Vraag i.v.m. Thule fiets vervoer

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Tommy1987
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 13
Lid geworden op: vr 13 maart 2015, 14:53
Mijn mountainbike: Cube LTD Race 29'' model 2015.

Goedendag beste mountainbike vrienden,

Mijn naam is Tom, 26jaar en woon in Noord Holland.

Gezien het feit dat ik een nieuwe auto vorig jaar heb gekocht zonder dakrails of trekhaak ben ik nu opzoek naar een goede manier om mijn mtb te vervoeren. Ik heb een Volvo v50.

Ik heb een aantal opties bekeken, de eerste optie was een trekhaak laten plaatsen en en Thule fietsdrager voor op de trekhaak. Helaas werd dit een heel duur grapje (€1000)

Vandaar twee overige opties die ongeveer dezelfde prijs hebben (€260):

1. Montage set voor op het dak, met een systeem dat op een auto zonder dakrail gemonteerd kan worden.
Thule squarbar 762
Thule Rapid System 754
Thule Kit 1369
Thule Outride 561 (fietsdrager)

2. Montage voor achter de auto, bevestigd aan de kofferbak.
Thule raceway 991
Thule bikeframe adapter 982

Ze hebben allebei voor en nadelen in mijn ogen, zo vindt ik een nadeel van montage op de kofferbak dat je nummerbord en verlichting belemmerd worden. De montage op het dak vindt ik meer risico voller uitzien als ik dat misschien iets wat totaal niet klopt, wel is dit weer handiger voor een eventueel dakkoffer in de toekomst.

Ik hoor graag van jullie voor welke optie jullie zouden gaan, of eventueel ander advies.

Groet, Tom
Tjin
All rounder
All rounder
Berichten: 118
Lid geworden op: za 28 maart 2009, 22:43
Mijn mountainbike: Sensa Livigno SFB comp 650b

Waar wil je heen met de auto, hoe snel rijd je en hoeveel fietsen wil je meenemen?

Ik zou zeggen goedkoopste, zuinigst en veiligste; in de auto met bouw zeiltje tegen het vuil en vastzetten met een spanbandje of 2. Mijn kleine B-segment auto slikt 2 fietsen op de plek waar de achterbank normaal zit (opgeklapt) en kan ze dan vast maken met een spanband. Wielen en bagage daar achter. Jouw station slikt vast meer.

Klep montage met de hoge achter lampen op een V50 betekend dat je altijd de verlichting aan het belemmeren bent. Kan je een boete voor krijgen. Of je hang een lichtbalk er aan, maar dan heb je weer een stekkerdoos nodig. Als je hem vaak gebruikt, zorgen ze toch vaak voor wat krasjes. Iets vergeten uit je achterbak te halen is niet handig…

Dakdragers; indien je een goed neemt prima stabiel. Wel hoog om te tillen, verbruik gaat omhoog en je vang veel vliegen met je fiets. Je auto word door de hoogte bij de Franse tol wegen wel gezien als een andere (duurdere) categorie voertuig. Ook zijn er zat verhalen van mensen die even vergeten waren dat je met deze combinatie niet in een garage of onder een andere laag object kan rijden.

Ik neem mijn fietsen het vaakst in de auto mee, anders op de trekhaak. Trekhaak als de auto vol zit of er een vieze fiets mee gaat.
wiebie
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 319
Lid geworden op: ma 23 augustus 2010, 14:07
Mijn mountainbike: Specialized Rumor

Hai Tom,

wij rijden nu 3 jaar rond met dakdragers en de Thule Outride 561. Omdat ik een demo van de zaak heb mag ik hierop geen trekhaak laten monteren.
Ze hebben dus inmiddels op meerdere auto's gezeten en wij zijn er heel erg tevreden over.
Ik vind het één van de meest solide en stabiele vormen van je fiets(en) vervoeren. Geen spanbanden, enge bevestigings-contructies en geen zwabberende toestanden welke je wel eens op trekhaken gemonteerd ziet. Zowel op onze carbon fietsen als alu fietsen nog nooit schade gehad en je kan nog steeds makkelijk gebruik maken van je kofferbak. Ook het windgeruis vind ik meevallen. Nog een makkelijke bijkomstigheid, vinden wij, als we na het fietsen nog even op het terras zitten kan je je fietsen makkelijk in de gaten houden :-D .
Thule komt binnenkort nog wel met een nieuw type van de Outride, nl. de Sprint en deze schijnt nog iets meer te dempen op de dakdragers.
Suc6 :winkie:
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Tjin schreef:Je auto word door de hoogte bij de Franse tol wegen wel gezien als een andere (duurdere) categorie voertuig.
Oh? Niet mijn ervaring... maar misschien weet ik niet beter hoor. Heb je het dan over automatische tolpoortjes of eentje waar een mannetje of vrouwtje in een hokje zit?
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Die automatische.
Ik rij alweer wat jaartjes met de fietsen achterop, maar ik weet dat we met de fietsen bovenop altijd door de poortjes gingen met een kassiere, omdat de automatische je als een bestelbus/camper aansloegen.

