Is even goed als met een spider.
http://m.pinkbike.com/news/absolute-bla ... eview.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Ombouwen naar 1 x 10
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 4900
- Lid geworden op: zo 30 juli 2006, 22:15
- Mijn mountainbike: Black adder & Niner air 9 carbon
- Contacteer:
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 4900
- Lid geworden op: zo 30 juli 2006, 22:15
- Mijn mountainbike: Black adder & Niner air 9 carbon
- Contacteer:
Gooi je achter ook een extra blad van absoluteblack erop?SnelleJonge schreef:Iemand ervaring met een AbsoluteBLACK Spiderless Sram?
http://www.mantel.com/absoluteblack-spi ... -wide?spec" onclick="window.open(this.href);return false;[]=285&r=L2Fic29sdXRlYmxhY2sjc3RhcnQz Is dit blad net zo sterk als een blad met spider?
Ik heb een X.0 crank met een 120 steek, en die kan ik veranderen naar een 104 steek dmv een XX1 spider.
http://www.featherbikes.nl/sram-xx1-spider-bb30.html" onclick="window.open(this.href);return false; Nu kan ik met zo'n AbsoluteBLACK Spiderless Sram dus gewoon een spider overslaan?? Is zo'n spiderless blad sterk genoeg?
-
- Extreme Biker
- Berichten: 847
- Lid geworden op: wo 19 mei 2010, 09:02
- Mijn mountainbike: 2014 Canyon Nerve 8.0 AL 27 Scott Spark 700RC Pro, Cube 2016 Reaction GTC Race Custom build
hansdegebruiker schreef:Is even goed als met een spider.
http://m.pinkbike.com/news/absolute-bla ... eview.html" onclick="window.open(this.href);return false;
+1
Ziet er goed uit Jakejatog. Ik fiets zelf nu een vol seizoen 1x9 (misschien als steraks iedereen 1x11 koopt dat ik upgrade naar 1x10) en mij bevalt het super. Vooral ook gewoon minder schakelen, minder gedoe met voorderrie, rustiger stuur. Owh, en aanzienlijk minder ijzer aan de voorkant...jakejatog schreef:Vorige week met de nieuwe setup in Zuidlimburg geweest.
Wat loopt die single ring voor toch lekker soepel!
De eerste steile klimmetjes waren even wennen met de 32t voor maar na 80km en 1500 hoogte meters heb ik nog geen moment spijt van de ombouw!
Hierbij een foto:
Je gaat nooit meer terug!
Wel een gevaar: ik zie soms een single speed, en dan denk ik...
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2056
- Lid geworden op: di 27 december 2005, 18:11
Yep! Of een Blackspire ReCOGnition 42T Shimano/SRAM van Featherbikes. Ook in ut mooi blauw of roodhansdegebruiker schreef:Gooi je achter ook een extra blad van absoluteblack erop?SnelleJonge schreef:Iemand ervaring met een AbsoluteBLACK Spiderless Sram?
http://www.mantel.com/absoluteblack-spi ... -wide?spec" onclick="window.open(this.href);return false;[]=285&r=L2Fic29sdXRlYmxhY2sjc3RhcnQz Is dit blad net zo sterk als een blad met spider?
Ik heb een X.0 crank met een 120 steek, en die kan ik veranderen naar een 104 steek dmv een XX1 spider.
http://www.featherbikes.nl/sram-xx1-spider-bb30.html" onclick="window.open(this.href);return false; Nu kan ik met zo'n AbsoluteBLACK Spiderless Sram dus gewoon een spider overslaan?? Is zo'n spiderless blad sterk genoeg?
http://www.featherbikes.nl/blackspire-r ... -sram.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Maar heb al een TA Cross 38T gekauft bij Mantel, blijf toch nog effe 2x10 rijden
Als ik over ga op termijn, gai ik toch voor een AbsoluteBLACK Spiderless Oval moet ik zeggen. http://www.mantel.com/absoluteblack-spi ... -oval?spec" onclick="window.open(this.href);return false;[]=119&r=L2Fic29sdXRlYmxhY2sjc3RhcnQ0
Effe een praktijk voorbeeldje tussen rond en ovaal https://www.youtube.com/watch?v=zyyuim9GFE8" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Mountainbike Junk
- Berichten: 272
- Lid geworden op: ma 9 november 2009, 12:59
- Mijn mountainbike: Een custom build gelimiteerd kubusje
Sinds kort 1x10.
IK heb één spacer van mijn driveside naar mijn andere kant verhuisd omdat anders de kettinglijn op de 36 wel heel scheef is. Kettinglijn lijkt nu stuk beter.
Echter wanneer de ketting op de 11 ligt loopt deze tegen de 13 aan. Geeft een ratelend geluid en is ook niet bedoeling.
Ik weet niet echt en oplossing. Zou ik er een 11 speed ketting kunnen leggen? zijn die smaller als een 10 speed?
