Kras op vorkpoot reba

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Tinnieman
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 732
Lid geworden op: za 25 september 2010, 12:53
Mijn mountainbike: McKing Number One, soma Wolverine V2 -- Kona unit monsteravontuurding 2021

[*]Ik ben altijd zo voorzichtig met mijn voorvork maar je kent het wel....haast, even snel schoonmaken, even tegen een muurtje aanzetten en dan....oeps!

Ik heb dus twee krasjes op mijn vorkpoten en ik heb heel internet al afgezicht over wat ik moet doen. de onderste maak ik mij niet zo druk over, de bovenste is ietsiepietsie dieper. Het is niet aan de kant met de luchtkamer.

Eerst heb ik met een leren riem de braampjes er af gehaald, nu kan ik met mijn vinger het putje goed voelen maar als ik inveer zie ik niet dat mijn seal blijft hangen, ik heb dit gecontroleerd door met minder druk langzaam in en uit te veren.

Ik heb eigenlijk geen zin in schuren of nagellak aangezien ik dan het gevoel heb dat ik het gebied eromheen te veel aantast.

Mijn gevoel zegt dat dit niet zo veel uitmaakt, als er geen kras op mag komen waarom is het dan een onderdeel op een mtb? ik ben van plan om lekker weer te gaan rijden maar wat vinden jullie er van?

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Tinnieman op ma 27 juni 2016, 13:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Bij weer en wind, in zon en regen, kom je leuke mensen tegen
http://www.strava.com/athletes/1928283
Gebruikersavatar
123plons
All rounder
All rounder
Berichten: 141
Lid geworden op: zo 29 december 2013, 10:32
Mijn mountainbike: Trek Superfly FS 7 2015

De kras zit op je upper tube.

Op zich is het lastig maar volgens mij niet echt heel schokkend.
Als je ervoor zorgt dat je foam ringen goed gesmeerd blijven en je de upper tubes goed schoon houd zou dit niet moeten uitmaken als je de braafjes al hebt weg gehaald.
De nagellak optie vind ik wel een hele goede. Die onthoud ik....

is het eigenlijk aan de damper kant of aan de luchtkamer kant?

Als iemand er anders over denkt hoor ik het graag hoor...

Michel
Michiel
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1357
Lid geworden op: do 17 april 2003, 09:25
Mijn mountainbike: is gejat

Ik heb bij een soortgelijk schade de krasjes opgevuld met nagellak (in mijn geval goudkleurig) en die afgeschuurd met één of ander ding dat bedoeld is om nagels mee te vijlen maar dat klinkt een stuk lomper dan het is ;) Het is een balkje met 4 verschillende korrels, allemaal erg fijn. Ik heb dus zoveel mogelijk alleen de naggellak geschuurd zodat de kras opgevuld was en nauwelijks de kashima coating zelf. Ik was wel tevreden met het resultaat, optisch zag je het wel maar het ging me vooral om het opvullen van de kras en dat ging goed.
Es gibt keine Stelle in der Bibel, in der es heißt, du sollst das Gaspedal nicht bis zum Anschlag durchtreten!
Ertje
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 713
Lid geworden op: do 27 augustus 2015, 11:27

Schuren zou ik doen met wet/dry schuurpapier 1200 en wat wd40, zo behandelen we ook het chroom van de binnenpoten van een motorfietsvork voor er nieuwe keerringen ingaan. Ff bij de automaterialenzaak vragen, verkopen ze per vel. Je coating zal wel beschadigen maar dat is minder erg dan dat je geleiding in de buitenpoten beschadigd.
Na "schuren" (heel licht, mag amper schuren heten) goed ontvetten en kras opvullen, kan met nagellak, epoxylijm zou ook kunnen. Mooier wordt het niet, beter wel.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16079
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Opvullen hoeft niet eens. Zorg dat de kras niet scherp is zodat deze de seals niet beschadigd. En dan kan het jaren goed gaan met zo een kras.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Tinnieman
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 732
Lid geworden op: za 25 september 2010, 12:53
Mijn mountainbike: McKing Number One, soma Wolverine V2 -- Kona unit monsteravontuurding 2021

Ik heb ook geen zin om te schuren of op te vullen, niet omdat het te veel werk is maar gewoon omdat ik te lomp ben :) Ben bang dat ik het erger maak dan het is.

