SRAM level TL grijpen 'laat' aan

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Peelrijder
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2814
Lid geworden op: zo 8 mei 2022, 10:06

Op mijn nieuwe fiets zitten stam level tl remmen, voorheen reed ik op een stuk zwaardere fiets met shimano m500 remmen en xt hendels.

Nu heb ik het idee dat die shimano remmen eerder aangrepen, maar ook veel beter doseerden dan sram.

Zijn deze sram remmen te stellen op de travel van de hendel?

De fiets is net 2 maanden oud en dus nog echt niet versleten op de remmerij.

Hij remt ook prima, maar wel pas vanaf dat ik de hendel halverwege heb, waar deze pas aan begint te grijpen.

Ik wil vrijwel meteen aangrijpen, kan dat?

Ik zag een boutje zitten aan de binnenkant van de hendel, geen idee waar die voor is, maar ik dacht misschien kan je daar de travel/ zuiger mee stellen.

Help?
'Some even say, riding cross country is the best form of klunking, away from the cops, the cars and the concrete'
Azurri
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1383
Lid geworden op: za 29 december 2012, 11:36

Ik heb Level TLM remmen,en het schroefje in de greep,dient bij mij alleen om de reach, dus de sfstand tussen greep en stuur af te stellen. Heb je veel afstand tussen de schijf en de blokken? Wellicht dat iets meer olie in het systeem zou helpen, maar ik denk dat t systeembepaald is, wellicht geven deze remmen niet 'het gevoel' dat jij prettig vind?
Versleten onderdelen zijn wel een héél stuk lichter!!

First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
Gebruikersavatar
Nespresso
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1578
Lid geworden op: ma 18 oktober 2010, 14:29

Wel ‘apart’: de Level serie heeft de zgn “Swinglink” technology waardoor juist in het eerste deel van de slag de blokken snel naar de schijf worden gebracht en daarna langzamer verder gaan voor gedoseerde modulatie. Verder heeft geen enkel model meer de ‘contact adjust’ meer zoals vroeger bij de topmodellen van de hendels. Bij de G2 is dat er nog wel bij de G2 RSC.
carbon bike, titanium collarbone...
Peelrijder
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2814
Lid geworden op: zo 8 mei 2022, 10:06

Ik heb het schroefje in de hendel wat versteld, dat scheelt wel, maar vermoedelijk toch wat lucht erin zitten.

Binnenkort maar een bleed doen, alles is nog relatief nieuw, dus slijtage lijkt me sterk na 1500km.

Het kan goed zijn dat Lakebike heeft bijgedragen aan hoe het nu remt, daar is alles nagenoeg continue 20 uur lang gebruikt met een redelijk hoge buitentemperatuur.
'Some even say, riding cross country is the best form of klunking, away from the cops, the cars and the concrete'
Azurri
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1383
Lid geworden op: za 29 december 2012, 11:36

Of de lucht zat er 'standaard' af fabriek al in........😉
Versleten onderdelen zijn wel een héél stuk lichter!!

First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
Peelrijder
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2814
Lid geworden op: zo 8 mei 2022, 10:06

Dat zou ook nog een goede mogelijkheid zijn
'Some even say, riding cross country is the best form of klunking, away from the cops, the cars and the concrete'
Azurri
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1383
Lid geworden op: za 29 december 2012, 11:36

Ontluchten van de Sram modellen met bleed port is wel een 'eitje' overigens,mits je de juiste adapter hebt!!
Versleten onderdelen zijn wel een héél stuk lichter!!

First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29958
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Azurri schreef: za 2 juli 2022, 21:05 Of de lucht zat er 'standaard' af fabriek al in........😉
Dat lijkt me waarschijnlijker dan Lakebike.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
worstkaas
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 529
Lid geworden op: wo 23 april 2014, 12:36
Mijn mountainbike: Canyon Lux 2019

Ik heb dezelfde remmen en al een paar keer ontlucht, maar echt snel aangrijpen willen ze niet.
byorka
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8735
Lid geworden op: ma 26 juli 2004, 20:29
Mijn mountainbike: Ne ne Niner

Sram heeft een heel ander aangrijppunt dan Shimano. Je kunt de sram level tl niet afstellen dat het hetzelfde gaat voelen als de Shimano xt. Sram is veel sponziger. Sommigen noemen Sram daardoor beter doseerbaar.
Ik kon er in elk geval niet aan wennen en heb ze er na een half jaar weer afgegooid om terug te gaan naar XT en dat bevalt me uitstekend :-q :-q
Ik ploeterde en rook de overwinning!

