Help! Vragen XT naar X01/X1 aandrijving

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Pollekes
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 858
Lid geworden op: vr 9 mei 2008, 08:42
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Slayer en Canyon Stitched (Beide van m'n dochter)

Is het mogelijk om een xt 11 speed cassette er rijden met sram gripshifter? JA
Uiteraard dan met een ander achterwiel met shimano body.
En past een shimano 11 speed cassette op een shimano 10 speed body?11 speed MTB cassette wel, 11 speed road niet
Training is like fighting with a gorilla.
You don't stop when you're tired, you only stop when the gorilla is tired.
Gebruikersavatar
FrieLimbo
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 18
Lid geworden op: wo 23 juli 2014, 21:58
Mijn mountainbike: BMC TeamElite TE02 2014, BMC Fourstroke FS01 2015

Tijdje geleden dat ik deze vraag stelde, maar het is uiteindelijk (ruim een jaar verder) een feit. Ik heb mijn TE02 voorzien van de XX1 lijn van mijn FourStroke die ik weer (in een complete vlaag van verstandsverbijstering) heb voorzien van een nieuwe XX1 Eagle.

Daarbij kwam voor de TE02 de uitbouw van het bestaande shimano bracket voor een SRAM BB92 GPX pressfit. Ik had echter niet verwacht dat de standaard DT Swiss M1900's (uit 2014) niet compatible te maken waren met de XD rotor. Dus weer extra centjes uitgegeven voor XR1501 en de endcaps voor QuickRelease. Al met al ben ik binnen de list price van de XX1 Eagle set gebleven. Als je geïnteresseerd bent in het financiele plaatje, doe even een PM.
Het zal verkeren...
Mr. Htb.
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 592
Lid geworden op: di 11 november 2008, 22:04
Mijn mountainbike: In opbouw.

Misschien is het wel goed om een kleine indicatie te geven van de extra kosten tov XT.

Los van de groepsprijs zijn het ook de extra onderdelen die je achteraf nog moest kopen.

Dit spaart anderen mogelijk veel geld uit.
Oooeeessss
marcelfacd
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 170
Lid geworden op: vr 14 december 2007, 20:00

ThaSingleTrackMastah schreef:Bij 10t en 9t koopt de ketting niet lekker meer rond het kransje.
Je gaat dit ook voelen. OK er zijn ergere dingen, maar tel daarbij op dat alle kracht nog meer op 4 tandjes komt en dat de ketting makkelijk omhoog wipt door klei en grind (vuil kan nergens heen bij die kleine kransjes), dan snap je dat je dit soort kunstgrepen eigenlijk moet vermijden.
In het onderstaande tabelletje zie je wat ik bedoel.
De ketting draait niet rond, maar in een veelhoek.
Onder een bepaald aantal tandjes zie je dat de variaties in omtreksnelheid ineens erg groot worden, dit ga je voelen.
(je achterwiel zal een constante omtreksnelheid hebben, dus je cranks gaan varieren in omtreksnelheid.
Of je dit merkt zal van veel zaken afhangen, maar ideaal is het zeker niet.
Afbeelding

Met 1x11 kom je snel iets te kort, aan de boven of onderkant van je beschikbare verzetten.
De enige manier om dat aan te pakken is je voorblad aan te passen aan de omstandigheden.
Daarvoor hebben ze jaren geleden al een double en een voorderailleur uitgevonden ;)
SRAM zet keihard in op 1x11 en moet daarom de range / het bereik van de cassette zo groot mogelijk maken, Shimano laat de deur open voor 2x11.
Maar gelet op het hele plaatje kom je er misschien achter dat je dan net zo goed 2x10 kan blijven rijden...
Mooi theoretisch verhaal.......praktijk is wat genuanceerder.
Wanneer schakel je 34x9, niet als je volle bak aan het klimmen bent of maximaal spanning op de ketting legt.......ik gooi de 9 erop (e-thirteen) als ik zo veel mogelijk vaart wil maken in de afdaling of in een afzink op souplessen. Het is dus typisch een verzet die je niet erop heb liggen bij piek ketting spanning. In die zin werkt ie voor mij ideaal.
Verder is vervuiling ook relatief...ik rij met Supreme Black daarmee vervuilt de ketting eenvoudigweg niet en heb dus ook nooit last van overslaan etc. Ik merk dus helemaal niets (negatiefs) van de 9 (of 10).
Op mn Enduro rij ik met XD met een e-thirteen cassette (9-44) met voor de rest Shimano (xtr achterderrie) en op mn hardtail met volledig XX1.....alles perfecto.
Gebruikersavatar
FrieLimbo
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 18
Lid geworden op: wo 23 juli 2014, 21:58
Mijn mountainbike: BMC TeamElite TE02 2014, BMC Fourstroke FS01 2015

Mr. Htb. schreef:Misschien is het wel goed om een kleine indicatie te geven van de extra kosten tov XT.

Los van de groepsprijs zijn het ook de extra onderdelen die je achteraf nog moest kopen.

Dit spaart anderen mogelijk veel geld uit.
Naast de kosten van de groepsprijs moet je uitgaan van de volgende ‘basisinvesteringen’ a 150 euro:

PressFit GXP BB92: 42 euro (75 euro inclusief montage bij de LBS, ik heb het gereedschap niet)
DT-Swiss MTB Sram XD 11/12 rotor kit: 75 euro, uitgaande dat je hubs converteerbaar zijn.

DT-Swiss heeft voor zijn hubs een clip op YouTube geplaatst. Ff zoeken op DT Swiss hub identification.
Het zal verkeren...
Plaats reactie