Ombouwen naar 1 x 10

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
yeahello
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 184
Lid geworden op: do 23 mei 2013, 08:31

Ik heb de ketting ook +2 gedaan en met goed afstellen schakelt hij soepel. Heb trouwens een E13 36t en heb daar geen kleinere bladboutjes voor nodig. Wel gehaald, maar die liggen dus op de plank.. :winkie:
Ach ja....
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5635
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

Marco79 schreef:@MacReal; welke boutjes heb je precies besteld? Ik heb er nu RaceFace spacers tussen zitten. Dus originele stalen boutjes en spacers. Ohja dat mooie groen heb ik ook voorop zitten. ;).
Alleen komt het bij mij terug op het frame.
Het blad heb ik bij rose.nl besteld, daar komen ook de bladboutjes vandaan. Het zijn de 7mm boutjes van "reverse", in allerlei kleuren en maten te bestellen.
Daar zitten (in de juist kleur) ook spacertjes bij meegeleverd, maar die had ik niet nodig.

Vandaag mijn eerste rit(je) gereden met 1x9. Conclusie; dat had ik veel eerder moeten doen!
In theorie lijkt de topsnelheid niet veel soeps, maar door de duinen haalde ik (met trappen!) nog een slordige 45km/u. En dat zonder dat ik het idee had van mijn zadel te stuiteren, integendeel zelfs.
Het is dat mijn andere fiets een breder inzetbereik "moet" hebben, anders had ik die ook gelijk omgebouwd. Maar met een verzet van 32x34 kom ik in de Ardennen toch wel tekort denk ik.
Nog even sparen, komt daar volgend jaar 1x10 op (is nu 3x9).
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
fietstas
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 272
Lid geworden op: ma 9 november 2009, 12:59
Mijn mountainbike: Een custom build gelimiteerd kubusje

Ik wil graag even inhaken. Ik heb een 9 speed deore crank en heb mijn granny en grote blad eraf gehaald. Nu zijn natuurlijk ook mijn bladboutjes te lang. Bij de meeste bladboutjes op internet staat geen maat. Kan ik hiervoor onderstaande gebruiken?

https://www.bike-components.de/en/KCNC/ ... rz-p40620/" onclick="window.open(this.href);return false;

En kan dit altijd zonder een revet want normaliter fungeert het grote blad wellicht als een revet.

Alvast bedankt!
yeahello
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 184
Lid geworden op: do 23 mei 2013, 08:31

fietstas schreef:Ik wil graag even inhaken. Ik heb een 9 speed deore crank en heb mijn granny en grote blad eraf gehaald. Nu zijn natuurlijk ook mijn bladboutjes te lang. Bij de meeste bladboutjes op internet staat geen maat. Kan ik hiervoor onderstaande gebruiken?

https://www.bike-components.de/en/KCNC/ ... rz-p40620/" onclick="window.open(this.href);return false;

En kan dit altijd zonder een revet want normaliter fungeert het grote blad wellicht als een revet.

Alvast bedankt!
Ik heb deze nog op de plank liggen...

http://www.mantel.com/trivio-bladbouten ... speed?spec" onclick="window.open(this.href);return false;[]=285

Als je ze wil hebben hoor ik het wel...
Ach ja....
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5635
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

Had zelf deze besteld:
http://www.rose.nl/artikel/reverse-blad ... id:714504/" onclick="window.open(this.href);return false;
De spacers die erbij zitten had ik niet nodig, maar vond het wel een fijne gedachte dat ze er bij zouden zitten.
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
ADC
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 261
Lid geworden op: za 29 januari 2005, 14:00
Mijn mountainbike: Niner AIR9 + De Rosa R838(race)
Contacteer:

Laatst ook de overstap gemaakt van 2x10 naar 1x10.

dit heb ik gedaan met het volgende:
stap 1: keuze voorblad. Twijfelde tussen Blackspire en Raceface. Op basis van de recensies toch maar voor de RF gekozen.
stap 2: vertanding voorblad. 32? of 34? Ach wat, ik moet ergens beginnen.... heb voor de 34 gekozen. Een 32 kan altijd nog besteld worden :wink:

Afbeelding

stap 3: gemonteerd met de volgende boutjes (helaas niet meegeleverd... maar goed aan te komen.
ik heb ze besteld bij rat-bikes.com ze zijn overal wel te verkrijgen.

