Afstellen nieuwe mountainbike

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
dveerd
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 17
Lid geworden op: di 18 september 2012, 11:09

Paar weken terug een nieuwe mountainbike gekocht; Cube LTD pro 27.5 (18 inch frame), vind het echt een mooie fiets alleen ga ik er nog niet zo lekker op als op mijn oude Sintesi 26inch (19 inch)

Ik ben nu drie keer wezen fietsen, 1 keer rustig om even kennis te maken met de fiets en nu 2x intensief. Afgelopen week veel last gehad van mijn knieën en verwacht dat het morgen niet veel beter zal zijn. Ik heb ook het idee dat ik niet genoeg kracht kan zetten vanuit mijn bovenbenen naar beneden. Hij fiets verder ook redelijk zwaar naar mijn idee :-{

Het zadel heb ik reeds iets naar achter gezet, deze stond op minder dan 5cm afstand tussen het punt op de cranck en de as. Ook de hoogte staat goed naar mijn idee

Volgende week ga ik even naar Rose Versand om nieuwe buitenbanden aan te schaffen (2x RoRo ipv Tough Tom&Rapid Rob) icm de reeds vervangen binnenbanden scheelt dit toch allemaal weer een beetje hopelijk.

Heeft er hier nog iemand een idee? Behalve dat ik er het beste mee terug gaan naar de zaak waar ik hem heb aangeschaft, want dat ben ik toch wel van plan als de klachten blijven aanhouden.
dveerd
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 17
Lid geworden op: di 18 september 2012, 11:09

Paar feitjes vergeten; ik ben 180 en weeg 71kg. Binnenbeenlengte is 81
Gebruikersavatar
kan niet meer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2192
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 22:29
Mijn mountainbike: Spot Mayhem

Als je de oude fiets nog hebt even de maten vergelijken en eventueel aanpassen.
"This species has amused itself to death"
dveerd
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 17
Lid geworden op: di 18 september 2012, 11:09

Helaas... maar wel goeie, had er zelf ook aan gedacht (te laat)

Heb hem verkocht via MP, misschien de koper nog eens een mailtje sturen of ie zin heeft om te meten (indien hij hem nog niet helemaal verbouwt heeft)
Michel__
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 754
Lid geworden op: di 16 augustus 2011, 19:25
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL SLX 7.9 en Canyon Exceed CF6

kan niet meer schreef:Als je de oude fiets nog hebt even de maten vergelijken en eventueel aanpassen.
Inderdaad goede tip, maar snel de verkoper mailen.
Gebruikersavatar
erwin.burgers
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1306
Lid geworden op: ma 17 november 2008, 08:25
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX 9.8 2021, Giant Contend AR2
Contacteer:

Mss wel belangrijk om uit te zoeken wat 'niet lekker gaat'...
Is het de houding op de fiets of is het meer het (nog) niet één zijn met je nieuwe fiets.
27,5 is natuurlijk al anders dan 26 inch. Mss nu 2x10 ipv 3x10? Andere banden kunnen heel erg het 'gevoel' beïnvloeden.
Houding is, als de maat juist is, nog best aan te passen, maar 2 wielen, een stuur en een zadel kan voor elk merk toch een hele andere fiets opleveren. Wennen aan je nieuwe fiets kan best lang duren...
Giant Contend AR2
Trek Fuel EX carbon
RIP; Trek Fuel EX7
Sold; Devinci Atlas carbon 2014
RIP - Devinci Atlas RC
Sold - Trek Fuel EX 9 26"'
RIP - Gary Fischer Hifi
hansdegebruiker
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4900
Lid geworden op: zo 30 juli 2006, 22:15
Mijn mountainbike: Black adder & Niner air 9 carbon
Contacteer:

Woog je vorige machine minder?
Overweeg eens rubber met een lagere rolweerstand.
Tubeless gaan rijden.
Gebruikersavatar
crankstel
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1147
Lid geworden op: za 21 februari 2015, 14:31
Mijn mountainbike: Staat op hoge pootjes

Als je klachten blijft houden zou ik een bikefitting overwegen.
hansdegebruiker
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4900
Lid geworden op: zo 30 juli 2006, 22:15
Mijn mountainbike: Black adder & Niner air 9 carbon
Contacteer:

Las hier een tijd terug ook een topic over een zwaar lopende shadow plus achter derailleur.
Mocht je ook een shadow plus utvoering hebben, zet de plus eens uit.
rognic
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 194
Lid geworden op: ma 30 augustus 2010, 22:14

Hm,binnenbeenlengte 81cm voor iemand van 1m8O,lijkt mij onwaarschijnlijk.Ben zelf 1m69 en heb ook 81cm,gemeten met drukpomp,enige manier om de juiste binnenlengte te kennen.
Begin eens met een juiste meting van binnenbeenlengte.
dveerd
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 17
Lid geworden op: di 18 september 2012, 11:09

Thanks voor de ideeen.

Mijn vorige fiets was lekker licht 11kg, heb de eigenaar nog gemailt maar hij had al aanpassingen gedaan.

Ik heb wel het idee dat mijn houding (bovenlichaam) goed is, kan alleen niet 'genoeg' kracht zetten vanuit mijn romp naar mijn voeten, het blokkeert een beetje bij mijn knieen heb ik het idee. Ik zou bij wijze van mijn zadel hoger willen hebben maar dan strek ik mijn benen teveel. Misschien moet mijn zadel nog wat verder naar achter zodat ik meer ruimte krijg iod, ik weet het niet...

Eerst maar eens een keertje terug naar de zaak waar ik hem gekocht heb, dat ze er even mee naar kijken. Zoals aangegeven ga ik deze week ook nieuw rubber kopen, verwacht dat dat dan ook wel weer veel rolweerstand scheelt

En anders maar eens serieus naar bikefitting gaan kijken
Plaats reactie