Wat zegt deze Geometrie?

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Gebruikersavatar
Joepie de
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1005
Lid geworden op: do 30 juni 2016, 11:15

Ach, ga toch fietsen!
Heb ik ook flink gedaan dit weekend in de bossen nabij Landal Vennebos. Flink veel modder en diepe plassen, soms tot boven de crank. Kon ketting en bladen gewoon horen slijten.

Raceking Performance was onder deze omstandigheden niet optimaal. Met deze ervaring zijn er weer nieuwe vragen boven komen borrelen. Om draadje zuiver te houden nieuwe topics gemaakt.
Ja, doei !
Gebruikersavatar
Joepie de
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1005
Lid geworden op: do 30 juni 2016, 11:15

kermit schreef:Lekker gaan fietsen en voorlopig niks vervangen aan je fiets, tenzij:
- er iets kapot is
- je niet goed zit (onprettig zadel, stuur te ver weg etc.)
- er iets versleten is
Echt, voor je het weet denk je dat al die upgrades echt nodig zijn... (dit advies wordt mij niet in dank afgenomen door de fietsenbranche ;-)).
Even mijn eigen topic kicken :-D

Dat vervangen zou misschien wel eens dichterbij kunnen zijn dan ik dacht. In een overgroeide diepe kuil, waar de onderste helft van mijn voorwiel inpastte, tot stilstand gekomen en over het stuur gebuiteld. Resultaat; slagje in het wiel. Kan waarschijnlijk wel nog hersteld maar het geeft aan dat huidige velg kwetsbaar is met mijn 86kg. Velg is waarschijnlijk niet geschikt voor tubeless.

Ik heb voorwiel even gewogen. Compleet zonder steekas 2030 gram. Minus schijf (136 gr) biba (geschat 180 gr) en buba (geschat 550 gr) komt dit op ca 1265 gram voor naaf, spaak en velg.

Wat zou ik kunnen doen, wat is de winst en voor welke prijs? Zeg budget is €400.-
Ja, doei !
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5651
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

De wielen moeten van goede huize komen willen die recht blijven na zo`n klap.
Lichtere XCwielen (in jouw budget) hebben natuurlijk hun voordelen maar zijn vaak ook minder sterk, meestal wordt er een max rijdersgewicht gegeven. Logisch want minder grammen=minder materiaal (muv carbon). Anderzijds kom ik vrijwel nooit overwoekerde kuilen van 35-40cm diep tegen en heb met m`n 85kg ook een licht setje wielen (ZTR Crest) eronder zitten.

Het eea valt of staat (what`s in a name, lol :) ) ook met je rijstijl, als je actief bent hebben de wielen minder klappen op te vangen dan wanneer je zolang mogelijk blijft zitten.

Even terzijde:
Normaal zou je zoiets toch zien aankomen? Of was je niet op een officieel parcours aan het rijden?
Gebruikersavatar
Joepie de
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1005
Lid geworden op: do 30 juni 2016, 11:15

TenZNL schreef:De wielen moeten van goede huize komen willen die recht blijven na zo`n klap.
Lichtere XCwielen (in jouw budget) hebben natuurlijk hun voordelen maar zijn vaak ook minder sterk, meestal wordt er een max rijdersgewicht gegeven. Logisch want minder grammen=minder materiaal (muv carbon). Anderzijds kom ik vrijwel nooit overwoekerde kuilen van 35-40cm diep tegen en heb met m`n 85kg ook een licht setje wielen (ZTR Crest) eronder zitten.

Het eea valt of staat (what`s in a name, lol :) ) ook met je rijstijl, als je actief bent hebben de wielen minder klappen op te vangen dan wanneer je zolang mogelijk blijft zitten.

