buitenband, hoe om, wie heeft er gelijk??

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...

wie heeft er gelijk??

moatje
1
17%
koendio
5
83%
allebei
0
Geen stemmen
geen van beide
0
Geen stemmen
 
Totaal aantal stemmen: 6
koendio
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 672
Lid geworden op: do 8 augustus 2002, 16:48
Mijn mountainbike: Canyon Grizl CF SL 7/ specialized Diverge
Contacteer:

Hoi,
ik weet dat er net een topic over geweest is (26 mei), maar toch heb ik een meningsverschil met een vriend (moatje) over wat de pijlen bij front en rear betekenen op je buitenbanden.

Moatje denkt: de pijl bij front betekent dat de band die richting op moet als je vooruit rijdt. De pijl bij rear betekent dat de band die richting op moet als je achteruit rijdt. De banden liggen op beide wielen op dezelfde manier

Ik denk: de pijl bij front betekent dat de band die richting op moet als deze op het voorwiel ligt. De pijl bij rear betekent dat de band die richting op moet als deze op het achterwiel ligt. De banden liggen dus niet op dezelfde manier.

Wie heeft er gelijk??? We hebben onderling afgesproken dat we zelf niet mogen stemmen.

graag ook motivaties!!

alvast bedankt.
groeten Koen
Het leuke aan klimmen is dat er een afdaling volgt!!! (als je in het dal begint tenminste)
Maxa
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 19
Lid geworden op: ma 17 mei 2004, 12:11
Mijn mountainbike: is blauw
Contacteer:

Laat die poll maar weg, het zit dus zo: bij het voorwiel moet front naar voren wijzen (als je die tekst boven zit) en bij het achterwiel moet Rear naar voren wijzen.

Ze liggen dus niet op dezelfde manier.
kieskes
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 217
Lid geworden op: do 27 mei 2004, 17:54
Mijn mountainbike: Spectral CF 9.0

pijlen wijzen dus de draairichting aan (bij vooruit)
koendio
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 672
Lid geworden op: do 8 augustus 2002, 16:48
Mijn mountainbike: Canyon Grizl CF SL 7/ specialized Diverge
Contacteer:

kijk.. 2 willekeurige voorbijgangers met een tegenstrijdig antwoord. Zo zijn moatje en ik dus ook in discussie geraakt. Wij willen nu wel duidelijkheid hoe het nu precies zit. Wie heeft er een hele goede gedachte hierover..
Dus geen daarom of andere onzinnige antwoorden, maar echte goed onderbouwde gedachten
groeten Koen
Het leuke aan klimmen is dat er een afdaling volgt!!! (als je in het dal begint tenminste)
quick&dirty
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 12
Lid geworden op: wo 7 januari 2004, 17:25
Mijn mountainbike: Specialized Enduro

Het is vrij simpel.

Het voorwiel moet licht lopen dus de nopjes zijn zo gepositioneerd dat e.e.a. weinig weerstand geeft meestal een beetje een V vorm met de punt naar voren.

Het achterwiel moet veel tractie bieden bij het klimmen. Een omgekeerde V geeft dan meer grip. De band bijt zich als het ware vast in de ondergrond. Vandaar voor en achter de band omgekeerd.

Overigens zijn er ook weer experts die vinden dat je de achterband er hetzelfde moet opleggen als de voorband i.v.m. het betere remgedrag. Zelf heb ik daar niets van gemerkt toen ik het eens geprobeerd heb.
Sjase
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1457
Lid geworden op: do 6 februari 2003, 19:24
Contacteer:

koendio schreef:kijk.. 2 willekeurige voorbijgangers met een tegenstrijdig antwoord. Zo zijn moatje en ik dus ook in discussie geraakt. Wij willen nu wel duidelijkheid hoe het nu precies zit. Wie heeft er een hele goede gedachte hierover..
Dus geen daarom of andere onzinnige antwoorden, maar echte goed onderbouwde gedachten
groeten Koen
Rij jij achteruit op de fiets?

Waarom hebben de meeste banden maar één pijl erop staan? Juist ja, omdat die in de rijrichting (vooruit) moet wijzen. Waarom zouden sommige banden dan twee pijlen moeten hebben :~ ? Alweer juist, omdat ze verschillen tussen hoe ze voor erom moeten en hoe achter.

deze gaat zeker hoog scoren in de top tien meest onnozele topics ooit.
Exar
Genius
Genius
Berichten: 1777
Lid geworden op: do 21 februari 2002, 02:00
Mijn mountainbike: Scott Spark
Contacteer:

Wat een belachelijk verhaal, denk je dat ze die pijlen er op zetten voor die ene vent die het wereldrecord achteruitrijden gaat proberen te breken?
Moatje
All rounder
All rounder
Berichten: 131
Lid geworden op: zo 9 december 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Giant XTC Team
Contacteer:

Wat een onzin, de Front pijlen, op zowel de voor als op de achterband moeten gewooon richting de voorkant van de fiets wijzen.

