Achterste derailleur wil niet meer helemaal naar beneden

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
dennisgodderie
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 18
Lid geworden op: zo 9 december 2012, 23:48
Mijn mountainbike: Mondraker Vantage RR+ 2016

Hi heren, dames (?),

Zondag gaat biken en alles verliep prima. Fiets na de tocht afgespoten met hogedruk (het frame, niet op de gevoelige plekken) en dan met luchtdruk zand en stof op de gevoelige plekken verwijderd.
Vandaag wou ik opnieuw wat gaan biken en stopt de achterste derailleur op het 6de of 7de tandwiel.
Al de rest gaat prima, maar als ik op het 5de tandwiel zit en ik wil lager schakelen dan gebeurt er helemaal niets (ook geen poging tot schakelen).

Iemand een idee wat dit ineens kan zijn?

Alles op de fiets is Shimano SLX...
Real Epic '89
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2179
Lid geworden op: di 3 januari 2012, 16:14
Mijn mountainbike: Isn't dead.

Kabel die ineens uit het houdertje is geschoven met schoonmaken of een binnenkabel die vuil is.
dennisgodderie
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 18
Lid geworden op: zo 9 december 2012, 23:48
Mijn mountainbike: Mondraker Vantage RR+ 2016

Real Epic '89 schreef:Kabel die ineens uit het houdertje is geschoven met schoonmaken of een binnenkabel die vuil is.
Maar als hij niet in het houdertje (?) zou zitten, zou hij dan niet bij de rest van de versnellingen ook een probleem hebben?
Het is echt gek dat hij helemaal niets meer doet op dat punt. Ik voel ook geen "spanning" bij het indrukken van de shifter.
Morgen eens naar kijken, maar zal weinig met de derailleur zelf te maken hebben denk ik dan, eerder met de kabel...
Gebruikersavatar
Corke
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 956
Lid geworden op: do 19 februari 2009, 16:59
Mijn mountainbike: SingleBe Onyx

Wat bedoel je met lager schakelen?
Naar een kleiner tandwiel, of naar een groter tandwiel??
I Cannondale myself.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1990
Lid geworden op: za 3 september 2011, 23:10
Mijn mountainbike: *Cannondale* F-Si carbon 1. onBIKE limited edition F800.
Contacteer:

Ik vind dat je, je bike niet op de juiste manier schoon maakt! Maar dit ter zijde.
Kijk je kabelloop eens goed na. Daarna zou het een weigerende versteller kunnen zijn.
Geluk is niet te koop, maar met een aankoop van een MTB kom je verrekkes dichtbij.
Click here to activate SYS Cannondale F-Si 1
dennisgodderie
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 18
Lid geworden op: zo 9 december 2012, 23:48
Mijn mountainbike: Mondraker Vantage RR+ 2016

Corke schreef:Wat bedoel je met lager schakelen?
Naar een kleiner tandwiel, of naar een groter tandwiel??
Naar het kleiner tandwiel vanachter...
dennisgodderie
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 18
Lid geworden op: zo 9 december 2012, 23:48
Mijn mountainbike: Mondraker Vantage RR+ 2016

I Cannondale myself. schreef:Ik vind dat je, je bike niet op de juiste manier schoon maakt! Maar dit ter zijde.
Kijk je kabelloop eens goed na. Daarna zou het een weigerende versteller kunnen zijn.
Ik heb het ook misschien wat summier uitgelegd, want er komt ook een sponje met water aan te pas, ontvetter, smeren,...
Maar wat mag zeker niet, de hoge druk of de lucht druk dan?
Altijd ruimte om bij te leren :)
I Cannondale myself.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1990
Lid geworden op: za 3 september 2011, 23:10
Mijn mountainbike: *Cannondale* F-Si carbon 1. onBIKE limited edition F800.
Contacteer:

Zoals ik het doe:
Met tuinslang met zachte straal het grootste vuil er af spuiten. Bike in spuiten met Hope cleaner of iets dergelijks. Met zachte borstel en water wassen. Afspoelen met tuinslang. Laten drogen. Ketting eventueel smeren.
Geluk is niet te koop, maar met een aankoop van een MTB kom je verrekkes dichtbij.
Click here to activate SYS Cannondale F-Si 1
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29972
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

dennisgodderie schreef:
I Cannondale myself. schreef:Ik vind dat je, je bike niet op de juiste manier schoon maakt! Maar dit ter zijde.
Kijk je kabelloop eens goed na. Daarna zou het een weigerende versteller kunnen zijn.
Ik heb het ook misschien wat summier uitgelegd, want er komt ook een sponje met water aan te pas, ontvetter, smeren,...
Maar wat mag zeker niet, de hoge druk of de lucht druk dan?
Altijd ruimte om bij te leren :)
Geen hogedruk, of het nu water of lucht is !
Alleen een emmertje met sop, een borstel en een spons.
Hoe moeilijk kan het zijn ?
Met hoge druk verplaats je het vuil, het komt dan ook terecht op plaatsen waar het zeker niet hoort te komen.
In je lagers, maar ook tussen binnen en buitenkabel.
Of tussen de glijlagers van je achterderailleur enz.
Compressor alleen gebruiken om banden tubeless te maken, dat levert tenminste echt iets op ;)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
dennisgodderie
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 18
Lid geworden op: zo 9 december 2012, 23:48
Mijn mountainbike: Mondraker Vantage RR+ 2016

