[update 6 feb] Effect voorvorkolie

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
BruteBullsBikers
All rounder
All rounder
Berichten: 71
Lid geworden op: di 3 november 2015, 23:52
Mijn mountainbike: Copperhead 29 [2014]

Beste fietsers!

Binnenkort wil ik mijn RockShox Recon Gold TK solo air schoonmaken en smeren e.d. Of in ieder geval een poging doen tot :-q

Nou lees ik in de manual 5WT voor upper tube en 15WT voor de 'lower leg'.

Wat is het verschil hier precies te tussen, het heeft zo ver ik weet te maken met de viscositeit?

Ik vraag mij vooral af, is het nu nodig om twee soorten olie te gaan kopen? Advies van RockShox zelf?

Verder vraag ik mij af hoe precies die soorten olie komen. Thuis heb ik een fles voorvorkolie voor de motor staan (Putoline voorvorkolie hpx-10). Zou dit ook toepasbaar zijn of heb ik dan na twee kuilen mn voorvork in de brand staan? ;)

Gr.
Laatst gewijzigd door BruteBullsBikers op za 6 februari 2016, 16:11, 3 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Remy_ams100
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1538
Lid geworden op: di 14 december 2010, 13:01
Mijn mountainbike: Cube AMS 100 (2010 / B&G) & een Cube SL Cross (2010) cross-hybride
Contacteer:

Ik heb pas geleden mijn vork gereviseerd, en ook de 2 soorten olie aangeschaft .
Deze zijn ook in kleine varianten verkrijgbaar, dus zal je kop niet kosten.

En de WT waardes geven inderdaad de viscositeit aan , dus 'de mate van vloeibaarheid'.
15WT als smering in de onderpoten, en 5WT in het dempergedeelte

Gebruik je bv andere waardes voor het dempergedeelte, zal de demping een volledig andere karakter krijgen (En dan niet altijd in het positieve ), Gebruik je bv de 15WT , dan begrijp je wel dat deze olie een stuk moeilijker door kleine gaatjes/kanalen geperst wordt dan de dunnere 5WT.

Tevens is een dunne olie ook niet echt geschikt als smering ...

(En hoe ze aan deze waardes zijn gekomen ? ...Daarvoor zou je even een mailtje moeten sturen naar dhr Rocky Shox :winkie: )
Nimbus
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3901
Lid geworden op: zo 22 november 2009, 08:51
Contacteer:

Verschil is de viscositeit inderdaad, 5wt (16.10 cSt) is voor in de demper, dat is redelijk dun, lijkt wat op dunne siroop/aanmaaklimonade. 15wt (42.80 cSt) is voor de (spat)smering van de binnenpoten in de buitenpoten, de schuimringen en dichtingen/'dust seals'. Dat is aardig dik en stroperig, meer richting schenkstroop.

Dat is best wel nodig, als je 15wt in je demper doet, kun je net zo goed star gaan rijden (beter zelfs). 5wt voor smering kan, tot op zekere hoogte, het smeert minder goed en staat sneller droog. Zit een bepaald ontwerp achter en zoals alle smeermiddelen voor een specifiek doel of bepaald bereik aan inzet.
Ja van RS zelf, maar niet om vervelend te zijn of consument op kosten te drijven, met goede bedoeling dus.

Precies en niet zo precies, lastig te zeggen, ligt helemaal aan gebruik/ontwerp/wensen, etc.
Eventueel, ligt aan de viscositeit, mineraal vs. synthetisch. Dat valt gelukkig mee.

Rock Shox heeft dus eigen olie, maakt een andere fabrikant echter voor ze, Maxima of Torco. Andere fabrikanten bieden ook olie aan voor demping: Motorex, Maxima en wel meer. Er zijn er die daar de voorkeur aan geven. Als je de juiste viscositeit gebruikt kun je die ook pakken. Maar de olie is niet heel duur, grote fles gaat lang mee. Of deel met een fietsmaat of biets wat.

http://www.peterverdone.com/wiki/index. ... sion_Fluid" onclick="window.open(this.href);return false;
"The German word for nipple is 'Brustwarze', breast wart. Here I feel is a nation that may be relied upon to produce a man's bike."
Gebruikersavatar
Silverium
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 28
Lid geworden op: vr 15 januari 2016, 22:03
Mijn mountainbike: Canyon Spectral AL 2016

Zoals al eerder genoemd geeft de 5w en 15w de viscositeit van de olie aan. Des te hoger het getal, des te dikker is de olie.
Ik zou adviseren om gewoon de specs van RS aan te houden, ik zou alleen met andere viscositeiten gaan werken als je vantevoren weet wat voor veerkarakter je wilt creëren. Dikkere olie betekent simpelweg een stijvere vering. Dunnere olie op zijn plaats betekent een soepelere vering. Ik zou ook niet de olie van je motor gebruiken aangezien het een afwijkende olie kan zijn die niet geschikt is voor de componenten die RS gebruikt.

