Snakebite in buitenband repareren (tubeless)

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Alien schreef:Allemaal tussen de oren, als je het mij vraagt… volgens mij verven ze gewoon die tubetjes rood in plaats van turquoise om bij de Hollanders nostalgische gevoelens op te wekken.
Ja, dat verwacht ik eigenlijk ook.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
ak-77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3123
Lid geworden op: do 5 januari 2012, 00:23

Ik kwam toevallig vanmiddag langs een autozaak, daar hadden ze niks. Gelukkig zat daarnaast nog een autozaak, die had wel plakkers ergens achter liggen, van het merk TECH. Ze waren maar 35 cent per stuk dus ik heb er een paar gekocht. Alleen vergeten te vragen of, en zoja wat voor, solutie er bij gebruikt moet worden. Ik heb de website van de fabrikant gevonden maar daar word ik niet veel wijzer van, ze hebben heel veel soorten maar ik denk dat ik een ouder model heb want ze zien er anders uit, en er staat geen handleiding bij. Kent iemand die dingen toevallig? Ik zag dat die rema set maar 5.95 is bij BC, misschien moet ik die maar bestellen dan heb ik gelijk het juiste spul.
Give me little bits of / more than I can take
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Rema verkoopt die blauwe solution (Blue Cement) ook los, zie ik op hun site.
Dus op naar de 3e automaterialen handel in jouw omgeving ;)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
ak-77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3123
Lid geworden op: do 5 januari 2012, 00:23

Ja zeg, ik blijf bezig.
Give me little bits of / more than I can take
Gebruikersavatar
Luc151
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1045
Lid geworden op: do 9 mei 2013, 09:45
Mijn mountainbike: onbelangrijk

Dit is hem ook volgens mij:
http://www.bike-discount.de/en/buy/rema ... wg_id-1807" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
ak-77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3123
Lid geworden op: do 5 januari 2012, 00:23

Ik ben even aan het experimenteren geslagen. De Vredestein band van de plank gehaald., geplakt volgens de door TSTM gelinkte methode van notubes, maar dan met de Tech autoband plakkers. Wel gewone Simson binnenband solutie.
Er bleek nog een tweede gat in die band te zitten (was ik alweer vergeten) en ik had de eerste keer niet goed genoeg schoon gemaakt dus toen bleef het niet zitten, maar 4 plakkers later lijkt het goed te zitten. Gemonteerd op mijn oude smalle velgen wiel dat met een wegband er omheen niets hing te doen en probleemloos naar 2.5 bar. Als ie morgen nog hard is ga ik er een stukje op rijden en als dat goed gaat doe ik de Barzo ook. Ben benieuwd.
Give me little bits of / more than I can take
Gebruikersavatar
ak-77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3123
Lid geworden op: do 5 januari 2012, 00:23

Allebei de banden zijn geplakt, met Tech plakkers en binnenband solutie. De Black Panther heb ik getest met een rondje Vlaardingen, en de Barzo met een clubtraining in het Elsenburgerbos. Ik noem het experiment geslaagd.
Opvallend: ook na goed schoonmaken hield de eerste plakker steeds niet, maar de tweede wel. Kennelijk gebeurt er iets bij het aanbrengen van de eerste plakker wat nodig is voor goede hechting. Aangezien allebei de banden op twee plekken waren beschadigd (de Barzo had drie gaatjes maar die snakebite paste onder 1 plakker), heb ik in totaal dus 8 plakkers gebruikt, ter waarde van een krappe drie euro. Niet slecht voor twee banden die allebei ruim dertig hebben gekost en nog maar op 10% van hun levensduur waren.
Give me little bits of / more than I can take
Freezing Teddybear
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 37
Lid geworden op: zo 28 juni 2015, 18:43
Mijn mountainbike: Kingdom Vendetta 2017, On one inbred 29 ss, Stumpjumper 29 2019

Laatst een sneetje in mijn buitenband, had geen plakkers. Toen een stuk duc tape in de band geplakt en weer opgepompt. Na 2 weken houd ie nog steeds de lucht vast.
aandegrens
All rounder
All rounder
Berichten: 87
Lid geworden op: ma 28 februari 2011, 14:39
Mijn mountainbike: Grand Canyon CF SLX 9.9 SL ('14) Bulls Black Adder 29 ('12) as backup bike

Ik heb ook een buitenband die blijft lekken, echter de plakker blijft niet goed zitten door de latex die daar in de loop der tijd opgedroogd is.
Hoe krijg ik die weg zodat ik weer op de kale band zit? Remmenreiniger werkte bij mij niet.
Schuren werkt niet omdat je inderdaad meteen op de draad zit.
Heeft me in het verleden al een band gekost.

