Balhoofdlagers vervangen? Bulls Copperhead 29 plus 2014

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Luuc91
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3245
Lid geworden op: di 25 augustus 2009, 17:12
Mijn mountainbike: N + 1
Contacteer:

Wat zit er nu uiteindelijk in?
bennie83
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 155
Lid geworden op: ma 14 oktober 2013, 11:41
Mijn mountainbike: Bulls copperhead 29 plus

bennie83 schreef:Ik kan niet echt een compleet balhoofdset vinden van Cane Creek in de bekende webshops, maar ik heb bij bike-components.de het volgende gevonden:
http://www.bike-components.de/products/ ... rteil.html
samen met
link is dood
Totaal prijs incl. verzenden: €63,40
Samen vormt het (voor zover ik Duits kan lezen) toch ook een compleet balhoofdset?
Dit maar op "goed geluk" besteld, gelukkig past het.
Laatst gewijzigd door bennie83 op vr 29 januari 2016, 10:24, 1 keer totaal gewijzigd.
stefan-tuut
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 28
Lid geworden op: ma 5 mei 2014, 10:35

Mijn Bulls Copperhead 3 heeft het balhoofdlager zijn beste tijd ook al gehad, gewoon vol met zand. Slechte lagerconstructie inderdaad, op een fiets waar ik verder dik tevreden over ben, buiten de lock knop voor de vering, wat ook een k*t constructie is. :-(
Bij mijn kameraad zijn Copperhead 3 hangt dit probleem ook al in de lucht.
Gezien zijn 2 linker handen zal dat dus zeer waarschijnlijk een duo klus voor mij worden.

Nu;
Hoe tik ik die balhoofd lagers er veilig uit.... en hoe pers of tik ik die er weer veilig in?
maaf2
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1068
Lid geworden op: zo 1 februari 2015, 09:32

Eruit met schroevendraaier voorzichtig op de rand.
Erin met balhoofdpers (of soortgelijke diy-constructie)
stefan-tuut
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 28
Lid geworden op: ma 5 mei 2014, 10:35

Bedankt voor de snelle reactie, wordt een DIY constructie....
stefan-tuut
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 28
Lid geworden op: ma 5 mei 2014, 10:35

Deze lagers heb ik in mijn Bulls Copperhead 3 gezet:

https://www.bike-components.de/de/Hope/ ... il-p34908/" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.bike-components.de/de/Acros ... il-p34862/" onclick="window.open(this.href);return false;

oude lagers eruit getikt met een verwarmingspijpje welke ik aan de uiteinden 2x kruislings ingezaagd heb en naar buiten gebogen heb. Even tikken en dan komen ze redelijk makkelijk los.
De originele lagers zijn echt van budje kwaliteit, verroeste schalen en verroeste lagers, loopt alsof er zand in zit....1,5 jaar oud.

Het frame intern tpv het balhoofd even goed schoon gemaakt en wat ruwigheid weggehaald met een fijn schuurpapiertje, beetje ingevet daarna.

De 2 nieuwe lagerschalen er weer in geperst met een stuk draadstang van 30cm M10 met wat carrosserieringen erop, 2 hardhouten plankjes onder en boven met gat erdoor en wat M10 moeren. Op Youtube staan wel wat voorbeelden van dit DIY gereedschap.

Ik heb de 2 lagerschalen een half uurtje in de vriezer bij -24 graden gelegd, dan gaan ze er wat makkelijker in.

Op youtube zie je ze vaak de 2 lagerschalen tegelijkertijd erin persen. Dat ging niet zo lekker bij mij.
Ik heb ze beide even apart erin geperst, dat gaf mij wat meer controle over het gelijkmatig inpersen van de schaal. Je wilt ze natuurlijk niet scheef erin drukken.

Al met al een 1,5 uur werk ongeveer inclusief de benodigde tijd om de DIY gereedschappen te maken.

Het balhoofd functioneert nu weer als het zonnetje!
pinda1974
All rounder
All rounder
Berichten: 93
Lid geworden op: di 30 september 2014, 23:19
Mijn mountainbike: bulls copperhead 29er

Ik heb ook dat probleem met de lagers krijg morgen nieuwe fabriekslagers erin hopelijk gaat dat beter.
pinda1974
All rounder
All rounder
Berichten: 93
Lid geworden op: di 30 september 2014, 23:19
Mijn mountainbike: bulls copperhead 29er

Ik heb er nu FSA lagers erin
Xfries
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 531
Lid geworden op: za 8 december 2012, 15:03
Mijn mountainbike: Merida E one sixty Canyon Neuron 9.9 AL Stealth

Moet dat plastic afdekplaatje waar TS het in de openingspost over heeft er weer tussen?(dat afdekplaatje wat je ook op de foto goed ziet) Ik heb dat wel gedaan maar er zit nogal wat ruimte tussen plaatje en frame met mijn nieuwe Cane Creek set. Ben bang dat het juist averechts gaat werken en door die ruimte veel meuk opvreet met alle gevolgen van dien. Echter alternatief is geen plaatje..is dat verstandig? Op de bijgeleverde tekening van Cane creek staat ook geen plaatje, alleen de fork crown en dan al het lager..

Heel tevreden verder over de Bulls maar wat een misser/ verkeerde zuinigheid met die balhoofden :evil: ..heb mijn 2e copperhead nu en bij beide hetzelfde probleem gehad. Stuur was bijna niet meer te draaien na een aantal maanden.
bennie83
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 155
Lid geworden op: ma 14 oktober 2013, 11:41
Mijn mountainbike: Bulls copperhead 29 plus

Ik heb dat platice plaatje er niet meer tussen gedaan.
Dus alleen nieuwe crownrace op de vork die sluit het lager af.
Ik kan je wel aanraden om alles voldoende in te vetten en niet zuinig te zijn met vet te gebruiken. Liever iets te veel vet gebruiken zodat het met monteren er tussen uit prutst dat veeg je dan weer weg en zo is alles goed afgedicht.

http://www.mountainbike.nl/forum/viewto ... 5#p1845690
Xfries
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 531
Lid geworden op: za 8 december 2012, 15:03
Mijn mountainbike: Merida E one sixty Canyon Neuron 9.9 AL Stealth

Ik haal het plaatje er uit, lijkt me inderdaad alleen maar meer vuil vast te houden..Baal alleen achteraf wel dat ik de 10 serie van cane creek heb gekocht..Zit een plastic crownrace bij die de boel ook nauwelijks afdicht.. :~
Zag dat er bij de 40 serie een mooi afdichtend stalen exemplaar met rubberen seal geleverd wordt..
Heb wel ontdekt dat die ook los te koop is bij singlespeed.nl :-q Die ga ik er dus bij bestellen, want heb er geen zin in dat ie weer binnen no time vastloopt door drek en water.
Xfries
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 531
Lid geworden op: za 8 december 2012, 15:03
Mijn mountainbike: Merida E one sixty Canyon Neuron 9.9 AL Stealth

@ bennie 83; Dat van die crownrace zag ik in jouw topic over je copperhead trouwens. Daarna het hele www afgezocht naar een losse crownrace zoals die jij er in hebt zitten :winkie: Ziet er stukken beter uit dan dat plastic ringetje wat er bij mijn setje zit. Thanks :-q
bennie83
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 155
Lid geworden op: ma 14 oktober 2013, 11:41
Mijn mountainbike: Bulls copperhead 29 plus

kijk, is dat ook opgelost.
Plaats reactie