Shimano 10 speed aanpassen chainring

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
bob030
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 8
Lid geworden op: di 25 januari 2022, 01:55

Beste,

Onlangs heb ik een Canyon Stoic 2 uit 2021 aangeschaft. De groupset op deze fiets is de 10 speed deore. Deze gaat van 11-42. Echter merk ik toch dat dit wat weinig is voor sommige klimmen. Mijn vraag is wat kan ik het beste doen om het verzet lichter te maken. Ik zat te denken aan een grote chainring. Momenteel heeft de chainring 36 tanden. Kan ik hier zomaar een grotere chainring op zetten en dan ook een langere ketting?

Zijn er andere opties om de fiets een betere klimmer te maken? Het liefst natuurlijk zo goedkoop en simpel mogelijk :-D .

Alvast bedankt voor jullie reacties!

Groet,

Bob
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Met een grotere chainring (voorblad) gaat het Zwaarder klimmen :bier:

Je zou een voorblad van 32t kunnen proberen en een cassette met 11-46 t
https://www.bike-discount.de/en/shimano ... 2eEALw_wcB
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Peelrijder
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2816
Lid geworden op: zo 8 mei 2022, 10:06

Ik zou voor een 11-42 een oval 34 nemen.

Met een 32 oval of rond, trap je jezelf een ongeluk op het vlakke.
'Some even say, riding cross country is the best form of klunking, away from the cops, the cars and the concrete'
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1946
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

dat een 32 -11 te licht is, is ook wat kort door de bocht.. (je kan jezelf niet blind met andere vergelijken ;))
peelrijder kan aardig doortrappen en zal inderdaad niet uitkomen met een 32-11 + nog prima boven komen met een 34-42.

Nou had ik op de vorige fiets ook een 34 oval + 11-42, en dat was voor mij in NL prima te doen, maar in de Ardennen werd het soms toch wel wat lastig (daarom had ik er een 30oval bij).

je moet beseffen dat een 11-42 niet echt bedoelt is als cassette voor 1x, ze worden op sommige fietsen wel zo verkocht (zo ook mijn vorige 2017 FSi). Het lastige van een 11-42 is dat je altijd wel wat tekort komt aan de ene of de andere kant tenzij je weinig hoogtemeters rijdt.

Als je nu regelmatig in de 11 achter op de weg rijdt, dan ga je die missen als je van een 36 naar een 32 chainring gaat.. rij je nu meestal in de 13 op de weg, dan zal dat wel meevallen.
(je verschuift je de range namelijk, je vergroot deze helaas niet, dan kan enkel met bv een 11-50 cassette, maar die zal je derailleur waarschijnlijk niet aankunnen).

hier kan je het een beetje visualiseren, neem even de tijd om dit te begrijpen en speel ook met verschillende cassettes, chainrings, cadans etc om de verschillen te zien:
https://ritzelrechner.de/?GR=DERS&KB=36 ... 2&UF2=2328

(van een 36 naar een 34 gaat naar mijn idee te weinig verschil geven, als je met een cadans van 60 rpm aan het klimmen bent is het verschil in snelheid 0,4 km per uur, 6.8 vs 7.2, nou zal een oval het net iets makkelijker maken, maar uiteindelijk is je cadans, snelheid en avg power gelijk bij een 34 oval en rond.. alleen je dode punt voelt lichter)
Gebruikersavatar
Ook Peter
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1059
Lid geworden op: wo 16 september 2015, 08:45
Mijn mountainbike: Kleurig; (Commencal, Cotic, Project12, Sparta)

Als bepaalde klimmen nu niet lekker gaan kan je begin om van 36 naar bijv. 32 of 30 te gaan. Afhankelijk van je kracht en conditie kan je daar een eind mee komen. Maar zoals al geschreven, hangt het ook af van de rest van wat je rijdt of je dan niet op de snelle stukken je cadans te hoog krijgt.
Lekker fietsen!
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Een Stoic is nu eenmaal niet gemaakt voor het fietspad :wink: dus 32 voor (en 46 achter) past beter bij de fiets.
Je kan de aandrijving compleet vervangen door een 12-speed. Dan heb je er aan beide kanten een kransje bij, dus een groter bereik. Maar dat kost knaken, had je beter in 1x de duurste Stoic kunnen kopen ...

