XT remmen ontluchten: slang blijft niet zitten

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
markje
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1161
Lid geworden op: di 3 februari 2009, 16:50

Ik heb vandaag een poging gedaan om mijn remmen te ontluchten (xt). Op zich niet echt ingewikkeld, maar het slangetje wat bij de ontluchtingsset zit (zat weer bij de remmen), schiet constant los. Zowel op de klauw als op de spuit. Is daar wat aan te doen of kan ik beter op zoek gaan naar een slangetje wat beter blijft zitten?
Pieter348
All rounder
All rounder
Berichten: 67
Lid geworden op: za 9 januari 2016, 13:55

op de rem zet je toch het reservoirtje en dan op de klauw de spuit ? dat reservoir hoef je niet vast te houden zodat je het slangetje en spuit met beide handen kunt vasthouden. Overigens heb ik hier nooit probleem mee gehad. Als het op geen manier erop wil blijven zitten kun je kijken voor een slangetje wat iets smaller is of iets stugger.
markje
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1161
Lid geworden op: di 3 februari 2009, 16:50

Precies zoals je zegt... althans, dat had ik eigenlijk wel verwacht.

Ik heb na veel geklooi de eerste stap kunnen doen (vanuit de spuit de olie richting het reservoir duwen). De tweede stap is knijpen in de remhendel met de bleednippel open. Ik had het slangetje zo mooi op de bleednippel met een bakje er onder, maar zelfs zonder olie in het slangetje zakt hij al van de bleednippel af... laat staan als er olie inzit of als je verkeerd kijkt naar dat slangetje.
Nimbus
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3901
Lid geworden op: zo 22 november 2009, 08:51
Contacteer:

Zit dat zwarte stukje plastic erop? Die schuif je over het einde van het slangetje als die op de nippel zit.

Afbeelding

Ik zie nu dat er een nieuw slangetje op zit, met twee zwarte ringetjes of soortgelijke, dat zal allicht meer helpen. De mijne was van de introductie van de M785 destijds, meer dan vier jaar terug en na enig gebruik is het slangetje glibberig en opgerekt dan wel aangetast door de olie en wat heb je. Werkt nog wel met beleid, als je hard moet drukken schiet ie van de spuit af, maar je moet de nippel zo ver open draaien dat het weinig kracht moet kosten. Een stuk ruitenwisserslang lost het ook op.
Laatst gewijzigd door Nimbus op vr 19 augustus 2016, 22:30, 1 keer totaal gewijzigd.
"The German word for nipple is 'Brustwarze', breast wart. Here I feel is a nation that may be relied upon to produce a man's bike."
mark m
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 447
Lid geworden op: ma 20 oktober 2003, 20:42
Mijn mountainbike: Orbea Oiz M10 TR MyO / Mondraker Foxy R

Ik snap uit je beschrijving nog niet helemaal wat er mis gaat...

Misschien enkele tips;
- rubberen stofkapje helemaal verwijderen
- ik heb een langere slang aan de spuit zitten, zodat ik goed kan zien of er kleine luchtbelletjes in de slang komen.
- ik heb een korte slang met een boterhamzakje en ty-rip voor de 2e stap, beetje olie terug laten lopen uit de bleednippel.
- de diameter van de (standaard meegeleverde) slangetjes zijn dun genoeg om op de bleednippel te blijven zitten. Om het slangetje van de spuit zit nog een kunststof ringetje wel ik op het eindeinde van de slang zet
mark m
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 447
Lid geworden op: ma 20 oktober 2003, 20:42
Mijn mountainbike: Orbea Oiz M10 TR MyO / Mondraker Foxy R

Ik heb destijds dit filmpje bekeken, daar zitten wel een aantal nuttige tips in
markje
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1161
Lid geworden op: di 3 februari 2009, 16:50

Dat ringetje zit er niet op. Er zit nog wel wat bij met een klein gaatje. Misschien is dat om de slang vast te zetten. Dit weekend even proberen.

@mark m: als ik het slangetje op de nippel zet en loslaat, valt hij er af, zelfs zonder het gewicht van de spuit. Het blijkt erop dat ik het ringetje mis waarmee het slangetje vastgeklemd wordt op de nippel. De rest van de procedure is me duidelijk.

Edit: ik had deze gevonden https://m.youtube.com/watch?v=9ZYmW8i8TWQ" onclick="window.open(this.href);return false;
Laatst gewijzigd door markje op vr 19 augustus 2016, 21:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
naze1975
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1096
Lid geworden op: di 18 februari 2014, 14:33
Mijn mountainbike: Cube kruising ltd sl/reaction sl

Je draait toch wel de moer los welke direct onder de slang zit? En ook het reservour aan de bovenzijde gemonteerd
Houd altijd het rubber aan de onderkant, tenzij je een salto maakt. :winkie:
markje
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1161
Lid geworden op: di 3 februari 2009, 16:50

Ja, dat gaat allemaal goed. Dat slangetje komt alleen van de nippel af. De rest van de hele procedure is duidelijk, alleen kom ik een hand tekort. Voor je beeldvorming: ik haal het dopje van de nippel (incl het stukje dat om de nippel zit), doe het slangetje op de nippel (zonder spuit), tel tot drie en het slangetje ligt op de grond. Zo los zit ie.
Nimbus
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3901
Lid geworden op: zo 22 november 2009, 08:51
Contacteer:

Afbeelding
"The German word for nipple is 'Brustwarze', breast wart. Here I feel is a nation that may be relied upon to produce a man's bike."
Gebruikersavatar
floris Zwitserland
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 255
Lid geworden op: zo 16 november 2014, 10:03
Mijn mountainbike: Canyon Nerve al 29 9.9 2015,voorheen:Cannondale super raven 2000sl
Contacteer:

koop je toch ff een nieuw slangetje bij de gamma, je moet hem er echt lekker strak omheen schuiven, voor en tijdens de daad moet hij goed blijven zitten, anders wordt het zo kliederboel.
Vandaag weer eens heel hard, langs de sportschool gefietst
markje
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1161
Lid geworden op: di 3 februari 2009, 16:50

@nimbus: dat ding zat los in het zakje, geen idee wat dat was, maar dat zal het oplossen.
markje
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1161
Lid geworden op: di 3 februari 2009, 16:50

floris Zwitserland schreef:koop je toch ff een nieuw slangetje bij de gamma, je moet hem er echt lekker strak omheen schuiven, voor en tijdens de daad moet hij goed blijven zitten, anders wordt het zo kliederboel.

...ik zat bij het hele draadje met dezelfde gedachte :lol:
markje
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1161
Lid geworden op: di 3 februari 2009, 16:50

Net geprobeerd: dat zwarte ding wat Nimbus aangeeft is de oplossing.
RubbereMTBRobbie
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 446
Lid geworden op: zo 12 juni 2016, 10:42

Ik gebruik een siliconen slangetje (wordt gebruikt in de RC modelbouw voor nitro motoren ) , werkt goed heeft een wat kleinere diameter en is wat soepel op de nippel te krijgen. Kan je per 1 meter of langer kopen bij een RC modelbouw winkel of op het www
Do Stupid Things ......Faster
Voor haar:YT Jeffsy Comp 2 ,female touch *Dochter:Cube Acess WLS Race
*Voor mij:Trek Fuel EX9
Plaats reactie