Welke band gaat soepel op een ZTR Flow EX 29" ?

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Superstom
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 232
Lid geworden op: vr 29 juli 2011, 12:48
Mijn mountainbike: Stumperjumer Evo 2023

Volgende keer beetje zeepsop in wat water doen en dat tussen de velg en band smeren. Hoef je hem hoogstwaarschijnlijk niet zo hard op te pompen.
Francois
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1195
Lid geworden op: wo 2 augustus 2006, 19:00
Mijn mountainbike: Gifgroene Stalen 29" en een Mosterdgele Gravelracer

Inmiddels weer wat weekjes verder en na lange tijd lek gereden...tja dat heb je met binnenbandjes.

Intussen rij ik op mijn andere fiets al een jaar of 3 tubeless, dus lekrijden was nagenoeg nooit aan de orde. De reden dat ik nu met binnenbandjes rij is, dat ik nog een goeie ground control had liggen, die ik met latex niet meer dicht kreeg door een scheurtje aan de zijkant, maar met een binnenbandje nog goed te gebruiken is.

De voordelen en mijn ervaringen met tubeless doen me toch besluiten de wielen op deze fiets dan ook tubeless te maken. Yellow tape zit er al op, alleen nog een setje ventielen regelen.

Nu komt de bandenkeuze... inmiddels ervaring met diverse Specialized combi's, Schwalbe in diverse smaken en ook Vredesteins...
Ik wil nu eens iets anders proberen, nl. de Geax (Vittoria) Goma icm de Saguaro.

Deze zijn beide te verkrijgen in normaal vouwbaar of de TNT (Tubeless ready versie)... nu lees ik op diverse fora dat de TNT versie moeilijk of niet op een Flow EX 29 velg te krijgen is.

Wie heeft hier ervaring mee ? en speelt de maat ook nog een rol of de band makkelijker of moeilijker om de velg gaat met de hand ! (Goma 2.25/2.4 en Saguaro 2.0/2.2)
Specialized Epic, Croix de Fer en een race masjien
Nimbus
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3901
Lid geworden op: zo 22 november 2009, 08:51
Contacteer:

Aardig wat Geax TNT's op een 26" Arch EX gelegd. Het is even hard trekken, maar het past wel. Eerste keer laatste stukje met een plastic bandenlichter eventueel. Als ze de maatvoering niet hebben aangepast, denk het haast niet. Had niet het idee dat de maat invloed had, maar zou altijd voor de breedste kiezen. ;)
Als ze er een tijdje op hebben gezeten gaan ze er wel makkelijker op en af.
"The German word for nipple is 'Brustwarze', breast wart. Here I feel is a nation that may be relied upon to produce a man's bike."
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Bij normale versies loop je de kans dat ze er vanaf knallen! Dus altijd de TNT uitvoering nemen.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Lars TB schreef:Bij normale versies loop je de kans dat ze er vanaf knallen! Dus altijd de TNT uitvoering nemen.
Yep, normale Geax is best ruim, TNT zit iets strakker.
Iets strakker zal voor sommige mensen betekeken "moeilijk er omheen te leggen" maar dan moeten ze wat beter hun best doen en de hiel vd band in het gootje duwen.
Heb je een gewone Gaex (met de nieuwe naam Vittoria zal t wel niet anders zijn) dan moet je 'm heel netjes rond de velg verdelen en met weinig druk oppompen, 1,5 bar is zat.
Niet laten ploppen, want dat wordt een hele harde plop :winkie:
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Francois
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1195
Lid geworden op: wo 2 augustus 2006, 19:00
Mijn mountainbike: Gifgroene Stalen 29" en een Mosterdgele Gravelracer

Duidelijk, het worden dus de TNT... op de Stans site staan de TNT banden ook genoemd als compatibel banden. We gaan het zien.
Specialized Epic, Croix de Fer en een race masjien
Francois
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1195
Lid geworden op: wo 2 augustus 2006, 19:00
Mijn mountainbike: Gifgroene Stalen 29" en een Mosterdgele Gravelracer

Inmiddels de 'bandjes' binnen gekregen...

De Goma ging relatief eenvoudig, gewoon met de hand op de velg. Wel wat kracht moeten zetten, maar ok. Oppompen ging super eenvoudig met een normale voetpomp. Paar plopjes en de band heeft zich gezet. Nu nog even zonder latex. De 2.4 band valt heel breed op een Flow velg...62mm :-)

De Saguaro daarentegen...drama... met de hand niet erop te krijgen...uiteindelijk met 2 stevige bandenlichters gelukt... ook nu weer eenvoudig op druk, zonder latex...

Morgen worden ze gevuld...kan dit met een normale doktersspuit ? heb de Stans ventielen met removable core.

Het loshalen van de Saguaro om de latex er zo in te schudden zoals ik normaal doe is nu geen optie, gezien de moeite die ik heb moeten doen om 'm op de velg te krijgen.
Specialized Epic, Croix de Fer en een race masjien
B@rry
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 281
Lid geworden op: ma 19 oktober 2009, 11:13
Mijn mountainbike: Scott Genius 930 (2013)
Contacteer:

Ik ben reuze benieuwd naar je ervaringen op de trails met deze banden combo. Lijkt me een goed setje. :-q Na het lezen van je topic vraag ik me toch af hoe dat onderweg gaat als er toch een keer lek gereden is op een manier dat de latex het niet meer dicht krijgt? (kliederboel en lelijke woorden over strakke banden en lastige ventielen??) Ik ken de voordelen van tubeless rijden maar hou het zelf toch bij latex binnenbandjes. Overigens is het al jaren geleden dat ik lek reed, dus misschien is het voor iedereen wel een probleem wat maar zeer zelden voorkomt.. :winkie: Het is trouwens geen kritiek hoor maar oprechte nieuwsgierigheid. :wink: Omdat ik de voordelen ook wel zie van tubeless maar ik heb een gruwelijke hekel aan geklooi onderweg. Helemaal als ik toch al de pech heb om lek te rijden. :evil:
Be nice :-q
Francois
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1195
Lid geworden op: wo 2 augustus 2006, 19:00
Mijn mountainbike: Gifgroene Stalen 29" en een Mosterdgele Gravelracer

Ik rij op mijn andere fiets al een kleine 3 jaar tubeless. 2x gehad dat de latex het gat niet kon dichten... helaas scheur in de wang van de band. Kwestie van ventiel eruit, overtollige latex eruit en binnenbandje erin. Zo'n gedoe was het niet en zeker ook geen kliederboel.

Hier in Zuid-Limburg rij je met binnenbandjes vaak lek (meidoorn, vuursteen,...) en ook met latex binnenbandjes (alhoewel die het langer volhouden). Ik geef ook de voorkeur aan stevige banden (wang protectie zoals Snake Skin).

Mijn nieuwe Geax banden hebben ook verstevigde wangen en verwacht dat ik weer lange tijd probleemloos kan rijden. Na een paar maanden even checken of er nog sapje in zit en we kunnen weer.
Specialized Epic, Croix de Fer en een race masjien
Francois
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1195
Lid geworden op: wo 2 augustus 2006, 19:00
Mijn mountainbike: Gifgroene Stalen 29" en een Mosterdgele Gravelracer

Inmiddels zijn ze gevuld met latex en dat met een simpele spuit van de apotheek... geen geknoei of geklooi... en de Geax bandjes waren in 1x dicht... easy !
Specialized Epic, Croix de Fer en een race masjien
Plaats reactie