Zadelpen blijft zakken zo irritant!

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
foroloca
All rounder
All rounder
Berichten: 68
Lid geworden op: ma 8 april 2013, 10:24
Mijn mountainbike: Genesis Fortitude Race

Mijn zadelpen blijft maar zakken met elke rit. Ik kwam een tijd geleden achter dat mijn aluminium zadelpen licht was vastgeroest in mijn stalen Genesis Fortitude Race 29er frame. Waarschijnlijk door regen en bij het schoonmaken is er wat water in de zadelbuis gekomen, maar het viel allemaal mee en was goed schoon te maken met een lichte schuursponsje en flink wat Brunox om alle het roest weg te spoelen via de trapas waar een boutje zit dat je los kan draaien met een emmertje eronder was dat zo gebeurt.

Vervolgens zoveel mogelijk smeersel weer schoongemaakt met name bij de aansluiting van de zadelpenklem en de zadelpen licht in gesmeerd met montagevet. Dat is misschien goed tegen erosie etc, maar niet voor het vasthouden van de zadelpen, want die bleef maar zakken. Dus daarna weer zoveel mogelijk montagevet verwijdert, maar dat mocht niet baten de zadelpen zakt na elke rit zeker een 10mm.

Ik dacht weet wat ik doe koop zo'n dubbele zadelpenklem die de zadelpen niet alleen in het frame vastzet, maar ook de zadelpen zelf of ander optie ik koop een losse zadelpenklem (27.2mm) met een rubberen binnenrand voor alleen de zadelpen. Nu heeft mijn Genesis Fortitude Race een aparte zadelbuis diameter maat van 30.0mm en die komt vrijwel niet voor en al helemaal niet in een dubbele klem variant. Ik heb er nu een Salsa lip lock zadelpenklem opzitten van 30.0mm en zat te denken aangezien er waarschijnlijk geen dubbele klemmen bestaan voor mijn zadelbuis maat om een simpele 27.2mm klem met een rubberen binnenrand op de zadelpen te zetten, maar ik kan er geen vinden met name met een lip lock.

Hoop op wat bruikbare feedback! Alvast bedankt.


Afbeelding
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

En heb je het frame en de zadelpen al eens gemeten / laten meten ?
Een te ruime passing kan je niet goedmaken.
Welk merk zadelpen hebben we het hier over ?

Heb je al carbon pasta geprobeerd ?
Dat werkt ook wel tussen staal en alu.
Gaat corrosie tegen, net als vet, maar helpt ook tegen het glijden.
Als dat niet werkt, dan is er iets mis met frame of zadelpen.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
foroloca
All rounder
All rounder
Berichten: 68
Lid geworden op: ma 8 april 2013, 10:24
Mijn mountainbike: Genesis Fortitude Race

Het is een Ritchey Comp zadelpen van 27.2mm en de zadelbuis diameter meet met een digitale schuifmaat 29,9mm buitenmaat uiteraard, maar dat is geen bestaande maat het is echt 30.0mm. Ik heb carbon pasta nog niet geprobeerd heb dat nog wel liggen.
ThaSingleTrackMastah schreef:En heb je het frame en de zadelpen al eens gemeten / laten meten ?
Een te ruime passing kan je niet goedmaken.
Welk merk zadelpen hebben we het hier over ?

Heb je al carbon pasta geprobeerd ?
Dat werkt ook wel tussen staal en alu.
Gaat corrosie tegen, net als vet, maar helpt ook tegen het glijden.
Als dat niet werkt, dan is er iets mis met frame of zadelpen.
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Ik had hetzelfde probleem bij mijn Krampus. Heb het uiteindelijk opgelost door er een stukje (cola)blik tussen te doen, wat ondiepe groefjes in de pen te maken (met een pijpensnijder) en carbonpasta te gebruiken. Geen idee of ik hem ooit nog los krijg, maar hij zakt in ieder geval niet meer. 8)
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Gebruikersavatar
Tosmos
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 153
Lid geworden op: vr 23 augustus 2013, 09:26

Zadelpenklem kopen zonder snelsluiting! die je alleen vast kan zetten met een inbus! Dit krijg je veel strakker vast!
Carbon pasta werkte bij mij ook super :-q
foroloca
All rounder
All rounder
Berichten: 68
Lid geworden op: ma 8 april 2013, 10:24
Mijn mountainbike: Genesis Fortitude Race

De Salsa klem is zonder snelsluiting uiteraard :wink:
Tosmos schreef:Zadelpenklem kopen zonder snelsluiting! die je alleen vast kan zetten met een inbus! Dit krijg je veel strakker vast!
Carbon pasta werkte bij mij ook super :-q
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16811
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

De Salsa Lip Lock is al een (prima) klem met schroef, de Fliplock is de snelspanneruitvoering.

