remhendel te ver inknijpen / afstellen? Shimano xt

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Gebruikersavatar
sanderm
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 259
Lid geworden op: za 9 februari 2013, 16:27
Mijn mountainbike: Trek superfly 8

Sinds kort ben ik de gelukkige eigenaar van een nieuw setje xt remmen, ik ben er afgelopen zaterdag lekker mee de bossen in gegaan. Tijdens het rijden merkte ik dat ik steeds meer mijn rem in moest knijpen om te remmen. Ik dacht dat het aan de weersomstandigheden lag, het was erg nat en blubberig. Na schoonmaken van de hele fiets blijft de rem nog steeds heel laat aangrijpen, de rem hendel moet ik dus heel ver inknijpen wil 'ie echt goed remmen. Ik kan 'm zelfs tot bijna aan het handvat dichtknijpen, en nee ik doe geen wedstrijdje world's strongest men knijpen ;) ik knijp in de remhendel, ongeveer halverwege pakt ' ie hem, maar om echt goed te kunnen remmen knijp ik zo door tot bijna aan m'n handvat..

Met de zoekfunctie heb ik wat gezocht en ik zag als vraag daar langs komen of mijn remblokjes meteen reageren zodra ik in de remhendel knijp, daar is het antwoord ja op. Als dat van toepassing mocht zijn op dit probleem :)

Ik heb ook veel antwoorden gezien dat je opnieuw moet ontluchten als hij 'sponzig' aanvoelt, maar hij voelt volgens mij niet sponzig aan.. hij grijpt gewoon laat aan..

Ik heb al aan het schroefje gedraaid van de remhendel waarmee je de hendel meer naar buiten zet zeg maar, maar dat lijkt niet echt de oplossing. Ik dacht dat het kon komen doordat de kabels ook nieuw zijn en dus wat kunnen 'uitrekken' ofzo door gebruik? Maar de hendel heb ik al verder naar buiten gedraaid en alsnog blijft het probleem.

is dit een kwestie van inremmen en km's maken, remhendel afstellen, of toch te weinig olie druk? (dat laatste hoop ik niet want ik kan niet ontluchten :lol: )

Alvast bedankt voor de hulp! :-q
Dé wintertip: blijven trappen!
stevemason
All rounder
All rounder
Berichten: 69
Lid geworden op: vr 21 maart 2008, 15:09

Te weinig olie kan. (lekkage ergens in het systeem)
Lucht in de leiding kan.
Iets in de remhendel kan kapot zijn.
Inremmen lijkt me niet de oplossing.
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13037
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Dit is een gevalletje ontluchten. Zelfde als te weinig olie, eigenlijk, grofweg, zeg maar :). Dat de reach adjust niks doet is logisch, dat heeft er niets mee te maken. Dus: triple naar de lbs of zelf gaan vogelen!
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Gebruikersavatar
Rubenio
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 532
Lid geworden op: za 24 maart 2007, 15:00
Mijn mountainbike: Kona Unit

Wat je ook als mogelijkheid open moet houden is dat er mogelijk organische blokken in zitten. Die kunnen in modderige omstandigheden erg hard slijten, dit heeft ook tot gevolg dat je rem pas later zal aangrijpen.

Beste optie lijkt mij om er eerst eens een setje nieuwe blokken in te zetten om te kijken of dat wat uitmaakt...
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13037
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Goede aanvulling, dacht er niet eens aan terwijl ik hetzelfde heb. Nieuwe blokken zijn al onderweg :lol:
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Gebruikersavatar
terunky
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2057
Lid geworden op: do 7 oktober 2010, 17:56
Mijn mountainbike: is van hout

de ''nieuwe'' type shimano remmen hebben al heel snel dat je de eerste helft kan inknijpen zonder weerstand. daarna pakt hij heel goed. je kan met een truckje meer olie in het systeem krijgen zodat je na een paar mm meteen de druk voelt. (heb ik gedaan) wel oppassen bij lange afdalingen als de olie uitzet.