Gek is het eigenlijk, in de kras zelf is het nog best scherp maar er zit volgens mij niets buiten de ronding van de vork. Ik heb dat ook nog gecontroleerd met een microvezeldoekje, er bleef niets haken.
Bij weer en wind, in zon en regen, kom je leuke mensen tegen
http://www.strava.com/athletes/1928283
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29980
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Tinnieman schreef:Ik heb ook geen zin om te schuren of op te vullen...
Dan zijn er maar 2 opties.
Doorrijden of een nieuwe kopen.
Een nieuwe kopen kan altijd nog, dus...
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Tinnieman
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 732
Lid geworden op: za 25 september 2010, 12:53
Mijn mountainbike: McKing Number One, soma Wolverine V2 -- Kona unit monsteravontuurding 2021

Ik bedoel met die opmerking meer dat ik mezelf gewoon niet vertrouw, betekent niet dat ik er niets aan wil doen :)

Ik kan hem natuurlijk ook laten opvullen door mensen die er verstand van hebben maar lezende naar de mensen boven deze opmerking is het denk ik veilig genoeg om door te rijden.
Bij weer en wind, in zon en regen, kom je leuke mensen tegen
http://www.strava.com/athletes/1928283
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13044
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Zo niet, dan zie je lekkage denk ik snel genoeg. En dan vul je 'm alsnog op met een kleine service erbij waarmee je seals e.d. vervangt. Ik zou het denk ik ook eerst even aanzien. De kras die zoiets in je ego maakt is vele malen groter denk ik;).
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Ertje
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 713
Lid geworden op: do 27 augustus 2015, 11:27

Krassen laten zitten betekend vuil in de kras wat de keerring beschadigd én vuil wat uiteindelijk in je vork terecht komt en vanuit daar de vorkcoating én geleiding vernielt.
De beschadigingen zitten ook net op een punt waar continue de vorkafdichting langs komt.
Gebruikersavatar
Tinnieman
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 732
Lid geworden op: za 25 september 2010, 12:53
Mijn mountainbike: McKing Number One, soma Wolverine V2 -- Kona unit monsteravontuurding 2021

Die deuk in mijn ego herken ik wel 8)

De hoeveelheid modder en rotzooi zal wel meevallen denk ik. Het hecht zich moeilijk en de seal zal het meeste er wel afhalen. ik ben juist bang voor het opvullen. Als je dat niet perfect rond doet lijkt me een opening naast het bultje te komen waardoor water eerder naar binnenkomt.
Bij weer en wind, in zon en regen, kom je leuke mensen tegen
http://www.strava.com/athletes/1928283
Gebruikersavatar
Tinnieman
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 732
Lid geworden op: za 25 september 2010, 12:53
Mijn mountainbike: McKing Number One, soma Wolverine V2 -- Kona unit monsteravontuurding 2021

Update en voor mij het einde van dit verhaal.

Ik hebeven gecheckt bij mijn LBS. Ze deelden de mening van de meesten hierboven, niet te druk over maken. Wel hebben ze me even geholpen bij het uitschuren van een scherp randje met zeer fijn schuurpapier dat een beetje vettig is. Dit zou de levensduur van de seals wel helpen

Nu is het een glad klein deukje en ga ik er lekker mee fietsen voor de reba ooit eens wordt vervangen door een Yari of een pike :)
Bij weer en wind, in zon en regen, kom je leuke mensen tegen
http://www.strava.com/athletes/1928283
Plaats reactie