Fiets opbergen/hangen

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Dat is wel de reden dat ik zo min mogelijk spring met mijn fiets, probeer altijd druk op de vork te houden :lol:
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Marco79
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1468
Lid geworden op: vr 6 juni 2014, 13:21
Mijn mountainbike: Nicolai Saturn 14 ST `21; Custom Orange Clockwork Evo `20; Kona Unit; Monocog 29-er

Snelle Buffer schreef: vr 7 december 2018, 15:56 even blazen ......

Wellicht een oude , maar ik loopt nu te denken : mijn fiets hangt gewoon horizontaal in de schuur, dus wielen van de grond, wat voor effect zou dit mogelijk kunnen hebben op de verende voorvork ?

Als de fiets op de grond staat zal de voorvork een zeer lichte druk hebben richting de voorvork poten , maar als deze hangt , "zweven" de voorvork poten in de lucht en zal het wiel mogelijk een kracht/druk kunnen uitoefenen negatief op de voorvork ?

(waarschijnlijk niet geheel goed uitgelegd mbt de krachten, maar is denk duidelijk wat ik bedoel).

Ik hoorde een praatje hierover in een "fietsenwinkel" en er werdt "geadviseerd" om de fiets altijd staand op de grond en horizontaal op te bergen , nee niet plat , maar rechtop :-D

dus?, zelf denk ik beetje broodje aap verhaal , maar ik weet het niet zeker ...
Het is een fiets, een mountainbike notabene. Over het algemeen een fiets wat ontworpen is om op zijn flikker te krijgen. Bospaden, wortels, drops, jumps, crashen etc. Ik maak me er niet druk om. Enige waar ik me dan "druk" om maak is dat ie recht in de haak hangt en niet gaat overhangen naar 1 kant met een kormme velg als gevolg. Maar heb nog geen problemen meegemaakt. Behalve dat lucht in het remsysteem vaak wel aan het licht komt.
Laatst gewijzigd door Marco79 op za 8 december 2018, 09:46, 2 keer totaal gewijzigd.
“Old, not obsolete”
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2441
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

:-q :-q
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5628
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

Marco79 schreef: vr 7 december 2018, 16:54 Behalve dat lucht in het remsysteem vaak wel aan het licht komt.
En dat is dan weer als je hem verticaal ophangt :-q
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
Marco79
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1468
Lid geworden op: vr 6 juni 2014, 13:21
Mijn mountainbike: Nicolai Saturn 14 ST `21; Custom Orange Clockwork Evo `20; Kona Unit; Monocog 29-er

MacReal schreef: wo 12 december 2018, 08:52 En dat is dan weer als je hem verticaal ophangt :-q
Daar doelde ik dan op. Is een iig een reminder dat je met je remmen bezig moet. :D
“Old, not obsolete”
Gerrie Visser
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 739
Lid geworden op: do 13 augustus 2009, 13:37
Mijn mountainbike: handgemaakt

Oe... je fiets zo aan de velg ophangen zou ik niet doen. Je velg is niet berekend om op die manier kracht op te vangen. Grote kans dat je de wielen ovaal trekt!
Gebruikersavatar
38x10
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2045
Lid geworden op: ma 29 mei 2017, 15:02
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 / RAAW Madonna

De wielen blijven bij mij wel rond, maar het frame rekt wel uit bij verticaal hangen natuurlijk


:bier:
Niet bikers, de leegheid van die levens schokt me. (Vrij naar Tim Krabbé)
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Nou heb ik me laten vertellen dat je er ook beter niet op kunt fietsen...
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
38x10
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2045
Lid geworden op: ma 29 mei 2017, 15:02
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 / RAAW Madonna

Doe ik ook niet, maar ik maak me nog wel zorgen over hoe ik ze neer moet zetten zonder dat ze blijvend vervormen. Ik draai ze nu elke 2 dagen om, maar dat is ook niet ideaal natuurlijk.
Niet bikers, de leegheid van die levens schokt me. (Vrij naar Tim Krabbé)
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Ik heb nummertjes tussen elke 2 spaken op m'n velgen, redelijk willekeurig verdeelt zoals een roulette schijf. Ik heb een draaischijfje bij elke voorwiel hanger in mijn schuur met dezelfde nummertjes. Elke keer dat ik mijn fiets ophang schuif ik het draaischijfje 1 nummertje door en dan steek ik de haak tussen de spaken bij dat nummertje. Ik heb er ook over gedacht om een roulette schijf te gebruiken zodat ik er zelf wat meer plezier aan over hou maar op zich voldoet deze eenvoudige oplossing.
Waar woke is, is vuur
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Eenvoudige oplossingen zijn vaak de beste :-q
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2441
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

suravida schreef: vr 7 december 2018, 16:29 Dat is wel de reden dat ik zo min mogelijk spring met mijn fiets, probeer altijd druk op de vork te houden :lol:
tja dacht er geen "domme vragen" waren alleen domme antwoorden , maar goed de "cracks" weten het weer :-q

goed uiteinde :bier:
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
Gebruikersavatar
bartsince1975
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 615
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 21:07
Mijn mountainbike: Brodie Expresso / Snowdon MK-007

Gerrie Visser schreef: ma 17 december 2018, 22:29 Oe... je fiets zo aan de velg ophangen zou ik niet doen. Je velg is niet berekend om op die manier kracht op te vangen. Grote kans dat je de wielen ovaal trekt!
De krachten die er zo op de velg komen, bij statische belasting met alleen eigen gewicht, zijn niet zo hoog dat de velgen (blijvend, want elk materiaal is plastisch) vervormen. Zelfs al zou je ze altijd op dezelfde plek ophangen. Belasting met gewicht van de berijder en snelheid is vele malen hoger. Ook al is het de andere kant op, ook zo houden de spaken alles wel netjes op zijn plek.
Gebruikersavatar
38x10
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2045
Lid geworden op: ma 29 mei 2017, 15:02
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 / RAAW Madonna

Toch nog een serieuzere vraag dan: hang je een fully het beste aan het achterwiel of aan het voorwiel op? Of maakt dat eigenlijk niet uit?
Niet bikers, de leegheid van die levens schokt me. (Vrij naar Tim Krabbé)
Gebruikersavatar
The Borg Cube
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 280
Lid geworden op: vr 18 september 2009, 20:20
Mijn mountainbike: Canyon Spectral 9.0 CF /Canyon Neuron 9.0 CF

Heb ze ook al jaren zo hangen zonder problemen. Kunnen er 4 naast elkaar. Heb de haken ooit bij Karwei gekocht geloof ik. Nooit een probleem met vering of remmen.
Collect memories not stuff.
Don't blame the trail for your fail.
Plaats reactie