Ik heb een Kona Remote 160 met een Shimano E8000 motor en accu.
De laatste tijd heb ik het probleem dat hij niet meer start.
Naar de dealer gebracht, uitgelezen, nieuwe software er op, contact punten schoongemaakt en hij deed het weer.
Thuis in de schuur neer gezet, volgende dag geprobeerd en zelfde probleem.
Terug naar de dealer, volgende dag in behandeling genomen, hij deed het zonder iets aan gedaan te hebben.
Contact punten nog ingespoten met contact spray, en mee terug naar huis.
Thuis getest, deed het prima.
De schuur in, 2 dagen later weer zelfde probleem...
Ik heb hem nu op kantoor gezet bij de verwarming en na een paar uur doet ie het weer.
Het kunnen 2 dingen zijn naar mij idee, kou of vocht omdat ie in de schuur staat, of beide natuurlijk.
Zit wel een afzuiging in de schuur, en met de vorige Emtb ha dik hier geen last van.
Kou zou geen probleem moeten zijn, vocht lees ik wel als probleem op andere fora.
Mijn vragen zijn; wie heeft hier ook mee te maken gehad en hoe opgelost.
En welke contact spray raad je aan?
Emtb: Shimano E8000 start problemen
- Jamis Diablo
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 5065
- Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
- Mijn mountainbike: de oudste.
- Contacteer:
-
- Moderator
- Berichten: 13036
- Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05
Met contactpunten in m’n oude land rover had ik goede ervaringen met WD40. Stond WD niet voor water dispersant?
Doneer en help mee!
Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018
Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018
Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
-
- Moderator
- Berichten: 16845
- Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
- Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
- Contacteer:
Kan het nog in de accu zelf zitten? Heb je de beschikking over een tweede om eens te proberen?
Laat je de accu in de fiets als hij in de schuur staat? Ik leg de accu('s) altijd in huis, in deels geladen toestand en laad ze de dag voordat ik ga fietsen.
Mijn fiets (ook STEPS 8000) is nu 3,5 jaar en 5.500km in gebruik, slechts één keer een probleem gehad: tijdens de Alpenweek afgelopen september was de motor uit en bij aanzetten (ik noem het geen starten ) gaf hij een error (en dan doet de motor het dus niet).
Na wat rommelen en een paar keer proberen ging hij wel weer gewoon aan. Verderop tijdens dezelfde afdaling weer hetzelfde probleem. Omdat we bijna bij het eindpunt waren en het alleen nog naar beneden ging maar verder gereden zonder motor.
Terrasje gedaan, en jawel: hij ging weer gewoon aan.
Het probleem is daarna niet meer teruggekomen. Ik heb tijdens die vakantie nog twee ritten gemaakt zonder probleem, en thuis heb ik de accu houder ietsje strakker afgesteld.
Ik heb dus geen echte oplossing toegepast, en weet ook de oorzaak niet (de error melding was algemeen, niet specifiek).
De fiets wordt alleen gewassen als hij echt vies is, met borstels en spons en niet met hoge druk. Hij staat in een onverwarmde garage, met de accu dus in huis opgeslagen. Hij maakt soms een paar weken achter elkaar een rit, maar staat ook weleens meerdere weken stil.
Is je lbs een specialist in e-bikes? Anders zou ik eens informeren bij een bedrijf dat dat wel is, of een accu revisie toko.
En meld je eventueel aan op het e-mtb forum om daar je vraag te stellen. Daar zit veel meer kennis dan hier.
https://www.emtbforums.com/community/
Laat je de accu in de fiets als hij in de schuur staat? Ik leg de accu('s) altijd in huis, in deels geladen toestand en laad ze de dag voordat ik ga fietsen.
Mijn fiets (ook STEPS 8000) is nu 3,5 jaar en 5.500km in gebruik, slechts één keer een probleem gehad: tijdens de Alpenweek afgelopen september was de motor uit en bij aanzetten (ik noem het geen starten ) gaf hij een error (en dan doet de motor het dus niet).
Na wat rommelen en een paar keer proberen ging hij wel weer gewoon aan. Verderop tijdens dezelfde afdaling weer hetzelfde probleem. Omdat we bijna bij het eindpunt waren en het alleen nog naar beneden ging maar verder gereden zonder motor.
Terrasje gedaan, en jawel: hij ging weer gewoon aan.
Het probleem is daarna niet meer teruggekomen. Ik heb tijdens die vakantie nog twee ritten gemaakt zonder probleem, en thuis heb ik de accu houder ietsje strakker afgesteld.
Ik heb dus geen echte oplossing toegepast, en weet ook de oorzaak niet (de error melding was algemeen, niet specifiek).
De fiets wordt alleen gewassen als hij echt vies is, met borstels en spons en niet met hoge druk. Hij staat in een onverwarmde garage, met de accu dus in huis opgeslagen. Hij maakt soms een paar weken achter elkaar een rit, maar staat ook weleens meerdere weken stil.
Is je lbs een specialist in e-bikes? Anders zou ik eens informeren bij een bedrijf dat dat wel is, of een accu revisie toko.
