gravelsetje maken van reserve set velgen?

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Mark-ering
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 409
Lid geworden op: ma 30 september 2013, 12:53
Mijn mountainbike: Camber comp

Aloa,

Voor rondjes vanuit huis zou ik graag wat minder weerstand willen fietsen, nu is mijn gedachte om van mijn originele wielset een gravelsetje te maken voor in de mtb (rij om handgespaakt setje rond)

is dit zomaar mogelijk of is het mooier dan het lijkt, waar kan ik tegenaan lopen,

Dan zou ik nodig hebben, cassette, schijven en setje gravelbanden thats it?
en dan is het gewoon omwisselen door de weeks gravelsetje, weekend mtbsetje.....
of moet je telkens ook je versnellingen weer afstellen na de wissel
One life, ride it!
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2488
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

Als de slijtage van beide cassette's hetzelfde is zou je in theorie , set erin en rijden , echter vaak een kleine afstelling is sims noodzakelijk , hetzelfde geldt voor de remmen . N+1 is the way to go ! :D
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16798
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Kan gewoon hoor. Ik zou niet te smalle banden nemen, voor de rolweerstand hoef je dat niet te doen. Met bredere banden blijft je grondspeling min of meer gelijk en het ziet er gewoon beter uit.
Afhankelijk van hoeveel terrein je verwacht te rijden zou ik wat grover of minder grof profiel kiezen. Voor weggebruik voldoende hard oppompen, dat scheelt veel in de rolweerstand.

Licht lopend en niet te duur zijn bijvoorbeeld Schwalbe Hurricane's. Maar ook Conti Raceking loopt licht en heeft nog wat grip in het terrein. Of maak het extra spannend op de bospaden en neem een echte slick ;-)

Omdat er natuurlijk wat tolerantieverschillen in de productie zitten kan het zijn dat de schijven van beide wielsets net niet precies gelijk uitkomen. Om te voorkomen dat je dan telkens je remklauwen opnieuw moet centreren zijn er hele dunne shims te koop, zowel voor zesbouts (Syntace) als centerlock bevestiging (zoek in de te koop hoek naar het topic van hanjo ;-)).

Ik weet niet wat je ketting gaat doen als je mtb-wielset veel vaker gebruikt wordt dan je weg/gravelset, die slijt natuurlijk wel op de meest gebruikte cassette.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Mark-ering
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 409
Lid geworden op: ma 30 september 2013, 12:53
Mijn mountainbike: Camber comp

@ snelle buffer,
oke, heb mijn oude cassette nog liggen, die doe ik er dan eerst op, bestel exact dezelfde schijf als op de andere set, sims waarvoor is dat dan? dit ken ik niet.

@kermit,
jij zou geen gravel banden nemen van 1.8? maar eerder smalle mtb band van 2.0 supermoto achter en huricane voor ofzo?
terrein zal met die set 15% zijn denk ik, niks spannends ook.
zal ff zoeken naar topic van hanjo,
kan natuurlijk bij elke wielset ook een ketting nemen.
One life, ride it!
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4697
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Shims gebruik je om de afstand van de schijf tot de flens van de naaf precies uit te lijnen met je andere wielset. Geen enkele naaf is nl gelijk dus als je dan van wielset wisselt moet je dan de remklauw steeds afstellen. Dit kun je opvangen door dus shims (dunne ringen van 0.1mm) te plaatsen tussen flens en remschijf.

Voor 6 bolt heb je speciale van idd syntace. Bij mij kun je ze voor CL bevestiging vinden.
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16798
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ik zou inderdaad geen smalle (minder dan 2.0) band nemen omdat ik daar eigenlijk geen voordelen in zie. Breed loopt net zo licht, doet het beter op de onverharde paden die je tegenkomt en staat gewoon mooier.
Smal is wat lichter, waardoor je fiets wellicht wat anders aanvoelt bij aanzetten maar hoe vaak doe je dat op een wegritje.

Voor wat betreft die shims/schijven: als de schijf van wiel A net wat verder naar buiten staat dan van wiel B leg je een (of twee) shims onder de schijf van wiel B. Zo komt die exact gelijk uit met de schijf van A en hoef je niet je caliper(s) telkens te centreren.