Even terzijde:
Normaal zou je zoiets toch zien aankomen? Of was je niet op een officieel parcours aan het rijden?
Euh. :oops: Was inderdaad geen trail maar bovenop een soort van uitkijkheuvel waar meestal jongeren verzamelen. Ik zag het idd niet aankomen want ik wilde net op die plek me klaarmaken voor een afdalinkje: eerst de heuvel en daarna twee trappen. Ik kom er wel vaker. Ik verdenk ofwel hangjongeren ofwel een pokémon van het graven van het gat :winkie:

Ik heb snel even gekeken. ZTR 29-er tubeless zijn ca 1600 gram. Mijn winst met tubeless zou dan zijn grofweg 1100 gram bedragen. Tja is dit het mij waard, ik kan die 500 euro ook opzij zetten en eventueel later inzetten voor nieuwe velgen. Of als reservering voor een andere of tweede bike......
Ja, doei !
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5651
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Ik merkte 300gr al, met een kilo verschil op de wielen gaat er een wereld voor je open. Voor iets minder geld en iets meer gewicht heb je trouwens ook een handgespaakte set: http://handgespaakt.nl/aanbiedingen-mtb/" onclick="window.open(this.href);return false;

Een goede wielset (zeker een handgespaakte door een goede bouwer) is een investering voor jaren. Die kan je gewoon meenemen naar je volgende 29" fiets*

*disclaimer:
Tegenwoordig zie je zulke diverse asbreedtes en -diktes dat dat ook niet meer zeker is...
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4077
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Gaan we weer..............400-500€ handgespaakt is helemaal niet nodig om in de mtb"heaven" te komen.
Ik rijd bv al jaren op een 200€ set Fulcrum Red Power XL met 95kg zonder problemen...........en bij echt ongelukkige valparttijen vouw je elk voorwiel dubbel .
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16845
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

TenZNL schreef:Een goede wielset (zeker een handgespaakte door een goede bouwer) is een investering voor jaren. Die kan je gewoon meenemen naar je volgende 29" fiets
Behalve als je ermee in een gat van 50cm knalt ;-)
Want inderdaad, als zo'n klap maar hard genoeg gaat gaan de meeste wielen kapot, ook een kwaliteitswiel. Aan de andere kant, alles is -helaas niet gratis- ook weer te fixen en een paar goede wielen zijn een belangrijk onderdeel van de fiets.

Als je ZTR's noemt met een gewicht van rond de 1.600gram hebben we het over de Crest denk ik?
Zoals met vrijwel alles is ook de keuze voor een bepaalde wielset een compromis. Een Crest is licht, maar een Flow EX is steviger. En een set Fulcrum Red Power's is goedkoper ;-)

Dus bepaal voor jezelf waar voor jou de belangrijkste eisen liggen:
- prijs
- gewicht
- stevigheid
- velgbreedte
- looks
- "ombouwbaarheid" naven
En kijk dan welke wielen/velgen het best aan dat compromis voldoen.
Want we willen allemaal wel een setje van 1.000 gram dat downhillproof is en slechts 100 euro kost. Helaas bestaan die niet... ;-)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16079
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

