KMC missing link te lang?

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
RsAp
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 195
Lid geworden op: zo 5 januari 2014, 19:24
Mijn mountainbike: Specialized Chisel-Ghost Lector lc7-Sensa Pordoi-Giant ATX 850

Bij het opmeten van mijn ketting lijkt het erop dat de missing link te lang is.
In de eerste instantie ging ik er vanuit dat de link misschien wat ingesleten was en heb ik dus een nieuwe er tussen gezet.
Geen verschil. De afstand tussen de pennen van zowel de nieuwe als de oude (nog geen 1000km) is 9mm.
Dit lijkt mij in ieder geval niet bevorderlijk voor de tandwielen. Heeft iemand dit eerder opgemerkt? Of maakt KMC mindere kwaliteit dan de andere merken (Shimano, Sram)?AfbeeldingAfbeelding
Laatst gewijzigd door RsAp op do 16 oktober 2014, 13:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Put something exciting between your legs!
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13036
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Waarom denk je dat de link te lang is? Heb je álle schakels opgemeten? En wat merk je met fietsen dan?
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
RsAp
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 195
Lid geworden op: zo 5 januari 2014, 19:24
Mijn mountainbike: Specialized Chisel-Ghost Lector lc7-Sensa Pordoi-Giant ATX 850

Was even aan het prutsen om de foto's erop te krijgen...
Op zich geen problemen tijdens het fietsen, maar lijkt me dat de ketting op deze manier voor onnodige slijtage zorgt.
Put something exciting between your legs!
Gebruikersavatar
Patrick_V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2239
Lid geworden op: vr 23 maart 2012, 09:02
Mijn mountainbike: Canyon Stoic 3

Ik zou bij de meting zonder missing link er nog ééntje naar links opschuiven om.een objectieve meting te doen.
RsAp
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 195
Lid geworden op: zo 5 januari 2014, 19:24
Mijn mountainbike: Specialized Chisel-Ghost Lector lc7-Sensa Pordoi-Giant ATX 850

Bedankt voor de reacties.
Ik zal de hele ketting eens opmeten en vergelijken met een nieuwe. Ook zal ik een geklonken schakel opmeten om alles uit te sluiten.
Put something exciting between your legs!
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29978
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ik heb een paar keer een Missing Link gehad die heel snel sleet.
Pinnetjes werden dunner en daardoor werd de ketting ter plaatse langer, dat hoorde je ook als een tik als de link over de tandwielen ging.
Sindsdien alleen nog maar Powerlink van Sram.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
RsAp
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 195
Lid geworden op: zo 5 januari 2014, 19:24
Mijn mountainbike: Specialized Chisel-Ghost Lector lc7-Sensa Pordoi-Giant ATX 850

Ik heb vanmorgen de ketting helemaal nagemeten.
Overal dezelfde slijtage, behalve de laatste 2 rollen waar de link tussen zit vertonen duidelijk meer slijtage.
Dit verklaart het verschil dus.
Ik heb er 4 andere kettingen naast gelegd, ze vertonen allemaal hetzelfde patroon.
Op de een of andere manier hebben de 2 rolletjes waar de link tussen zit, meer te verduren dan de rest van de ketting. Misschien toch maar weer ouderwets klinken...
Put something exciting between your legs!
Gebruikersavatar
Patrick_V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2239
Lid geworden op: vr 23 maart 2012, 09:02
Mijn mountainbike: Canyon Stoic 3

Hmm... Dan moet ik tjuis ook maar eens kijken. Anders zou mijn fiets technisch 99,5% zijn, en das geen 100%!
Heb jij 9 of 10 speed?
Gebruikersavatar
Maddox
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 284
Lid geworden op: ma 10 december 2012, 21:42

Is dit een link die met de ketting meegeleverd werd of eentje die al eerder gebruikt is?
RsAp
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 195
Lid geworden op: zo 5 januari 2014, 19:24
Mijn mountainbike: Specialized Chisel-Ghost Lector lc7-Sensa Pordoi-Giant ATX 850

@Patrick_V 9sp en zo denk ik er ook over...
Maddox: Deze link werd meegeleverd met de ketting, ik heb er ter controle nog even een nieuwe tussen gezet.
Put something exciting between your legs!
Gebruikersavatar
All4Fun
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 938
Lid geworden op: za 10 januari 2009, 10:31
Mijn mountainbike: Sleept me er wel tegenop...

Is nog maar de vraag of het aan de link ligt, kan ook zijn dat de ketting iets afwijkt.
Over wat voor ketting hebben we het trouwens.
En hoeveel wijkt de "slijtage" af van de rest van de ketting, misschien valt dit nog wel binnen de toleranties, het zou namelijk heel bijzonder zijn als iedere schakel/ rolletje evenveel slijtage heeft.

Groet'n
Kalm an..... en rap wat!!!!

Kan nie lig op 't karkhof, wil nie lig 'r noast!!!!!

SYS: Ghost Fat-Fully Fatbike
SYS: Ghost AMR Plus 7500
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29978
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

RsAp schreef:Ik heb vanmorgen de ketting helemaal nagemeten.
Overal dezelfde slijtage, behalve de laatste 2 rollen waar de link tussen zit vertonen duidelijk meer slijtage.
Dit verklaart het verschil dus.
Ik heb er 4 andere kettingen naast gelegd, ze vertonen allemaal hetzelfde patroon.
Op de een of andere manier hebben de 2 rolletjes waar de link tussen zit, meer te verduren dan de rest van de ketting. Misschien toch maar weer ouderwets klinken...
Dat is wat ik ook heb geconstateerd.
Maar met een Powerlink van Sram was het opgelost.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
rsvfrank
All rounder
All rounder
Berichten: 102
Lid geworden op: di 26 juli 2011, 15:52
Mijn mountainbike: trek top fuel ex8

N.a.v dit topic ook eens gemeten en ook bij mij is de kmc missinglink "uitgerekt".
Denk zelf niet de link uitrekt maar meer dat de gaatjes waarmee ze in elkaar klikken groter worden.
Marco79
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1468
Lid geworden op: vr 6 juni 2014, 13:21
Mijn mountainbike: Nicolai Saturn 14 ST `21; Custom Orange Clockwork Evo `20; Kona Unit; Monocog 29-er

Zou het echt dusdanig vervelend zijn? In mijn beleving zijn er genoeg mensen (incl. me) die 1000-en kilometers met de link fietsen, zonder dat dit een probleem geeft. Zelf wissel ik om de 200km de ketting om ( 2 kettingen), al is het alleen maar omdat het makkelijker is met schoonmaken/onderhoud.
“Old, not obsolete”
Gebruikersavatar
Bushwackert
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 432
Lid geworden op: ma 18 juni 2012, 16:15
Mijn mountainbike: 1000%

RsAp, na hoeveel kilometer heb je deze slijtage geconstateerd?
'Be like water my friend'
Plaats reactie