Overigens rij ik zelf op een hobbelpaard met 10 speed : 30 voor en 36 achter.
Dat is soms ff doorbijten, maar ik kom boven.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7387
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

1) Jij weet welke versnellingen jij nu gebruikt waar jij rijdt, dan kun je redelijk makkelijk bepalen met een rekenmachine, bic en bierviltje of je:
a) het complete bereik kunt verleggen door een kleinere chainring voor te monteren,
b) het bereik te vergroten door een wide ratio cassette te plaatsen (11-46, of groter afhankelijk van wat je derailleur aankan),
c) een combinatie van ....

2) Standaard wordt Stoic geleverd met uitstekende banden, maar wel banden die focussen op grip op non-XC trails naar beneden. Als die er nog opliggen valt daar eventueel ook wat te winnen mits je een flinke marge hebt voor je gebruik (iets minder nop, iets lichter karkas en/of iets harder rubber).
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2174
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

Als je 30 voor hebt en 11 achter, rij je met een cadans van 120 45,7 km/uur. Dus met souplesse kan je nog best doorrijden.
De vraag is wat wil je liever, afstappen omdat het niet verder gaat, of naar beneden even je benen stilhouden, omdat je nu even niet wil bijtrappen.
Gemiddelde snelheid wordt voor een belangrijk deel bepaald door de delen die je langzaam rijdt, omdat je daar veel langer over doet.
Gebruikersavatar
Jouke74
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 489
Lid geworden op: di 21 oktober 2014, 21:23
Mijn mountainbike: Giant XTC advanced

Pff gewoon eerst voor een 32 gaan. Heb jaren in NL met 32 plus 11-42 gefietst en de enige plek waarop ik op de 11 zat is met wind mee op het fietspad. Let even op je kettinglengte en slijtage : als alles al redelijk ver versleten is dan gaat een nieuw voorblad versneld volgen in slijtage. Verder was het hele idee van 1x ooit dat je al die extra versnellingen niet nodig had en dat je meer moest trainen :winkie: komt vast goed.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16811
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Het idee van 1x kwam pas nadat 10-speed werd vervangen door 11-speed... en je daarmee dus ook een groter bereik kreeg ;-)

In de basis is het simpel: met minder stappen (10) op de cassette zul je moeten kiezen. Bereik inleveren bij de zware verzetten, bereik inleveren bij de lichte verzetten of wel een groot bereik hebben maar dan met grotere stappen tussen je versnellingen.

Jij weet hoe sterk of juist niet je bent, een goed getrainde rijder zal je een ander advies geven dan iemand met minder fysieke mogelijkheden.

Wetenswaardigheidje, Specialized levert zelfs zijn light e-mtb's met een 30 tands voorblad... en ik heb nog niet de behoefte gehad daar iets aan te veranderen. Voldoet prima voor waar en hoe ik rijd.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7387
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

kermit schreef: vr 2 december 2022, 15:23Het idee van 1x kwam pas nadat 10-speed werd vervangen door 11-speed...
Nee, er waren altijd al 1x aandrijvingen. Je kunt bijvoorbeeld online ook gewoon topics over 1x10 vinden die dateren van voor 1x11 uitgebracht is. Het enige wat 1x11 heeft gedaan is het idee van 1x specifiek als zodanig in de markt gezet voor een breed publiek.
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5872
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Prulleman schreef: do 1 december 2022, 14:20 dat een 32 -11 te licht is, is ook wat kort door de bocht..
(je kan jezelf niet blind met andere vergelijken ;))
peelrijder kan aardig doortrappen en zal inderdaad niet uitkomen met een 32-11 + nog prima boven komen met een 34-42
Op digitaal papier kan ie doortrappen ja.....
Klopt natuurlijk niets van :roll: Met de 32/11 rij ik met een normaal cadans boven de 35km/u.... en dat is langzaam :~ :~ echt hè dit soort info.....ooit heb ik met de 38/11 setup van Malmedy naar Trois-Ponts 60km/u berg af mee kunnen trappen....of is dit het wielrenners forum :roll:
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Marke
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1139
Lid geworden op: di 1 september 2009, 20:38

kermit schreef: vr 2 december 2022, 15:23
Wetenswaardigheidje, Specialized levert zelfs zijn light e-mtb's met een 30 tands voorblad... en ik heb nog niet de behoefte gehad daar iets aan te veranderen. Voldoet prima voor waar en hoe ik rijd.
Toch perfect voor een e-mtb, die gaan toch niet harder dan 25 km/h :)
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5872
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Ik rij met een 32t 11/36 wegcassette 11 speed :oops: over wielrenners gesproken :lol: :wink:
Een 32 is gewoon prima :-q
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

Volgens mij wordt deze fiets standaard met een 30 blad geleverd, en dan heb je dus niet veel ruimte om kleiner te gaan voor
Plaats reactie