Je stelt de boel af op de schijf die het verst naar buiten staat en dan probeer je gewoon of je een of twee shims moet gebruiken om de andere gelijk te krijgen. Vaak kun je het al een beetje zien als je kijkt hoe ver de blokjes van de schijf staan.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29960
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Het meeste voordeel haal je uit het (gebrek aan) profiel.
En een smalle band in een MTB ziet er niet uit.

Ik denk trouwens dat het middel erger is dan de kwaal.
Je noemt het een gravel wielsetje, maar het blijft een MTB.
Je moet remschijven uitlijnen, je cassette wisselen, of een andere cassette.
Die dan weer is aangepast op het andere gebruik, dus je moet je derailleur verstellen.
Goedkope gravel fiets erbij lijkt mij een beter plan.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7385
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Tja, who f***ing cares of het er wel of niet uitziet wanneer je er functioneel een voordeel uit wilt halen?

Wat functioneel wel invloed heeft, is dat smallere banden ook kleiner zijn qua diameter waardoor de eindoverbrenging beinvloed wordt.
Dat wordt wel een beetje een optelsom van nadelen als je gewoon wielen wisselt (offroad gearing, banden met minder weerstand en een keinere eindoverbrenging). Da's ook iets wat je in gedachten kunt houden bij de keuze van banden, de keuze van cassette (nuttig bereik vs. kleinere stappen), ...

Ik wissel relatief vaak van wielset met compleet verschillende naven (vorig jaar wisselde ik op m'n hardtail wekelijks tussen 3 wielsets op een gegeven moment), etc... en praktisch liep dat eigenlijk altijd wel goed genoeg. Veel mensen waarmee ik rijd hebben ook meerder wielsets om op lokatie nog de banden te kunnen kiezen en die worden eigenlijk ook gewoon gekozen zonder dat remmen losgaan, derailleurs afgesteld moeten worden.
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16798
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Daarom noem ik de looks ook als bijzaak ;-)
Functioneel heeft het op zo'n fiets imo geen meerwaarde om smalle bandjes te gebruiken maar iedereen moet natuurlijk lekker doen wat hij/zij zelf wil.

Ik heb wel wielsets gehad waarbij ik de caliper iets moest bijstellen na het wisselen om hem perfect te centreren, maar je kunt geluk hebben. Eerst uitproberen en pas shims regelen als de schijven niet hetzelfde uitkomen kan ook.

Dat beetje verschil in eindoverbrenging zou mij niet kunnen schelen, maar kleine stappen tussen de verzetten vind ik op straat wel een grote meerwaarde. Ook hier kan ieder weer z'n eigen keuzes maken.

Ik ben groot voorstander van een fiets extra maar hé, dat was de vraag niet ;-)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29960
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Da's nieuw voor mij, Kermit die de looks als bijzaak beschrijft.
¿Waarom rij je dan niet op een zwarte Cube of Canyon ?
:tong

Dat het bij naar beneden rijden niet zo nauw komt met de remmen wil ik wel geloven, dus in het bikepark even een setje wielen wisselen is snel gedaan.
Maar op de weg valt het echt wel op als het net niet lekker loopt.
Verder wel eens met wat Cheeta zegt en dat is ook wat ik ook bedoel:
Het wordt een optelsom van kleine (?) nadeeltjes, waardoor je je doel mist, of je je heel veel werk op de hals haalt.
Je MTB-cassette is op straat ongeschikt, te grote stappen tussen de versnellingen.
Dus je 2e wielset krijgt een andere cassette (road). Je derailleur kan niet zonder afstellen van 51 naar 36 tandjes als grootste kransje.
Je MTB-voorblad is te klein. Je wilt geen 32 (of 36) maar 42 tandjes.
Dan hebben we nog de geometrie verschillen, omdat de houding nu eenmaal anders is.
Gaat ook opspelen.
Als je je MTB definitief ombouwt is er wel een mouw aan te passen, maar telkens heen en weer bouwen?