Wat TSTM zegt, eerst exact (laten) meten wat de diameter van de pen is en de binnendiameter van de zitbuis. Dan weet je iig waar de oorzaak ligt, als het de pen is is het makkelijk: eentje kopen die wel exact de goede maat heeft :)

Als het in het frame zit is het iets lastiger. Sowieso de carbon-montagepasta gebruiken om de wrijving te vergroten. Iets ertussen doen is een laatste redmiddel, latoenkoper schijnt goed te werken en is in verschillende hele dunne maten te verkrijgen.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Je zadelpen is dus 0,1mm te dun.
Dat zie je wel vaker, en hoeft ook geen probleem te zijn.
Maar als je frame dan juist weer 0,1mm te ruim is, dan gaat het echt niet meer luken.
Je kan een betere klem kopen, maar daar los je het eigenlijke probleem niet mee op.
De zadelpen kan dan wiebelen en uiteindelijk zal je frame scheuren onder de klem.
Dus een shim van een fris- of bierblikje is zo gek nog niet.
Werkte bij mij ook goed, tijdelijk. Mijn zadelpen bleek te dun, netjes een nieuwe gekregen van Thomson.
Zo'n shim van een blikje voegt ongeveer 0,2mm toe.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
foroloca
All rounder
All rounder
Berichten: 68
Lid geworden op: ma 8 april 2013, 10:24
Mijn mountainbike: Genesis Fortitude Race

Nou de zadelpen heeft gewoon de veel gebruikte maat van 27.2mm. De buitenmaat van de zadelbuis meet met de digitale schuifmaat rond de 29.9mm, maar dat zal wel kloppen met 30.0mm maat van de Salsa klem. Ik zal de binnenmaat nog eens meten of die erg ruimer is dan 27.2mm hoewel als je hem los draait altijd groter wordt natuurlijk.
ThaSingleTrackMastah schreef:Je zadelpen is dus 0,1mm te dun.
Dat zie je wel vaker, en hoeft ook geen probleem te zijn.
Maar als je frame dan juist weer 0,1mm te ruim is, dan gaat het echt niet meer luken.
Je kan een betere klem kopen, maar daar los je het eigenlijke probleem niet mee op.
De zadelpen kan dan wiebelen en uiteindelijk zal je frame scheuren onder de klem.
Dus een shim van een fris- of bierblikje is zo gek nog niet.
Werkte bij mij ook goed, tijdelijk. Mijn zadelpen bleek te dun, netjes een nieuwe gekregen van Thomson.
Zo'n shim van een blikje voegt ongeveer 0,2mm toe.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Dacht dat je een 30.0 zadelpen hebt die maar 29,9 is...
Meet de zadelpen en het frame maar eens op.
Die 0,1mm bij de klem maakt geen verschil.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
foroloca
All rounder
All rounder
Berichten: 68
Lid geworden op: ma 8 april 2013, 10:24
Mijn mountainbike: Genesis Fortitude Race

nee dat dacht ik ook zal de zadelpen en binnenmaat van het frame nog eens meten.
ThaSingleTrackMastah schreef:Dacht dat je een 30.0 zadelpen hebt die maar 29,9 is...
Meet de zadelpen en het frame maar eens op.
Die 0,1mm bij de klem maakt geen verschil.
foroloca
All rounder
All rounder
Berichten: 68
Lid geworden op: ma 8 april 2013, 10:24
Mijn mountainbike: Genesis Fortitude Race

De binnenmaat van de framebuis meet ± 27.25mm als de klem los is uiteraard. De zadelpen meet ± 27.15mm, dus niet erg veel verschil.
ThaSingleTrackMastah schreef:Dacht dat je een 30.0 zadelpen hebt die maar 29,9 is...
Meet de zadelpen en het frame maar eens op.
Die 0,1mm bij de klem maakt geen verschil.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Dan heb je kans dat 't met carbonpasta gaat lukken.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
foroloca
All rounder
All rounder
Berichten: 68
Lid geworden op: ma 8 april 2013, 10:24
Mijn mountainbike: Genesis Fortitude Race

Heb wat carbonpasta erop gedaan en klinkt gek, maar wat montagevet tussen de klem en de zadelbuis die was erg stroef de klem moet natuurlijk zonder probleem goed om die buis samen getrokken worden. Bedankt voor je hulp! Erg handig!
ThaSingleTrackMastah schreef:Dan heb je kans dat 't met carbonpasta gaat lukken.
Mike123
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 940
Lid geworden op: ma 7 oktober 2013, 23:13

Ik heb een Grand Canyon AL SLX 29 en mijn zadelpen zakt ook. Type zadelpen weet ik zo niet. Met vet, zonder vet, met montagepasta, hij blijft zakken. De eerste 3 maanden geen last gehad. Bij hobbelige stukken singletrack of stukken op de route blijf ik ook niet zitten en zorg dat ik meer druk op de pedalen heb zodat het zadel de klappen niet opvangt maar dat is zelfs te veel. Tijdens stukken op de weg zakt hij, wel langzaam, maar hij zakt. Ook de klem strakker gezet maar op het laatst toch te strak gezet zodat de klem brak.
Mail naar Canyon gestuurd en ze willen de fiets graag zien. Dinsdag de fiets naar Utrecht brengen.
Als ik mijn zadelpen loslaat als hij een stukje in het frame zit zakt hij het grootste gedeelte uit zichzelf naar beneden.
Plaats reactie