Kraken maar waar

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
Btje
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 32
Lid geworden op: ma 19 augustus 2013, 11:27

Ik heb een nieuwe Grand canyon AL 29. Na een paar keer fietsen is hij gaan kraken als je wat sneller trapt en dan meer kracht zet. Bij gewoon rustig fietsen bijvoorbeeld 20 in het uur op het middenblad hoor je niets, Maar pak je een heuveltje en schakel je wat op dan hoor ik iets wat ik niet thuis kan brengen.

Ik heb hem met een sopje schoon gemaakt met de tuinslang dus geen hoge druk reiniger. Ik heb van de lbs een melkachtig goedje gekregen voor de ketting.

Waar kan ik het beste gaan zoeken?
Gebruikersavatar
mud mate
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7840
Lid geworden op: do 16 september 2010, 14:44
Mijn mountainbike: Nicolai G1 XL en Nicolai G1 XL EBOXX QLF
Contacteer:

Tja kraakjes zijn net als puzzelen. Je moet het één voor één uitsluiten. Het kan ongeveer overal vandaan komen omdat het frame werkt als klankkast. Kraakt het ook als je staat?

Begin gewoon bij de trappers, eraf even in het vet en er weer op.
Dan testen, nog steeds kraak? Dan de cranks... zelfde verhaal.
Wielen wel vast genoeg?
Stuur of stuurpen. zadel of zadelpen....

Of te wel een hoop werk om de schuldige te vinden, maar daarna is alles wel weer mooi schoon.
Check alle delen één voor één en zo sluit je alles uit...
reaction 67
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1893
Lid geworden op: ma 18 mei 2009, 19:57
Mijn mountainbike: Trek Superfly 6
Contacteer:

Hoor je de kraak bij staand of bij zittend fietsen? Staand trapaslager, tandwielboutjes, pedalen, snelspanners wielen, stuur/ stuurpen combi. Zittend komt daar nog bij zadelpen/ frame of zadel/ zadelpen. Voor de voet afgaan met inbussleutels en montagepasta.
Zo leer je je fiets op een andere manier kennen. :roll:
Btje
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 32
Lid geworden op: ma 19 augustus 2013, 11:27

Zal eens aan de slag gaan.
pjoerie
All rounder
All rounder
Berichten: 95
Lid geworden op: zo 24 januari 2010, 20:42
Mijn mountainbike: Canyon Lux

Veel voorkomend probleem zadelpen zonder vet gemonteerd, wat ook kan trapascups die los zitten.
Alles nalopen en monteren met montage pasta.
ben een stuk fietsen
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2438
Lid geworden op: wo 9 juni 2010, 14:17
Mijn mountainbike: Is in aantocht / Merida Ride 400 Team Lampre Merida

Btje schreef:Maar pak je een heuveltje en schakel je wat op dan hoor ik iets wat ik niet thuis kan brengen.
Staat je voorderailleur wel goed afgesteld? Bij dit verhaal heb ik een vermoeden dat de ketting de kooi van de voorderailleur raakt als ie achter op de 36 (grootste kransje) ligt.
Have's
Giant Fathom 1 29 LTD '17 Merida Ride 400 Team Lampre Merida (Racert)

Had's
Canyon Nerve 8.9 Stealth '14, Canyon Grand Canyon AL 9.9 '13, Bulls Copperhead 29" '12, Thompson XC 980 Beachracer, Cube Acid, American Eagle Lake Tahoe '98
BikerRobert
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 220
Lid geworden op: di 8 juni 2010, 14:34
Mijn mountainbike: Principia MSLe Pro

Erg vervelend! Truuk is stap voor stap langs alle onderdelen te gaan.

Het kan het gekste zijn, derreailleurhanger te los of iets speling, bladboutjes etc. Denk eerst aan je onderhoud/afstelling is daar iets niet in orde? Ga dan de standaard zaken als, zadel, zadelpen, crank en pedalen langs.
Dan ben je al een heel eind.
hansdegebruiker
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4900
Lid geworden op: zo 30 juli 2006, 22:15
Mijn mountainbike: Black adder & Niner air 9 carbon
Contacteer:

Even de kraakjes die ik afgelopen jaren heb gehad en opgelost bij 3 verschillende bikes

Kraak uit de ketting.
Een loslopende cassette.
Wielnaaf of de spanner.
Balhoofd.
Veerbrug achtervering.
Zadelpen.

1 kraak heb ik nooit gevonden en er me zo gek mee gemaakt dat ik de bike weg gedaan heb.
Dat was bij een santos sfs vanaf dag 1.
Die was zo erg dat bikers tijdens de houfa marathon al omkeken als ik een meter of 40 in hun kielzog zat.

Maar zoals eerder gemeld de meeste krakjes komen uit de buurt van het zadel.
Start daar dus maar als eerste met den pot vet.
Gebruikersavatar
rcoenders
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1215
Lid geworden op: di 4 januari 2005, 14:20
Mijn mountainbike: SANTOS 4.29 Rohloff/Gates

hansdegebruiker schreef:Even de kraakjes die ik afgelopen jaren heb gehad en opgelost bij 3 verschillende bikes

Kraak uit de ketting.
Een loslopende cassette.
Wielnaaf of de spanner.
Balhoofd.
Veerbrug achtervering.
Zadelpen.

