Ik wil mijn trapper van mijn fiets vervangen, maar de trapper zit erg vast, en het inbus gat is niet meer wat het geweest is.
Is er nog een andere manier om deze trapper van mijn fiets te krijgen, want ik vrees dat dit niet meer gaat lukken met een inbus sleutel. Is het bijvoorbeeld mogelijk om het 'pedaal' eraf te halen, om vanuit daar te gaan draaien?
Pedaal zit muurvast, inbus gat is bijna rond
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2021
- Lid geworden op: di 7 september 2004, 21:05
- Mijn mountainbike: Kona Manomano
Lastig! Normaal kan er nog een sleutel 15 op de as, maar bij jou niet.
1. nacht in de wd40 laten weten
2. een iets te grote torx erin proberen te slaan
3. de goede kant op! proberen los te draaien.
Mocht dat niet lukken kom je meer in de categorie slopen:
-crank verhitten
-as inslijpen zodat er een plat vlak op is waar een sleutel op past
1. nacht in de wd40 laten weten
2. een iets te grote torx erin proberen te slaan
3. de goede kant op! proberen los te draaien.
Mocht dat niet lukken kom je meer in de categorie slopen:
-crank verhitten
-as inslijpen zodat er een plat vlak op is waar een sleutel op past
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2736
- Lid geworden op: za 3 april 2010, 00:01
- Mijn mountainbike: Nog meer plastic... :-)
Volgens mij is er al met grof geweld geprobeerd het pedaal eruit te krijgen... Op de foto lijkt het er iig op alsof er rondom de as allemaal scheurtjes zitten. Ook de crank lijkt een verkleuring te hebben...
Worst case: nieuwe cranks en nieuwe pedalen.
Worst case: nieuwe cranks en nieuwe pedalen.
StAlTiCa
Zijn dat scheurtjes vanuit de hoeken van de inbus naar buiten toe? Als dat zo is gaat het niet goedkomen; de inbussleutel zal dan vooral de wanden naar buiten drukken waardoor de schroefdraad zich alleen maar vaster zet. Ik zou, zeker als het echt scheurtjes zijn, een moordenaar of griptang op het pedaal zetten.
[wat Owwk zegt dus]
[wat Owwk zegt dus]
- cheeta
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 7363
- Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
- Mijn mountainbike: Plopsaland
Ik zou eerst het pedaal van de as halen zodat je de hele as hebt (toch voor de vuilbak) om een moordenaar op te zetten.
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."
| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
- cheeta
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 7363
- Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
- Mijn mountainbike: Plopsaland
Ik zou eerst het pedaal van de as halen zodat je de hele as hebt (toch voor de vuilbak) om een moordenaar op te zetten.
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."
| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Het pedaal is sowiso niet meer te redden. Verwarmen kun je proberen. Je moet dan wel zoveel mogelijk de traparm verwarmen ipv het pedaal. Ook niet te warm stoken. Torx wil wel eens werken in een zotgedraaide inbus en vice versa. als dit echt niet lukt de ganse cranck eruit halen en het gat in een normale maat uitboren. Daarna omgekeerde draad erin trekken en dan een bout met de omgekeerde draad erin draaien en blijven draaien. Als die dan er niet uikomt kun je proberen het pedaal af te zagen en zo ver mogelijk uit te boren totdat je het stuk dat vast zit gewoon door de pedaal kunt draaien.
Hoe verder in m'n reactie , hoe groter het risico wordt natuurlijk :p
Hoe verder in m'n reactie , hoe groter het risico wordt natuurlijk :p
weet je zeker dat je de goede kant op hebt gedraaid?
je moet de rechter pedaal namelijk verkeerd om draaien, dus in je eerste foto gezien met de klok mee.
ipv een linkse tap kan je er dus ook een gewoon boortje in stoppen en hopen dat ie dan mee gaat draaien.
je moet de rechter pedaal namelijk verkeerd om draaien, dus in je eerste foto gezien met de klok mee.
ipv een linkse tap kan je er dus ook een gewoon boortje in stoppen en hopen dat ie dan mee gaat draaien.
Dit lijkt inderdaad akelig veel op een goedkope kwaliteit inbus en dan
de verkeerde kant opdraaien... Heb al veel te vastzittende pedalen door
de jaren los moeten maken maar zoiets nog nooit gezien...
