Casette keuze, chainring en chain keuze

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
Sjoelen
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 14
Lid geworden op: za 7 augustus 2021, 21:16

Hi,

Ik rij momenteel op een Cube Reaction C62 met de originele casette, chainring en chain.
https://archiv.cube.eu/nl/2021/416110

Binnenkort zal het tijd worden om deze te gaan vervangen, en hierbij kan ik wel wat hulp gebruiken.
Wat ik nu merk is dat ik de kleinste tandwielen van mijn casette het meest belast, en deze zijn dus naar mijn idee zonde.

Ik heb nu een shimano 10-51 casette, die bevalt me goed. Echter wil ik wel een upgrade maken naar XT -> https://www.bike-discount.de/en/shimano ... 7-40177890

Nu rij ik met een 32T chainring. Mijn idee was om te upgraden naar 34T of 36T om ervoor te zorgen dat ik de kleinste tandwielen minder belast.
Hebben jullie ervaring of dit een fijne combinatie is voor de trails hier in NL?

Daarnaast ben ik van plan om te switchen naar 2 chains, en deze om de X weken te wisselen om zo de levensduur van de casette te verhogen.
Welke chains kunnen jullie me aanraden? Is het ook mogelijk om een SRAM chain te monteren op een Shimano groepset? Ik las laatst dat de SRAM chains een langere levensduur zouden hebben.

Alvast bedankt weer allen! :-q
Cube Reaction C:62 Pro 2021 8)
Strava: https://www.strava.com/athletes/66240806
ducatif1
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 305
Lid geworden op: zo 20 november 2011, 12:42
Mijn mountainbike: Giant Anthem Advanced Pro-2 29 model 2021
Contacteer:

Gewoon de 12 speed SLX cassette kopen. Is goedkoper en scheelt nauwelijks in gewicht.
Rij nu voor met een 34 ovaal tandwiel. Gaat prima hier in NL en kom overal boven. Ben je een echte stoemper dan zou je de 36 kunnen gebruiken.
Met een KMC X12 ketting moest deze vervangen worden na 4000 km door een nieuwe. Zelfde voor een Shimano ketting.
Dit keer maar eens 2 kettingen gaan gebruiken en kijken of we iets langer met de cassette kunnen doen.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29966
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Met jouw setup schelen 4 tandjes voor ongeveer 1 versnelling.
Dus door voor 36t te monteren schuif je achter 1 kransje op. Wel even opletten of er plek is voor een groter voorblad.

Als je maar een paar kransjes verslijt is het zonde om een dure cassette te kopen, je gooit dan 8 of 9 kransjes weg die nog niet versleten zijn.
SLX is een prima compromis.
Lichter dan wat je nu hebt en goedkoper dan XT.

Voor XT en SLX zijn de kleinste kransjes los verkrijgbaar (moeilijk).
Je zou kunnen kijken of je jouw versleten Deore kransjes los kunt vervangen door SLX of XT.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Pieterj
All rounder
All rounder
Berichten: 84
Lid geworden op: vr 25 juni 2021, 10:04

ThaSingleTrackMastah schreef: wo 30 november 2022, 10:56 Met jouw setup schelen 4 tandjes voor ongeveer 1 versnelling.
Dus door voor 36t te monteren schuif je achter 1 kransje op. Wel even opletten of er plek is voor een groter voorblad.

Als je maar een paar kransjes verslijt is het zonde om een dure cassette te kopen, je gooit dan 8 of 9 kransjes weg die nog niet versleten zijn.
SLX is een prima compromis.
Lichter dan wat je nu hebt en goedkoper dan XT.

Voor XT en SLX zijn de kleinste kransjes los verkrijgbaar (moeilijk).
Je zou kunnen kijken of je jouw versleten Deore kransjes los kunt vervangen door SLX of XT.
Zonder het topic te willen kapen.

Klopt het dat je dan als het ware een zwaardere versnelling er bij krijgt en daarvoor de lichtste versnelling inlevert?
Ik merk op verbindings stukken dat ik soms nog wel eens zou willen opschakelen en de lichtste versnelling gebruik ik toch niet.
Cube attention sl 2021 blauw.

Cube stereo 120 race 2022 wit.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29966
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ja dat klopt.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Pieterj
All rounder
All rounder
Berichten: 84
Lid geworden op: vr 25 juni 2021, 10:04

Dankje, liep hier met mijn vorige fiets al eens tegen aan. Staan soms heel handige topics tussen hier.
Cube attention sl 2021 blauw.

