Wat is deze nog waard?

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Goossens
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 17
Lid geworden op: di 15 december 2015, 18:42

Thx! Topic mag op slot.
Laatst gewijzigd door Goossens op wo 27 april 2016, 09:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
kan niet meer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2192
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 22:29
Mijn mountainbike: Spot Mayhem

Vandaag kwam een vriend langs met zijn zojuist aangeschafte Scott, weet zo even niet welk type.
Carbon, 5 jaar oud, volledig xt incl wielen maar een xtr achterderrie. Euro 500,- had hij betaald bij zijn lbs en 3 mnd garantie.
Ik zou zeggen tussen de 300,- en 400,- als de fiets niet meer dan een jaar of 5 is.
"This species has amused itself to death"
BruteBullsBikers
All rounder
All rounder
Berichten: 71
Lid geworden op: di 3 november 2015, 23:52
Mijn mountainbike: Copperhead 29 [2014]

De verkoopwaarde is over het algemeen ook vaak een beetje 'wat de gek ervoor geeft'. Soms is iets een x aantal euro's waard maar zal nooit iemand dat ervoor geven :)

Met xt-afmontage zou ik ook zeggen tussen de 300-400 euro. Met een deore-afmontage denk ik als richtprijs 250 euro.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Ik vind 300-400 niet heel veel voor zo een mooie fiets. Als de staat goed is koopt een beginner daar ook voor 500 euro een heel strakke fiets voor. Je zou hem dus iets hoger in kunnen zetten, zakken kan altijd nog.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Thunder Bart
All rounder
All rounder
Berichten: 95
Lid geworden op: zo 16 augustus 2015, 14:49

Het probleem is dat 26' een beetje (boel) dood is. Er worden nu dus carbon wedstrijd fietsen voor absurd lage prijzen aangeboden. Daardoor denk ik dat een fiets als deze inderdaad niet meer zal doen dan 350 euro en dan heb je ook nog te maken met een on courante maat, je moet maar net iemand vinden die zo groot is.
Starling MurMur - Kona Honzo ST - Planet-X Tempest - Rose the Bruce

Rider and Photographer for mtboffcamber | www.mtboffcamber.nl
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Thunder Bart schreef:Het probleem is dat 26" een beetje (boel) dood is.
Dat roepen alleen een paar mensen op een forum... .

Zit nog prima leven in 26". Gros op de routes is nog steeds 26", ken er genoeg die er nog een paar jaar mee door zullen blijven rijden. Ikzelf heb ook nog een 26" die ik heel af en toe met veel plezier uit laat.

En voor veel beginners is het prima te doen, met het rijgedrag is niet heel veel mis. En je kunt ze nu dus goedkoper kopen.


Waarom zou je ze dan onder de prijs gaan aanbieden?
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Bergbike
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2992
Lid geworden op: ma 14 november 2011, 22:06
Mijn mountainbike: Grand Canyon AL SL 6.9 2016, Lego Fully 2.7" 2014
Contacteer:

Goossens schreef:Als je wil, kijk even langs de roestige voorderailleur en crank heen, dat wordt allemaal nog vernieuwd :)
Een fiets zonder ketting zou ik nooit vertrouwen. Nieuwe ketting kost niks, maar straks trapt een nieuwe door en kan je alle tandwielen (Ja ICM, kom er maar in...) gaan vervangen. :roll: :roll: :roll:
I Cannondale myself.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1990
Lid geworden op: za 3 september 2011, 23:10
Mijn mountainbike: *Cannondale* F-Si carbon 1. onBIKE limited edition F800.
Contacteer:

:lol: :lol: :lol:
Geluk is niet te koop, maar met een aankoop van een MTB kom je verrekkes dichtbij.
Click here to activate SYS Cannondale F-Si 1
Goossens
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 17
Lid geworden op: di 15 december 2015, 18:42

Bergbike schreef:
Goossens schreef:Als je wil, kijk even langs de roestige voorderailleur en crank heen, dat wordt allemaal nog vernieuwd :)
Een fiets zonder ketting zou ik nooit vertrouwen. Nieuwe ketting kost niks, maar straks trapt een nieuwe door en kan je alle tandwielen (Ja ICM, kom er maar in...) gaan vervangen. :roll: :roll: :roll:
Ik vervang altijd de ketting en cassette samen. 1 van die twee werkt niet. Die indruk heb ik in ieder geval altijd gekregen.

De ketting op deze bike was aan gort. Die heb ik er daarom maar vast afgehaald.


