Ik heb een vraagje over het instellen van mijn Reba vork. Ik hoop/verwacht dat jullie mij kunnen helpen.
Ik kan m.b.v. een pompje de positieve luchtdruk instellen. Nu wil ik ook de negatieve luchtdruk instellen. Daar treedt het probleem op. De onderkant van de vork ziet eruit als op onderstaand plaatje. Hoe kan ik het pompje daarop aansluiten?
Afstellen/setup Rockshox Reba
- Jan Willem
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 4204
- Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
- Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988
Je hebt het nieuwe model Reba met solo air zo te zien? Dus met één luchtkamer.
Je vork zou nu, dus met een inmiddels op druk gebrachte luchtkamer, al naar behoren moeten functioneren.
Je vork zou nu, dus met een inmiddels op druk gebrachte luchtkamer, al naar behoren moeten functioneren.
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
-
- Extreme Biker
- Berichten: 879
- Lid geworden op: di 14 augustus 2012, 19:58
- Mijn mountainbike: Wilier 501 XN
Reba heb je in zowel solo air and dual air uitvoering. Enkel bij de laatste kun je zelf de negatieve druk aanpassen. Bij 90% van de recreatieve rijders is daar meer mee te vernaggelen dan te winnen.
Maar nu de vraag achter de vraag: wat had je er mee willen bereiken?
Maar nu de vraag achter de vraag: wat had je er mee willen bereiken?
Bedankt voor jullie snelle reacties!
Hmmm, de vraag achter de vraag.
Ik heb m.b.v. tabellen uit de documenten van Rockshox de luchtdruk ingesteld (ik weeg ongeveer 85kg wat betekent dat ik de vork volgens de documenten tot 10bar zou moeten oppompen). In diezelfde documenten staat vervolgens dat je ook de negatieve luchtdruk moet instellen, vandaar.
Tis niet zo dat ik de negatieve luchtdruk moet instellen.
Ben wat aan het spelen met de luchtdruk aangezien ik de vork best nog stug vind veren bij 10bar. Ik dacht dat de negavitieve luchtdruk daar een rol in zou kunnen spelen.
Als jullie tips hebben om tot een juiste luchtdruk te komen, dan hou ik me van harte aanbevolen.
Hmmm, de vraag achter de vraag.
Ik heb m.b.v. tabellen uit de documenten van Rockshox de luchtdruk ingesteld (ik weeg ongeveer 85kg wat betekent dat ik de vork volgens de documenten tot 10bar zou moeten oppompen). In diezelfde documenten staat vervolgens dat je ook de negatieve luchtdruk moet instellen, vandaar.
Tis niet zo dat ik de negatieve luchtdruk moet instellen.
Ben wat aan het spelen met de luchtdruk aangezien ik de vork best nog stug vind veren bij 10bar. Ik dacht dat de negavitieve luchtdruk daar een rol in zou kunnen spelen.
Als jullie tips hebben om tot een juiste luchtdruk te komen, dan hou ik me van harte aanbevolen.
- Jan Willem
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 4204
- Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
- Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988
Die tabellen moet je alleen gebruiken als vertrekpunt om vervolgens verder met je instellingen te spelen.
Als je in fietshouding op je bike zit moet je sag (het inzakken van je vork) 15à20% zijn van je veerweg; 15% sportief / stug hoe je het wil noemen, 20% voor meer comfort.
Stel dat naar jouw voorkeur in door bij te pompen of lucht te laten ontsnappen.
Ga dan met je rebound spelen (is die rode stelknop op je foto) want rebound ontsnapt nogal eens aan de aandacht maar is van wezenlijk belang voor een goed en prettig functionerend vorkje.
Draai die reboundknop naar het gemiddelde van het totaal aantal mogelijke klikjes en voel wat je vork doet op een hobbelig bospaadje.
Draai een paar klikjes richting schildpadje en probeer het verschil te voelen, doe dat vervolgens ook vanuit die gemiddelde stand richting haasje.