ik heb het allebei met mijn shimano xtr en shimano zee remmen.
26'er rulezz !!
sted74
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 191
Lid geworden op: ma 5 april 2010, 20:03
Mijn mountainbike: Tuareg '19, Epic Elite '15, stumpjumper Marathon '14, Stumpjumper Comp '12, Trek 8500 '10, xtc 4

Olie bijvullen/ontluchten of remblokjes vervangen moet het probleem oplossen!
The XeroX
Moderator
Moderator
Berichten: 3391
Lid geworden op: vr 22 oktober 2004, 18:46
Mijn mountainbike: bunnyhopt 1 meter!
Contacteer:

Klinkt als versleten remblokken of ontluchten. Wat je als easy fix nog kan proberen is het schroefje op het kapje eraf schroeven, en paar keren voorzichtig remmen. Waarschijnlijk zie je wat luchtbellen ontsnappen en kan hij ineens sneller gaan aangrijpen. Mooiste is om nog wat druppels olie toe te voegen omdat er dan te weinig olie in de remhendel zit wat ook voor een lange slag kan zorgen.
Gary Fisher Big Sur - K2 Razorback team - Planet X Zebdi - NS Suburban :D

Gary Fisher gestolen!
Peter Vlaardingen
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 210
Lid geworden op: ma 31 januari 2011, 20:59
Mijn mountainbike: Canyon Exceed cf7

Ik denk versleten blokjes. De XT remmen kunnen extreem snel slijten bij nat weer vooral op zandgrond. Ik heb eens op de LDD een set nieuwe remblokjes in 10 km zien verdwijnen zonder dat ik de remmen regelmatig gebruikte. Op sommige frames zijn de remklauwen zodanig gepositioneerd dat er tijdens het rijden gemakkelijk vanaf boven blubber in valt, hierdoor slijten de blokjes heel snel vooral achter. Je hoort dan een sterk schurend geluid vanaf de schijven.
Ik heb dit opgelost door met een strookje duktape de bovenzijde van de remklauw af te plakken, ineens deed ik 1 jaar met een setje blokjes.
Charlie Skeen
All rounder
All rounder
Berichten: 110
Lid geworden op: za 13 juli 2013, 20:49
Mijn mountainbike: Mi-Tech Tyke ROEX 29, Radon Skeen Trail CF 10.0

Dit probleem had ik bij mijn XT-remmen altijd na ontluchten of als ik om een andere reden, bv blokjes wisselen, de zuiger zover mogelijk teruggedrukt had in de remklauw. Als ik daarna het wiel terugplaatste voelde het net alsof de blokjes nauwelijks tot tegen de remschijf kwamen als ik de remhendel geheel tegen de grips trok.
Tegenwoordig knijp ik de rem eerst 1x in voordat ik het wiel terugplaats. Dan staan de remblokjes iets dichter op de remschijf maar lopen (bij mijn fiets) nog lang niet aan. Daardoor hoef je de remhendel minder ver aan te trekken voor de blokjes de schijf raken. Daarmee is dit probleem bij mij uit de wereld.
Dus mijn tip: haal het wiel eruit, knijp de rem een keer in en plaats dan het wiel terug. Probeer of het daarna beter gaat.
For every complex problem there is an answer that is clear, simple and wrong.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16845
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Zoals bijna alle mtb-schijfremmen zijn de XT's zelfstellend, dus bij dunner wordende blokjes hoef je de hendel niet verder in te trekken dan bij nieuwe blokken. Tenzij er wel heeeeel erg weinig olie in heeft gezeten, of er sprake is van lekkage (kan gerust een miniscuul lekje zijn, da's al genoeg).

Aangenomen dat het gevoel in de hendel niet veranderd is, maar dat alleen de remkracht verminderd is waardoor je harder moet knijpen om genoeg te vertragen gaat mijn verdenking als eerste naar verontreinigde blokken uit.