Afbeelding

Stap 3: Xt cassette 11-36 gemonteerd en daar het eerste ritje mee gedaan. ging niet verkeerd.
stap 4: 40 tands blad gekocht: Hope 40t T-rex en gemonteerd:

Afbeelding
Afbeelding

ketting dient wel verlengd te worden.... of je koopt natuurlijk een nieuwe en dan zorg je ervoor dat deze iets langer is.

eindresultaat:

Afbeelding

ik heb gewoon een Xt crank, een SRAM X.0 type 1 10 speed derr.
tot nu toe met wat bumpy rides nog geen ketting verloren oid. sterker nog, ik heb het idee dat de ketting minder klappert dan voorheen met 2x10.

Bevalt dus perfect!
Marco79
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1468
Lid geworden op: vr 6 juni 2014, 13:21
Mijn mountainbike: Nicolai Saturn 14 ST `21; Custom Orange Clockwork Evo `20; Kona Unit; Monocog 29-er

@ADC: Ik snap dat een langere ketting nodig is om de T-rex te kunnen gebruiken, maar geeft dit geen problemen met de kleinere kransjes? En zò`n T-rex lijkt mij niet te gebruiken met een Shimano Zee/Saint of wel? Temeer Shimano aangeeft dat 11-34t het maximale is qua bereik voor deze derailleurs (praktijk geldt dat 11-36 ook prima gaat. Iets met conservatief en zo. ;)).
“Old, not obsolete”
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5635
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

En ik zie ook dat je alleen een tandwiel verwijderd hebt en dus niet een 16T hebt geplaatst ipv de 15 en 17. Zijn de stappen dan niet te groot?
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
ADC
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 261
Lid geworden op: za 29 januari 2005, 14:00
Mijn mountainbike: Niner AIR9 + De Rosa R838(race)
Contacteer:

@ADC: Ik snap dat een langere ketting nodig is om de T-rex te kunnen gebruiken, maar geeft dit geen problemen met de kleinere kransjes? En zò`n T-rex lijkt mij niet te gebruiken met een Shimano Zee/Saint of wel? Temeer Shimano aangeeft dat 11-34t het maximale is qua bereik voor deze derailleurs (praktijk geldt dat 11-36 ook prima gaat. Iets met conservatief en zo. ).
De langere ketting geeft geen problemen met de kleinere kransjes. Op alle versnellingen zit de ketting "stevig"... echt, het voelt heel solode aan. Ik heb geen ervaringen met Saint/ ZEE. Natuurlijk wordt er zoveel gezegd. Ook dat je voor 1x10 het beste een SRAM type 2 kunt gebruiken..... maar goed... ik doe het gewoon met een Type 1 derrie en dat gaat goed....
En ik zie ook dat je alleen een tandwiel verwijderd hebt en dus niet een 16T hebt geplaatst ipv de 15 en 17. Zijn de stappen dan niet te groot?
Klopt! Dat is inderdaad aan de grote kant. Eigenlijk was dat het eerste wat mij opviel.
Onone levert bij de aanschaf van een 40 of 42 tands blad zo'n 16 kransje gratis.... Ik kwam daar iets te laat achter. Nu ga ik er alsnog één bestellen.
JevL
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 299
Lid geworden op: wo 12 september 2012, 22:28

ADC schreef:
En ik zie ook dat je alleen een tandwiel verwijderd hebt en dus niet een 16T hebt geplaatst ipv de 15 en 17. Zijn de stappen dan niet te groot?
Klopt! Dat is inderdaad aan de grote kant. Eigenlijk was dat het eerste wat mij opviel.
Onone levert bij de aanschaf van een 40 of 42 tands blad zo'n 16 kransje gratis.... Ik kwam daar iets te laat achter. Nu ga ik er alsnog één bestellen.
Ik kan hier niks over vinden, zou je een linkje kunnen posten?
''
Cube2be
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 998
Lid geworden op: vr 1 januari 2010, 17:09
Mijn mountainbike: Kona Honzo & Surly Krampug singlespeed
Contacteer:

