Avid exilir 1 slechte rem / zuiger vast / lucht aanzuigen

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
Heronimos
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 27
Lid geworden op: wo 3 februari 2016, 22:49

Gezien de eerder hulp nu nog maar een poging.

Met de hulp van hier (dank) heb ik mijn krankstel en zo vervangen. Dat is goed verlopen.

Maar mijn achterrem deed het niet goed. Dit is een elixir 1 volgens mij.

Ik had ze 1x gebleed, samen met een vriend dit bij zijn remmen vaker gedaan had. Maar ik vond hem nog sponzig. Dus een eigen setje besteld en bleeden maar.

Maar er was iets opmerkelijks. Als ik bij de achterrem de zuiger terughaalde om een "vacuum" te creeren, kwam er erg veel lucht mee. Heel veel lucht. Toch geen lekkage als je de druk ophoogde met de vloeistof erin.
Ok wilde de zuiger aan de ene kant, niet goed eruit komen.

De de stoute schoen aangetrokken en de hele achterrem gedemonteerd. Zover ik kon zien, zag er alles netjes uit. De zuigers schoongemaakt, de O-ringen schoon gemaakt en de het geheel ingesmeert met de dot-olie en netjes weer in elkaar gezet. Maar nog steeds dit probleem. Als ik de spuit vacuum trekt, krijg ik lucht mee.

Iemand nog een suggestie wat ik kan doen? Zijn de o-ringen los te krijgen? Zoja waar?

Ik heb de spuiten gecontroleerd.. de slangentjes daarvan trekken geen valse lucht als ik het tuitje met mijn vinger dicht houdt. Dus het moet uit de achterrem zelf komen.
Gebruikersavatar
TDBT
All rounder
All rounder
Berichten: 149
Lid geworden op: di 14 juni 2011, 21:25

Is de aansluiting van de bleedadapter die je in de bleedport van de remklauw schroeft wel ok? O-ringetje aanwezig en onbeschadigd? Gewoon vingervast erin gedraaid (niet met gereedschap)? Aansluitvlak in de bleedpoort waar het o-ringetje op draagt netjes, geen bramen oid?
KleinPalomino
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4517
Lid geworden op: vr 23 mei 2008, 14:14

Klinkt inderdaad naar het euvel dat TDBT beschrijft. Als je echt veel lucht trekt dan zou je verwachten dat er toch ergens olie uitloopt als je het systeem onder druk zet.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Precies.
Je zou eens kunnen proberen om te ontluchten zonder vacuum te trekken, dus gewoon olie doorspuiten naar boven.
Dan is 't misschien niet optimaal, maar beter als nu.
Laatst gewijzigd door ThaSingleTrackMastah op wo 2 maart 2016, 13:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
baron062
Moderator
Moderator
Berichten: 4129
Lid geworden op: vr 25 maart 2005, 17:02
Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....

Mijn ervaring met die Avid spuiten is dat ze lucht zuigen door de bajonetaansluiting onderaan de injectiespuit. Bij druk gebeurt er niets.
Heronimos
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 27
Lid geworden op: wo 3 februari 2016, 22:49

Nou... jullie tips bekeken en het probleem lopen zoeken. Met wat moeite er achter gekomen dat het de aansluiting was van de spuit op de bleedpoort. Dat is nu opgelost (extra rubbertje), maar krijg mijn rem niet echt "hard". Nu 3x mijn remmen gebleed, maar vind het resultaat nog steeds matig. Denk toch dat ik de LBS met een bezoek ga vereren...
Gebruikersavatar
TDBT
All rounder
All rounder
Berichten: 149
Lid geworden op: di 14 juni 2011, 21:25

Ik had destijds ook wat moeite met m'n achterrem, ontluchten lukte uiteindelijk pas goed nadat ik het hele ding van m'n fiets had geschroeft. Daarna opgehangen aan het handle, en heel stipt volgens de instructies van Avid ontlucht en toen was ie top. Misschien helpt het je al als je de fiets aan de voorkant een beetje hoger hangt.
Gebruikersavatar
ak-77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3123
Lid geworden op: do 5 januari 2012, 00:23

Zorgen dat er geen horizontale of neergaande stukken in je remleiding zitten kan een hoop helpen ja.
Give me little bits of / more than I can take
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5575
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Ik had ook altijd ruzie met Elixer 1. Tot op een dag ik haar zat was en afscheid genomen heb. Mijn nieuwe liefde heet Shimano SLX en tot op de dag van vandaag zijn we een gelukkig stel. Ook heeft SLX leuke zusjes die ook echt top zijn en niet veel vragen om samen met je te zijn. XT en Deore heten ze.
Heronimos
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 27
Lid geworden op: wo 3 februari 2016, 22:49

Ik heb uiteindelijk iets gedaan dat waarschijnlijk vloeken in de kerk is. Nadat ik mijn remmen ontlucht had, heb ik gewoon (met remblokken en al erin) nog een keer de spuit erop gezet en wat bij gespoten.... Nu remt hij weer goed.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Hou Dice Oldsmool zn tip in je achterhoofd.
Zou wel eens de beste post van dit topic kunnen zijn...
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Heronimos
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 27
Lid geworden op: wo 3 februari 2016, 22:49

Hij werkt nu goed, dus even afblijven. En ja, ik had de voorkant al een stukje hoger als de achterkant, maar de volgende keer hang ik hem op bij het voorwiel.
knetter
All rounder
All rounder
Berichten: 59
Lid geworden op: vr 30 december 2011, 21:20
Mijn mountainbike: Den Helder

Ik heb dit ook met mijn formula remmen gedaan blokjes er in en twee voelermaatjes er bij dan druk er op gezet en ze waren super hard
Gebruikersavatar
PII
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 417
Lid geworden op: ma 21 maart 2011, 09:33

Een nacht met een elastiek om de (ingedrukte) remhendels helpt ook weleens om de lucht beter te verdelen....En als de tip van Dice Oldskool geen optie is...BB7's :winkie:
Aan het weer ligt het niet...
Plaats reactie