Snakebite in buitenband repareren (tubeless)

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Gebruikersavatar
ak-77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3123
Lid geworden op: do 5 januari 2012, 00:23

Ik heb een behoorlijk nieuwe Vittoria Barzo waar drie gaatjes in zitten die niet door de latex dicht willen. Dat krijg je ervan als je met iets te weinig druk en teveel snelheid een afdaling met scherpe stenen in rijdt... Een gat zit op het loopvlak, de andere twee vormen een snakebite en zitten allebei in de zijwand, eentje hoog en eentje vlak bij de hieldraad. Het zijn een soort rafelige scheurtjes van iets van 6 of 8mm lang maar niet helemaal door het karkas, de band gaat niet open staan, ook niet met 2.5 bar in een binnenband. Er blijft wel langzaam lucht en latex uit stromen als ik de band tubeless probeer te monteren.
Wat is de beste manier om dit te repareren? Ik lees dingen over secondenlijm, gewone binnenbandplakkers, proppen, duct tape. Wat werkt het best?
Give me little bits of / more than I can take
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10376
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

De buitenband gewoon plakken zoals je een binnenband zou plakken, maar dan met een extra grote plakker. Daarna weer tubeless maken.

Of 3x een 'samurai sword' gebruiken, werkt met name voor onderweg perfect. Dan plak je je band zoals ook de ANWB je autoband plakt.
Eerst met een priem het gat wat groter maken, dan een priem met rubberstaafje erin tot halverwege naar binnen steken. Priem eruit trekken en het rubber blijft achter. Omdat je ook een solutie gebruikt in/rond het gat 'plakt' de boel binnen no time dicht, en je kunt na bijpompen weer door fietsen. Decathlon heeft prima setjes a 10,-, ideaal.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Alien
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1567
Lid geworden op: do 17 juli 2008, 13:10

aurelius schreef:De buitenband gewoon plakken zoals je een binnenband zou plakken, maar dan met een extra grote plakker. Daarna weer tubeless maken.
Als het karkas nog stevig genoeg is, kan dat met een gewone (vulkaniseer)plakker. Is het karkas wel beschadigd, dan bestaan er versterkte buitenbandplakkers die ook gebruikt worden om autobanden te plakken. Die van Rema Tip-Top zijn te herkennen aan de blauwe rand (waar de binnenbandplakkers een rode rand hebben). Op naar de betere automaterialenwinkel!
Vorsprung durch Pedantik.
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Denk dat die Samurai niet werkt vlak bij de hieldraad - te weinig rubber daar?
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
owwwwk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2737
Lid geworden op: za 3 april 2010, 00:01
Mijn mountainbike: Nog meer plastic... :-)

Voor het loopvlak gebruik ik altijd secondenlijm. Met zijkant nog geen ervaring, gewoon proberen ;-) :-) (iemand moet de eerste zijn)

Controleer wel goed of het karkas geen permanente schade heeft
StAlTiCa
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29973
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Alien schreef:
aurelius schreef:De buitenband gewoon plakken zoals je een binnenband zou plakken, maar dan met een extra grote plakker. Daarna weer tubeless maken.
Als het karkas nog stevig genoeg is, kan dat met een gewone (vulkaniseer)plakker. Is het karkas wel beschadigd, dan bestaan er versterkte buitenbandplakkers die ook gebruikt worden om autobanden te plakken. Die van Rema Tip-Top zijn te herkennen aan de blauwe rand (waar de binnenbandplakkers een rode rand hebben). Op naar de betere automaterialenwinkel!
Hier heb ik goede ervaring mee.
Die plakkers zitten in een tubeless repair kitje, maar zijn ook los te koop bij de automaterialen handel.
Oppassen met schuren !
Aan de binnenkant vd band zit het karkas heel dicht aan de oppervlakte, dus een klein beetje opschuren en je zit al op de draad !
Beter om de zaak goed te ontvetten en daarna wat extra solution te gebruiken, zodat het oplosmiddel langer de tijd heeft om in te werken.
Rema heeft trouwens speciaal voor dit werk blauwe solution(zit ook in het kitje), die werkt beter dan de standaard.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16845
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Is het heel raar om een band met drie gaten gewoon weg te gooien? ;-)

Dat zou ik doen, bijna nieuw of niet.
Beetje balen ja, maar niet het eind van de wereld...
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29973
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Als de band verder zgan is én 40 euro of meer heeft gekost, dan zou ik er wel 3 plakkers aan wagen.
De 30 euro die je dan uitspaart kan je weer in de tank gooien, toch genoeg voor een roadtrip naar Z-Limburg.

