Ervaringen Hope / KCNC derailleurwieltjes, m.n. afdichting

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
koekebiker
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 32
Lid geworden op: vr 9 maart 2012, 19:46
Mijn mountainbike: Bulls Copperhead 3 (2012)

Ik heb al een aantal topics gevonden waarin mensen hun ervaringen delen over bovengenoemde Alu derailleurwieltjes, al dan niet voorzien van keramische lagers.
Ik vraag mij echter nog een aantal zaken af, met name hoe het met de afdichting hiervan gesteld is.

Lelystad is mijn thuisroute dus het komt geregeld voor dat ik mijn achterderailleur niet meer terug kan vinden zoveel zooi verzamelt zich hieromheen. Mijn shimano xt wieltjes heb ik inmiddels al een paar keer moeten reanimeren omdat deze bij ontzettende baggertochten helemaal vollopen met drek, vooral na een aantal keer het lagersealtje losgewipt te hebben. De bagger wordt langs de seals geperst waarna de boel uiteraard vast rot. Laatst vervangen door een goedkoop setje Tacx wieltjes maar deze zaten na de eerste rit al vol. De lagerseals hiervan worden helemaal niet afgedekt (bij de shimano's zit er nog een eenvoudig vlak schijfje alu tegenaan).

Nu vond ik op de site van Hope bij technical data keurig een exploded view waarop te zien is dat de stofkap tot in een kamer in het wieltje, om het lager heen, loopt ("Labyrinth style spacers encapsulating / protecting the bearings, increasing product life and reducing maintenance"):
http://www.hopetech.com/page.aspx?itemID=SPG423 (klik vervolgens op tabje Technical)
Tevens bestaat een setje Hope wieltjes uit een upper en lower variant, net als de originele shimano wieltjes.

Van de KCNC wieltjes kan ik dergelijke info niet vinden, afgezien van deze opmerking in de specs: "Anti-dust bearing cap with Patent Design" (wat natuurlijk wel leuk klinkt 8) ):
http://www.kcnc.com.tw/old/Web/NewWeb/mtbjckey.htm
Deze lijken ook geen onderscheid tussen upper en lower te maken. Google biedt ook niet veel helderheid over de afdichting.

Tevens zeggen beide fabrikanten alleen maar heel algemeen dat deze wieltjes compatibel zijn met Shimano... niks over XT of 10sp o.i.d.


Kortom, hebben mensen hier ervaring met deze wieltjes voor wat betreft:
1 - afdichting, biedt dit enigszins meer bescherming dan mijn shimano wieltjes?
2 - upper en lower uitvoering (is dit van belang, werkt het sowieso, waar is het voor)?
3 - passen deze wieltjes op alle shimano derailleurs, zitten er bijv. een paar spacers bij?

Ik vind 40 euro voor de Hope wieltjes wat veel om ze op de gok te bestellen, als ze vervolgens net zo lang meegaan als de Tacx wielen (dat zal niet het geval zijn, maar toch :wink: ), vandaar dat jullie input zeer welkom is.

Alvast bedankt! :-q
Gebruikersavatar
Axium
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3348
Lid geworden op: vr 19 november 2010, 17:07
Mijn mountainbike: Merida TFS Matts XT-Edition(RS SID/BRm775)

de afdichting van de kcnc's sluit erg goed aan, wieltjes zijn voor 9 en 10 speed, en shimano is gewoon 11t allemaal(in het relevante segment).
Gerrie Visser
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 739
Lid geworden op: do 13 augustus 2009, 13:37
Mijn mountainbike: handgemaakt

Ik heb recentelijk ook weer KCNC wieltjes in de achterderrie geplaatst.

Tot nu toe met de standaard XT, 2013 10spd, wieltjes gereden, 1200km afgelopen jaar, incl behoorlijk flinke moddertochten. Na afgelopen jaar waren de standaard xt wieltje helemaal op.

Mijn ervaring op mijn vorige fiets, 9 speed sram x0, waren stukken beter. Heb op die fiets 3 jaar gereden met dezelfde keramische KCNC wieltjes. En die wieltjes waren nog niet aan vervanging toe daarna.

Iets wat mij afgelopen jaar opgevallen is, met de standaard wieltjes, is dat deze veel sneller vol lopen met vuil. Heb afgelopen jaar tijdens modder tochten vaker tussendoor mijn achterderrie moeten schoonmaken omdat alles vastliep. Iets waarvan ik naar mijn idee heb veel minder last van leek te hebben met de KCNC wieltjes.

