KMC missing link probleem

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Gebruikersavatar
crapforbrains
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 208
Lid geworden op: di 24 maart 2015, 19:41
Mijn mountainbike: Nordest Bardino 2

Tijdens een rondje Rhenen gisteravond ineens *SNAP* en weg was de ketting. Vreemd genoeg was de missing link losgeraakt. Is iemand hier bekend mee?

Ketting wordt regelmatig schoongemaakt en gesmeerd (Boeshield), uiteraard goed vastgezet met tang (voelbare klik).
Laatst gewijzigd door crapforbrains op do 18 juni 2015, 10:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Marco79
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1468
Lid geworden op: vr 6 juni 2014, 13:21
Mijn mountainbike: Nicolai Saturn 14 ST `21; Custom Orange Clockwork Evo `20; Kona Unit; Monocog 29-er

Los of verbogen? Mijn maat had dit ook, was toen het gevolg van lomp schakelgedrag en de boel niet goed schoon hebben.
“Old, not obsolete”
Gebruikersavatar
crapforbrains
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 208
Lid geworden op: di 24 maart 2015, 19:41
Mijn mountainbike: Nordest Bardino 2

Los en verbogen, al lijkt het verbogen plaatje me vrij logisch aangezien die ineens alles voor z'n kiezen krijgt. Ketting wordt verder na ieder ritje gesmeerd en bij meer dan een stofje op de aandrijving schoongemaakt. :wink: Schakelen doe ik verder onder zo min mogelijk belasting en de ketting blijft zoveel mogelijk recht.

Hij schoot overigens los toen ik niet trappend op de pedalen stond en weer ging zitten om te trappen, dus niet onder zware belasting.
Laatst gewijzigd door crapforbrains op do 18 juni 2015, 10:21, 1 keer totaal gewijzigd.
djamgils
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 243
Lid geworden op: zo 12 maart 2006, 21:33
Mijn mountainbike: Sonder Camino

Ik heb al 2x een CL559 sluitlink gebroken (wel op een ebike), vreemd genoeg heb ik wel beide keren ongemerkt de rit afgemaakt met maar een halve sluitlink...
sram sluitlink lijkt momenteel langer mee te gaan maar we zullen het zien.
Gebruikersavatar
crapforbrains
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 208
Lid geworden op: di 24 maart 2015, 19:41
Mijn mountainbike: Nordest Bardino 2

Kan een missing link normaal gesproken hergebruikt worden of verliest 'ie na verloop van tijd z'n sluitende werking? En zou gebruik van ontvetter (Dasty) er misschien iets mee te maken kunnen hebben?
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29978
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Kan hergebruikt worden, maar KMC had een hele serie Missing Links die scheurtjes vertoonden, daar is hier al eens een topic over geweest.
Blijkbaar had jij een slecht exemplaar.
(dacht eigenlijk dat dit al lang was opgelost...)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
rebyte
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 418
Lid geworden op: di 25 november 2014, 09:43
Mijn mountainbike: Alkmaar

Inderdaad al meerdere keren een missing link in tweeën getrapt. Eigenlijk altijd de herbruikbare die stuk ging. Waarschijnlijk heb ik de pech gehad dat ze allemaal uit de slechte serie kwamen :(
Santa Cruz! What else? Alu racebakkie van Canyon en YT gravelbike :bier:
Gebruikersavatar
crapforbrains
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 208
Lid geworden op: di 24 maart 2015, 19:41
Mijn mountainbike: Nordest Bardino 2

Hmm. :-? Is die slechte serie nog te herkennen? In mijn geval gaat het om de goudkleurige 10-speed.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29978
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Scheurtje is met blote oog zichtbaar, vanaf de pen naar buiten.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
crapforbrains
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 208
Lid geworden op: di 24 maart 2015, 19:41
Mijn mountainbike: Nordest Bardino 2

Het pennetje is overigens niet verbogen of gebroken, alleen het plaatje (waarschijnlijk als gevolg van het losraken van de missing link). Zal straks wel een foto maken.
Gebruikersavatar
All4Fun
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 938
Lid geworden op: za 10 januari 2009, 10:31
Mijn mountainbike: Sleept me er wel tegenop...

KMC heeft twee types van de missing link, éénmalig en herbruikbaar, ik heb ze beide liggen.

Heeft de link aan beide zijden wel goed dicht gezeten, is het zichtbaar dat het pennetje door het plaatje is getrokken, is de link door een klapperende ketting losgeschoten.....

Ik ben trouwens niet zo'n liefhebber van het gebruik van een tang, wel om de link te openen, maar sluiten nee, is mij te gevoellooos, ik haak en begeleid de beide delen in elkaar en voel gelijktijdig of de penntjes er aan beide zijden door komen, vervolgens een schroevendraaier er tussen die ik als een hefboom overhaal, dus niet draaien, en het klikt zo op z'n plek.

Groet'n
Kalm an..... en rap wat!!!!

Kan nie lig op 't karkhof, wil nie lig 'r noast!!!!!

SYS: Ghost Fat-Fully Fatbike
SYS: Ghost AMR Plus 7500
Gebruikersavatar
crapforbrains
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 208
Lid geworden op: di 24 maart 2015, 19:41
Mijn mountainbike: Nordest Bardino 2

Linkje zat zeer waarschijnlijk goed dicht (als er maar 1 pennetje in zit merk je het snel genoeg :winkie:), manier van sluiten is persoonlijk I guess.

Afbeelding

Linkerplaatje en -pen zat in de ketting toen 'ie er af lag. Rechterplaatje hing er een beetje bij. Kon 'm net zonder al te veel moeite met de hand in elkaar klikken trouwens. :~
Afbeelding
Robke11
All rounder
All rounder
Berichten: 94
Lid geworden op: ma 27 oktober 2014, 17:35
Mijn mountainbike: Koga Myata Trailrunner Carbolite

Zijn diverse topics over. Hier heb ik er eentje, met veel info:

http://www.mountainbike.nl/forum/viewto ... ssing+link" onclick="window.open(this.href);return false;
Langs berg en dal klinkt remgeschal,
Met volle zuivere toon.
En fors en stout weerklinkt door 't woud
Die galm zo schoon, zo schoon!
Gebruikersavatar
crapforbrains
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 208
Lid geworden op: di 24 maart 2015, 19:41
Mijn mountainbike: Nordest Bardino 2

ThaSingleTrackMastah schreef:Scheurtje is met blote oog zichtbaar, vanaf de pen naar buiten.
Dit bedoel je denk ik? Dus toch gescheurd.
Afbeelding

Missing link is een paar maanden oud, de probleemgevalletjes zijn blijkbaar nog steeds te koop. Bedankt voor 't meedenken mannen!
djamgils
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 243
Lid geworden op: zo 12 maart 2006, 21:33
Mijn mountainbike: Sonder Camino

Bij mij was het plaatje rondom de pin gebroken

Afbeelding
Plaats reactie