Andere optie is de nadelen accepteren.
Maar dan kan je net zo goed ook het nadeel van iets te grove banden accepteren :wink:

Natuurlijk kan geld (of ruimte gebrek) een probleem zijn, maar je plezier wordt zoveel groter als je 1x die euro's over de toonbank gooit.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
KTManiac
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 622
Lid geworden op: zo 2 augustus 2020, 21:04
Mijn mountainbike: 2020 Giant Anthem 29 2

ThaSingleTrackMastah schreef: di 17 mei 2022, 12:35 Het meeste voordeel haal je uit het (gebrek aan) profiel.
En een smalle band in een MTB ziet er niet uit.

Eens, ik heb op m'n straatsetje (nee, het heet bij mij geen 'gravel' setje) 2.00 Big Apple liggen. (tubeless)
Niet heel mooi, maar kan er nog net mee door en op 4 bar loopt 't licht genoeg.

Je noemt het een gravel wielsetje, maar het blijft een MTB.

Dat bedoel ik, gelukkig wel. :-q

Je moet remschijven uitlijnen, je cassette wisselen, of een andere cassette.
Die dan weer is aangepast op het andere gebruik, dus je moet je derailleur verstellen.

Nope, nope, maar inderdaad een cassette op dat 2e setje.
Derailleur heb ik nog nooit hoeven verstellen. Wieltjes zijn binnen 3 minuten gewisseld.
Ik reed aanvankelijk met 2 kettingen (elk wielsetje z'n eigen ketting) maar ben daar ook mee gestopt. Merk daar geen enkel voordeel in. Hou gewoon kettingslijtage wat in de gaten en vervang op tijd.

Goedkope gravel fiets erbij lijkt mij een beter plan.
Nope, ik moet geen reetfiets. :winkie:
Ook op straat moet ik zonodig springen over alles wat maar enigzins als potentieel schansje gezien kan worden.
Maar idd, stappen tussen de kransjes zijn eigenlijk net te groot. Kan er mee leven.
(voorblad 32, straatsetje 10-45, MTB setje 10-51)
Sarcasm, it's only one of the services I offer..
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29960
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Goed dat het bij jou werkt, maar m'n advies/commentaar was voor Mark bedoeld :wink:
Om een beetje te relativeren. Meestal lukt het niet de voordelen te combineren. Als je niet oppast combineer je vaak juist de nadelen...

Ik ben voorstander van N+1
Want je kan in het centrum boodschappen doen met een Range Rover en je kan in het weiland rijden met een Picanto, maar iedereen snapt dat het andersom beter gaat, the right tool for the job.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
KTManiac
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 622
Lid geworden op: zo 2 augustus 2020, 21:04
Mijn mountainbike: 2020 Giant Anthem 29 2

Weet ik, maar ik bedoel maar aan te geven dat wat voor de een een onoverkomelijk nadeel is, voor een ander een acceptabel compromis kan zijn. Mijn setup is totaal ongeschikt om op zondagochtend mee te rijden met het plaatselijke reetraceclubje, maar voor mij prima om 's een rondje op straat te rijden of eens voor de lol op de fiets naar m'n werk te gaan, 70km enkele reis. En nee, dat doe je dan niet binnen 2 uurtjes... :roll:

Dacht: "Kom, ik gooi er 's een andere zienswijze in." :wink:
Laatst gewijzigd door KTManiac op di 17 mei 2022, 19:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Sarcasm, it's only one of the services I offer..
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29960
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ja, en wat voor de een heel gunstig uitpakt kan bij de ander tegenvallen.

Als je onhandig bent, hoge eisen stelt / kritisch bent, en pech hebt met de combinatie, dan is het een tranendal, terwijl een ander al uren zit te genieten op z'n omgebouwde fietsje.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7385
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

ThaSingleTrackMastah schreef: di 17 mei 2022, 13:25Dat het bij naar beneden rijden niet zo nauw komt met de remmen wil ik wel geloven, dus in het bikepark even een setje wielen wisselen is snel gedaan.
Maar op de weg valt het echt wel op als het net niet lekker loopt.
Geen meter bikepark en veel wegkilometers... :bier:
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Plaats reactie