Cube stereo 120 race 2022 wit.
Stunning
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2116
Lid geworden op: za 24 november 2007, 11:49

Op basis van een 34 voor met een 10 - 51 achter, zou je op basis van je getraindheid op de gemiddelde routes in Nederland toch wel boven moeten komen.

Volgens mij heeft een XT cassette meer aluminium kransjes, dus of dat nu meer slijtvast is... Toch zou het mijn keuze wel zijn ivm gewicht. Zeker gezien de geringe meerprijs van zo'n €70 tov een Deore cassette.

Wel grappig, meestal kiezen mensen eerder voor twee kettingen icm één cassette ipv andersom :wink:

Mijn persoonlijke ervaring is dat SRAM idd duurzamer is dan Shimano tussen vergelijkbare onderdelen.
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7387
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Sjoelen schreef: wo 30 november 2022, 10:17Nu rij ik met een 32T chainring. Mijn idee was om te upgraden naar 34T of 36T om ervoor te zorgen dat ik de kleinste tandwielen minder belast.
Hebben jullie ervaring of dit een fijne combinatie is voor de trails hier in NL?
Jij weet welke versnelling jij nu gebruikt voor waar jij rijdt, toch? Dan heb je alle data en kun je het toch gewoon eenvoudig uitrekenen...?


Ruim +70% is nu niet bepaald mijn definitie van een geringe meerprijs.
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1946
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

sja.. of je een paar euro voor een paar gram wilt uitgeven moet iedereen vooral zelf beslissen toch?
(prijzen van bike-discount, kan vast goedkoper als je goed zoekt, maar hier stonden ze allemaal bij elkaar)

XTR 367 g, 305 euro
XT 470 g, 151 euro
SLX 534 g, 96 euro
Deore 596 g, 91 euro

(ik zou zelf twijfelen tussen de XT en de SLX, zit nu SLX op mijn fiets.. deore lijkt me overpriced tegenover SLX en XTR is zoals altijd overpriced, maar wel significant lichter. )

het kan met 249 gram en 260 euro overigens nog lichter en goedkoper: https://www.garbaruk.com/12-speed-shima ... category=2


qua ketting, de XX1 en XO1 kettingen van sram lijken inderdaad langer mee te gaan, maar dat gaat niet lekker werken op een shimano cassette.
HYPERGLIDE+ zorgt ervoor dat de andere kettingen niet lekker over de tandjes heen vallen
https://bike.shimano.com/en-US/informat ... lide-.html
Afbeelding
nieuwe KMC modellen zouden overigens wel compatible moeten zijn. Bij 11 speed heb ik zelf ook gewoon mix en match gedaan, maar ik zou bij shimano 12 ook gewoon een shimano (xt) ketting kiezen.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29966
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Dat van de kettingen geldt alleen voor een Shimano ketting op het voorblad, niet voor een Stam ketting op de (Shimano) cassette.
Het is de Shimano ketting (de blauwe stukken in het plaatje hierboven) die een aangepast voorblad vraagt.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Stunning
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2116
Lid geworden op: za 24 november 2007, 11:49

ThaSingleTrackMastah schreef: do 1 december 2022, 17:29 Dat van de kettingen geldt alleen voor een Shimano ketting op het voorblad, niet voor een Stam ketting op de (Shimano) cassette.
Het is de Shimano ketting (de blauwe stukken in het plaatje hierboven) die een aangepast voorblad vraagt.
Ah, okay.

Ook ik was in de veronderstelling dat een SRAM ketting niet op een Shimano cassette kon ivm Hyperglide.

Wel apart in geval van een 1x12 configuratie, dat juist het Shimano voorblad, waar niet mee geschakeld wordt, een ketting van alleen Shimano ondersteund.
Sjoelen
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 14
Lid geworden op: za 7 augustus 2021, 21:16

Hi,

Bedankt voor jullie reacties, hier kan ik verder mee!
Ik ga een goede aanbieding afwachten van een XT casette met twee XT kettingen!
Daarnaast even opmeten of een 36T chainring past!
Cube Reaction C:62 Pro 2021 8)
Strava: https://www.strava.com/athletes/66240806
Plaats reactie