Met die ervaring kun je dan de optimale balans tussen luchtdruk en rebound gaan ontdekken.
Ander middel om je rebound meteen al aardig goed in te stellen; voor je bike gaan staan en met de voorzijde van je bike met je gewicht op de stuurpen induwen tot de helft van je veerweg.
Dan plotseling loslaten, als je wiel daarbij los komt van de grond staat je rebound aan de snelle kant.
Komt de boel traag omhoog dan staat je rebound te traag.
Stel je rebound zo snel in dat je wiel nét niet loskomt en ga vanuit die instelling vervolgens in het terein finetunen.
Als je in fietshouding op je bike zit moet je sag (het inzakken van je vork) 15à20% zijn van je veerweg; 15% sportief / stug hoe je het wil noemen, 20% voor meer comfort.
Stel dat naar jouw voorkeur in door bij te pompen of lucht te laten ontsnappen.
Ga dan met je rebound spelen (is die rode stelknop op je foto) want rebound ontsnapt nogal eens aan de aandacht maar is van wezenlijk belang voor een goed en prettig functionerend vorkje.
Draai die reboundknop naar het gemiddelde van het totaal aantal mogelijke klikjes en voel wat je vork doet op een hobbelig bospaadje.
Draai een paar klikjes richting schildpadje en probeer het verschil te voelen, doe dat vervolgens ook vanuit die gemiddelde stand richting haasje.
Met die ervaring kun je dan de optimale balans tussen luchtdruk en rebound gaan ontdekken.
Ander middel om je rebound meteen al aardig goed in te stellen; voor je bike gaan staan en met de voorzijde van je bike met je gewicht op de stuurpen induwen tot de helft van je veerweg.
Dan plotseling loslaten, als je wiel daarbij los komt van de grond staat je rebound aan de snelle kant.
Komt de boel traag omhoog dan staat je rebound te traag.
Stel je rebound zo snel in dat je wiel nét niet loskomt en ga vanuit die instelling vervolgens in het terein finetunen.
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
-
- Moderator
- Berichten: 16845
- Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
- Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
- Contacteer:
Is de manual wel voor jouw type Reba? De dual airs hebben twee ventielen, bovenop voor de positieve kamer en onderop (dezelfde poot) voor de negatieve.
De solo air's hebben ook twee luchtkamers, alleen wordt de negatieve daar automatisch op druk gebracht als je de positieve vult. Als jij geen duidelijk zichtbaar ventiel aan de onderkant hebt heb je een solo air vork.
Verder wat JW zegt, de druk in eerste instantie vooral laten afhangen van de sag en daarna aanpassen aan je eigen voorkeuren.
De solo air's hebben ook twee luchtkamers, alleen wordt de negatieve daar automatisch op druk gebracht als je de positieve vult. Als jij geen duidelijk zichtbaar ventiel aan de onderkant hebt heb je een solo air vork.
Verder wat JW zegt, de druk in eerste instantie vooral laten afhangen van de sag en daarna aanpassen aan je eigen voorkeuren.
DONEER JE OOK?
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After
Vanavond heb ik het e.e.a. aan de vork aangepast. Was nog wel even een gestoei want met de pomp die ik gebruik kreeg ik er niet genoeg lucht uit om tot 25% sag te komen. Uiteindelijk is me dat toch gelukt, ik zit nu tussen de 20% en 25%.
Ik heb ook de rode knop voor de rebound afgesteld. Die stond helemaal naar de schildpad gedraaid. Ik heb de knop wat slagen naar de haas gedraaid. Nu even afwachten wat daar het effect van is.
Hoever kan ik die rode knop eigenlijk naar de kant van de haas draaien? Ik had namelijk het idee dat ik op een gegeven ogenblik de knop eraf zou draaien. Toen ben ik maar gestopt en heb weer wat richting de schildpad gedraaid.