Als we het dan toch over de tolweg hebben, je auto rijdt een stuk zuiniger met de fietsen achterop.
Denk ook eens aan die dragers die je met een paar spanbandjes op de klep vast maakt.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10372
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Toevallig nu op dit Forum te koop: http://www.mountainbike.nl/forum/viewto ... 0&t=119388" onclick="window.open(this.href);return false;.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Tjin
All rounder
All rounder
Berichten: 118
Lid geworden op: za 28 maart 2009, 22:43
Mijn mountainbike: Sensa Livigno SFB comp 650b

wiebie schreef: geen zwabberende toestanden welke je wel eens op trekhaken gemonteerd ziet.
Dat komt vooral omdat mensen geen fatsoenlijke kopen, ongeschikte dragers gebruiken (vooral die E-bikes op een oude twinnyload; te zwaar voor de drager en te hoge kogelbelasting) of een hele oude gebruiken. Genoeg fatsoenlijke dragers die je op de trekhaak kan monteren. Ook met dragers geld goedkoop is duurkoop.
Qubo
All rounder
All rounder
Berichten: 84
Lid geworden op: vr 15 juli 2011, 21:26
Mijn mountainbike: Rotwild R. R2 FS 29" Team

Slechts 2 opties als je het financieel vanuit één perspectief bekijkt. De beste oplossing en meest efficiënte, ook in de toekomst, is een trekhaak. 8)
Als je dan bij een (Volvo) garage gaat informeren kost dat idd klauwen vol geld. Heb je zo weer een leuke fiets voor.
Echter, als je op de onderdelenzoeker.nl een aanvraag doet voor zo'n trekhaak zal er vast een demontagebedrijf in je buurt zijn die m er ook nog eens voor je onder meubelt. En dat kost maar een fractie van de prijzen die de dealers je voorschotelen.
Koop dan nog een gebruikte Uebler fietsdrager en je kan met 140 km/u zonder zwabberende fietsen naar je bestemming crossen :lol:
Mocht je dan nog eens met een karretje vol geladen willen kamperen in de Ardennen kan het ook nog met je trekhaak. :-q
It’s the way it is

ROTWILD R.R2 FS29 Team http://www.mountainbike.nl/forum/viewto ... 5#p1991603" onclick="window.open(this.href);return false;
wiebie
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 319
Lid geworden op: ma 23 augustus 2010, 14:07
Mijn mountainbike: Specialized Rumor

Kapitein Iglo schreef:
Tjin schreef:Je auto word door de hoogte bij de Franse tol wegen wel gezien als een andere (duurdere) categorie voertuig.
Oh? Niet mijn ervaring... maar misschien weet ik niet beter hoor. Heb je het dan over automatische tolpoortjes of eentje waar een mannetje of vrouwtje in een hokje zit?
Geen ervaring mee omdat, als we echt op vakantie gaan, de wielen eruit gaan en wat er over is aan fiets, netjes aan zijkanten in de kofferbak met opgeklapte achterbank gaan. Maar wij zijn met z'n tweetjes en dus geen last van personen die de achterbank willen gebruiken :-D en ik wil gewoon niet dat, in het geval van een overnachtingshotel, de fietsen buiten op de auto staan.
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

ThaSingleTrackMastah schreef:Die automatische.
Ik rij alweer wat jaartjes met de fietsen achterop, maar ik weet dat we met de fietsen bovenop altijd door de poortjes gingen met een kassiere, omdat de automatische je als een bestelbus/camper aansloegen.

Als we het dan toch over de tolweg hebben, je auto rijdt een stuk zuiniger met de fietsen achterop.
Denk ook eens aan die dragers die je met een paar spanbandjes op de klep vast maakt.
Fietsen achterop doet ook niet veel goeds met het verbruik, helaas. Zal niet zo dramatisch zijn als op het dak, maar goed. Tegenwoordig heb ik dakdragers op een aanhangertje en mag ik toch maar 90. Goede manier om te onthaasting als je op vakantie gaat!
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4322
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

Kapitein Iglo schreef:
ThaSingleTrackMastah schreef:Die automatische.
Ik rij alweer wat jaartjes met de fietsen achterop, maar ik weet dat we met de fietsen bovenop altijd door de poortjes gingen met een kassiere, omdat de automatische je als een bestelbus/camper aansloegen.

Als we het dan toch over de tolweg hebben, je auto rijdt een stuk zuiniger met de fietsen achterop.
Denk ook eens aan die dragers die je met een paar spanbandjes op de klep vast maakt.
Fietsen achterop doet ook niet veel goeds met het verbruik, helaas. Zal niet zo dramatisch zijn als op het dak, maar goed. Tegenwoordig heb ik dakdragers op een aanhangertje en mag ik toch maar 90. Goede manier om te onthaasting als je op vakantie gaat!
Dat hangt sterk van je auto af. Bijeen grote station valt het erg mee, mijn verbruik is nog geen 5% hoger tegen een 15/20 met een sedan. Ik haal op lange afstanden wel mijn zadel eruit.
Plaats reactie