Dat is ook de reden dat ik nu ook weer KCNC wieltjes op de fiets heb zitten, voor mij zijn die wieltjes de 40 euro wel waard, of beter 25 euro meer tov. de standaard wieltjes.
koekebiker
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 32
Lid geworden op: vr 9 maart 2012, 19:46
Mijn mountainbike: Bulls Copperhead 3 (2012)

Kijk, ervaringen met KCNC wieltjes :)

Axium: jij zegt dat de afdichting erg goed aansluit, maar is dit een vlakke aansluiting? Zo lijkt het wel op de foto in deze link: http://cdn1.coresites.mpora.com/bikemag ... G_1735.jpg

Of is het een vergelijkbaar kapje als getoond in de Hope exploded view?
Immers bleek het vlakke plaatje van de shimano's in 'mijn' omstandigheden ook niet afdoende...
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4322
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

Ik vind de afdichtingen en de lagers gewoon slecht van KCNC, erbij aangetekend dat mijn aankoop afstampt uit 2009, dus wellicht is het nu verbeterd.

Er zat toen nagenoeg geen vet in de lagers, wat resulteerde dan na 1 houffa marathon ze zeer zwaar liepen, was met grondig onderhoud te verhelpen, maar ik moest ook daarna na een flinke tocht altijd vuil en gras tussen de schoteltjes en de wieltjes vandaan halen.

De alu wieltjes zelf zijn prima en zijn iets slijtvaster dan standaard. Ik zou voor hope gaan, iets meer vertrouwen in en niet veel duurder
Gebruikersavatar
zonoskar
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2208
Lid geworden op: vr 21 december 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Element 970
Contacteer:

Ik rij al een jaar met de Hope derailleurwieltjes en heb ze al 1 keer uit elkaar moeten halen vanwege modder in de lagers. Ongeveer gelijk met de standaard SRAM derailleurwieltjes dus (misschien iets beter). Volgens mij voelde ik vanmorgen dat ze weer vast zaten, dus 1x per half jaar uit elkaar halen :)

Wel vind ik dat mijn aandrijving niet echt geruisloos meer loopt sinds de Hope wieltjes. Dat komt waarschijnlijk omdat ze van alu zijn en de ketting er herrie maakt (metaal op metaal).
Knakker29
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2112
Lid geworden op: zo 11 september 2011, 10:24
Mijn mountainbike: staal en tita met een rekje

zonoskar schreef:Wel vind ik dat mijn aandrijving niet echt geruisloos meer loopt sinds de Hope wieltjes. Dat komt waarschijnlijk omdat ze van alu zijn en de ketting er herrie maakt (metaal op metaal).
Inderdaad, heb ze er om die reden na een paar weken weer uitgehaald. Ziet er leuk uit maar voegt functioneel weinig toe, en als het dan ook nog ratelt...
Gebruikersavatar
rcoenders
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1215
Lid geworden op: di 4 januari 2005, 14:20
Mijn mountainbike: SANTOS 4.29 Rohloff/Gates

Ik heb zowel KCNC als HOPE wieltjes in gebruik. Hoewel de HOPE wieltjes prijzig zijn voldoen ze wel en gaan bij mij beduidend langer mee als de standaard wieltjes van Shimano en SRAM. Wel moet je iets meer geluid op de koop toe nemen ( was ook al gemeld door zonoskar).

Ik hou niet heel nauwkeurig bij hoelang ( of hoe veel langer) ik met de wieltjes doe. Daarbij zijn de weersomstandigheden nu ook niet bepaald constant. Ik heb wel het idee dat de KCNC iets minder lang mee gaan als de HOPE wieltjes.
Rob Coenders
Deelnemer: Duchenne Heroes 2008, Duchenne 2009, Duchenne 2011, Duchenne Heroes 2012, Duchenne Heroes 2013, Duchenne Heroes 2014 Duchenne Heroes 2015 Duchenne Heroes 2017

Mijn bikes: Santos 4.29 - Rohloff - Gates Belt
Suntoro
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1847
Lid geworden op: vr 4 juni 2010, 15:15
Mijn mountainbike: is voor sommigen een monster, voor mij gewoon zachtaardig... :)

koekebiker schreef:Ik vind 40 euro voor de Hope wieltjes wat veel om ze op de gok te bestellen, als ze vervolgens net zo lang meegaan als de Tacx wielen (dat zal niet het geval zijn, maar toch :wink: ), vandaar dat jullie input zeer welkom is.
Ik vond het zeker die 40,- euro waard. Gebruik ze al ruim een jaar in mijn Shimano XT derailleur. Heb vorig jaar ook van die Tacx wieltjes erin gehad. Voor een Alpenvakantie gemonteerd, maar na die vakantie konden ze gelijk de vuilnisbak in. Wat zijn die slecht. De Hopes zijn een stuk degelijk, al heb ze wel al een paar keer schoongemaakt. Maar die hebben ook al een Alpenvakantie meegemaakt. De lagers lopen op zich nog prima, maar er zit wel meer speling op dan toen ze nieuw waren. Misschien dat ze daarom ook minder herrie maken. Toch zullen ze eerdaags wel aan vervanging toe zijn, want met die speling vertrouw ik ze wat minder. Geen idee hoeveel kilometers ze hebben gelopen, maar ze hebben het toch wel te verduren gehad. Toch functioneren ze nog prima en de wieltjes zelf tonen weinig slijtage... Met KCNC geen ervaring, maar ik koop dan ook liever wat van Hope dan van KCNC... ;)
Tiger1050
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 393
Lid geworden op: ma 19 september 2011, 15:07
Mijn mountainbike: Zeewolde