Ik heb ook de rode knop voor de rebound afgesteld. Die stond helemaal naar de schildpad gedraaid. Ik heb de knop wat slagen naar de haas gedraaid. Nu even afwachten wat daar het effect van is.
Hoever kan ik die rode knop eigenlijk naar de kant van de haas draaien? Ik had namelijk het idee dat ik op een gegeven ogenblik de knop eraf zou draaien. Toen ben ik maar gestopt en heb weer wat richting de schildpad gedraaid.
- Jan Willem
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 4204
- Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
- Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988
Je gebruikt toch wel een vorkpompje mag ik aannemen? Daarmee kun je goed doseren en hoge druk pompen.
Die reboundknop kun je er helemaal uitdraaien, dat is zelfs nodig als je de vork een servicebeurt geeft.
Bij het draaien in de richting van het haasje voel je klikjes, hoeveel weet ik zo even niet uit het hoofd.
Na een aantal kliks voel je een wat zwaarder punt waar je met een fractie meer kracht doorheen kunt draaien; vanaf dat moment worden de kliks minder herkenbaar en ga je de reboundknop eruit draaien.
Verder draaien heeft dan geen effect meer op het functioneren van je rebound.
Als je dat 'zwaardere punt' niet kunt voelen, moet je de reboundknop even helemaal dicht draaien richting schildpad.
Op het moment dat je voelt dat je de laatste klik gehad hebt moet je de knop voorzichtig iets vaster aandraaien.
Hierdoor ga je dan bij het uitdraaien naar het laatste klikje bij het haasje, beter het 'zware' stoppunt herkennen omdat je de reboundknop bij het iets vaster draaien bij het schildpadje wat vaster op het onderliggend systeem aangedraaid hebt.
Alles wel op goed gevoel doen, voor deze acties mag je nergens werkelijk met kracht aanzetten!
Die reboundknop kun je er helemaal uitdraaien, dat is zelfs nodig als je de vork een servicebeurt geeft.
Bij het draaien in de richting van het haasje voel je klikjes, hoeveel weet ik zo even niet uit het hoofd.
Na een aantal kliks voel je een wat zwaarder punt waar je met een fractie meer kracht doorheen kunt draaien; vanaf dat moment worden de kliks minder herkenbaar en ga je de reboundknop eruit draaien.
Verder draaien heeft dan geen effect meer op het functioneren van je rebound.
Als je dat 'zwaardere punt' niet kunt voelen, moet je de reboundknop even helemaal dicht draaien richting schildpad.
Op het moment dat je voelt dat je de laatste klik gehad hebt moet je de knop voorzichtig iets vaster aandraaien.
Hierdoor ga je dan bij het uitdraaien naar het laatste klikje bij het haasje, beter het 'zware' stoppunt herkennen omdat je de reboundknop bij het iets vaster draaien bij het schildpadje wat vaster op het onderliggend systeem aangedraaid hebt.
Alles wel op goed gevoel doen, voor deze acties mag je nergens werkelijk met kracht aanzetten!
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
Hi Jan Willem, ik mag dan geen hardcore MTB'er zijn maar ben nog snugger genoeg om de juiste pomp te gebruiken
Ik zal het nog eens proberen met de rebound knop. Deze was stevig aangedraaid naar de schildpad kant. Ik moest redelijk wat kracht zetten om de schroef richting de haas te kunnen draaien.
Tijdens het draaien naar de haas heb ik geen klikjes gevoeld. Op een gegeven ogenblik ben ik maar gestopt met draaien omdat ik bang was de schroef er helemaal uit te draaien.
Ik ga een nieuwe poging wagen, bedankt!
Ik zal het nog eens proberen met de rebound knop. Deze was stevig aangedraaid naar de schildpad kant. Ik moest redelijk wat kracht zetten om de schroef richting de haas te kunnen draaien.
Tijdens het draaien naar de haas heb ik geen klikjes gevoeld. Op een gegeven ogenblik ben ik maar gestopt met draaien omdat ik bang was de schroef er helemaal uit te draaien.