En meld je eventueel aan op het e-mtb forum om daar je vraag te stellen. Daar zit veel meer kennis dan hier.
https://www.emtbforums.com/community/
DONEER JE OOK?
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After
- Jamis Diablo
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 5065
- Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
- Mijn mountainbike: de oudste.
- Contacteer:
Nee heb geen tweede accu om te proberen, volgens de dealer is alles doorgemeten en geeft de accu ook geen foutmeldingen.
Ik laat de accu in de fiets, er uit halen is een optie, zat al te kijken naar zo'n koppelstuk zodat ik de accu los kan laden.
Het probleem op dit moment is dat ik de accu er alleen uit krijg als de afdekkap er af is, omdat de vergrendeling blijft hangen tussen het eerste stukje los en volledig los.
Heb jij ook zo'n imbus vergrendeling?
Ik laat de accu in de fiets, er uit halen is een optie, zat al te kijken naar zo'n koppelstuk zodat ik de accu los kan laden.
Het probleem op dit moment is dat ik de accu er alleen uit krijg als de afdekkap er af is, omdat de vergrendeling blijft hangen tussen het eerste stukje los en volledig los.
Heb jij ook zo'n imbus vergrendeling?
WD40 kun je en mag je niet gebruiken bij de moderne waterdichte stekker verbindingen
Omdat wd40 de silecone rubber oplost en deze minimaal 3x zo groot word daardoor krijg je de stekker aansluitingen niet meer in elkaar
En de stekker verbindingen zonder de rubber monteren is ook geen optie...buitenom het waterdichte is dan de stekker een losse verbinding geworden
Omdat wd40 de silecone rubber oplost en deze minimaal 3x zo groot word daardoor krijg je de stekker aansluitingen niet meer in elkaar
En de stekker verbindingen zonder de rubber monteren is ook geen optie...buitenom het waterdichte is dan de stekker een losse verbinding geworden
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?
Dan Empfield
Dan Empfield
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29978
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
Elektronica is gevoelig voor temperatuur.
Als er in jouw controller of BMS één component zit dat rond het vriespunt moeilijk gaat doen...
Componenten die in de autotechniek worden gebruikt zijn speciaal uitgeselecteerd uit de normale productie.
Ze worden extra getest bij veel lagere temperatuur, om te zorgen dat je auto het 's winters ook gewoon doet.
Mogelijk heeft Shimano hier gesmokkeld, of er is een component gebruikt dat met de hakken over de sloot ging.
Als er in jouw controller of BMS één component zit dat rond het vriespunt moeilijk gaat doen...
Componenten die in de autotechniek worden gebruikt zijn speciaal uitgeselecteerd uit de normale productie.
Ze worden extra getest bij veel lagere temperatuur, om te zorgen dat je auto het 's winters ook gewoon doet.
Mogelijk heeft Shimano hier gesmokkeld, of er is een component gebruikt dat met de hakken over de sloot ging.
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
-
- Moderator
- Berichten: 16845
- Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
- Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
- Contacteer:
Nee, ik heb nog de aloude externe accu. Zit vast met een slotje. Een Abus notabeneJamis Diablo schreef: ↑do 27 januari 2022, 14:25 Nee heb geen tweede accu om te proberen, volgens de dealer is alles doorgemeten en geeft de accu ook geen foutmeldingen.
Ik laat de accu in de fiets, er uit halen is een optie, zat al te kijken naar zo'n koppelstuk zodat ik de accu los kan laden.
Het probleem op dit moment is dat ik de accu er alleen uit krijg als de afdekkap er af is, omdat de vergrendeling blijft hangen tussen het eerste stukje los en volledig los.
Heb jij ook zo'n imbus vergrendeling?
Accu zit tussen twee houders, die zijn enigzins verstelbaar om de accu strak genoeg vast te houden. Is er bij jouw fiets niet een stelmogelijkheid voor de accuhouder(s)? Zo ja zit daar misschien iets teveel ruimte in waardoor het contact niet optimaal is?
Het zou kunnen dat ik zo'n adapter heb liggen, er is er een meegeleverd bij mijn fiets destijds. Weet alleen niet welk type precies en of die voor jouw accu past. Mijn accu prik je het laadsnoer rechtstreeks in.
DONEER JE OOK?
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After
Hoe verstel je de houders can de accu? Mijn accu rammelt een beetje de laatste tijd. Is ook een met een abuse slotjekermit schreef: ↑do 27 januari 2022, 15:42Nee, ik heb nog de aloude externe accu. Zit vast met een slotje. Een Abus notabeneJamis Diablo schreef: ↑do 27 januari 2022, 14:25 Nee heb geen tweede accu om te proberen, volgens de dealer is alles doorgemeten en geeft de accu ook geen foutmeldingen.
Ik laat de accu in de fiets, er uit halen is een optie, zat al te kijken naar zo'n koppelstuk zodat ik de accu los kan laden.
Het probleem op dit moment is dat ik de accu er alleen uit krijg als de afdekkap er af is, omdat de vergrendeling blijft hangen tussen het eerste stukje los en volledig los.
Heb jij ook zo'n imbus vergrendeling?
