1 1\8 --> tapered

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Niek-XRAIL
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 220
Lid geworden op: ma 2 februari 2015, 12:31
Mijn mountainbike: Votec VC comp

Hallo,

Ik heb een 1 1\8 balhoofd, ik ben op zoek naar een nieuwe voorvork. Bij tapered vorken is het aanbod veel groter. Is het mogelijk om er een een of andere extender in te zetten of iets zodat het gaat passen. Ik weet zo niet wat voor soort lagers er nu in zitten.

Alvast bedankt
Gebruikersavatar
Plato112
All rounder
All rounder
Berichten: 71
Lid geworden op: do 4 juni 2015, 14:45
Mijn mountainbike: Trek Superfly 5 2014

Je balhoofd is te smal voor een tapered vork (want 1 1/2 inch aan de onderkant) en een adapter zou dus buiten je balhoofd vallen. Daar verandert je geometrie compleet omdat je vork langer wordt.
Geen goed idee dus!

Tenzij ik er natuurlijk helemaal langs zit, maar dan hoop ik dat iemand mij verbetert ;)
Gebruikersavatar
Globe
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1735
Lid geworden op: do 30 mei 2002, 02:00
Mijn mountainbike: Krampus. What Else? Well, A Karate Monkey SS and a Gary Fisher Ferrous Scrap Edition

past niet. punt.
Ride & Smile.

- No ladies. This ain't green nailpolish on my bike. And will you please stop throwing panties at me? -
RobinG
All rounder
All rounder
Berichten: 95
Lid geworden op: za 13 juni 2015, 20:42
Mijn mountainbike: Epic HT UL, Epic 2023

Volgens mij kan het wel. Wellicht mede afhankelijk van je balhoofdbuis diameter. Je krijgt dan
onder iig een externe cup met lager maar kun je opvangen door je SAG iets aan te passen.
Bij Hope kun je op de site kijken bij Pick&Mix.
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15568
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Het kan alleen met de juiste diameter van de balhoofdsbuis, 44mm even uit mijn hoofd. De meeste frames die zijn gemaakt voor 1 1/8 balhoofden voldoen daar niet aan. Bij de Xtrail van de topicstarter gaat het ook volgens mij niet passen.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16079
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Plato112 schreef:Je balhoofd is te smal voor een tapered vork (want 1 1/2 inch aan de onderkant) en een adapter zou dus buiten je balhoofd vallen. Daar verandert je geometrie compleet omdat je vork langer wordt.
Geen goed idee dus!

Tenzij ik er natuurlijk helemaal langs zit, maar dan hoop ik dat iemand mij verbetert ;)
Met een 44 mm balhoofd kun je een externe onderste cup plaatsen. Daarmee komt de voorkant pakweg 1 cm omhoog en verandert je geometrie werkelijk nauwelijks. Pas bij 25-30 mm extra verandert de geometrie misschien net 1 graad. En de vraag is of dat negatief is, want moderne fietsen zijn inmiddels pakweg 3 graden vlakker dan het spul wat 15 jaar geleden standaard was...


Plato: je zit er dus helemaal naast :kiss:
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Globe
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1735
Lid geworden op: do 30 mei 2002, 02:00
Mijn mountainbike: Krampus. What Else? Well, A Karate Monkey SS and a Gary Fisher Ferrous Scrap Edition

Zo'n ding?

http://www.mijnalbum.nl/Album=BBFPKLDE#MLSZQJPV" onclick="window.open(this.href);return false;

Een fiets van 699? En daar een balhoofd inzetten van 100 plus een vork van minimaal 300? Wil je iets beters dan wat er in zit...


Lekker je centen in je zak houden. En doorrijden met wat er nu in zit.

Trouwens, het lijkt een 44 mm balhoofd, maar zeker wten doe ik het niet. Kun je makkelijk meten natuurlijk.
Ride & Smile.

- No ladies. This ain't green nailpolish on my bike. And will you please stop throwing panties at me? -
Niek-XRAIL
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 220
Lid geworden op: ma 2 februari 2015, 12:31
Mijn mountainbike: Votec VC comp

Globe schreef:Zo'n ding?

http://www.mijnalbum.nl/Album=BBFPKLDE#MLSZQJPV" onclick="window.open(this.href);return false;

Een fiets van 699? En daar een balhoofd inzetten van 100 plus een vork van minimaal 300? Wil je iets beters dan wat er in zit...


Lekker je centen in je zak houden. En doorrijden met wat er nu in zit.