Later bleek het alleen maar gebakken lucht te zijn.
Peelrijder
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2814
Lid geworden op: zo 8 mei 2022, 10:06

byorka schreef: zo 3 juli 2022, 08:02 Sram heeft een heel ander aangrijppunt dan Shimano. Je kunt de sram level tl niet afstellen dat het hetzelfde gaat voelen als de Shimano xt. Sram is veel sponziger. Sommigen noemen Sram daardoor beter doseerbaar.
Ik kon er in elk geval niet aan wennen en heb ze er na een half jaar weer afgegooid om terug te gaan naar XT en dat bevalt me uitstekend :-q :-q
Dat was me bekend, maar het is (nog) niet zo dat ik ze sponzig vind aanvoelen.

Ik had het plan om te gaan naar magura als deze echt niet naar mijn zin zijn.
'Some even say, riding cross country is the best form of klunking, away from the cops, the cars and the concrete'
byorka
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8735
Lid geworden op: ma 26 juli 2004, 20:29
Mijn mountainbike: Ne ne Niner

:wink:
Peelrijder schreef: zo 3 juli 2022, 08:18
byorka schreef: zo 3 juli 2022, 08:02 Sram heeft een heel ander aangrijppunt dan Shimano. Je kunt de sram level tl niet afstellen dat het hetzelfde gaat voelen als de Shimano xt. Sram is veel sponziger. Sommigen noemen Sram daardoor beter doseerbaar.
Ik kon er in elk geval niet aan wennen en heb ze er na een half jaar weer afgegooid om terug te gaan :wink: naar XT en dat bevalt me uitstekend :-q :-q
Dat was me bekend, maar het is (nog) niet zo dat ik ze sponzig vind aanvoelen.

Ik had het plan om te gaan naar magura als deze echt niet naar mijn zin zijn.
Het aangrijppunt ligt bij de level ook later. Het verschil gaat je echt duidelijk worden zodra je er weer xt remmen op zet. :wink:
Ook veel prettiger ontluchten trouwens.
Ik ploeterde en rook de overwinning!

Later bleek het alleen maar gebakken lucht te zijn.
Peelrijder
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2814
Lid geworden op: zo 8 mei 2022, 10:06

Het bleeden van shimano is inderdaad appeltje eitje, maar ik heb in 5 jaar tijd wel 2 remklauwen versleten (achter) en 3 levers (2x achter 1 x voor) vooral de klauw vind ik een beetje teleurstellend bij xt omdat de zuigers na een tijdje te vies worden en simpelweg niet meer goed uitkomen.

Resultaat is dat ik nagenoeg geen remkracht meer heb.

Voor een rondje in de buurt is dat voldoende, maar een afdaling van de Gulberg is al een ambitieus plan.

Als ik naar shimano ga, moet ik waarschijnlijk ook weer naar een andere naaf omdat shimano met centerlock werkt.
'Some even say, riding cross country is the best form of klunking, away from the cops, the cars and the concrete'
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Je kunt nagenoeg elke schijf gebruiken, dus je kunt gewoon de Sram schijven laten zitten. Alleen letten op de diameter van de schijf icm de juiste adapter. Of als je dat niet wilt heeft Shimano ook zesbouts schijven in het assortiment.

Je verhaal over de Shimano "slijtage" herken ik niet, ik denk dat de gemiddelde Shimano rem het vele malen langer probleemloos doet dan de gemiddelde Sram rem... (en natuurlijk zullen er uitzonderingen zijn).
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29958
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Peelrijder schreef:...maar ik heb in 5 jaar tijd wel 2 remklauwen versleten (achter) en 3 levers (2x achter 1 x voor) vooral de klauw vind ik een beetje teleurstellend bij xt omdat de zuigers na een tijdje te vies worden en simpelweg niet meer goed uitkomen.
...
Ik ben in 2012 definitief op Shimano remmen overgestapt na een tranendal met Magura en Avid/Sram. En alle remmen die ik vanaf dat moment op m'n fietsen heb gemonteerd doen het nog.
Slechts 1x een XT hendel (achter) moeten vervangen.
En tot half 2017 reed ik rondjes rondom Helmond, dus dezelfde omgeving als jij.
Dus je hebt enorme pech, of je doet iets verkeerd (of je fietsenmaker).

Ik herken het in ieder geval niet. net zoals sommigen mijn aanhoudende problemen met Magura, Avid en Sram niet herkennen :wink:
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Plaats reactie