Om hem met een moordenaar los te maken zou ik eerst een gedeelte van
de as afslijpen zodat je twee vlakke stukken krijgt. Anders krijg je nooit
voldoende grip. Afgeschreven zijn de pedalen toch al.
de verkeerde kant opdraaien... Heb al veel te vastzittende pedalen door
de jaren los moeten maken maar zoiets nog nooit gezien...
Om hem met een moordenaar los te maken zou ik eerst een gedeelte van
de as afslijpen zodat je twee vlakke stukken krijgt. Anders krijg je nooit
voldoende grip. Afgeschreven zijn de pedalen toch al.
Met een botte bijl moet je gewoon wat harder slaan dan met een scherpe.
Emtb.Tech
www.GravelRacen.com
YouTube Fatbike & Adventure's Kanaal
Adventures & Patrol Blogtopic op mountainbike.nl
Emtb.Tech
www.GravelRacen.com
YouTube Fatbike & Adventure's Kanaal
Adventures & Patrol Blogtopic op mountainbike.nl
-
- All rounder
- Berichten: 53
- Lid geworden op: ma 10 november 2014, 14:34
Helaas Sik, je zult nooit een pedaal op deze wijze van een crank krijgen.
Als je de pedaalsleutel vast houd terwijl je fietst dan zal de pedaalas los draaien.
Als je de pedaalsleutel vast houd terwijl je fietst dan zal de pedaalas los draaien.
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29834
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
foto kijken kees, er past geen steek op...gekkokees schreef:Waarom niet gewoon de as losgedraaid met een steeksleutel aan de andere kant?
crank vd fiets, pedaal van de as, as in de bankschroef, pedaal losdraaien door de crank te draaien.
rechter pedaal heeft gewoon rechts schroefdraad, dus tegen de klok in losdraaien.
ondertussen kan je kokend water over de crank gooien, dan zet het alu wat uit.
de as is gescheurd, dus dikker geworden.
wellicht overleeft de crank het niet
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2127
- Lid geworden op: vr 27 juni 2014, 09:34
- Mijn mountainbike: Massi Team advanced
Ik denk dat dit de beste manier is om de crank te behouden.Kjiratsiekoedel schreef: -as inslijpen zodat er een plat vlak op is waar een sleutel op past
De as inslijpen aan 2 kanten zodat er een steeksleutel op past of een Engelse sleutel (Bahco)
vanuit de pedaal gezien doet ie inderdaad righty tighty, lefty loosey.
maar vanuit het gereedschap gezien toch echt andersom.
dat was vooral om aan te geven dat er geen linkse tap nodig is.
als ts de mogelijkheid heeft om er 2 vlakken aan te slijpen is dat inderdaad de mooiste oplossing.
maar vanuit het gereedschap gezien toch echt andersom.
dat was vooral om aan te geven dat er geen linkse tap nodig is.
als ts de mogelijkheid heeft om er 2 vlakken aan te slijpen is dat inderdaad de mooiste oplossing.
-
- Pro Biker
- Berichten: 1468
- Lid geworden op: vr 6 juni 2014, 13:21
- Mijn mountainbike: Nicolai Saturn 14 ST `21; Custom Orange Clockwork Evo `20; Kona Unit; Monocog 29-er
Lijkt erop dat je het pedaal vaster hebt gezet.
Crank verwijderen lijkt mij iig voor je bracket het veiligst.
In het slechtste kost het je een crank en een setje pedalen.
SLX crank is iets van €90,- pedalen zo rond de €40,-
Ik heb de pedalen dusdanig vastzitten dat ik ze met een klein beetje aanzetten kan losdraaien met een goeie inbussleutel.
Overigens, als je het pedaal vd as haalt, kun je dan niet de moer van de as gebruiken om het pedaal eruit te draaien?
Crank verwijderen lijkt mij iig voor je bracket het veiligst.
In het slechtste kost het je een crank en een setje pedalen.
SLX crank is iets van €90,- pedalen zo rond de €40,-
Ik heb de pedalen dusdanig vastzitten dat ik ze met een klein beetje aanzetten kan losdraaien met een goeie inbussleutel.
Overigens, als je het pedaal vd as haalt, kun je dan niet de moer van de as gebruiken om het pedaal eruit te draaien?
“Old, not obsolete”