1 kraak heb ik nooit gevonden en er me zo gek mee gemaakt dat ik de bike weg gedaan heb.
Dat was bij een santos sfs vanaf dag 1.
Die was zo erg dat bikers tijdens de houfa marathon al omkeken als ik een meter of 40 in hun kielzog zat.

Maar zoals eerder gemeld de meeste kraakjes komen uit de buurt van het zadel.
Start daar dus maar als eerste met den pot vet.
Die van die Santos SFS kan ik je wel vertellen. Enig idee waarom Santos deze niet meer verkoopt? Ik heb drie van de Santos SFS dingen gehad en alle drie vertoonde ze het zelfde probleem. Een krakend veersysteem. Toen Santos mij voor de vierde keer een nieuwe SFS wilde geven heb ik bedankt voor de eer, samen met Santos en de LBS een andere oplossing gezocht. Dit is voor mij uiteindelijk de Liteville geworden en daar heb ik zeker geen spijt van.

[on Topic] Wat betreft de kraakjes kun je deze op de gekste manieren tegen komen. Hoewel veel van die kraakjes uit het frame en of trapstel lijken te komen zit het vaak in de achterzijde. Zoals gezegd zijn de snelspanners een veel gehoorde oorzaak. Ook de cassette komt regelmatig in beeld bij dit soort kraakje. Richt je dus niet uitsluitend op zadelpen en trapstel.
Waar ik zelf het langst naar gezocht heb was een gebroken as. Zelfs met het wiel gedemonteerd was niet duidelijk dat deze as (Hope Pro II ) was gebruiken. Pas bij het demonteren van de naaf kwam dit als euvel naar boven .
Rob Coenders
Deelnemer: Duchenne Heroes 2008, Duchenne 2009, Duchenne 2011, Duchenne Heroes 2012, Duchenne Heroes 2013, Duchenne Heroes 2014 Duchenne Heroes 2015 Duchenne Heroes 2017

Mijn bikes: Santos 4.29 - Rohloff - Gates Belt
hansdegebruiker
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4900
Lid geworden op: zo 30 juli 2006, 22:15
Mijn mountainbike: Black adder & Niner air 9 carbon
Contacteer:

Ach ja uiteindelijk heeft zo'n merk zoals Santos alleen zichzelf.
Heb er een bloedhekel aan gekregen en de lbs waar ik hem kocht, daar zet ik ook geen voet meer binnen.
Steek dat ook niet onder stoelen of banken en dan met name de belabberde aftersales van de combi Santos en de desbetreffende lbs.
Maar ok Zat andere merken en lbs-ers.

Wat betreft Canyon zou een gesprek met de verkoper ook bij de oplossing kunnen horen.
Een afspraak word lastig ivm de on-line verkoop, maar adviezen kunnen je wel geven.
Schroom dus niet om even contact met canyon op te nemen.
koga2012
All rounder
All rounder
Berichten: 120
Lid geworden op: do 3 januari 2013, 13:02
Mijn mountainbike: koga xteam

ik heb ook een kraak in met giant TCR, heb veel al een ker losgemaakt en vastgezet, het leukste wat me fiets dan doet is de keer erop niet kraken, maar weet nu al dat ie dan de keer daarop gewoon weer kraakt...

me Koga Xteam heeft een kraak en t zadel gehad, die isnu wel weg na paar keer losdraaien en vastzetten..

als je kraak echt niet kan vinden... oordoppen :-)
Gerald
All rounder
All rounder
Berichten: 62
Lid geworden op: vr 5 april 2013, 19:29
Mijn mountainbike: 26" MINI-PANZER en een 29"dinges

Hier nog een voorbeeld van een kraak/tik die niet echt makkelijk was om te vinden.
Na eigenlijk alle standaard verdachte onderdelen te demonteren en weer te monteren met de juiste pasta of vet bleef er een krakend/tikkend geluid in de fiets zitten (alu HT) uiteindelijk kreeg ik toch het idee dat het de zadelpen moest zijn al leek het geluid eerder uit het balhoofd te komen.
Gezien ik het zadel en zadel pen als eerste verdachte had gezien en dat dus ook als eerste onder handen had gehad, verder niet stil gestaan dat de Hope zadelpen uit 2 verlijmde delen bestaat en ben toen toch daar maar eens gaan zoeken.

De kraak/tik was in dit geval dus de epoxy lijmverbinding tussen deze 2 delen dit op het eerste gezicht muur vast leken te zitten.
Pas na dat ik de zadelpen in de draaibank had ingespannen(om te meten) kon ik bij wat trekken en duwen aan het zadel een speling van 0.1 mm meten tussen de buis en de kop van de zadelpen
Na overleg met Hope zelf de kop uit de buis geperst en deze na goed te onvetten weer in de buis verlijmd.
Had geen zin om via de dealer de zadelpen terug te sturen naar Hope duurde me te lang.
Plaats reactie