De rear pijlen, op zowel de voor al achterband moeten naar de achterkant van de fiets wijzen.

Dit is toch duidelijk????
The body stonger. The mind sharper.
The pretzels crisper. The beer colder.
The sun brighter. The sky bluer.

LIFE IS BETTER WHEN YOU RIDE BIKES!
koendio
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 672
Lid geworden op: do 8 augustus 2002, 16:48
Mijn mountainbike: Canyon Grizl CF SL 7/ specialized Diverge
Contacteer:

luister nou naar de wijze uitspraken van de wijze mensen moatje!!
Het leuke aan klimmen is dat er een afdaling volgt!!! (als je in het dal begint tenminste)
Adri
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 212
Lid geworden op: vr 19 oktober 2001, 02:00
Mijn mountainbike: 6 titaangrijze, een plastieken en een alu racekar
Contacteer:

koendio schreef:Hoi,
ik weet dat er net een topic over geweest is (26 mei), maar toch heb ik een meningsverschil met een vriend (moatje) over wat de pijlen bij front en rear betekenen op je buitenbanden.

Moatje denkt: de pijl bij front betekent dat de band die richting op moet als je vooruit rijdt. De pijl bij rear betekent dat de band die richting op moet als je achteruit rijdt. De banden liggen op beide wielen op dezelfde manier

Ik denk: de pijl bij front betekent dat de band die richting op moet als deze op het voorwiel ligt. De pijl bij rear betekent dat de band die richting op moet als deze op het achterwiel ligt. De banden liggen dus niet op dezelfde manier.

Wie heeft er gelijk??? We hebben onderling afgesproken dat we zelf niet mogen stemmen.

graag ook motivaties!!

alvast bedankt.
groeten Koen
Jij hebt gelijk.
Corine Rulez
Copyright Adri Haine 2004 - ask nicely if you want a copy !
Exar
Genius
Genius
Berichten: 1777
Lid geworden op: do 21 februari 2002, 02:00
Mijn mountainbike: Scott Spark
Contacteer:

Jezus, ik hoop dat je expres doet alsof je het niet snapt. Waarom ga ik hier nog op in?

Goed, nog 1x dan:

Waarom de fucking motherfucking asslicking fuck shit ass zouden ze dan zowel forward als rear er op zetten? IS EEN KANT DAN NIET GENOEG, TYFUS?!?!?

Die pijlen staan dus voor de rolrichting, case closed.


edit: dit sloeg dus op Moatje
Moatje
All rounder
All rounder
Berichten: 131
Lid geworden op: zo 9 december 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Giant XTC Team
Contacteer:

Oke, Topic Gesloten.
The body stonger. The mind sharper.
The pretzels crisper. The beer colder.
The sun brighter. The sky bluer.

LIFE IS BETTER WHEN YOU RIDE BIKES!
koendio
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 672
Lid geworden op: do 8 augustus 2002, 16:48
Mijn mountainbike: Canyon Grizl CF SL 7/ specialized Diverge
Contacteer:

wel vriendelijk blijven a.u.b. Het is tenslotte een goede vriend!! Vrijheid van meningsuiting is en blijft een belangrijk punt. Respecteer dit ook.
Het leuke aan klimmen is dat er een afdaling volgt!!! (als je in het dal begint tenminste)
Exar
Genius
Genius
Berichten: 1777
Lid geworden op: do 21 februari 2002, 02:00
Mijn mountainbike: Scott Spark
Contacteer:

Niet als die meningsuiting op dit niveau plaats heeft. Vrijheid van meningsuiting is tot daar aan toe, vrijheid van absurditeiten hebben we gelukkig niet.
koendio
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 672
Lid geworden op: do 8 augustus 2002, 16:48
Mijn mountainbike: Canyon Grizl CF SL 7/ specialized Diverge
Contacteer:

ExarMCM schreef:Jezus, ik hoop dat je expres doet alsof je het niet snapt. Waarom ga ik hier nog op in?

Goed, nog 1x dan:

Die pijlen staan dus voor de rolrichting, case closed.


edit: dit sloeg dus op Moatje
Correct me if i'm wrong, jij bent het dus met mij eens dat de voorband andersom ligt t.o.v. de achterband? en de pijlen betrekken hebben op de voor (front) of achter (rear)band?
Anders ben je het met moatje eens?
groeten Koen
Het leuke aan klimmen is dat er een afdaling volgt!!! (als je in het dal begint tenminste)
Gesloten