Kona Unit 2012 van SS naar Geared

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
RoBiteRo
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 17
Lid geworden op: za 16 april 2011, 20:32
Mijn mountainbike: F-Si

Ik lees al een aantal jaren mee op dit forum en geniet vooral van alle mooie fietsen die hier voorbij komen.
Zelf ben ik in het bezit van een Cannondale en een Kona Unit SS. Omdat het mij zelf leuk lijkt om een en ander zelf te gaan doen / kunnen doen, wil ik graag mijn Kona Unit eens gaan voorzien van versnellingen.
Ik ben qua onderhoud en opbouwen van een fiets volledig een leek.
Dus mijn vraag is, hoe pak ik dit aan?
Wat heb ik nodig qua gereedschap en wat heb ik nodig qua onderdelen. Moet er bijvoorbeeld ook een nieuwe crank op, wat past er allemaal bijenkaar etc etc
Hopelijk kan iemand mij hierbij op weg helpen.
Beemer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1589
Lid geworden op: za 14 november 2009, 21:45
Mijn mountainbike: Kona Hei Hei Supreme, Kona Raijin, Ghost AMR Lector 9500

Je hebt nieuwe uitvaleinden voor je frame nodig achter om een derailleur te kunnen plaatsen, je crank kan je behouden als je iets voor bijvoorbeeld 1x 10 speed (fijn en handig in NL). Achter plaats je een derailleur en een wiel met een naaf waar een cassette op kan. Rechts voor op je stuur een 10 speed shifter dan en klaar.

Gereedschap is niet meer dan wat inbussleutels en een cassette sleutel.
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7364
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

1) Het is tamelijk afhankelijk van wat voor setup je er op wilt bouwen (hoeveel versnellingen, welke overbrengingsverhoudingen, ...), daar zul je eerst een beeld van moeten hebben...

2) Gereedschap dat nodig is in de regel gewoon uit de service instructies halen van de onderdelen, die in te zien zijn op de website van de fabrikant (bijv. via si.shimano.com).
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Rohloff (of Alfine sg505) kan ook.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5238
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

Beemer schreef:Je hebt nieuwe uitvaleinden voor je frame nodig achter om een derailleur te kunnen plaatsen
Waarschijnlijk alleen maar een andere "slider" aan je drive side.. http://www.chainreactioncycles.com/nl/e ... -prod71904" onclick="window.open(this.href);return false;

Op de Units die ik ken past dit, maar weet niet welke versie jij hebt. (de 'geared' optie kiezen)
Beemer schreef:je crank kan je behouden als je iets voor bijvoorbeeld 1x 10 speed (fijn en handig in NL).
Is afhankelijk van je voorblad. Als dat een dedicated SS blad is (1/8") gaat een 9-10 of 11 speed ketting niet passen. Die valt dan niet ver genoeg over de tanden heen.

Ciao
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
RoBiteRo
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 17
Lid geworden op: za 16 april 2011, 20:32
Mijn mountainbike: F-Si

Hallo, allemaal bedankt voor de reactie, ik ga er eens mee aan de slag.
Ik heb een Unit uit 2012 de oranje.
Ik moet dus ook een nieuwe achtervelg?
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5238
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

RoBiteRo schreef:Ik moet dus ook een nieuwe achtervelg?
Das een beetje afhankelijk van wat er nu in zit. Ik vermoed dat er een achterwiel in zit met een singlespeed freewheel, en daar past geen 9-10-11 cassette op. Crux zit hem dus in naaf van het wiel, niet in de velg :wink: .

Bij RCZ hebben ze vaak voor weinig losse achterwielen te koop, bijvoorbeeld van DT Swiss. Daar zijn gemakkelijk de stickers van te verwijderen.

Ciao,
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
gsxrmars
All rounder
All rounder
Berichten: 81
Lid geworden op: zo 3 juli 2011, 09:34

Voor 2012 model moet je een CC drop-out hebben, de BB is voor de oudere type's.
http://www.chainreactioncycles.com/nl/e ... -prod71905
Plaats reactie