Ik ga een nieuwe poging wagen, bedankt!
- Jan Willem
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 4204
- Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
- Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988
Je zult de eerste niet zijn die met een fietspomp of compressor aan de slag gaat . Echt waar.fabber schreef:Hi Jan Willem, ik mag dan geen hardcore MTB'er zijn maar ben nog snugger genoeg om de juiste pomp te gebruiken
Succes, ben benieuwd!
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
Ik heb nog wat gespeeld met de rebound knop maar kan echt geen klikjes voelen. Ik heb de knop 1 hele slag naar het haasje gedraaid en daarmee afgelopen zondag gefietst.
Kan niet zeggen hoe dat voelde. Ik heb namelijk een ander probleem(pje) ontdekt.
Ik had mijn vork zodanig opgepompt dat ik tussen de 20 en 25% sag had. Daarmee afgelopen zondag het bos in. Na wat meters in het bos kwam ik algauw tot de ontdekking dat de vork veel verder inzakte als ik op de fiets zat dan de sag die ik had bepaald. Ook wilde de vork niet meer terug komen (uitveren) op een relatief vlak stuk.
Ook hoor ik een "psst" geluid om het moment dat ik de vork met mijn hele gewicht naar beneden druk en hem omhoog laat komen. Ik vraag me af of dat kan duiden op een lekke vork. Ik zie geen olie sporen op de poten van de vork dus wellicht dat het een lucht lek is.
Hoe zou ik dat kunnen constateren? Kan het ook iets anders zijn?
Kan niet zeggen hoe dat voelde. Ik heb namelijk een ander probleem(pje) ontdekt.
Ik had mijn vork zodanig opgepompt dat ik tussen de 20 en 25% sag had. Daarmee afgelopen zondag het bos in. Na wat meters in het bos kwam ik algauw tot de ontdekking dat de vork veel verder inzakte als ik op de fiets zat dan de sag die ik had bepaald. Ook wilde de vork niet meer terug komen (uitveren) op een relatief vlak stuk.
Ook hoor ik een "psst" geluid om het moment dat ik de vork met mijn hele gewicht naar beneden druk en hem omhoog laat komen. Ik vraag me af of dat kan duiden op een lekke vork. Ik zie geen olie sporen op de poten van de vork dus wellicht dat het een lucht lek is.
Hoe zou ik dat kunnen constateren? Kan het ook iets anders zijn?
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 4077
- Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
- Contacteer:
Die psst is je rebound demper. Als je niet meer uitveert kan het zijn dat je rebound veel te veel richting schildpad staat. Je kunt die stelknop zeker een paar keer rond draaien voordat ie aan zijn eindstand zit.
-
- All rounder
- Berichten: 59
- Lid geworden op: wo 23 september 2015, 10:56
Ik heb geen ervaring met een reba maar ik heb wel laatst een tora solo air geserviced.
Dat haasje en schildpadje opent en sluit een klein klepje (naaldventiel oid) die de olie uit de demper makkelijker of moeilijker terug laat stromen na inveren.
De luchtveer probeert de vork weer terug te veren maar omdat de olie trager stroomt lukt dan niet. Door het gaatje groter of kleiner te maken kun je dat beinvloeden.
Uiteindelijk zal de luchtveer winnen van de olie want helemaal dicht kan het niet.
Dus als je een psst hoort en je vork niet meer terugveert dan kan het best dat je luchtveer een lekke ring heeft.
Dat haasje en schildpadje opent en sluit een klein klepje (naaldventiel oid) die de olie uit de demper makkelijker of moeilijker terug laat stromen na inveren.
De luchtveer probeert de vork weer terug te veren maar omdat de olie trager stroomt lukt dan niet. Door het gaatje groter of kleiner te maken kun je dat beinvloeden.
Uiteindelijk zal de luchtveer winnen van de olie want helemaal dicht kan het niet.
Dus als je een psst hoort en je vork niet meer terugveert dan kan het best dat je luchtveer een lekke ring heeft.