TenZNL schreef:Ik merkte 300gr al, met een kilo verschil op de wielen gaat er een wereld voor je open. ...
Je merkt zeker wat, maar of er nu een nieuwe wereld voor je open gaat... . Momenteel liggen er bij mij weer lompere, enduro-achtige banden op, gaan richting de kilo. Dus bijna 300 gram meer dan voorheen. Per wiel. Ja, de eerste meter bij het aanzetten voelt absoluut minder direct. Maar of ik daadwerkelijk langzamer ben??? En nog belangrijker: maakt mij dat op dat aspect wat uit??? Mijn conditie is weer wat beter dan aan het begin van de lente, dus ook rechtuit ben ik toch al sneller, hooguit een tiende van een seconde langzamer op gang. Races rijd ik toch niet, dus ultieme rechtuit snelheid is van geen belang. Maar door die lompe banden ben ik nog wat sneller in bochten, kan ik nog wat later remmen, heb ik in het algemeen nog meer controle. En heb ik dus meer lol. Maar goed, dat is wat ik nastreef.
Joepie de schreef:... Tja is dit het mij waard, ik kan die 500 euro ook opzij zetten en eventueel later inzetten voor nieuwe velgen. Of als reservering voor een andere of tweede bike......
Je hebt nu al een geinige fiets met goede onderdelen. Waar de wielen niet slecht zijn, maar zeker niet spannend. Het ligt er dus aan wat je zoekt in je fiets, maar je kunt € 2500,- uitgeven aan een fantastisch setje wielen met carbon velgen, een heel ander karakter krijgt je fiets niet. Kleine verbeteringen kun je wel maken. En daar zou ik juist kleinere bedragen kritisch voor uitgeven. Wil je inderdaad iets lichter voor wat meer snelheid, dan zou je nu voor je wielen kunnen beslissen om deze naven te voorzien van lichtere velgen. Dan kun je voor € 200,- klaar zijn. Notubes Crest is misschien wel te vinden, DT-Swiss en Ryde hebben ook mooie velgen onder de 400 gram.
Wil je wat meer controle, kun je gaan voor bredere velgen. Daar komen dezelfde merken weer bovendrijven en heb je eenzelfde soort bedrag nodig. Met dat soort velgen (hoogwaardig en breed) gaat het gewicht van je set waarschijnlijk niet omhoog. Maar kun je wel wat lagere bandenspanning rijden, heb je meer grip en comfort.

En dan de rest van het geld opzij leggen en door sparen voor of een echt lichte fiets of iets heel anders.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5651
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

MonkeyRider schreef:Gaan we weer..............400-500€ handgespaakt is helemaal niet nodig om in de mtb"heaven" te komen.
Ik rijd bv al jaren op een 200€ set Fulcrum Red Power XL met 95kg zonder problemen...........en bij echt ongelukkige valparttijen vouw je elk voorwiel dubbel .
Kermit schreef:Behalve als je ermee in een gat van 50cm knalt ;-)
Want inderdaad, als zo'n klap maar hard genoeg gaat gaan de meeste wielen kapot, ook een kwaliteitswiel. Aan de andere kant, alles is -helaas niet gratis- ook weer te fixen en een paar goede wielen zijn een belangrijk onderdeel van de fiets.

Jongens, het was best laat gisteren maar ik dacht toch dat ik dat beschreven had? :)
TenZNL schreef:De wielen moeten van goede huize komen willen die recht blijven na zo`n klap.
Lichtere XCwielen (in jouw budget) hebben natuurlijk hun voordelen maar zijn vaak ook minder sterk, meestal wordt er een max rijdersgewicht gegeven. Logisch want minder grammen=minder materiaal (muv carbon). Anderzijds kom ik vrijwel nooit overwoekerde kuilen van 35-40cm diep tegen en heb met m`n 85kg ook een licht setje wielen (ZTR Crest) eronder zitten.

Het eea valt of staat (what`s in a name, lol :) ) ook met je rijstijl, als je actief bent hebben de wielen minder klappen op te vangen dan wanneer je zolang mogelijk blijft zitten.
Die handgespaakte set is alleen genoemd omdat ie binnen het budget valt (en hij de keuze heeft uit diverse velgbreedtes zodat de sterkte op z`n rijstijl aangepast kan worden :tong ), de TS zal oud en wijs genoeg zijn om voor zichzelf uit te maken of hij dat geld uitgeeft aan een wielset of reserveert voor een nieuwe fiets. Ik bedoelde enkel dat een goede wielset geen verloren investering is tov een volgende fiets.
Lars TB schreef:Je merkt zeker wat, maar of er nu een nieuwe wereld voor je open gaat...
Dat ging over het gewichtsverschil van een kilo tov z`n huidige wielen ;)
Lars TB schreef: Wil je inderdaad iets lichter voor wat meer snelheid, dan zou je nu voor je wielen kunnen beslissen om deze naven te voorzien van lichtere velgen. Dan kun je voor € 200,- klaar zijn. Notubes Crest is misschien wel te vinden, DT-Swiss en Ryde hebben ook mooie velgen onder de 400 gram.
Zeker waar, mijn setje Crest/Novatec was destijds bij RCZ in de aanbieding voor €200. Fulcrum Red Power HP zit ook rond die koers.
Laatst gewijzigd door TenZNL op vr 22 juli 2016, 14:09, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Joepie de
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1005
Lid geworden op: do 30 juni 2016, 11:15