Tegen de modder en klei in zowel zeewolde(mijn thuis haven) en lelystad is echt niks bestand,ik heb nu alu wieltjes van bbb €47,- ofzo, en binnen een maand liep er al 1 vast, ik maak ze minstens elke twee weken schoon met nieuw vet, mijn fiets maat had er met ceramische lagers die hebben het een half jaar uitgehouden, de gewone plastic wieltjes zijn bij ons de beste optie, ik denk dat gene die er jaren mee doen niet in de omstandigheden fietsen zoals wij vanaf de hertfst periode.
Mijn vrouw zei of de fiets er uit of ik .....................................................................................................................soms mis ik haar
tek-zotic
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 501
Lid geworden op: do 15 maart 2012, 17:23
Mijn mountainbike: Carbon in de zomer, staal in de winter

ik heb een heel seizoen met dezelfde KCNC wieltjes gereden (toch een 5000km denk ik), toen waren ze op.
ze hebben echter nooit vast gezeten en draaien 100x soepeler rond dan de originele
Nimbus
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3901
Lid geworden op: zo 22 november 2009, 08:51
Contacteer:

Je gaat eerder door het aluminium heen dan de lagers inderdaad.
Erg tevreden met de KCNC wieltjes, stalen lagers, niet de keramische. Afdichting is ook goed, dubbel afgedichte RS dingen en die aluminium schijfjes nog (op die foto hierboven lijkt een met een glijlager). En mochten ze wat zwaarder lopen, een in de zoveel tijd open wippen, schoonmaken en wat nieuw vet er in, geen probleem.
Hope heb ik nog niet geprobeerd, maar zou ik graag eens doen, zoals velen voorkeur voor Hope boven KCNC. ;) Die lijken ook iets massiever, bij KCNC hebben ze aan gewichtsbesparing gedacht te moeten doen en dan krijg je eerder dit:
http://i.imgur.com/2ubxcZC.jpg?1" onclick="window.open(this.href);return false;
Originele wieltjes, van Sram, vond ik echt niets, door het plastic ben je zo heen en de lagers zijn ook niet al te best.
"The German word for nipple is 'Brustwarze', breast wart. Here I feel is a nation that may be relied upon to produce a man's bike."
koekebiker
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 32
Lid geworden op: vr 9 maart 2012, 19:46
Mijn mountainbike: Bulls Copperhead 3 (2012)

Heb vanavond een setje Hopes besteld, ben benieuwd. Data sheet gaf qua afdichting toch al een beter gevoel, jullie bedankt voor de aanvullende info!!

@Tiger1050: Ja, ik denk ook vaak als ik andere verhalen lees over modder en drek: "zouden ze hetzelfde bedoelen als waar ik meestal in rijd...?" :)
Als je dan leest dat sommigen als oplossing bieden om je ketting niet in te vetten omdat dat zand en stof aantrekt... :lol: :lol:
Gebruikersavatar
RobSter
Mauntainbiker
Mauntainbiker
Berichten: 9682
Lid geworden op: ma 24 oktober 2005, 14:26
Mijn mountainbike: Giant Anthem Advanced non-Pro 29

Toevallig dat ik dit lees.
Maar ik verbaasde mij over de kwaliteit van Hope.
Na een jaar even schoon maken en de slijtage bijna niet ? Het mag dan wel duur zijn. Maar het is zeker geen miskoop..
Forau
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1179
Lid geworden op: di 17 april 2007, 19:42
Mijn mountainbike: Soma / Santa Cruz / Ibis

Ik heb de ervaring met KCNC dat het aluminium kan buigen/breken als er een tak in je derrie komt (2x gehad in een maand). Het alu is erg dun, waardoor het (te) kwetsbaar wordt en sneller doorgesleten is.

Ik heb nu tacx, deze slijten als een malle (2000K).

Binnen kort ga ik Hope bestellen, dat alu ziet er veel steviger uit dan die van KCNC, die paar gram neem ik voor lief.
Plaats reactie