Verder is het een hele tour om een binnenband weer uit een buitenband te krijgen wanneer deze tubeless geweest is. Ik was namelijk vergeten om deze er uit te halen nadat ik een keer lek gereden had met mijn oude mtb. Na maanden dacht ik daar ineens aan en het was toen een hele toer om die binnenband er weer uit te krijgen. Nu zit er weer een binnenband in, maar met heel veel talkpoeder. Dat werkt perfect tot dusver.
Trek Madone 3.5 (’15) for the road
Canyon Grand Canyon CF SLX 9.9 SL (’14)
Bulls Black Adder 29 (’12) Backup bike
Stevens Carbon Cyclocrosser ('08)
Bulls Copperhead 3 26” (’11: Sold)
Gebruikersavatar
ak-77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3123
Lid geworden op: do 5 januari 2012, 00:23

Pulken en wrijven werkte bij mij.
Give me little bits of / more than I can take
Gebruikersavatar
ak-77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3123
Lid geworden op: do 5 januari 2012, 00:23

ff een update. Ik heb inmiddels weer wat km's gereden op de Barzo, maar de reparatie houdt het toch niet. De grootste scheur zat op de net onder een zijnop, bovenaan de zijwand dus. Door de krachten op de nop tijdens het door de bocht gaan is het rubber verder gaan scheuren. De plakker zit er wel onder, maar is daar al niet meer zo breed want er zit 1 plakker over de twee gaatjes van de snakebite. Inmiddels is die scheur een cm breed of zo, en komt er af en toe wat lucht doorheen.
Zelfs met binnenband zou ik deze band niet graag meer rijden. Jammer maar helaas. Ik heb een nieuwe besteld.
Give me little bits of / more than I can take
matigefietser
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 169
Lid geworden op: vr 23 september 2011, 20:44
Mijn mountainbike: On-One Inbred

Om er nog even op door te gaan, hoe doen jullie zo'n reparatie "in het veld"? Met een pompje is het bijna niet mogelijk om de band weer op de velg te laten "ploppen". Of is dat altijd een binnenband monteren?
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10371
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

'Sahmurai Sword', gaten tot 1-1,5 cm dicht je daar wel mee.
Als je platte lekke band nog op de velg ligt met latex erin (band dus niet loshalen!) pomp je 'm zo weer op.
Als je band er af is gehaald krijg je 'm niet meer opgepompt in het veld, dan een binnenbandje erin (oude doornen wel even verwijderen... hier in Zuid L/Voerstreek wel eens eerst 18 meidoors verwijderd in het veld...).

Uitvoering Decathlon is slechts 9,-, de originele kost 40,-?
https://www.decathlon.nl/reparatiekit-t ... 32904.html" onclick="window.open(this.href);return false;.
Dit kitje steek je bij je in je kleding/camelbak, etc.

De originele, met instructiefilmpje:
http://sahmuraisword.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
De originele past als stuurdop in je stuur, 40 gram, echt voor racers gemaakt dus. Vandaar ook de prijs?
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Alien
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1567
Lid geworden op: do 17 juli 2008, 13:10

De "originele" is niet origineel. Dit systeem is al lang in gebruik bij auto's en motoren, en verkrijgbaar van diverse fabrikanten. De Sahmurai Sword is netjes te verbergen in de stuurbocht, dat is het enige innovatieve eraan.
Vorsprung durch Pedantik.
Gebruikersavatar
ak-77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3123
Lid geworden op: do 5 januari 2012, 00:23

Ik heb na bovenstaand akkefietje ook zo'n worstensetje gekocht. De Maxalami kit via bike-components: https://www.bike-components.de/de/MaXal ... set-p44764" onclick="window.open(this.href);return false;. Stuk goedkoper dan die Sahmurai en als je die twee tooltjes met een elastiekje aan elkaar bindt steekt er niks scherps uit en kan je 'm zo in je tas of achterzak stoppen. Nog niet in de praktijk hoeven te testen.
Give me little bits of / more than I can take
Plaats reactie