Thunder Bart:

Qua lengte vind ik het nog wel meevallen. Heb 1x een L Giant Revel 4 gehad en daar waren ze hier in de buurt maar wat blij mee. Meestal heb ik M en dat is vaak lastig. Dus voor deze XL maak ik me dan ook geen zorgen. Genoeg lange kerels hier ;)

Trouwens, 26" vind ik ook prima te doen. En aangezien er nog zat te krijgen is aan velgen in die maat lijkt het me dat de vraag ernaar ook nog steeds wel bestaat.
Thunder Bart
All rounder
All rounder
Berichten: 95
Lid geworden op: zo 16 augustus 2015, 14:49

Ik zeg ook niet dat 26' niet meer goed is, alleen wel dat er heel veel super goede 26' mountainbikes voor heel weinig worden verkocht. hierdoor word het voor dit soort fietsen gewoon lastig om te concurreren en zul je waarschijnlijk niet meer zoveel voor de fiets krijgen ( of je moet net geluk hebben en je vind die ene persoon). Ik heb zelf zo'n twee jaar geleden ook twee 26' fietsen verkocht in de prijsklasse 500-600 euro, dat waren beide goed afgemonteerde fietsen met xtr, fox enzovoort, maar het was toch knap lastig om daar nog een beetje geld voor te krijgen.
Starling MurMur - Kona Honzo ST - Planet-X Tempest - Rose the Bruce

Rider and Photographer for mtboffcamber | www.mtboffcamber.nl
Gebruikersavatar
Bergbike
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2992
Lid geworden op: ma 14 november 2011, 22:06
Mijn mountainbike: Grand Canyon AL SL 6.9 2016, Lego Fully 2.7" 2014
Contacteer:

Goossens schreef:Ik vervang altijd de ketting en cassette samen. 1 van die twee werkt niet. Die indruk heb ik in ieder geval altijd gekregen.

De ketting op deze bike was aan gort. Die heb ik er daarom maar vast afgehaald.
Ik zat ook maar wat te dollen omdat je wel een paar dingen noemde, maar niet de ketting. :D
Gebruikersavatar
nielsvo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1649
Lid geworden op: zo 5 maart 2006, 20:45
Mijn mountainbike: Pivot Mach 429SL

Lars TB schreef: En voor veel beginners is het prima te doen, met het rijgedrag is niet heel veel mis. En je kunt ze nu dus goedkoper kopen.

Waarom zou je ze dan onder de prijs gaan aanbieden?
Nou, onder de prijs...voor een fiets van zo'n 6 jaar oud (modeljaar 2010, basismodel Scale) die nieuw zo'n €800 kostte vind ik €300-400 nog heel redelijk en €500 echt over de top.
Bedenk dat de gemiddelde beginner er niet direct heel veel geld aan wil uitgeven. En dan heb je ook nog veel concurrentie van iedereen die zijn wel top afgemonteerde 26" fiets weg doet (voor relatief weinig) omdat ie al een tijd ongebruikt in de schuur staat wegens aanschaf 29'er :wink:
Dus ik zou er ook niet al te veel geld in stoppen om die roestige onderdelen te vervangen...
Marco79
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1468
Lid geworden op: vr 6 juni 2014, 13:21
Mijn mountainbike: Nicolai Saturn 14 ST `21; Custom Orange Clockwork Evo `20; Kona Unit; Monocog 29-er

Ik zou er iig niet een nwe XT groep tegen aangooien. Dat kan qua kosten en opbrengst niet uit. Tenzij het een fiets voor jezelf wordt.
“Old, not obsolete”
Goossens
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 17
Lid geworden op: di 15 december 2015, 18:42

Bedankt voor al jullie reacties.

De achter derailleur is al XT. Na wat zoekwerk vond ik een XT cassette en ketting voor rond de 65,- Dat vind ik nog acceptabel. Al kan het ook wel zijn dat ik gewoon Deore neem, dan ben ik voor rond de 30,- klaar. Laatste heb ik onlangs ook op mijn eigen fiets gezet en dat bevalt me prima. Mocht het fietsen nog wat serieuzer worden zal ik eens verder gaan kijken naar upgrades maar voor nu ben ik gewoon tevreden met gemiddelde kwaliteit.

Ik lees dat iemand deze bike nieuw op 800,- zet. Dat lijkt me erg sterk. Ik weet niet wat de koers deed in 2010 maar 1200 dollar was toen ook al wel meer dan 800 euro.

http://www.bikepedia.com/QuickBike/Bike ... &Type=bike" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
nielsvo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1649
Lid geworden op: zo 5 maart 2006, 20:45
Mijn mountainbike: Pivot Mach 429SL

Goossens schreef: Ik lees dat iemand deze bike nieuw op 800,- zet. Dat lijkt me erg sterk. Ik weet niet wat de koers deed in 2010 maar 1200 dollar was toen ook al wel meer dan 800 euro.

http://www.bikepedia.com/QuickBike/Bike ... &Type=bike" onclick="window.open(this.href);return false;
met de $ koers van november 2009: $1200 = €805.24. En die MSRP $1199.99 is ook nog eens adviesprijs opgegeven door de fabrikant, daar gaat in de praktijk nog aardig wat korting vanaf.

En ik verzin het echt niet zelf hè, heb ook wel wat huiswerk gedaan :wink:

http://www.mountainbike.nl/forum/viewto ... =3&t=64855
Plaats reactie