de genoemd waardes.

Wat rij jij op je SingleBe?
Gebruikersavatar
Corke
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 956
Lid geworden op: do 19 februari 2009, 16:59
Mijn mountainbike: SingleBe Onyx

One Only schreef:Als mijn pomp liegt lieg ik ook :wink:

Maar zal max 0,1 afwijken denk ik. Deze pomp http://www.futurumshop.nl/topeak-joe-bl ... pomp.phtml" onclick="window.open(this.href);return false;

Ik weeg ook maar 68 kg excl kleding, rugzak etc. Maar rijdt dit op de Camber in de Alpen maar ook hier op de starre SingleBe. Sinds kort ook een Honzo (met brede velgen). Allemaal tubeless op deze bandenspanning. Geen last van doorslaan of burpen. Als ik boven de 1.6 voor ga dan ga ik merkbaar glijden.

Maar misschien eens vergelijken met een andere pomp. Maar op mijn pomp dus de genoemd waardes.

Wat rij jij op je SingleBe?
Oke, vroeg me vooral af of je geen last hebt van dat burpen met die 1,2. Maar je bent dan ook niet zwaar. Scheelt ook.
Ik rij momenteel niet tubeless. Heb 2 Rubena's 2,25 die ik rij met 1,9 achter en 1,8 voor.
Maar ik zat dit ff te lezen omdat ik ook naar tubeless wil overstappen.
Ben wel benieuwd hoe goed mijn rubena's tubeless te maken zijn.
worstkaas
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 533
Lid geworden op: wo 23 april 2014, 12:36
Mijn mountainbike: Canyon Lux 2019

Sinds ik tubeless rijd heb ik ook 1.5 achter en 1.3 voor. Voelt nog veel harder aan als binnenbanden op 2 bar.

Ook 68kg op een 29er.

Als ik nog lager in spanning ga begint de band teveel te rollen in de bochten.
One Only
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 551
Lid geworden op: di 13 september 2016, 14:48

@ Corke:
Nee echt geen last van. Anders ging er snel wat lucht bij. Is altijd zoeken tussen niet burpen, grip en "comfort". Die bandenspanning heb ik nu dus gevonden. Met binnenbanden reed ik altijd met meer bar. Ook zo ongeveer 1.6 voor en 1.8 achter.

Vorige week de banden van de Honzo tubeless gemaakt. Was echt een verademing tov toen de binnenbanden er nog in zaten. Het rijdt voor mijn gevoel "soepeler" of zo. Buiten dat is het niet snel lek rijden natuurlijk ook fijn. Al had ik daar met binnenbanden ook zeer weinig last van. Een maat van mij rijdt relatief vaak lek op dezelfde routes.... Zal ook iets met techniek te maken hebben denkt ik :tong

Of jouw banden goed tubeless gaan en niet burpen weet ik niet. Uiteindelijk wordt vrijwel iedere band luchtdicht. Burpen is meer een kwestie van hoe de vergrand is en hoe de band daar invalt. Met welke velgen rijd jij?
Laatst gewijzigd door One Only op vr 7 oktober 2016, 22:30, 1 keer totaal gewijzigd.
One Only
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 551
Lid geworden op: di 13 september 2016, 14:48

worstkaas schreef:Sinds ik tubeless rijd heb ik ook 1.5 achter en 1.3 voor. Voelt nog veel harder aan als binnenbanden op 2 bar.

Ook 68kg op een 29er.

Als ik nog lager in spanning ga begint de band teveel te rollen in de bochten.
Ja, nou je het zegt! Ik heb ook altijd het gevoel dat de tubeless banden harder staan dan met binnenbanden op dezelfde spanning :~
pearle86
All rounder
All rounder
Berichten: 142
Lid geworden op: ma 30 maart 2015, 23:05
Mijn mountainbike: Specialized Epic HT 2017

Mag ik vragen waarom jullie voor zachter doen dan achter?
Fietsen is gezond, dus eet meer fiets..
Strava: Cornee Aschman..
worstkaas
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 533
Lid geworden op: wo 23 april 2014, 12:36
Mijn mountainbike: Canyon Lux 2019

pearle86 schreef:Mag ik vragen waarom jullie voor zachter doen dan achter?

Er komt meer gewicht op je achterwiel dan op je voorwiel
One Only
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 551
Lid geworden op: di 13 september 2016, 14:48

Achter heb je over het algemeen meer gewicht dan voor dus ook meer bandenspanning nodig om niet bij iedere wortel e.d. op je velg te butsen. Voor heb je minder gewicht en (meestal) vering van de vork.
pearle86
All rounder
All rounder
Berichten: 142
Lid geworden op: ma 30 maart 2015, 23:05
Mijn mountainbike: Specialized Epic HT 2017

Oké thnx... weer wat geleerd.. :-q
Fietsen is gezond, dus eet meer fiets..
Strava: Cornee Aschman..
Plaats reactie