Waarschijnlijk een al besproken onderwerp,maar ik kan er niets over vinden,de LED verlichting.
Is er iemand die er ervaring mee heeft en eventuele tips ten aanzien van het kopen van deze verlichting?
Wel heb ik gezien wat het verschil is tussen 900 en 1200 lumen.
Alvast bedankt.
LED verlichting
- Remy_ams100
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 1538
- Lid geworden op: di 14 december 2010, 13:01
- Mijn mountainbike: Cube AMS 100 (2010 / B&G) & een Cube SL Cross (2010) cross-hybride
- Contacteer:
Zin om te lezen ?
http://www.mountainbike.nl/forum/viewto ... erlichting" onclick="window.open(this.href);return false;
Voila ,174 pagina's over verlichting ...
http://www.mountainbike.nl/forum/viewto ... erlichting" onclick="window.open(this.href);return false;
Voila ,174 pagina's over verlichting ...
-
- Mtb fanaat
- Berichten: 16
- Lid geworden op: do 8 november 2012, 22:33
Hartelijk dank Remy,ga ik zeker lezen.
Maar eventuele tips,waar opgelet moet worden en zo zijn ook welkom.
Wat de betere merken zijn etc.
Maar eventuele tips,waar opgelet moet worden en zo zijn ook welkom.
Wat de betere merken zijn etc.
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 3245
- Lid geworden op: di 25 augustus 2009, 17:12
- Mijn mountainbike: N + 1
- Contacteer:
Ja, meer 'licht' hoeft niet altijd beter te zijn. Bij een lamp van zogenaamd honderdmiljoenmiljard lumen en een hele sterke focus wordt je gewoon verblind en zie je buiten de focus helemaal niets meer. Dus heb je helemaal niets aan je honderdmiljoenmiljard lumen.
Ik heb zelf de eerste serie Mega Drive van Lezyne als stuurlamp (opgegeven 1000 lumen, werkelijkheid 1133 lumen) en een eerste serie Super drive (430 lumen) als hoofdlamp en ik rij met beide lampen op de low of medium stand rond bij een 24 uurs. Dat is meer dan voldoende licht en ik zie tenminste ook nog wat naast de beide focussen in plaats van zwarte waas.
Ik zeg niet dat je een Lezyne moet gaan kopen, maar hou er rekening mee dat de meeste van die goedkope chinese bouwlampen gebouwd zijn op "Ik moet zoveel mogelijk licht produceren voor zo min mogelijk geld, maakt niet uit waarheen". Daarnaast zit er ook wel een degelijk verschil in bouwkwaliteit, maar dat merk je meteen wanneer je bepaalde lampen in je handen hebt.
Ik heb zelf de eerste serie Mega Drive van Lezyne als stuurlamp (opgegeven 1000 lumen, werkelijkheid 1133 lumen) en een eerste serie Super drive (430 lumen) als hoofdlamp en ik rij met beide lampen op de low of medium stand rond bij een 24 uurs. Dat is meer dan voldoende licht en ik zie tenminste ook nog wat naast de beide focussen in plaats van zwarte waas.
Ik zeg niet dat je een Lezyne moet gaan kopen, maar hou er rekening mee dat de meeste van die goedkope chinese bouwlampen gebouwd zijn op "Ik moet zoveel mogelijk licht produceren voor zo min mogelijk geld, maakt niet uit waarheen". Daarnaast zit er ook wel een degelijk verschil in bouwkwaliteit, maar dat merk je meteen wanneer je bepaalde lampen in je handen hebt.
-
- Extreme Biker
- Berichten: 753
- Lid geworden op: za 17 september 2005, 19:25
- Mijn mountainbike: Kona Hei Hei & Salsa Moto Rapido
- Contacteer:
Ik heb toevallig deze week deze lamp binnen gekregen: http://www.dx.com/p/sl-8208b-2-cree-xm- ... BqTifl_t8E" onclick="window.open(this.href);return false;
Nog niet mee gefietst, maar de bouwkwaliteit van de lamp is prima en er komt een flinke bak licht vanaf.
Nog niet mee gefietst, maar de bouwkwaliteit van de lamp is prima en er komt een flinke bak licht vanaf.
Ik zit er ook over te denken om zo'n zelfde lamp te kopen nu het steeds eerder donker wordt. Zou je een kleine review kunnen geven als je ermee gefietst heb?t-8one schreef:Ik heb toevallig deze week deze lamp binnen gekregen: http://www.dx.com/p/sl-8208b-2-cree-xm- ... BqTifl_t8E" onclick="window.open(this.href);return false;
Nog niet mee gefietst, maar de bouwkwaliteit van de lamp is prima en er komt een flinke bak licht vanaf.