Ik ben zelf altijd een voorstander van Castrol oliën geweest. Ik heb alleen geen idee of ze dat ook voor de fiets maken.
Gebruikersavatar
ak-77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3123
Lid geworden op: do 5 januari 2012, 00:23

Pas op met die w waarden. Want inderdaad is de viscositeit belangrijk en zeggen die w waarden wel iets over de viscositeit, maar er zitten nogal wat verschillen in. Die link van Nimbus geeft je een goed tabelletje.
Je kunt de olie ook gebruiken om je vork te tunen. Als je bijvoorbeeld geen instelbare compressiedemping hebt en je vindt je vork ondergedempt in de open toestand, dan kun je een iets dikkere olie in de demper gooien.
Als je iets dunnere olie in je buitenpoten gooit zal je vork waarschijnlijk iets soepeler lopen maar je zult 'm waarschijnlijk ook iets eerder weer moeten bijvullen.
Give me little bits of / more than I can take
BruteBullsBikers
All rounder
All rounder
Berichten: 71
Lid geworden op: di 3 november 2015, 23:52
Mijn mountainbike: Copperhead 29 [2014]

Bedankt voor alle reacties!

Ik ga het inderdaad maar bij de adviezen van RS houden, goedkoop is toch meestal duurkoop.. Ik zal binnenkort de benodigde olie aanschaffen en aan de gang gaan.
Gebruikersavatar
jona
All rounder
All rounder
Berichten: 76
Lid geworden op: ma 10 december 2012, 11:31
Mijn mountainbike: Stanton Slackline 631

Ik wil je absoluut niet afremmen, integendeel, maar als het je enkel om onderhoud/voorkomen van slijtage te doen is, zou je je ook kunnen beperken tot het vervangen van de olie in de 'lower legs' & seals & schuimpjes en de hele zooi.

Er is helemaal niets tegen om de demperolie ook te vervangen, maar het is minder vaak nodig dan de 'smeerolie' in de vorkpoten. Die ruimte is veel beter afgesloten en dus komt er minder zooi in.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

ATF olie is ook ongeveer 15W, dus voor de smering vd onderpoten kan je die evt gebruiken.
Onderin komt t niet zo nauw.
Bovenin wel. Vorkolie 5W voor motorfietsen kan je ook gebruiken, is makkelijker verkrijgbaar.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
BruteBullsBikers
All rounder
All rounder
Berichten: 71
Lid geworden op: di 3 november 2015, 23:52
Mijn mountainbike: Copperhead 29 [2014]

Bedankt voor de tip. Het is nu vooral voor slijtage/onderhoud inderdaad.

Probleem is dat echt moet drukken op m'n vork om hem te laten veren, soms heb ik het idee dat hij bijna niks doet, druk veranderen maakte ook niet veel verschil. Indien mogelijk laat ik de demper eerst wel zitten, het is tenslotte de eerste keer dat ik m'n vork ga doen :)

Bij flink duwen veertie wel in maar erg zwaar. Daarbij de zogheten 'sag' als je op je fiets gaat zitten.. Als ik op de fiets ga zitten doet de vork helemaal niks..
Gebruikersavatar
ak-77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3123
Lid geworden op: do 5 januari 2012, 00:23

Lockout blijft hangen? TK demper heeft ook een blow-off in gelockte toestand, dus dat kan verklaren dat hij bij flink induwen nog wel iets doet. Dat zou wel iets in de demper kunnen zijn. Of gewoon het knopje natuurlijk.
Give me little bits of / more than I can take
Gebruikersavatar
123plons
All rounder
All rounder
Berichten: 141
Lid geworden op: zo 29 december 2013, 10:32
Mijn mountainbike: Trek Superfly FS 7 2015

Gisteren voor het eerst m'n RS Reba RL een full service gegeven. Netjes de 5W olie in het demper gedeelte vervangen. Na bijna 2000 km was hier echt nog geen vervuiling aan te zien.

