Rotor crankset, welke?

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
glasius
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 338
Lid geworden op: di 2 september 2008, 09:05
Mijn mountainbike: Niner Jet9 Lefty

Ik zie door de Rotor chainrings de cranksets niet meer. Heb al diverse zoekopdrachten los gelaten op dit forum, maar kom niet tot het gewenste resultaat (als die er is tenminste).

Ik rij al een tijdje op een strandracer die ik ook af en toe uitlaat in het bos als gravelracer. Het is een mtb frame met daarop een Rotor triple crankset, waarvan ik de granny niet heb gemonteerd. De chainrings die ik daarop gebruik zijn 32t en 44t. De bcd van de crankset is 104x4. De chainrings zijn echt aan vervanging toe en ben dan ook op zoek naar een andere set.

Om het nog completer te maken wil ik 'overstappen' naar een combi 30t en 46t, omdat dit beter past bij het gravelen.

Nou ben ik gaan zoeken op het grote wereldwijdeweb en kom er niet helemaal uit m.b.t. Rotor q-rings en cranksets. Er is gewoon te veel keuze, maar ik zie ook dat niet alles compatible is met elkaar. Ik heb niet alle kennis op het gebied van fietstechniek, maar ik weet wel dat een road-crank een andere maatvoering heeft dan een mtb-crank.

Voor de duidelijkheid, de bottom bracket maat is 73mm (BSA). Hier wil ik een crankset in hebben met q-rings van 30t en 46t.
Ik heb nog een nieuwe bottom bracket liggen van Rotor (BSA 30mm), die wil ik dan ook gelijk gebruiken. Cranklengte die ik hanteer is 175mm.

Wat voor crankset moet ik nou hebben? Aldhu, Vegast, Kapic...? Of toch een 3D, 3D+, Rex 2, Rex 3...? :-{ :~



Wie kan mij hier advies in geven?
Bij voorbaat dank. :-q
----------------------------------------------------
Aan de fiets kàn het niet meer liggen.
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5842
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Heb je op de site zelf gekeken van Rotor....simpeler kan haast niet :-q
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
glasius
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 338
Lid geworden op: di 2 september 2008, 09:05
Mijn mountainbike: Niner Jet9 Lefty

Klopt... heb ik ook gedaan. Maar zoals ik al in mijn epistel heb medegedeeld heb ik niet alle kennis op het gebied van fietstechniek.

:~ ... standard, boost, super-boost axle, huh?
Past een road axle uberhaupt op een mtb frame? Volgens mij niet, maar zeker weten doe ik het ook niet.
Kan ik een Kapic axle combineren met Aldhu crankarmen en een road direct mount 30/46t q-ring set?
Of is dat niet compatible? :~


Op de Rotor site zie ik dat de mtb cranksets zijn uitgevoerd in single chainring en dat dubbel chainring niet meer bestaat (?), zoals dat vroeger nog wel gebruikelijk was. Ik wil een dubbel uitvoering (30t, 46t). Bij de mtb gaan ze maar tot 40t. Bij de road en cyclocross zie ik wel die uitvoering staan, maar dat past niet in een mtb frame vanwege de lengte van de crank-as.

Ik hoop dat je begrijpt dat het alleen maar onduidelijker word.

Er moet toch een oplossing zijn hiervoor. En dan niet advies geven dat je dan maar non-oval rings moet gebruiken. Ik rij al 10 jaar met Rotor en het bevalt mij prima, maar nu is het versleten en wil de juiste keuze maken. Het spul is al duur genoeg.
----------------------------------------------------
Aan de fiets kàn het niet meer liggen.
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5842
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Ik zal het na vragen bij LBS rotor dealer, dus als je nog een dag hebt :-q
Zover ik weet heeft rotor losse crank assen, juist om te kunnen combineren met alle verschillende bb breedtes van vandaag de dag :D
Zelf denk ik dat je de rex2.2 met spider nodig hebt.

Ik heb dan nog wel een vraag....de kettingbladen waar je nu mee rijd zijn beiden ovaal of alleen het binnenblad.
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
glasius
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 338
Lid geworden op: di 2 september 2008, 09:05
Mijn mountainbike: Niner Jet9 Lefty

Mario070 schreef: di 27 september 2022, 10:24 Ik heb dan nog wel een vraag....de kettingbladen waar je nu mee rijd zijn beiden ovaal of alleen het binnenblad.
Dank voor je reactie.

De kettingbladen waar ik nu mee rij zijn beide ovaal.
----------------------------------------------------
Aan de fiets kàn het niet meer liggen.
vasquez
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 851
Lid geworden op: ma 7 juli 2008, 13:05
Mijn mountainbike: Transition Smuggler + Specialized Epic Marathon

Rex met 2.2 spider kan je wel losse bladen op kwijt, maar 46/30 q-rings zijn er niet voor die BCD

Gewenste combinatie 46/30 kan;

- met losse q-rings alleen op Shimano GRX crank met dus een BCD van 110/80x4 , maar heb je weinig aan in je mtb BB
- op een Rotor Kapic mtb crankstel met een aparte/losse DM spider voor double, is alleen geen 'goedkope' oplossing :winkie:

Je hebt eigenlijk de verkeerde fiets voor de gewenste q-ring combinatie, dat is niet echt gangbaar :lol:

Rest kan je toch echt vinden op de rotor website, of anders gewoon email sturen naar rotor of hier in NL dus Rossir
glasius
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 338
Lid geworden op: di 2 september 2008, 09:05
Mijn mountainbike: Niner Jet9 Lefty

Nou... ik ben eruit...

Met deze setup kan ik ook makkelijker (lees: goedkoper) overstappen op een gravel frame.

De setup wordt:
- Kapic 135mm crankas
- Vegast 3D+ crankarmen 175mm
- Aldhu DM 30/46 spider

Nu kijken waar ik dit het goedkoopst kan vinden.
----------------------------------------------------
Aan de fiets kàn het niet meer liggen.
Plaats reactie