Waarom geen fietsbel?

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Rick1098
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 290
Lid geworden op: do 14 januari 2010, 17:10
Mijn mountainbike: Cannondale Flash 29er XX, Wilier Cento Uno racer

Dag Bikers,

Veel sportfietsers hebben geen bel op hun fiets, vaak tot ergernis van overige weggebruikers.
Wat is de reden om geen bel te monteren?

Het is voor een onderzoek op school dus graag hoor ik zoveel mogelijk antwoorden ookal is hetzelfde antwoord al genoemd.
WelkomBuiten
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 243
Lid geworden op: di 31 maart 2015, 10:24
Mijn mountainbike: Titus Ti Fireline Evo
Contacteer:

Ik heb eigenlijk alleen maar redenen om hem wel te monteren...
Buitenspeler met extra aandacht voor moeilijke mensen.

Buiten is het beter! - Facebook - Instagram - Twitter
Avado
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 5
Lid geworden op: wo 14 januari 2015, 13:38
Mijn mountainbike: Scott Scale

Er is hier al zoveel over geschreven op diverse fora en door de ANWB, dat je met een beetje onderzoek deze vraag niet eens hoeft te stellen :wink:

Lees dit topic maar even door (tijd zat, het regent toch) en dan weet je alles.

http://www.fiets.nl/forum/viewtopic.php ... t=fietsbel" onclick="window.open(this.href);return false;
Alien
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1567
Lid geworden op: do 17 juli 2008, 13:10

Zelfde reden waarom men de bierbuik in een schreeuwerig reclamehemd propt, met een hartslag van 200+ met een dubbel drankstel het Kopje van Bloemendaal opharkt, lustig gelletjes en energierepen naar binnen propt, en bidons, bananenschillen en lekke binnenbanden in de berm kwakt:

Profrenners hebben ook geen bel, en daar spiegelt men zich graag aan.
Vorsprung durch Pedantik.
Gebruikersavatar
Rick1098
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 290
Lid geworden op: do 14 januari 2010, 17:10
Mijn mountainbike: Cannondale Flash 29er XX, Wilier Cento Uno racer

Avado schreef:Er is hier al zoveel over geschreven op diverse fora en door de ANWB, dat je met een beetje onderzoek deze vraag niet eens hoeft te stellen :wink:

Lees dit topic maar even door (tijd zat, het regent toch) en dan weet je alles.

http://www.fiets.nl/forum/viewtopic.php ... t=fietsbel" onclick="window.open(this.href);return false;
Dank maar ik stel deze vraag niet omdat ik het antwoord niet weet.
Het is voor een onderzoek en ik zou graag het antwoord van zoveel mogelijk medefietsers willen horen (eigen mening).
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5581
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Ik denk dat de meesten het niet esthetisch verantwoord vinden zo'n bel. Ik heb er overigens wel een.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29978
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Past niet op mn stuur
Rammelt onderweg
Ik kan me er aan stoten

Ik roep altijd "Ding Dong! " of "Klingel Klingel! " voordat ik mensen inhaal.
Wat ik overigens altijd heel rustig doe, dus niet als een idioot er links of rechts langs.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16079
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Ik rijd vooral op de mtb routes in NL en in het buitenland ook meestal op smallere paden. In NL kom ik dus geen wandelaars tegen en in het buitenland rem ik gewoon af tot stapvoets. Geen bel nodig dus op de mtb.


Op de racefiets zit wel een bel, maar ik bel lang niet altijd. Soms roep ik even, meestal schiet ik er krap langs of rem ik af. En dat is dan meestal omdat ze de bel niet gehoord hebben... . Wat ik ook doe - bellen, roepen, niets - ze schrikken altijd... :~
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Avado
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 5
Lid geworden op: wo 14 januari 2015, 13:38
Mijn mountainbike: Scott Scale

Rick1098 schreef:
Avado schreef:Er is hier al zoveel over geschreven op diverse fora en door de ANWB, dat je met een beetje onderzoek deze vraag niet eens hoeft te stellen :wink:

Lees dit topic maar even door (tijd zat, het regent toch) en dan weet je alles.

http://www.fiets.nl/forum/viewtopic.php ... t=fietsbel" onclick="window.open(this.href);return false;
Dank maar ik stel deze vraag niet omdat ik het antwoord niet weet.
Het is voor een onderzoek en ik zou graag het antwoord van zoveel mogelijk medefietsers willen horen (eigen mening).
Dan heb je niet de moeite genomen om deze link aan te klikken. Dit is een link naar het Fiets-forum en daar zitten alleen maar fietsers die dus in tig pagina's hun ongezouten mening geven over het gebruik van wel of geen fietsbel.

Succes.
Freediamond87
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 394
Lid geworden op: zo 12 januari 2014, 15:28
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy C

Ik heb Hope naven :)
Wat me verder opvalt is dat de schrikreacties als gevolg van niet bellen ongeveer gelijk zijn aan die bij wel bellen. Wat ik tegenwoordig vaak doe is van een afstandje even iets roepen zodat men omkijkt. Dat werkt m.i. het best.
Gebruikersavatar
ak-77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3123
Lid geworden op: do 5 januari 2012, 00:23

Die van mij is onlangs stuk gegaan en ik heb nog geen nieuwe gekocht. Daarom dus.
Als je toch met onderzoek bezig bent, doe dan voor de grap eens een peiling hoeveel van die mensen die zich ergeren aan fietsers zonder bel, weten dat het alleen toegestaan is om met z'n tweeen naast elkaar te fietsen als je het overig (achteropkomend of tegemoetkomend) verkeer niet hindert.....
Give me little bits of / more than I can take
Tjin
All rounder
All rounder
Berichten: 118
Lid geworden op: za 28 maart 2009, 22:43
Mijn mountainbike: Sensa Livigno SFB comp 650b

Heb op alle fietsen een bel, behalve mijn tijdrit fiets. Maar die gebruik ik bijna alleen met wedstrijden.

Of ik de bel gebruik is een ander verhaal, beetje afhankelijk van wie ik inhaal. Heb al iemand gehad die na het bellen in slowmotion zijn hoofd draait, fiets naar links stuurt en bijna op een tegenligger knalt...
Alien
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1567
Lid geworden op: do 17 juli 2008, 13:10

Een bel is dan ook éigenlijk alleen bedoeld ter afwending van direct gevaar, en niet om andere fietsers te bewegen uit de weg te gaan…

Maar goed, dat is weer een hele andere discussie.
Vorsprung durch Pedantik.
pjotter78
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 34
Lid geworden op: wo 24 februari 2016, 22:02
Mijn mountainbike: Corratec Revolution 29 LTD

Heb geen bel maar DT Swiss 240s naven, even de beentjes stil houden en ze horen je wel :lol:
En dan wel even bedanken als ze aan de kant gaan.
Fietsen is leuk. Pijn is tijdelijk.
to0n
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 492
Lid geworden op: di 14 augustus 2012, 21:05
Mijn mountainbike: Canyon #2

MTB: geen bel. Is mijn wedstrijdfiets en heb geen zin om continue bel te moeten monteren/verwijderen.
Racer: wel een bel. Wel zo hoffelijk in het verkeer...
Kon ik maar wennen aan het knarsen van modder tussen mijn tanden...
Plaats reactie