Accu zit tussen twee houders, die zijn enigzins verstelbaar om de accu strak genoeg vast te houden. Is er bij jouw fiets niet een stelmogelijkheid voor de accuhouder(s)? Zo ja zit daar misschien iets teveel ruimte in waardoor het contact niet optimaal is?
Het zou kunnen dat ik zo'n adapter heb liggen, er is er een meegeleverd bij mijn fiets destijds. Weet alleen niet welk type precies en of die voor jouw accu past. Mijn accu prik je het laadsnoer rechtstreeks in.
-
- Moderator
- Berichten: 16845
- Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
- Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
- Contacteer:
Jij hebt een fiets met Bosch motor toch?
Dat zou je in een manual moeten opzoeken, dat zit heel anders als bij mijn fiets. Of misschien op het engelstalige e-mtb forum wat ik hiervoor linkte. Daar zit inmmiddels heel wat ervaring met alle systemen.
Bij mij kun je de houder bovenaan een beetje lossen en verschuiven.
Jamis heeft een fiets met interne accu en daar zit het ook weer anders. Ik vermoed dat de meeste bikes een stelmogelijkheid hebben om kleine toleranties in de passing op te kunnen vangen.
Meer on topic, ik las van enkele mensen dat zij inderdaad problemen hebben gehad als gevolg van een accu die wat te los zat. Het omschreven probleem doet toch aan een niet goed contact ergens denken.
Dat zou je in een manual moeten opzoeken, dat zit heel anders als bij mijn fiets. Of misschien op het engelstalige e-mtb forum wat ik hiervoor linkte. Daar zit inmmiddels heel wat ervaring met alle systemen.
Bij mij kun je de houder bovenaan een beetje lossen en verschuiven.
Jamis heeft een fiets met interne accu en daar zit het ook weer anders. Ik vermoed dat de meeste bikes een stelmogelijkheid hebben om kleine toleranties in de passing op te kunnen vangen.
Meer on topic, ik las van enkele mensen dat zij inderdaad problemen hebben gehad als gevolg van een accu die wat te los zat. Het omschreven probleem doet toch aan een niet goed contact ergens denken.
DONEER JE OOK?
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After
- Jamis Diablo
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 5065
- Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
- Mijn mountainbike: de oudste.
- Contacteer:
Heb ik ook gelezen, maar dat verklaart niet dat ie het in de schuur niet doet, en 10 meter verder en 6 uur later wel.
Ik verwacht toch eerder een vocht issue.
Ik ga nog testen met de fiets in de schuur en de accu in huis en dan proberen aan te zetten in de schuur.
Dan kan ik uitsluiten of het aan de accu ligt.
Wat betreft die adapter, die zie ik idd veel op internet, alleen wel icm de 60xx serie, niet met de 80xx.
Moet even checken wat het type accu is en of die dan geschikt is.
Ik verwacht toch eerder een vocht issue.
Ik ga nog testen met de fiets in de schuur en de accu in huis en dan proberen aan te zetten in de schuur.
Dan kan ik uitsluiten of het aan de accu ligt.
Wat betreft die adapter, die zie ik idd veel op internet, alleen wel icm de 60xx serie, niet met de 80xx.
Moet even checken wat het type accu is en of die dan geschikt is.
-
- Moderator
- Berichten: 16845
- Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
- Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
- Contacteer:
Ik zal dat ding eens opzoeken, kijken welk type het precies is.
Nu nog bedenken waar hij zou kunnen liggen...
Nu nog bedenken waar hij zou kunnen liggen...
DONEER JE OOK?
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After
Als kou het probleem zou veroorzaken kan het aan één of meer elco's liggen. De capaciteit daarvan daalt met de temperatuur mee. Elco's worden onder meer toegepast oom rimpel uit voedingsspanningen te halen, is, door te weinig capaciteit in een elco, de voedingsspanning niet schoon genoeg, dan kan de elektronica in de war raken.
Als ik val is het meestal onhandig dat ik een fiets bij me heb.
-
- Moderator
- Berichten: 16845
- Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
- Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
- Contacteer:
Mocht je hiermee je accu apart van de fiets kunnen laden, de adapter die ik heb liggen is deze:
Dus met vier even grote contact"pinnen". Aan de andere kant kan er zo'n stekkertje van de Shimano lader in:
Dus met vier even grote contact"pinnen". Aan de andere kant kan er zo'n stekkertje van de Shimano lader in:
DONEER JE OOK?
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After
-
- Moderator
- Berichten: 13036
- Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05
Serieus …?Mario070 schreef: ↑do 27 januari 2022, 15:12 WD40 kun je en mag je niet gebruiken bij de moderne waterdichte stekker verbindingen
Omdat wd40 de silecone rubber oplost en deze minimaal 3x zo groot word daardoor krijg je de stekker aansluitingen niet meer in elkaar
En de stekker verbindingen zonder de rubber monteren is ook geen optie...buitenom het waterdichte is dan de stekker een losse verbinding geworden
Vergeet mijn advies dan maar. Ik zal eens lezen wat er op die bus staat…
Doneer en help mee!
Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018
Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018
Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7