Ben je met vettigheid in de buurt van de rem geweest? Kettingspray gebruikt ipv een druppelflesje?
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
The XeroX
Moderator
Moderator
Berichten: 3391
Lid geworden op: vr 22 oktober 2004, 18:46
Mijn mountainbike: bunnyhopt 1 meter!
Contacteer:

Charlie Skeen schreef:Dit probleem had ik bij mijn XT-remmen altijd na ontluchten of als ik om een andere reden, bv blokjes wisselen, de zuiger zover mogelijk teruggedrukt had in de remklauw. Als ik daarna het wiel terugplaatste voelde het net alsof de blokjes nauwelijks tot tegen de remschijf kwamen als ik de remhendel geheel tegen de grips trok.
Tegenwoordig knijp ik de rem eerst 1x in voordat ik het wiel terugplaats. Dan staan de remblokjes iets dichter op de remschijf maar lopen (bij mijn fiets) nog lang niet aan. Daardoor hoef je de remhendel minder ver aan te trekken voor de blokjes de schijf raken. Daarmee is dit probleem bij mij uit de wereld.
Dus mijn tip: haal het wiel eruit, knijp de rem een keer in en plaats dan het wiel terug. Probeer of het daarna beter gaat.

Het risico nemen dat er een zuiger uit plopt omdat deze al een stuk uitsteekt door een versleten remblok... Heel slecht idee. Als het gebeurd kan je de remblokken gelijk wegmikken en gaan klooien met het terugduwen van de zuigers, geheel ontluchten etc.

Jou ervaring komt doordat de rem de eerste paar keren zichzelf moet stellen. Dan knijp je 'm inderdaad tot aan het stuur. Als de rem zichzelf gesteld heeft heb je dat probleem niet meer.
Gary Fisher Big Sur - K2 Razorback team - Planet X Zebdi - NS Suburban :D

Gary Fisher gestolen!
SugaHoneyIceTea
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 606
Lid geworden op: wo 14 augustus 2013, 12:54
Mijn mountainbike: Kona Coilair Supreme 2007

Lees ik nu dat je NET nieuw remmen hebt? Bovenstaande comments zijn uiteraard van toepassing maar als je afhelpen zondag voor het eest het bos in bent gegaan houd ik nog de optie open dat ze niet zijn ingeremd.

Ik heb zelf net lang nieuwe saints van Shimano en vond ze prima maar kon ze ook best ver in knijpen. Vorige maand in de bergen geweest en na de eerste lange snelle afdaling en wat slepend remmen dacht ik allejeezus alsof je 2 ankers uitgooide. Ik kan z ng steeds ver in knijpen maar dat is volgens mij typisch Shimano zeg ik na 3 generaties, maar ze remmen wel nog beter nu
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29978
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Wat Kermit en Xerox zeggen.
Van inremmen wordt je remhendel niet harder en het drukpunt komt niet verder van je stuur.
Tenzij je remklauw niet haaks op de schijf staat, waardoor er meer beweging vd blokken nodig is voordat ze de schijf echt vastgrijpen.
Dit wordt wel beter als de blokken (scheef!) slijten, maar uiteraard haal je dan nooit de max. levensduur uit je blokken.
Er zit waarschijnlijk te weinig olie in, en mogelijk ook lucht op een plek waar olie hoort te zitten.
Op sommige frames zit bij sommige remklauwen de ontluchtingsnippel en de leiding niet op het hoogste punt.
Dan zal je de klauw los vh frame moeten hangen, om de luchtbellen gelegenheid te geven te ontsnappen.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
SugaHoneyIceTea
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 606
Lid geworden op: wo 14 augustus 2013, 12:54
Mijn mountainbike: Kona Coilair Supreme 2007

Van inremmen wordt je hendel inderdaad niet harder maar de OP geeft al aan dat deze niet sponzig daanvoelt. Het beperkt echter de drang om ze volledig in te knijpen omdat ze reeds veel beter aangrijpen imho. Na een setje deore, xt en 2x saint kan ik zeggen dat je alle Shimano remmen best een eind in kan knijpen. Persoonlijk stel ik middels stelschroef/inbus de afstand van hendel tot stuur zo af dat deze wat groter is en to ongeveer paralel in kan worden geknepen.
Plaats reactie