Trouwens, het lijkt een 44 mm balhoofd, maar zeker wten doe ik het niet. Kun je makkelijk meten natuurlijk.
dat 'ding' heet nog steeds gewoon een mountainbike :((
Gebruikersavatar
Globe
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1735
Lid geworden op: do 30 mei 2002, 02:00
Mijn mountainbike: Krampus. What Else? Well, A Karate Monkey SS and a Gary Fisher Ferrous Scrap Edition

Dat weet ik. Ik probeer je alleen te behoeden voor een dure aankoop die je fiets niet waard is.
Is je huidige vork kapot? Of zie je het als een upgrade? Ervaring leert dat een goedkopere mountainbike, een ding, vaak duur is om m te upgraden. Beter even doorsparen, je bike verkopen en een klasse hoger terug kopen.

Ik bedoelde ding niet lullig trouwens.
Ride & Smile.

- No ladies. This ain't green nailpolish on my bike. And will you please stop throwing panties at me? -
Niek-XRAIL
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 220
Lid geworden op: ma 2 februari 2015, 12:31
Mijn mountainbike: Votec VC comp

Globe schreef:Dat weet ik. Ik probeer je alleen te behoeden voor een dure aankoop die je fiets niet waard is.
Is je huidige vork kapot? Of zie je het als een upgrade? Ervaring leert dat een goedkopere mountainbike, een ding, vaak duur is om m te upgraden. Beter even doorsparen, je bike verkopen en een klasse hoger terug kopen.

Ik bedoelde ding niet lullig trouwens.
Ik wil verder gaan met deze totdat ik helemaal uitgegroeid ben, de vork is beschadigt (binmenpoten) en een van de schroefdraden van de rem bevestigong is zo goed als dol.
massen
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2127
Lid geworden op: vr 27 juni 2014, 09:34
Mijn mountainbike: Massi Team advanced

Er zijn nog best wel vorken te vinden die niet tapered zijn.
Kijk bijvoorbeeld eens bij rose. Wat is je budget? Naar wat voor vork ben je op zoek?
Hier een reba voor 389
http://www.rosebikes.de/artikel/rock-sh ... aid:793169" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29972
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Bij Bike-Components hebben ze 1 1/8 vorken die bij jouw fiets passen.
Ook bij RCZ hebben ze soms leuke aanbiedingen.
Goedkoper kan je ze nauwelijks vinden.
Zoeken in het tapered segment gaat je geen euro opleveren, kost alleen maar meer vanwege het dure balhoofd dat je dan nodig hebt.
Als 't al past...
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4077
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Bike24 is ook zo'n duitse internetshop met ruim aanbod 1 1/8 vorken in diverse prijzen. En "zo'n ding van ....€ klinkt inderdaad (onbedoeld?) niet echt aardig; het zou maar zo kunnen dat je hetzelfde frame hebt als veel duurdere modellen en dan is een noodzakelijke vervanging helemaal zo gek nog niet als je er verder lekker op rijdt.
niels.o
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1602
Lid geworden op: di 30 september 2014, 13:13
Mijn mountainbike: GHOST tacana 5

MonkeyRider schreef:Bike24 is ook zo'n duitse internetshop met ruim aanbod 1 1/8 vorken in diverse prijzen. En "zo'n ding van ....€ klinkt inderdaad (onbedoeld?) niet echt aardig; het zou maar zo kunnen dat je hetzelfde frame hebt als veel duurdere modellen en dan is een noodzakelijke vervanging helemaal zo gek nog niet als je er verder lekker op rijdt.
Dit dus... ik heb hier hetzelfde.. alleen het geluk dat ik een Tapered balhoofd heb.. Vaak zijn de frames identiek alleen alles er omheen is goedkoper, waardoor de fiets goedkoper aangeboden kan worden
hansdegebruiker
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4900
Lid geworden op: zo 30 juli 2006, 22:15
Mijn mountainbike: Black adder & Niner air 9 carbon
Contacteer:

Hier wat gezocht voor je

http://www.bike-discount.de/en/buy/rock ... /wg_id-205" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.bike-discount.de/en/buy/rock ... /wg_id-205" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.bike-discount.de/en/buy/rock ... /wg_id-205" onclick="window.open(this.href);return false;

https://www.bike-components.de/de/Gabel ... =price_asc" onclick="window.open(this.href);return false;

en in Nederland
http://hollandbikeshop.com/fietsonderde ... k-26-inch/" onclick="window.open(this.href);return false;
Laatst gewijzigd door hansdegebruiker op za 7 november 2015, 11:21, 3 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie