Probleem bij bleeden Magura MT2

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
Potr
All rounder
All rounder
Berichten: 103
Lid geworden op: wo 7 april 2010, 08:32
Mijn mountainbike: Comp Carbon 2011

Aangezien ik ervaring heb met het bleeden van mijn eigen remmen (shimano XT) vroeg een kennis van mij hem te helpen bij het bleeden van zijn Magura MT2 remmen. Aangezien de remdruk van zijn achterrem (na 2 maanden van stilstand) helemaal weg was gevallen.

Hij heeft hiervoor zo'n Magura bleed kit aangeschaft (mooie naam: Royal blood....).
Na alles bevestigd te hebben, viel het me al op dat het verloopnippeltje wat bij de kit zat om de slang op de remhendel te bevestigen niet helemaal goed af sloot....

Ook na het verwijderen van de kit en het terugplaatsen van de plastic (!) bleed schroef bleef er lucht ontsnappen bij de remhendel. Het vastdraaien van de bleed schroef lijkt dus ook niet meer te lukken... je kan blijven doordraaien zonder dat de schroef ook echt vast komt te zitten....Dit lijkt me niet goed!

Iemand ervaring in deze..? Wat doen we fout...?
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Dat van dat nippeltje/schroefje zegt mij niets, maar het zal niet de eerste keer zijn dat een magura rem telkens alle druk verliest en met ontluchten niet meer goed komt.
als je van onder naar boven olie doorspuit maakt de afdichting boven niet zo veel uit.
oude lap er omheen om de olie op te vangen werkt ook.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Hoka
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 978
Lid geworden op: do 10 juni 2010, 23:16
Mijn mountainbike: FRM 10HP

Klinkt als een dolgedraaid onluchtings schroefje! Als je mazzel hebt is het alleen de schroef en niet de body. Dat plastic spul van Magura is bijzonder teer, je moet er heel erg voorzichtig mee zijn!
Gebruikersavatar
tiewrap
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3250
Lid geworden op: do 25 september 2014, 16:27
Mijn mountainbike: Haibike Sleek

Had er ook problemen mee, onder garantie nieuwe gekregen.
Maar om nou te zeggen dat die je-dat zijn......
European certified guide.
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
Stormgirl
All rounder
All rounder
Berichten: 56
Lid geworden op: do 22 januari 2015, 23:27
Mijn mountainbike: Storm Buran Solano special

Die afsluitschoefjes zijn idd niet best.
Kun je wel weer nieuwe bestellen (per 5, zeg alweeer genoeg)

Ik heb dat ook gehad. Heb t volgens mij opgelost door met de vloeistofspuit de remolie heen en weer te laten vloeien, en door de rem hendel een paar keer in de knijpen(met de spuit aangesloten, anders word t zo'n bende).

Moet wel eerlijk zeggen dat er nu xt's op mijn bike zitten omdat ze bleven klieren na verloop van tijd.
Potr
All rounder
All rounder
Berichten: 103
Lid geworden op: wo 7 april 2010, 08:32
Mijn mountainbike: Comp Carbon 2011

Wat ik me er nog van kan herinneren is dat het ontluchtingsschroefje zelf er nog goed uit zag...
Dus zo betekenen dat het binnenwerk van de remhendel kapot gedraaid is...mogelijk een verkeerde nippel er in gedraaid?
Als ik de duurdere ontluchtingssets van Magura bekijk, waar ook zo'n opvangfles bij zit, zie ik dat aan dat slangetje een plastic nippeltje zit die in de remhendel gaat. Nu zat die niet bij het setje wat wij gebruikt hebben.
Hoka
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 978
Lid geworden op: do 10 juni 2010, 23:16
Mijn mountainbike: FRM 10HP

Het voordeel is dat er aan twee kanten zo'n schroefje zit, als het echt dol gedraaid is dan kan je hem er alsnog in lijmen en de andere kant gebruiken voor ontluchten.
F4N74SY
All rounder
All rounder
Berichten: 66
Lid geworden op: zo 5 april 2015, 13:56
Mijn mountainbike: Giant XTC 2005

Potr schreef:Wat ik me er nog van kan herinneren is dat het ontluchtingsschroefje zelf er nog goed uit zag...
Dus zo betekenen dat het binnenwerk van de remhendel kapot gedraaid is...mogelijk een verkeerde nippel er in gedraaid?
Als ik de duurdere ontluchtingssets van Magura bekijk, waar ook zo'n opvangfles bij zit, zie ik dat aan dat slangetje een plastic nippeltje zit die in de remhendel gaat. Nu zat die niet bij het setje wat wij gebruikt hebben.
Zo te horen heb je het stuk gedraaid ja. Bij de ontluchtingsschroef hoort er geen nippel in. Maar een lege spuit, die er strak in gaat. Als je aangeeft er een nippel opgedraaid te hebben, dan is het schroefdraad dus stuk ja.

Wellicht nog garantie erop, als is dit niet echt een garagtie kwestie.


https://youtu.be/ILo5rCc10kg" onclick="window.open(this.href);return false;
Potr
All rounder
All rounder
Berichten: 103
Lid geworden op: wo 7 april 2010, 08:32
Mijn mountainbike: Comp Carbon 2011

Helder verhaal. Gewoon eigen lompigheid dus... :)

Dank voor alle antwoorden. Ik ga kijken of ik de ene schroef nog kan dichtlijmen en dan via de andere schroef op de correcte wijze bleeden!
Potr
All rounder
All rounder
Berichten: 103
Lid geworden op: wo 7 april 2010, 08:32
Mijn mountainbike: Comp Carbon 2011

Schroefje gelijmd. Op de correcte wijze gebleed: de remmen doen het weer!!!
Thx all!!!
Plaats reactie