IK kan ook de spacer weer terugzetten waar deze "hoort" maar dan rijd ik ook niet echt comfortabel op mijn grootste kransje.
IK heb één spacer van mijn driveside naar mijn andere kant verhuisd omdat anders de kettinglijn op de 36 wel heel scheef is. Kettinglijn lijkt nu stuk beter.
Echter wanneer de ketting op de 11 ligt loopt deze tegen de 13 aan. Geeft een ratelend geluid en is ook niet bedoeling.
Ik weet niet echt en oplossing. Zou ik er een 11 speed ketting kunnen leggen? zijn die smaller als een 10 speed?
IK kan ook de spacer weer terugzetten waar deze "hoort" maar dan rijd ik ook niet echt comfortabel op mijn grootste kransje.
-
- Extreme Biker
- Berichten: 606
- Lid geworden op: zo 28 april 2002, 02:00
- Mijn mountainbike: Stanton Sherpa Gen 3
- Contacteer:
@fietstas, staat je derailleur wel goed afgesteld (H schroef)? En kabel niet net te strak? Staat je derailleur wieltjes mooi in 1 rechte lijn als je achter je fiets ligt (pad/kooi niet verbogen?). Normaal moet dat niet gebeuren als je uitgangskettinglijn (midden voor/midden achter) mooi recht is.
Better to die on your feet than live on your knees - Emiliano Zapata
-
- Mountainbike Junk
- Berichten: 272
- Lid geworden op: ma 9 november 2009, 12:59
- Mijn mountainbike: Een custom build gelimiteerd kubusje
Afstelling van achter deri is helemaal in orde. Staat loodrecht en kabel is niet te strak. Probleem zit ook niet aan de onderzijde van de cassette maar aan de bovenzijden. Ik probeer wat foto's en een filmpje te plaatsen.jerry's kid schreef:@fietstas, staat je derailleur wel goed afgesteld (H schroef)? En kabel niet net te strak? Staat je derailleur wieltjes mooi in 1 rechte lijn als je achter je fiets ligt (pad/kooi niet verbogen?). Normaal moet dat niet gebeuren als je uitgangskettinglijn (midden voor/midden achter) mooi recht is.
Ik heb trouwens mijn spacer weer teruggezet naar mijn drivesite. Het is een triple deore crank dus mijn narrow wide blad zit nu op exact dezelfde plek als waar normaal je middenblad zit.
-
- Mountainbike Junk
- Berichten: 272
- Lid geworden op: ma 9 november 2009, 12:59
- Mijn mountainbike: Een custom build gelimiteerd kubusje
Alleen link lukt:
Bij filmpje is te zien dat mijn ketting blijft hangen aan het een na laatste kransje:
http://www.pinkbike.com/video/409239/
Bovenaanzicht cassette:
http://www.pinkbike.com/photo/12268236/
Kettinglijn:
http://www.pinkbike.com/photo/12268236/
Hoop dat iemand een idee heeft.
Bij filmpje is te zien dat mijn ketting blijft hangen aan het een na laatste kransje:
http://www.pinkbike.com/video/409239/
Bovenaanzicht cassette:
http://www.pinkbike.com/photo/12268236/
Kettinglijn:
http://www.pinkbike.com/photo/12268236/
Hoop dat iemand een idee heeft.
Euh, mag dit wel? Volgens mij is dan je trapas niet meer centraal. l-50%-l|l-50%-lfietstas schreef:Sinds kort 1x10.
IK heb één spacer van mijn driveside naar mijn andere kant verhuisd omdat anders de kettinglijn op de 36 wel heel scheef is. Kettinglijn lijkt nu stuk beter.
Echter wanneer de ketting op de 11 ligt loopt deze tegen de 13 aan. Geeft een ratelend geluid en is ook niet bedoeling.
Ik weet niet echt en oplossing. Zou ik er een 11 speed ketting kunnen leggen? zijn die smaller als een 10 speed?
IK kan ook de spacer weer terugzetten waar deze "hoort" maar dan rijd ik ook niet echt comfortabel op mijn grootste kransje.
Dan lijkt het volgens mij dat je zadel scheef zit, of je benen zitten altijd in een kromming. Ketting lijn gaat mijn inziens ook te veel naar binnen. Probeer eens een crank met 2 bladen. Ik had zelf ook meer problemen met de triple crank. Hou er rekening mee, iedereen zijn eigen wensen en we bouwen een aandrijflijn om. Ik gebruik vooral de kleine tandwielen achter dus mijn voorkeur gaat naar een strakke ketting lijn naar deze bladen.
-
- Mountainbike Junk
- Berichten: 272
- Lid geworden op: ma 9 november 2009, 12:59
- Mijn mountainbike: Een custom build gelimiteerd kubusje
Bedankt voor je antwoord Ivocare maar met een dubbel gaan rijden is geen optie. Dit topic heet niet voor niets "ombouwen naar 1x10"ivocare schreef:Euh, mag dit wel? Volgens mij is dan je trapas niet meer centraal. l-50%-l|l-50%-lfietstas schreef:Sinds kort 1x10.