ADC bedoelt waarschijnlijk OneUp ipv On-One. Daar krijg je inderdaad een 16 tands kransje er bij. On-One heeft voor zover ik weet geen 40 en 42 tands bladen. :-q
Fietsen is gezond dus eet meer fiets.

Veel hoogwaardige mountainbike onderdelen in de verkoop!
fietstas
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 272
Lid geworden op: ma 9 november 2009, 12:59
Mijn mountainbike: Een custom build gelimiteerd kubusje

yeahello schreef:
fietstas schreef:Ik wil graag even inhaken. Ik heb een 9 speed deore crank en heb mijn granny en grote blad eraf gehaald. Nu zijn natuurlijk ook mijn bladboutjes te lang. Bij de meeste bladboutjes op internet staat geen maat. Kan ik hiervoor onderstaande gebruiken?

https://www.bike-components.de/en/KCNC/ ... rz-p40620/" onclick="window.open(this.href);return false;

En kan dit altijd zonder een revet want normaliter fungeert het grote blad wellicht als een revet.

Alvast bedankt!
Ik heb deze nog op de plank liggen...

http://www.mantel.com/trivio-bladbouten ... speed?spec" onclick="window.open(this.href);return false;[]=285

Als je ze wil hebben hoor ik het wel...
Je hebt PB
fietstas
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 272
Lid geworden op: ma 9 november 2009, 12:59
Mijn mountainbike: Een custom build gelimiteerd kubusje

Nog even een ander vraag. Ik reed 3x9. Nu dus alleen nog mijn deore middenblad met een fixed voor deri en 9 speed achter. Nu ga ik zodra ik dit middenblad op heb gereden een race face narrow wide blad erop schroeven en gaat mijn voorderi ook weg. Nu kan ik zover ik begrijp ook naar 10 speed met een andere cassette en shifter ivm zelfde inbouwbreedte.

Naar 11 speed kan ik zover ik begrijp niet ivm andere breedte freeweelbody. Maar nu wil ik op termijn een andere crank. Ik zit te denken aan een sram x1. Mooie prijs maar alleen maar 11 speed volgens mij.

Kan ik een 1x11 crank gebruiken voor een 1x10 aandrijving?
doezel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1594
Lid geworden op: ma 26 september 2011, 15:59
Mijn mountainbike: Evil the Following & Zealous Division & ProPAIN Rage

Ja, kan zonder problemen. Een voorblad is ook niet specifiek 10 of 11-speed.

Zie hier: http://www.mountainbike.nl/forum/viewto ... 2&start=45" onclick="window.open(this.href);return false;
Crusher Propain Rage
Don't Shoot Evil The Following
Antibike Zealous Division
ADC
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 261
Lid geworden op: za 29 januari 2005, 14:00
Mijn mountainbike: Niner AIR9 + De Rosa R838(race)
Contacteer:

ADC schreef:


Citaat:

En ik zie ook dat je alleen een tandwiel verwijderd hebt en dus niet een 16T hebt geplaatst ipv de 15 en 17. Zijn de stappen dan niet te groot?


Klopt! Dat is inderdaad aan de grote kant. Eigenlijk was dat het eerste wat mij opviel.
Onone levert bij de aanschaf van een 40 of 42 tands blad zo'n 16 kransje gratis.... Ik kwam daar iets te laat achter. Nu ga ik er alsnog één bestellen.
Ik kan hier niks over vinden, zou je een linkje kunnen posten?
Ja ja... ik bedoel inderdaad One up (typefoutje :-{ )

http://www.oneupcomponents.com/products ... h-sprocket" onclick="window.open(this.href);return false;
Plaats reactie