Tips revisie achter as DT Swiss 370

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Nelson
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 193
Lid geworden op: zo 7 april 2002, 02:00
Mijn mountainbike: Cannondale f1 flash
Contacteer:

Ik heb mijn achterwiel voor revisie weg gebracht, omdat ik er niet uit kwam qua lagers. LBS blijkbaar ook niet, want alleen het (gesloten) lager in de body is vervangen en de naaldlagers hebben alleen een nieuw vetlaagje. Het geluid van de as is een stuk beter en speling cassette/body is weg, maar bij het vrij laten draaien van het wiel is wel (zacht) te horen dat het geen nieuwe lagers zijn. Dit stoort mij enigszins..

De DT Swiss 370 is origineel van een Cannondale Flash f1

Kan iemand mij helpen met het vinden van de juiste (naald) lagers + zijn nieuwe lagers de oplossing. Naaldlagers rusten ook ergens op wat vermoedelijk ook slijtage heeft..

Afbeelding
() ()
( '.' )
(")(")
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

DT heeft heel gedetailleerde service manuals op de site.
Even zoeken en downloaden (pdf).
Daar staan type nrs en bestel nrs (DT) in.
Vaak kan je dan bij de grotere websites terecht voor de onderdelen.

Maar als het wiel soepel en spelingsvrij draait, dan zou ik me niet al te druk maken.
(Ik hoop wel dat de rekening ook is aangepast aan de werkzaamheden)
Volgens mij heb je speciale tools nodig om alle lagers te kunnen vervangen.
Alles bij elkaar kost het een paar centen.
Een nieuwe DT350 naaf is dan ook een optie. Alles nieuw en een 36 Ratchet ipv 24 kliks pallen.
Die past op de plek vd 370, maar je moet wel 32 spaken los en vast draaien. En opnieuw invlechten. Als je dat zelf kan, of iemand helpt je daarbij, dan is dat denk ik de beste optie.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Nelson
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 193
Lid geworden op: zo 7 april 2002, 02:00
Mijn mountainbike: Cannondale f1 flash
Contacteer:

ThaSingleTrackMastah schreef: wo 23 november 2022, 19:44 Maar als het wiel soepel en spelingsvrij draait, dan zou ik me niet al te druk maken.
(Ik hoop wel dat de rekening ook is aangepast aan de werkzaamheden)
Ik ga het overwegen. Tnx, rekening was aangepast idd.

Is 370 één type of een serie? Het is een wat oudere naaf. Ik vind wel handleidingen, maar zijn allemaal andere naven in mijn optiek met bijvoorbeeld een thru axel of met een ster ratchet.
() ()
( '.' )
(")(")
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

370 is een serie. Het zijn de goedkoopste DT naven.
De achternaven zijn er met 6-gaats remschijf (en ook met Centerlock?)
Met 135, 142 en waarschijnlijk ook 148mm as.
En sinds kort met ratchet, maar dat is jouw naaf zeker nog niet.
Ook is er een upgrade set om de oude 370 om te bouwen naar de nieuwe ratchet versie.

De de belangrijkste vraag is natuurlijk, heeft de fietsenmaker het juist ingeschat door slechts dit ene lager te vervangen, of heeft hij er geen verstand van (of heeft hij de tools niet om meer te doen)?

Daarom zou ik nog ff doorrijden, maar ondertussen nadenken over de verschillende opties.

Ik heb zelf een wiel met een 370 zoals die van jou, alleen zwart.
Onopvallend prima naafje.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Jouke74
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 489
Lid geworden op: di 21 oktober 2014, 21:23
Mijn mountainbike: Giant XTC advanced

https://www.vicoos.nl/

Neem eens contact op met deze.
Nelson
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 193
Lid geworden op: zo 7 april 2002, 02:00
Mijn mountainbike: Cannondale f1 flash
Contacteer:

Het was een hele speurtocht; eerst de productcode en daarna een site welke `m verkocht (veel "out of stock"), maar gevonden. Is maandag binnen :bier: + voor het naaldlager is geen speciaal gereedschap nodig zover ik kan zien :bier: :bier:

Geluid komt alleen als de cassette niet mee draait en daar heeft het naaldlager een prominente rol lijkt het.

Update; andere 2 lagers ook besteld. Volgens handleiding zijn er voor de netheid wel 2 tools nodig voor het in'slaan' van de lagers, maar heb een mooie doppenset en anders maak ik wat.
() ()
( '.' )
(")(")
Nelson
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 193
Lid geworden op: zo 7 april 2002, 02:00
Mijn mountainbike: Cannondale f1 flash
Contacteer:

Update: waar ik al een beetje bang voor was; de 'schalen' zijn ook aangedaan door corrosie. Heb de vlakken gepolijst. Tussentijds ook nog gekeken voor update naar ratchet systeem, maar zijn alleen ombouwsetjes voor de 3-pal systeem. Ik heb de 2-pal.

