Wat voor vet/olie vrijloop achternaaf

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
hansdegebruiker
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4900
Lid geworden op: zo 30 juli 2006, 22:15
Mijn mountainbike: Black adder & Niner air 9 carbon
Contacteer:

Mijn DTSwiss 240s achternaven gewoon met kogellagervet.
Werkt goed.
Gebruikersavatar
Corke
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 956
Lid geworden op: do 19 februari 2009, 16:59
Mijn mountainbike: SingleBe Onyx

Motorolie werkt bij mij al jaren prima.
Hanschen
All rounder
All rounder
Berichten: 54
Lid geworden op: wo 11 juni 2014, 18:08
Mijn mountainbike: giant xtc/ tcr

Het is me uiteindelijk toch gelukt mn xt naaf op te knappen! Heb allerlei pdf bestanden van naven met elkaar vergeleken en op verschillende sites geneusd waar conussen verkocht worden. wheelsmvg.com en moruyabicycles.com bieden alternatieven (vooral laatst genoemde site ook shimano alternatieven) voor niet meer leverbare conussen. Veel conussen blijken uitwisselbaar. Heb op rose.nl een linker fh m765 conus besteld en een rechter die sowieso nog leverbaar was en kogeltjes natuurlijk. Moest een klein stukje van het stofkapje links afvijlen en paste daarna perfect. De conussen op zich zijn identiek. Rubbertje zit op de zelfde plek en de naven gebruiken ook dezelfde stofkap in de naaf zelf! Loopt weer als een zonnetje.

De vrijloop voldeed sowieso nog prima, maar heb hem door de spoelbak gehaald en een middagje laten weken. De kogeltjes daarin bleven mooi zitten. Kunnen er niet zomaar uitvallen. Daarna met lucht uitgespoten. Vervolgens heb ik aan de naafzijde rijwielolie ingedruppeld.

Toch vind ik het niet zo mooi lopen nu. De palletjes wel, maar de kogeltjes niet. Ik vind de olie te dun. Ga hem nu opnieuw uitspoelen en ga motorolie (10w40) gebruiken. Op de kogeltjes smeer ik toch wat lagervet.

Mijn vraag is nu is dit een goed idee, of is dit vragen om problemen (Lagervet lekt/ drukt misschien verder in de vrijloop en veroorzaakt vastzittende palletjes)?
Zitten er aan de andere kant van de vrijloop ook kogeltjes?
Gebruikersavatar
Corke
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 956
Lid geworden op: do 19 februari 2009, 16:59
Mijn mountainbike: SingleBe Onyx

Ik zou de kogeltjes inderdaad naar goed met lagervet insmeren. Dat is ook de bedoeling namelijk.
De olie gebruik je vaak voor de vrijloop van achternaven.
Overigens kan het ook zo zijn dat he naaf nu niet lekker loopt omdat ie te stak staat afgesteld.
Dat komt ook nogal eens voor na onderhoud aan de lagers
Hanschen
All rounder
All rounder
Berichten: 54
Lid geworden op: wo 11 juni 2014, 18:08
Mijn mountainbike: giant xtc/ tcr

Nee natuurlijk heb ik de conussen en cups gevuld met kogellagervet en goed afgesteld. Dat loopt weer als nieuw. Het gaat me specifiek om de kogeltjes in de vrijloop, achter het rubbertje. Die vind ik met alleen dunne olie niet lekker lopen. Ik wilde dus met motorolie (iets dikker dan rijwielolie met beter hechtende eigenschappen?) de vrijloop indruppelen en als dat wat gezakt is wat kogellagervet op de kogeltjes van de vrijloop drukken, zodat dat wat lekkerder loopt. Was bang dat dat bij de palletjes terecht komt uiteindelijk en dat tie dan door gaat trappen. Het is een Shimano vrijloop. Niet van DT swiss of zo, waar dat naar het schijnt wel bij kan.
Hanschen
All rounder
All rounder
Berichten: 54
Lid geworden op: wo 11 juni 2014, 18:08
Mijn mountainbike: giant xtc/ tcr

Ik lees trouwens dat jij ( Corke) al jaren motorolie in de vrijloop gebruikt. Is dat bij een Shimano vrijloop?
Gebruikersavatar
Corke
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 956
Lid geworden op: do 19 februari 2009, 16:59
Mijn mountainbike: SingleBe Onyx

Nee, ik heb american classic naven gehad. Deze waren industriegelagerd. OP de palletjes deed ik inderdaad motorolie. Gaat prima. Nooit geen problemen mee gehad.
Ik heb het ook op de pallen van andere industriegelagerde naven gebruikt. Ook zonder problemen.
Anyway, je moet het niet op de kogeltjes gebruiken. Daar hoort lagervet op te zitten.
jaspero
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2831
Lid geworden op: di 29 augustus 2006, 21:49
Mijn mountainbike: Cdale CaadX, Ultimate CFSL 8 Aero
Contacteer:

Finish line wet lube.
Biking skills or Hospital bills
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29978
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Wat een adviezen, en we weten niet eens om welk merk en type het hier gaat...
Frostbite ???
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Hanschen
All rounder
All rounder
Berichten: 54
Lid geworden op: wo 11 juni 2014, 18:08
Mijn mountainbike: giant xtc/ tcr

Ik had op het onderwerp ingehaakt en had het merk en type wel genoemd. Had het idee dat toch wat adviezen specifiek voor mij bedoeld waren, vrijloop FH M752 xt. Van Frostbite weet ik het ook niet.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29978
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Bij Shimano vrijloop dunne olie gebruiken, het mag niet plakken als het koud wordt.
En voorzichtig met kogellagervet, want er is een open verbinding tussen de kogellagers en de pallen.
Gebruik je teveel vet dan komt dat dus tussen de pallen terecht en dan gaat de zaak weer plakken.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Hanschen
All rounder
All rounder
Berichten: 54
Lid geworden op: wo 11 juni 2014, 18:08
Mijn mountainbike: giant xtc/ tcr

Hallo SingleTrackMastah, weet jij trouwens of er in VRIJLOOP rechts nog zo'n lager zit als achter het rubbertje? Erbij kan ik er toch niet want heb geen gereedschap om de vrijloop op zich te openen, maar ben gewoon benieuwd. Zonder kogellagervet op het lager achter het rubbertje loopt dat lager toch niet zo lekker, ook al wordt er nauwelijks kracht op uitgeoefend. Of heb jij andere ervaringen?
Van die open verbinding was ik al op de hoogte, want toen ik de vrijloop indruppelde met rijwielolie kwam het er zelfs aan de cupzijde rechts weer uitlekken!
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29978
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Afbeelding
rubbertje er uit wippen, goed uitspoelen en dan wat olie naar binnen druppelen, komt vanzelf op z'n plek.
Openmaken kan wel (rechtsom losdraaien), maar in elkaar zetten is lastig.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Hanschen
All rounder
All rounder
Berichten: 54
Lid geworden op: wo 11 juni 2014, 18:08
Mijn mountainbike: giant xtc/ tcr

dank
Plaats reactie