IK heb één spacer van mijn driveside naar mijn andere kant verhuisd omdat anders de kettinglijn op de 36 wel heel scheef is. Kettinglijn lijkt nu stuk beter.
Echter wanneer de ketting op de 11 ligt loopt deze tegen de 13 aan. Geeft een ratelend geluid en is ook niet bedoeling.
Ik weet niet echt en oplossing. Zou ik er een 11 speed ketting kunnen leggen? zijn die smaller als een 10 speed?
IK kan ook de spacer weer terugzetten waar deze "hoort" maar dan rijd ik ook niet echt comfortabel op mijn grootste kransje.
Dan lijkt het volgens mij dat je zadel scheef zit, of je benen zitten altijd in een kromming. Ketting lijn gaat mijn inziens ook te veel naar binnen. Probeer eens een crank met 2 bladen. Ik had zelf ook meer problemen met de triple crank. Hou er rekening mee, iedereen zijn eigen wensen en we bouwen een aandrijflijn om. Ik gebruik vooral de kleine tandwielen achter dus mijn voorkeur gaat naar een strakke ketting lijn naar deze bladen.
De spacers omwisselen moet volgens mij kunnen. Er zit namelijk sowieso een ongelijk aantal spacers standaard bij een shimano crank. Maar dit is verder niet relevant meer want ik heb de spacers als weer op de plek zitten waar ze volgens de manual horen.
-
- Extreme Biker
- Berichten: 606
- Lid geworden op: zo 28 april 2002, 02:00
- Mijn mountainbike: Stanton Sherpa Gen 3
- Contacteer:
Je gaf aan dat in de uitgangssituatie (dus zoals die nu weer is) je niet "comfortabel" rijdt op het grote kransje en de kettinglijn wel erg scheef is. Kun je dat wat verder toelichten/specificeren? Loopt de ketting dan ook aan, schakelt ie niet goed?
Eventueel een foto van bovenaf waarop zowel je crank (36 tandwiel) als je cassette te zien zijn (ketting midden achter leggen).
ps ik heb een SLX triple crank omgebouwd en dat werkt probleemloos (geen spacers verwijderd/verwisseld oid).
Eventueel een foto van bovenaf waarop zowel je crank (36 tandwiel) als je cassette te zien zijn (ketting midden achter leggen).
ps ik heb een SLX triple crank omgebouwd en dat werkt probleemloos (geen spacers verwijderd/verwisseld oid).
Better to die on your feet than live on your knees - Emiliano Zapata
-
- Mountainbike Junk
- Berichten: 272
- Lid geworden op: ma 9 november 2009, 12:59
- Mijn mountainbike: Een custom build gelimiteerd kubusje
Bijgaand het bovenaanzicht op grootste tandwiel:jerry's kid schreef:Je gaf aan dat in de uitgangssituatie (dus zoals die nu weer is) je niet "comfortabel" rijdt op het grote kransje en de kettinglijn wel erg scheef is. Kun je dat wat verder toelichten/specificeren? Loopt de ketting dan ook aan, schakelt ie niet goed?
Eventueel een foto van bovenaf waarop zowel je crank (36 tandwiel) als je cassette te zien zijn (ketting midden achter leggen).
ps ik heb een SLX triple crank omgebouwd en dat werkt probleemloos (geen spacers verwijderd/verwisseld oid).
In principe zou deze niet schever moeten zijn als wanneer je met een triple crank op je middenblad voor en achter op de 36 rijd. Maar met oncomfortabel bedoel ik meer mentaal met zo'n kettinglijn. Hij loopt niet aan en schakelt goed. Het enige kransje waarbij er iets aanloopt is de 11.
http://www.pinkbike.com/photo/12268242/
-
- Extreme Biker
- Berichten: 606
- Lid geworden op: zo 28 april 2002, 02:00
- Mijn mountainbike: Stanton Sherpa Gen 3
- Contacteer:
Ok, duidelijk. Niet heel goed te zien, maar de kettinglijn ziet er niet extreem uit voor deze uiterste stand. Als het alleen mentaal is, zou ik me er niks van aantrekken .
Loopt de 11 ook nog steeds aan nu je de spacer weer terug hebt gezet? Ik dacht dat het alleen was met de spacer weg aan de aandrijfkant.
Loopt de 11 ook nog steeds aan nu je de spacer weer terug hebt gezet? Ik dacht dat het alleen was met de spacer weg aan de aandrijfkant.
Better to die on your feet than live on your knees - Emiliano Zapata
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 1594
- Lid geworden op: ma 26 september 2011, 15:59
- Mijn mountainbike: Evil the Following & Zealous Division & ProPAIN Rage
Fietstas: Wat voor ketting gebruik je? Van bovenaf gezien lijkt ie nogal breed te zijn. Ik denk dat je met een smallere dit probleem oplost.