In de lower legs daarentegen waren de schuimpjes helemaal zwart en droog. Op de seals zat geen "butter" meer en onderin de onderpoten zat bijna geen 15W meer. Vanavond alles afmaken en de poten weer onder druk zetten. (Was al erg laat vanacht. ...)

Ik heb gelijk van de gelegenheid gebruik gemaakt om de travel te vergroten naar 120mm.
Kijken hoe dit gaat fietsen.

Gewoon origineel spul gebruiken lijkt mij het best
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Hallo hee, nu al? Hoeveel km (of uur) ben jij verder?
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
BruteBullsBikers
All rounder
All rounder
Berichten: 71
Lid geworden op: di 3 november 2015, 23:52
Mijn mountainbike: Copperhead 29 [2014]

Ik ga idd voor originele spul. Lockout is wel degelijk merkbaar. Dus ik denk dat er iets in de vork zelf niet klopt. Ik weet ook niet tot in hoeverre de LBS naar de vork kijkt met een servicebeurt (uitgevoerd in sept 2015). Mochten ze deze niet opentrekken dan heeft deze vork er nu iets meer 2000km opzitten. Beurtje koste in verband met aankoop 35 euro, normaal rond de 50 en een servicebeurt voor de lees ik vaak dat die apart is en zelf al snel 75 euro kost. Ik ga er dus eigenlijk vanuit dan de vork nog nooit een servicebeurt heeft gehad.

Wat betreft het op druk brengen van de vork, voor mijn gewicht is 85 psi/6 bar nodig. Nou kost een (goed?) vorkpompje al snel 30 euro. Nou heb ik thuis een SKS voetpomp (incl. drukmeter) staan die tot 10 bar gaat.

Kan het kwaad om hiermee de vork op te pompen als ik dit heel langzaam doe? De 6bar haalt hij wel en met rustig pompen kan er geen luchtshock o.i.d. in de vork komen lijkt mij? Of is het verstandig om te investeren in een vorkpomp?
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Waarschijnlijk wat 123plons ook al schrijft, de viltjes bij je seals zijn vervuild en droog, dat geeft veel wrijving.
RS doet in de fabriek ook heel zuinig met de olie in de onderpoten.
Een beetje extra kan geen kwaad, dan smeert 't net iets makkelijker, maar overdrijf het niet.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Nimbus
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3901
Lid geworden op: zo 22 november 2009, 08:51
Contacteer:

BruteBullsBikers schreef: Wat betreft het op druk brengen van de vork, voor mijn gewicht is 85 psi/6 bar nodig. Nou kost een (goed?) vorkpompje al snel 30 euro. Nou heb ik thuis een SKS voetpomp (incl. drukmeter) staan die tot 10 bar gaat.

Kan het kwaad om hiermee de vork op te pompen als ik dit heel langzaam doe? De 6bar haalt hij wel en met rustig pompen kan er geen luchtshock o.i.d. in de vork komen lijkt mij? Of is het verstandig om te investeren in een vorkpomp?
Dat is sowieso verstandig. Niet omdat het doorgaans veel kwaad kan dat met een vloerpomp (bandenpomp) te doen, als je het met wat beleid doet. Maar meer om praktische redenen, en onder het motto: "The right tool for the right job". Een vloerpomp is met name voor veel volume en niet zulke hoge druk een demperpompje juist andersom, klein volume, hoge druk. Het slagvolume is ook erg klein zodat je redelijk nauwkeurig een paar psi kan toevoegen en ook belangrijk, kan aflaten. Daarnaast beschikken ze eigenlijk allemaal over een aansluiting die ervoor zorgt dat je geen druk verliest met afkoppelen. Anders blijft het nog meer giswerk hoeveel je verliest en hoeveel je dan extra moet bijpompen.
Als je het optimale uit je vering wilt halen, vrijwel onmisbaar, klein en licht dus past zo in de rugtas als je eens in het veld wilt afstellen/experimenteren. Mocht je toch eens een fully gaan rijden, de druk in dempers gaat vaak wel over die 10 bar heen en nu moet je bij hogere drukken al aardig hard persen met zo'n vloerpomp.
Worden vaak aangeboden in te koop hier op het forum, of struin wat webshops af.
"The German word for nipple is 'Brustwarze', breast wart. Here I feel is a nation that may be relied upon to produce a man's bike."
Plaats reactie