Wesley
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29978
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
Precies, auto's met grootlicht, daar heb ik ook een hekel aan.Tjin schreef:Zorg dat je deze felle lampen niet op de openbare weg gebruikt. Is vergelijkbaar met auto met grootlicht, niet echt fijn voor de andere weggebruikers.
Ik zet dan altijd m'n verlichting op 100%, dat zal ze leren !
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
- Bowiex
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 3681
- Lid geworden op: di 21 februari 2012, 15:56
- Mijn mountainbike: Loekie 3-wieler
- Contacteer:
Indien juist afgesteld zou niemand er last van moeten hebben. Tegen de tijd dat bv. een automobilist verblind wordt door een goed afgestelde lamp lig je al (haast) op de motorkap.Tjin schreef:Zorg dat je deze felle lampen niet op de openbare weg gebruikt. Is vergelijkbaar met auto met grootlicht, niet echt fijn voor de andere weggebruikers.
- Opperhoofd
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 1814
- Lid geworden op: vr 11 april 2003, 17:47
- Mijn mountainbike: hangt op zolder aan de muur
Op m'n woon werk fiets heb ik een XT naafdynamo met Philips Saferide 60 lamp. Niet zo fel als een enkele XML-T6 van ebay, maar prima licht in het pikkedonker. Wat ik heerlijk vind is dat ik geen geneuzel meer heb met accu's opladen (alleen die van mezelf )
led247.nl en shopndrop.nl hebben ook lampen keuze zat.
kwaliteit wisselt denk ik wel, want zit volgens mij wel chinees licht bij, maar scheelt wel in de prijs.
kwaliteit wisselt denk ik wel, want zit volgens mij wel chinees licht bij, maar scheelt wel in de prijs.
Huidig: 2014 Specialized Epic Expert Carbon World Cup
Vorige: 2013 Specialized Epic Comp
Eerder: 2011 Scot Spark 50
Eerder: 2008 Scott Scale
Vorige: 2013 Specialized Epic Comp
Eerder: 2011 Scot Spark 50
Eerder: 2008 Scott Scale
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29978
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
Bowiex schreef:Indien juist afgesteld zou niemand er last van moeten hebben. Tegen de tijd dat bv. een automobilist verblind wordt door een goed afgestelde lamp lig je al (haast) op de motorkap.Tjin schreef:Zorg dat je deze felle lampen niet op de openbare weg gebruikt. Is vergelijkbaar met auto met grootlicht, niet echt fijn voor de andere weggebruikers.
ThaSingleTrackMastah in een ander topic van Tjin schreef:Je maakt het jezelf onnodig moeilijk.
Doorbreek/overtreed eens een paar regeltjes
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
-
- All rounder
- Berichten: 118
- Lid geworden op: za 28 maart 2009, 22:43
- Mijn mountainbike: Sensa Livigno SFB comp 650b
Gaat niet om regels, maar om veiligheid. Als iemand met een hulpverleningsachtergrond heb ik wel vaker iemand van de grond moeten schrapen. Als je een lamp hebt waarmee je ver kant zien, schijnt deze simpel weg te hoog/verblindend. Als je hem lager richt, tja dan verblind je je zelf/heb je niet zo een krachtige lamp nodig.ThaSingleTrackMastah in een ander topic van Tjin schreef:Je maakt het jezelf onnodig moeilijk.
Doorbreek/overtreed eens een paar regeltjes
Leuk een felle licht, jammer als je dan een automobilist verblind en je op de motorkap ligt. Even die felle utischakelen en het 5 euro lampje van de hema aanzetten is ook geen ramp.
- Bowiex
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 3681
- Lid geworden op: di 21 februari 2012, 15:56
- Mijn mountainbike: Loekie 3-wieler
- Contacteer:
Dat is precies mijn punt, je hoeft niet verder te schijnen als de afstand die je nodig hebt om te anticiperen. Ik hoef geen hele weg te verlichten alleen het spoor/pad wat ik binnen een seconden rij.Tjin schreef:Gaat niet om regels, maar om veiligheid. Als iemand met een hulpverleningsachtergrond heb ik wel vaker iemand van de grond moeten schrapen. Als je een lamp hebt waarmee je ver kant zien, schijnt deze simpel weg te hoog/verblindend. Als je hem lager richt, tja dan verblind je je zelf/heb je niet zo een krachtige lamp nodig.ThaSingleTrackMastah in een ander topic van Tjin schreef:Je maakt het jezelf onnodig moeilijk.
Doorbreek/overtreed eens een paar regeltjes
Leuk een felle licht, jammer als je dan een automobilist verblind en je op de motorkap ligt. Even die felle utischakelen en het 5 euro lampje van de hema aanzetten is ook geen ramp.