Eigen ervaring gevraagd met revisie Reverb

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7998
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Wie heeft zijn/ haar Reverb wel eens zelf gereviseerd?
Gebruikersavatar
Merijn101
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 197
Lid geworden op: di 12 december 2006, 12:11
Mijn mountainbike: xc, enduro, dh, dirt, bierfiets

Ik…. Met geduld en een goed glas bier erbij. Ik moest een aantal tooltjes DIY-en maar al met al ging het erg soepel. Er zijn goede video's en handleidingen en als je die stappen volgt komt je wel goed uit. Voor de stealth versie was er vorig jaar geen vid, dus ik moest het doen met de handleiding. Ik kon alleen de complete revisie set bestellen omdat die simpele met alleen o-ringen niet beschikbaar was. Alleen o-ringen waren voldoende geweest.
"Sta op en fiets!"
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7998
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Ja klus vergt genoeg geduld.
Ik heb de video van Sram tech gevolgd, enkel als ik er 250psi in pomp dan trekt ie vacuum..
MICHEL UIT BERG
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 542
Lid geworden op: do 2 augustus 2007, 08:56
Mijn mountainbike: lapierre Zesty AM 827 Ei-shock

heb je hem ontlucht?
WE ARE BASTA!!!!!
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7998
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

In 2de instantie heb ik de remote ontlucht. Wat geen uitkomst bood.
Of kun je de pen zelf ook ontluchten?
MICHEL UIT BERG
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 542
Lid geworden op: do 2 augustus 2007, 08:56
Mijn mountainbike: lapierre Zesty AM 827 Ei-shock

Ja pen zelf moet je ook ontluchten en je hebt een hfi tool of zoiets nodig om inwendig een zuiger op de juiste plek te zetten.
WE ARE BASTA!!!!!
Gebruikersavatar
Merijn101
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 197
Lid geworden op: di 12 december 2006, 12:11
Mijn mountainbike: xc, enduro, dh, dirt, bierfiets

Wellicht begrijp ik je vraag/probleem niet. Wat is het probleem wat je wil oplossen en wat heb je reeds voor actie ondernomen?
Bij revisie ga ik er wel vanuit dat je de complete service beurt van de pen zelf bedoelt. Dus alles uit elkaar (5 in elkaar geschoven buisjes van verschillende dikte) en het geheel voorzien van ongeveer 18 nieuwe o-ringen en verse olie enzo… Als je dan alles weer gemonteerd hebt, dan zou de pen naar behoren moeten werken. Mijn pen zakte 15mm in als ik er op ging zitten, dus was het tijd voor een beurt om te zorgen dat de lucht weer netjes in het juiste kamertje bleef.
gabelprofi.de heeft inmiddels de o-ring set weer op voorraad voor iets van 5 euro
@Michel: tooltjes zijn goed te DIY-en.
@Jurriaan: op forum van mtbr.com staat ook veel info
"Sta op en fiets!"
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7998
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Ik heb de gehele pen uit elkaar gehaald, en terug in elkaar gezet en alle o-ringen uit de basisset vervangen (reden was dat de pen inzakte als ik er op ging zitten)(ik heb e.e.a. gedaan aan de hand van de 4 SramTech video's op youtube)
Na het in elkaar zetten, de pen opgepompt. Vanaf circa 10 bar schuift de pen in elkaar.

Remote ontluchten was niet de oplossing, remote ontluchten zonder druk in de pen was ook niet de oplossing.
MICHEL UIT BERG
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 542
Lid geworden op: do 2 augustus 2007, 08:56
Mijn mountainbike: lapierre Zesty AM 827 Ei-shock

ik denk dat je te weinig olie in de pen hebt zitten. Die krijg je ook niet gevuld met alleen ontluchten.

Ik heb er ook een keer mee zitten kloten. daarna die tools aangeschaft en toen lukte het wel.
Tools zijn idd niet heel erg spannend moet je zelf iets op kunnen verzinnen denk ik
WE ARE BASTA!!!!!
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29837
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Jurriaan schreef:Ik heb de gehele pen uit elkaar gehaald, en terug in elkaar gezet en alle o-ringen uit de basisset vervangen (reden was dat de pen inzakte als ik er op ging zitten)(ik heb e.e.a. gedaan aan de hand van de 4 SramTech video's op youtube)
Na het in elkaar zetten, de pen opgepompt. Vanaf circa 10 bar schuift de pen in elkaar.

Remote ontluchten was niet de oplossing, remote ontluchten zonder druk in de pen was ook niet de oplossing.
Remote ontluchten is bijna nooit de oplossing, dan ontlucht je alleen de bediening.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7998
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Remote ontluchten is inderdaad niet de oplossing.

Er blijkt te weinig olie in de IFP te zitten. Die olie zorgt voor de tegendruk.
Zodra dat gefixt is zou die het weer mogen doen, wordt vervolgt.
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7998
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Missie geslaagd, mede dankzij mtb-works
Schreutelkamp
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 22
Lid geworden op: ma 1 september 2003, 23:47
Mijn mountainbike: Kona Hei Hei 100

Om de IFP op de juiste hoogte te krijgen kun je een pvc buisje nemen.
Markeren op 100/125mm om de IFP op de juiste diepte te krijgen
Schreutelkamp
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 22
Lid geworden op: ma 1 september 2003, 23:47
Mijn mountainbike: Kona Hei Hei 100

Het maakt niet veel uit als de IFP dieper zit, minder diep heeft wel invloed.
Gebruikersavatar
Tribux
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 883
Lid geworden op: di 19 juni 2012, 13:56
Mijn mountainbike: Nukeproof Scout

Hallo allemaal.

Ik ben bezig met het servicen van mijn reverb. Echter ervaar ik dezelfde problemen als Jurriaan. De reden dat ik de pen een service beurt geef is ook dezelfde reden als Jurriaan en ik heb dezelfde video's gebruikt deze dus
Jurriaan schreef:Ik heb de gehele pen uit elkaar gehaald, en terug in elkaar gezet en alle o-ringen uit de basisset vervangen (reden was dat de pen inzakte als ik er op ging zitten)(ik heb e.e.a. gedaan aan de hand van de 4 SramTech video's op youtube)
Na het in elkaar zetten, de pen opgepompt. Vanaf circa 10 bar schuift de pen in elkaar.

Remote ontluchten was niet de oplossing, remote ontluchten zonder druk in de pen was ook niet de oplossing.
Ik heb die IFP heigt tool om de IFP op de juiste diepte te zetten. Ik lees in dit topic ook dat de pen zelf ook ontlucht moet worden.
MICHEL UIT BERG schreef:Ja pen zelf moet je ook ontluchten en je hebt een hfi tool of zoiets nodig om inwendig een zuiger op de juiste plek te zetten.
Kan iemand mij vertellen hoe dit dan in zijn werk gaat? Dit word volgens mij ook niet behandeld in de video's.
MICHEL UIT BERG schreef:ik denk dat je te weinig olie in de pen hebt zitten. Die krijg je ook niet gevuld met alleen ontluchten.......
De olie word er in gegoten en vervolgens duw je de IFP erin, hoe kan ik er dan nog meer olie bij doen? De overtollige olie word aan de andere kant toch opgevangen in een bakje? (Het volume waar de olie in zit verkleint immers als je de IFP erin duwt).

Ik hoop dat iemand mij hier verder mee kan helpen. Ik wil het graag zelf doen en hem niet op hoeven te sturen naar RS of een andere 3de partij.


Groetjes
Plaats reactie