TenZNL schreef: TS zal oud en wijs genoeg zijn
Oud wel ja.... :lol:

Bedankt allen.

Ik heb ff snel gekeken naar Fulcrum Red Power. €280,- voor 1750 gram per wielset. As dit tubeless kan dan is de winst idd ca 900 gram. Dat vind ik wel een overweging waard. Daarboven eigenlijk niet. Ff verdiepen of Conti Raceking performance tubeless is/kan.
Ja, doei !
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5651
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Jouw achterbrug heeft 142mm OLD? IIRC worden de Fulcrum`s incl adapterkit voor het voorwiel geleverd, achter weet ik niet zeker maar er zijn wel adapters te krijgen om ze van 135 naar 142mm om te bouwen: https://www.bike-components.de/de/Fulcr ... on-p42563/" onclick="window.open(this.href);return false;

Je banden zou moeten lukken (volgens de Conti site iig wel)
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4077
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

280€ ben je hier voor de HP versie niet kwijt https://www.bike-components.de/de/Fulcr ... tz-p40723/" onclick="window.open(this.href);return false;
Ze verwijzen naar de adapters op hun site.

Ik heb de XL versie "ghetto" tubeless gemaakt met een 24"biba (26"kan ook) . De goedkoopste raceking krijg je tubeless, maar het duurt even voordat de dunne zijwanden geheel dicht zijn. Daarna verder probleemloos.
Gebruikersavatar
Joepie de
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1005
Lid geworden op: do 30 juni 2016, 11:15

Inmiddels een weekendje Zuid Limburg en een clinic verder!
Volgende week naar Luxemburg en daarvoor tijdelijk de R-kings vervangen door vouwversies van X-king en M-king.

Ik hoor veel positiefs over ghetto tubeless. Na Luxemburg ga ik waarschijnlijk een setje Fulcrums bestellen voor de Racekings. Dat wordt dat een snelle XC set :-q . Op de fabrieksvelgen (met thans kleine slagjes :roll: ) hou ik dan de M-king en X-king, voor het ruwere werk. Ik had in een ander draadje al eens naar de ervaringen gevraagd met het wisselen van wielen. Is niet optimaal maar het regelmatig wisselen van banden en ghetto tubeless gaan ook niet lekker samen volgens mij. Dan is het wisselen van wielen een goede (betaalbare) optie en een extra ketting en een extra cassette is ook nog wel te doen.

Vraagje over tubeless. Kan dat elke willekeurige 26" biba zijn of hebben jullie daar ook een advies over?
Volstaat dit: https://www.bike-components.de/de/Effet ... el-p50044/" onclick="window.open(this.href);return false;
Ja, doei !
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7393
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Het kan handig zijn om ventielen te hebben waar de kern van verwijderd kan worden.
1) Ventielkern is een aardige restrictie en je moet meer lucht de band inblazen dan kan ontsnappen om de hielen op hun plaats te krijgen...
2) Als je later wilt bijvullen dan lukt dat vrij moeiteloos (injectiespuit) zonder de band van de velg te moeten drukken...

Ghetto lijkt iets sneller af te dichten dan met tape...
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4077
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Ik gebruik 24" biba's met autoventiel van Schwalbe. Zit lekker strak om een 29er wiel en je hebt een grotere doorgang bij eerste keer opblazen (ventiel kern eruit draaien).
Plaats reactie