(Overigens is dit dé reden waarom ik geen dure banden meer koop, dit is me al te vaak overkomen)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
ak-77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3123
Lid geworden op: do 5 januari 2012, 00:23

bedankt voor de tips! Ik ga het met die blauwe plakkers proberen. En ik koop denk ik ook zo'n setje met proppen voor onderweg. Sahmurai beweert trouwens dat het ook werkt voor snakebites, maar ik ben een beetje bang dat het niet meer zo goed aansluit op de velg als er zo'n prop in zit.
Het karkas is nog stevig zat, ik rij er nu mee rond met binnenband en dat gaat zonder problemen. Verder is de band in hele goede staat, dus weggooien doe ik pas als het niet anders kan, ook al kostte ie 'maar' 33 euro. Ik heb trouwens ook nog een behoorlijk nieuwe Vredestein Black Panther liggen met een vergelijkbaar probleem (1 gaatje bij hieldraad). Die had ik wel afgeschreven voor tubeless gebruik en op de plank gelegd voor nood, maar als ik die nog kan reanimeren is het ook leuk.
Give me little bits of / more than I can take
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Laat weten of het werkt! Lastigste lijkt me nog de binnenkant ontdoen van oude sealant...?
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
laatbloeier
All rounder
All rounder
Berichten: 78
Lid geworden op: ma 11 juli 2016, 10:53
Mijn mountainbike: Canyon Nerve AM All Moumtain

Gisteren gekocht bij de Decathlon.
Tubeless repair kit , hij is wel wat aan de dure kant met 8.99 maar mijn band is weer dicht :-q
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29973
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

ak-77 schreef:bedankt voor de tips! Ik ga het met die blauwe plakkers proberen. En ik koop denk ik ook zo'n setje met proppen voor onderweg. Sahmurai beweert trouwens dat het ook werkt voor snakebites, maar ik ben een beetje bang dat het niet meer zo goed aansluit op de velg als er zo'n prop in zit.
Het karkas is nog stevig zat, ik rij er nu mee rond met binnenband en dat gaat zonder problemen. Verder is de band in hele goede staat, dus weggooien doe ik pas als het niet anders kan, ook al kostte ie 'maar' 33 euro. Ik heb trouwens ook nog een behoorlijk nieuwe Vredestein Black Panther liggen met een vergelijkbaar probleem (1 gaatje bij hieldraad). Die had ik wel afgeschreven voor tubeless gebruik en op de plank gelegd voor nood, maar als ik die nog kan reanimeren is het ook leuk.
Hier nog een tip : http://www.notubes.com/help/patchingatire.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;
Voordeel van (versterkte) plakkers boven een prop of plug is dat je de band op die plek ook weer wat stevigheid meegeeft, en niet alleen het gaatje dicht.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Alien
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1567
Lid geworden op: do 17 juli 2008, 13:10

ThaSingleTrackMastah schreef:
Alien schreef:[…] [er bestaan] versterkte buitenbandplakkers die ook gebruikt worden om autobanden te plakken. Die van Rema Tip-Top zijn te herkennen aan de blauwe rand (waar de binnenbandplakkers een rode rand hebben). Op naar de betere automaterialenwinkel!
Hier heb ik goede ervaring mee.
Die plakkers zitten in een tubeless repair kitje, maar zijn ook los te koop bij de automaterialen handel.
Nét nadat ik het gepost had, bedacht ik het me: ze verkopen dat ook als tubeless plakset voor de fiets.
Oppassen met schuren !
Ik schuur niet. Ook niet bij binnenbanden. Het doel is vetvrij maken van het te repareren oppervlak, en in mijn ervaring kun je schuren tot je een ons weegt (en al je binnen- en buitenbanden zijn kapotgechuurd): het wordt nooit wat en je plakkers laten zó weer los. Liever gebruik ik Rema Tip-Top "Liquid Buffer", lekker inwrijven met een stofvrije (microvezel) doek, en plakken maar. Werkt prima. Volgens mij is dat Liquid Buffer spul overigens gewoon wasbenzine, maar zeker weten doe ik het niet en aangezien ik een paar jaar met zo'n busje doe, neem ik de gok ook niet.

Buitenbandplakkers worden trouwens met andere solutie ("Special Cement BL" vs. "Cold Vulcanising Fluid") geplakt dan binnenbandplakkers, let daar ook even op.
Vorsprung durch Pedantik.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29973
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ja, schuren is listig, bij buitenbanden, maar ook bij lichtgewicht binnenbanden.
Voor je het weet schuur je te veel en beschadig je het karkas vd buitenband, of maak je de binnenband poreus.
Ontvetten is het belangrijkste, ik las net dat Notubes gewoon remmenreiniger adviseert ipv shuren.
Met schuren heb je wel minder solution nodig, door het ruwe opppervlak werkt de sloution beter in.
Vandaar mijn tip om niet (of heeel licht) te schuren, dik in te smeren en iets langer te wachten.

Voor de blauwe plakkers idd de blauwe solution (ander oplosmiddel?).
Ik heb trouwens de ervaring dat bij gewone solution Simson uit de rode tube beter werkt dan Rema uit de groene tube. Terwijl Simson al een tijdje van Rema is, dus hoeveel verschil zou er kunnen zijn ???

http://www.rematiptop.com/parts.php?sid=11" onclick="window.open(this.href);return false;
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Alien
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1567
Lid geworden op: do 17 juli 2008, 13:10

Allemaal tussen de oren, als je het mij vraagt… volgens mij verven ze gewoon die tubetjes rood in plaats van turquoise om bij de Hollanders nostalgische gevoelens op te wekken.
Vorsprung durch Pedantik.
Plaats reactie