Het loop deel van de pal houder kunnen bestellen. Body zelf alleen te krijgen in Noorwegen á 60E + 40E verzenden :o Body gelukkig nog de beste van de 2. Nu kijken/horen wat ik er mee opgeschoten ben; tot dusver +1 qua kennis, -80euro aan onderdelen+verzenden :roll:

Afbeelding
() ()
( '.' )
(")(")
Spec4ever
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 211
Lid geworden op: di 11 oktober 2022, 13:40
Mijn mountainbike: Kan geen koffie maken😔

Heb nog een complete goede 370 (3-pal) liggen kan je overnemen voor weinig.
C’est le ton qui fait la musique! :bier:
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Dan koop je toch meteen een 350 !?
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Nelson
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 193
Lid geworden op: zo 7 april 2002, 02:00
Mijn mountainbike: Cannondale f1 flash
Contacteer:

ThaSingleTrackMastah schreef: ma 5 december 2022, 23:51 Dan koop je toch meteen een 350 !?
Omdat ik geen ombouw set kon vinden voor de 370 2-pal/onyx en ik qua kosten niet wou omspaken (kan/wil ik niet zelf). Ombouwen voor de één is mss een makkie met hier en daar onderdelen, maar voor mij nog te nieuw. Huidige hub vernieuwen is leuk om te doen (met dank aan jou/jullie hulp) en al meer dan ik van mijzelf had verwacht.
() ()
( '.' )
(")(")
Spec4ever
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 211
Lid geworden op: di 11 oktober 2022, 13:40
Mijn mountainbike: Kan geen koffie maken😔

ThaSingleTrackMastah schreef: ma 5 december 2022, 23:51 Dan koop je toch meteen een 350 !?
Weinig is bij mij 10-20€
C’est le ton qui fait la musique! :bier:
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Weinig is bij mij 10-20€
Da's bijna voor niets, maar ik bedoel dat je dan nog steeds een 370 hebt, en die naaf van jou moet ook worden ingespaakt.
Dan beter meteen een 350.
Tenzij de internals van jouw naaf 1:1 kunnen worden overgezet
Ik weet niet of dat mogelijk is, ik heb mijn 370 nog nooit open gemaakt (zit in een reservewiel, wordt ook nauwelijks gebruikt).


Omdat ik geen ombouw set kon vinden voor de 370 2-pal/onyx en ik qua kosten niet wou omspaken (kan/wil ik niet zelf). Ombouwen voor de één is mss een makkie met hier en daar onderdelen, maar voor mij nog te nieuw. Huidige hub vernieuwen is leuk om te doen (met dank aan jou/jullie hulp) en al meer dan ik van mijzelf had verwacht.
Zelf leren je wielen te spaken is echt wel een ding dat je serieus moet overwegen.
Nu ben je afhankelijk van anderen die aan jou moeten verdienen, of van fabrikanten die keuzes maken voor jou.

Een wiel bestaat uit velg, spaken en naaf.
De fabrikant maakt nu de keuzes voor jou, een wielbouwer geeft je meer vrijheid, maar moet boterhammen eten van jouw wiel.
Zelf een wiel kunnen spaken geeft je de vrijheid een spaak, een naaf of een velg te vervangen ipv. een heel wiel te kopen.
Combinaties te maken van verschillende merken etc.
Je kunt je wielset aanpassen aan je nieuwe fiets (boost, superboost).
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Spec4ever
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 211
Lid geworden op: di 11 oktober 2022, 13:40
Mijn mountainbike: Kan geen koffie maken😔

ThaSingleTrackMastah schreef: di 6 december 2022, 20:55 ~
Tenzij de internals van jouw naaf 1:1 kunnen worden overgezet
~
Daar dacht ik aan gezien de zaken die TS vervangen heeft.
C’est le ton qui fait la musique! :bier:
Nelson
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 193
Lid geworden op: zo 7 april 2002, 02:00
Mijn mountainbike: Cannondale f1 flash
Contacteer:

Off topic, want die kant gaat het niet uit: Als ik een wiel zou moeten samenstellen en spaken laat ik dat zonder twijfel aan iemand anders over. Om een wiel goed te spaken heb je serieus ervaring nodig mijns inziens. Daar ben je zelf de 1e keer uren mee kwijt en dan nog de vraag of hij recht is met gelijke spanning op alle spaken. Is de investering mij niet waard.

Over het 1op1 wisselen; ook dat station is gepasseerd. Het lijkt er wel op dat hij intern echt anders is aan de 3-pal systeem.
() ()
( '.' )
(")(")
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ja, dat is een keuze.
Maar zo erg is het niet.
Voor jou en voor iedereen die meeleest:
Je kan met een spaakspanner en een wielichter/richtbok best zelf een bruikbaar wiel maken. Het boek van Roger Musson erbij is wel handig. De oudere releases kan je nog wel eens illegaal downloaden. Als het bevalt natuurlijk wel netjes betalen en legaal de nieuwste downloaden :-q
Ook een ander wiel als voorbeeld helpt om te zien wat je moet doen. (vaak kan je je andere wiel gebruiken)
Je eerste wiel, je zult er niet doorheen zakken.
Maar de 1e keer is altijd lastig. Je kon ook niet in 1x lopen of fietsen :wink:

Ik zag wel dat zo'n wielrichter duurder is geworden in de loop de jaren.
Hollandbikshop heeft ze van Minoura voor net onder €100, en een spaaksleutel van Parktool kost 7 tot 10 euro (je hebt 9 vd 10x de zwarte 2.0 nodig).
Zo'n goede spaaksleutel is hoe dan ook handig om te hebben, een echte is 100x beter dan zo'n universele of iets in een multitool.
Dus voor €110 kan je aan de slag.
(Als je nog een oude stalen voorvork hebt kan je zelfs de wielbok skippen, met wat meten en een paar ty-wraps kom je er ook)
Ach ja, een steekas adaptertje is tegenwoordig ook handig/nodig, kost bijna niets bij Ali.
De eerste keer is het een (kleine) investering en kost wat zweten/vloeken, maar daarna alleen maar winst, gemak en plezier.

Kies je ervoor om het uit te besteden, dan niet zeuren en gewoon de euros neertellen.
Wellicht heb je andere talenten die je in dezelfde tijd ten gelde kan maken, ieder z'n vak.
Maar het is geen rocket science, laat je niet te snel afschrikken.

Voor nu, succes met de reparatie :-q
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Plaats reactie