XT shifter

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
Niek-XRAIL
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 220
Lid geworden op: ma 2 februari 2015, 12:31
Mijn mountainbike: Votec VC comp

Hallo,
tijdens het fietsen merkte ik dat mijn rechter shifter stroef bewoog (de zilveren hendel van een XT M785 shifter).
na een aantal dagen dus de binnen+buitenkabel vervangen door een set van jagwire, omdat ik vermoedde dat dit het probleem was.
Maar de shifter gaat nog steeds stroef, ook zonder aangesloten kabel, waar zou dit aan kunnen liggen?
en kan ik de shifter zelf opschroeven en het probleem dan verhelpen of is een nieuwe shifter een betere oplossing

PS. de shifter gaat al zo'n 5000 kilometer mee.
E10
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 244
Lid geworden op: do 14 november 2013, 23:14
Mijn mountainbike: Bergamont Trailster EX 7.0

Gewoon voorzichtig openen, met wd40 alle aangekoekt vet, vuil en smeer lossen. Eventueel oude tandenborstel gebruiken. Daarna goed schoonspuiten met remmenreiniger. Laten drogen en smeren met dunne olie. Dan zou het probleem verholpen moeten zijn.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29966
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Openmaken hoeft niet eens.
Als je het dopje er uit schroeft dat bedoeld is om de binnenkabel te vervangen kan je er WD40 of andere spray in spuiten.
Stuk eenvoudiger ;)
WD40 is niet eens het beste smeermiddel dat je kunt gebruiken, maar het volstaat.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
E10
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 244
Lid geworden op: do 14 november 2013, 23:14
Mijn mountainbike: Bergamont Trailster EX 7.0

ThaSingleTrackMastah schreef:Openmaken hoeft niet eens.
Als je het dopje er uit schroeft dat bedoeld is om de binnenkabel te vervangen kan je er WD40 of andere spray in spuiten.
Stuk eenvoudiger ;)
WD40 is niet eens het beste smeermiddel dat je kunt gebruiken, maar het volstaat.
Dit is idd de snelle methode. Heb dit ook wel eens gedaan maar probleem komt dan na korte tijd weer terug. Zoals TSTM al aangeeft is WD40 geen smeermiddel. Beter gewoon goed schoonmaken en smeren. Kun je weer een tijd probleemloos schakelen.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29966
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

je kan ook betere spray gebruiken dan WD40 ;)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Niek-XRAIL
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 220
Lid geworden op: ma 2 februari 2015, 12:31
Mijn mountainbike: Votec VC comp

heb het kapje eraf gehaald en met een borsteltje erover gedaan, hierna olie erover gespoten, kapje er terug op en tientallen keren op/af schakelen. Hij schakelt nu nagenoeg soepel.

Bedankt voor de tips!
Plaats reactie