ThaSingleTrackMastah schreef: Geen hogedruk, of het nu water of lucht is !
Alleen een emmertje met sop, een borstel en een spons.
Hoe moeilijk kan het zijn ?
Met hoge druk verplaats je het vuil, het komt dan ook terecht op plaatsen waar het zeker niet hoort te komen.
In je lagers, maar ook tussen binnen en buitenkabel.
Of tussen de glijlagers van je achterderailleur enz.
Compressor alleen gebruiken om banden tubeless te maken, dat levert tenminste echt iets op ;)
Ok, dan zal ik vanaf nu alle hoge-druk weglaten en met een emmer en sop werken! :)
Gebruikersavatar
Corke
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 956
Lid geworden op: do 19 februari 2009, 16:59
Mijn mountainbike: SingleBe Onyx

dennisgodderie schreef:
Corke schreef:Wat bedoel je met lager schakelen?
Naar een kleiner tandwiel, of naar een groter tandwiel??
Naar het kleiner tandwiel vanachter...
Naar het kleiner tandwiel achter gaat op de veerspanning van de derailleur. Als de kabels dus vuil zijn, dan kan het zijn dat ie blijft hangen. Dat is in dit geval het meest waarschijnlijke euvel.
Ik zou nieuwe binnen- en buitenkabel er op leggen. Want dat krijg je niet meer 100% goed door schoonmaken.
Gebruikersavatar
Bergbike
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2992
Lid geworden op: ma 14 november 2011, 22:06
Mijn mountainbike: Grand Canyon AL SL 6.9 2016, Lego Fully 2.7" 2014
Contacteer:

Ik had dit laatst met de twee kleinste kransjes. Was een kwestie van de derailleur goed schoonmaken en met de hand helpen op de kleinste kransjes. Paar keer heen en weer schakelen en het ging weer soepel. Zat ergens wat vuil tussen kennelijk.
Gebruikersavatar
Plato112
All rounder
All rounder
Berichten: 71
Lid geworden op: do 4 juni 2015, 14:45
Mijn mountainbike: Trek Superfly 5 2014

Je kunt natuurlijk ook makkelijk testen of je kabels soepel lopen zonder meteen nieuwe te installeren. Eerst bij de derailleur loskoppelen en daarna de binnenkabel vasthouden terwijl je schakelt. Dan voel je meestal wel of er veel weerstand zit of niet. Je moet daarna wel weer de boel opnieuw afstellen omdat de kabel los is geweest.

Wat Bergbike zegt klinkt ook vrij aannemelijk en is ook eenvoudig te checken.
Gebruikersavatar
TDBT
All rounder
All rounder
Berichten: 149
Lid geworden op: di 14 juni 2011, 21:25

Plato112 schreef:Je kunt natuurlijk ook makkelijk testen of je kabels soepel lopen zonder meteen nieuwe te installeren. Eerst bij de derailleur loskoppelen en daarna de binnenkabel vasthouden terwijl je schakelt. Dan voel je meestal wel of er veel weerstand zit of niet. Je moet daarna wel weer de boel opnieuw afstellen omdat de kabel los is geweest.
Als je een buitenkabel hebt die onderbroken is in meerdere stukken, is daar een truukje voor. Zet de derailleur op een van de grootste tandwielen. De binnenkabel staat nu flink onder spanning. Druk met je linkerhand de derailleur van je af naar het wiel toe. Schakel met je rechterhand een stuk of 3 versnellingen op (richting het kleinste tandwiel). Blijft links vasthouden. Je kunt nu zien en voelen (met rechts...) dat de binnenkabel helemaal slap hangt. Schuif de buitenkabel uit de houder op het frame. Laat links los. De spanning is nu van je kabel af en je kunt op je gemak de buitenkabels opschuiven en de binnenkabel nakijken en schoonmaken.

Installeren is de omgekeerde richting... schuif alle buitenkabels weer in de frame houders behalve de laatste. Druk met je linkerhand de derailleur richting wiel en haak de laatste buitenkabel weer in z'n houdertje.

Scheelt veel tijd :)
Gebruikersavatar
Plato112
All rounder
All rounder
Berichten: 71
Lid geworden op: do 4 juni 2015, 14:45
Mijn mountainbike: Trek Superfly 5 2014

TDBT schreef:
Plato112 schreef:Je kunt natuurlijk ook makkelijk testen of je kabels soepel lopen zonder meteen nieuwe te installeren. Eerst bij de derailleur loskoppelen en daarna de binnenkabel vasthouden terwijl je schakelt. Dan voel je meestal wel of er veel weerstand zit of niet. Je moet daarna wel weer de boel opnieuw afstellen omdat de kabel los is geweest.
Als je een buitenkabel hebt die onderbroken is in meerdere stukken, is daar een truukje voor. Zet de derailleur op een van de grootste tandwielen. De binnenkabel staat nu flink onder spanning. Druk met je linkerhand de derailleur van je af naar het wiel toe. Schakel met je rechterhand een stuk of 3 versnellingen op (richting het kleinste tandwiel). Blijft links vasthouden. Je kunt nu zien en voelen (met rechts...) dat de binnenkabel helemaal slap hangt. Schuif de buitenkabel uit de houder op het frame. Laat links los. De spanning is nu van je kabel af en je kunt op je gemak de buitenkabels opschuiven en de binnenkabel nakijken en schoonmaken.

Installeren is de omgekeerde richting... schuif alle buitenkabels weer in de frame houders behalve de laatste. Druk met je linkerhand de derailleur richting wiel en haak de laatste buitenkabel weer in z'n houdertje.

Scheelt veel tijd :)
Klopt inderdaad, haha heb ik ook wel eens zo gedaan bedenk ik me nou :bier:
Om de kabel schoon te maken heb ik dat ook zo gedaan.
Maar moet wel zeggen dat ik het dan moeilijker vind om de weerstand goed te voelen als de buitenkabel los hangt omdat de binnenkabel dan niet meer z'n normale weg volgt.
Plaats reactie