Permanente schade na slag in carbon wiel?

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
Loccie
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 34
Lid geworden op: wo 22 april 2020, 21:35
Mijn mountainbike: Santa Cruz Blur

Door een vervelende val (hond rende dwars over de track) is mijn voorvork beschadigd en is er een flinke slag ontstaan (3mm) in mijn carbon voorwiel. Slag is door de FM hersteld, maar ik vraag me af of er structurele schade is en hoe ik daar achter kan komen? Of moet ik me nergens zorgen over maken?
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Het ligt er een beetje aan over welke afstand die 3 mm gaat. Van de ene naar de andere kant van het wiel, zo een vervorming kan carbon wel hebben en is het de ongelijke spaakspanning door het ongeluk die dat veroorzaakt heeft. Zit die slag over een stuk dat kleiner is dan een kwart van de velg, dan kan het zijn dat ook het carbon een 'tik' heeft gehad. Maar dan krijg je de slag er eigenlijk ook niet echt meer uit of zou je optische schade moeten kunnen zien.

Dus als het wiel nu recht is en er optisch niet veel te ontdekken valt, dan is er waarschijnlijk daardoor geen schade. Maar de klap zelf kan toch voor interne beschadigingen gezorgd hebben. Daar kom je alleen achter door de velg door te lichten met röntgen. Of wanneer de velg in een toekomst 'spontaan' breekt.

Lastig, maar voor mezelf zou ik het risico wel nemen.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Loccie
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 34
Lid geworden op: wo 22 april 2020, 21:35
Mijn mountainbike: Santa Cruz Blur

Thnx! Het was net over een kwart van de velg. Slag is er nagenoeg uit, maar het is net zichtbaar. Ik ga het maar proberen.
Lars TB schreef: vr 21 januari 2022, 23:17 Het ligt er een beetje aan over welke afstand die 3 mm gaat. Van de ene naar de andere kant van het wiel, zo een vervorming kan carbon wel hebben en is het de ongelijke spaakspanning door het ongeluk die dat veroorzaakt heeft. Zit die slag over een stuk dat kleiner is dan een kwart van de velg, dan kan het zijn dat ook het carbon een 'tik' heeft gehad. Maar dan krijg je de slag er eigenlijk ook niet echt meer uit of zou je optische schade moeten kunnen zien.

Dus als het wiel nu recht is en er optisch niet veel te ontdekken valt, dan is er waarschijnlijk daardoor geen schade. Maar de klap zelf kan toch voor interne beschadigingen gezorgd hebben. Daar kom je alleen achter door de velg door te lichten met röntgen. Of wanneer de velg in een toekomst 'spontaan' breekt.

Lastig, maar voor mezelf zou ik het risico wel nemen.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Loccie schreef: vr 21 januari 2022, 23:33 Thnx! Het was net over een kwart van de velg. Slag is er nagenoeg uit, maar het is net zichtbaar. Ik ga het maar proberen.
Dat is wat krap en kan betekenen dat er binnenin het carbon toch wat spanning is gekomen en daarmee wat micro scheurtjes. Blijf de boel goed in de gaten houden!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Plaats reactie