remhendel M615 lekt olie

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
Anne Jan
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 224
Lid geworden op: ma 22 september 2014, 18:32

Hallo,

Het afgelopen half jaar heb ik 2 keer mijn achterrem ontlucht omdat ik de handel tegen mijn handvat aan kon duwen. Na het ontluchten deed de rem het weer als vanouds. Na een paar weken voelde hij wel eens slap worden in langere afdalingen. Daarna was het met een paar keer pompen van de remhendel de rem weer op druk, heel vreemd.

Vandaag kon ik vanaf het begin de remhendel tegen mijn handvat aan trekken. Het viel me na de rit pas op dat de binnenkant van de remhendel en de bovenkant van de shifter een beetje vies waren. De hendel van de voorrem is brandschoon dus dat zal wel remolie zijn wat de achterrem lekt. Heel weinig kennelijk maar toch genoeg.

Ik heb, behalve ontluchten, nooit wat met mijn remmen gedaan. Kan ik die hendel uit elkaar halen en schoonmaken? Zou dat zin hebben of is de hendel afgeschreven? Of kan ik misschien een pakking vervangen ofzo?

Of heeft iemand toevallig een hendel van de achterrrem van de BL-M615 liggen? Dan kan ik hem gewoon vervangen. Hij is namelijk nergens meer te krijgen, hij komt van mijn oude mtb af uit 2015.

Reparatie voor niet al teveel geld heeft mijn voorkeur want een nieuwe set is bijna niet te vinden.

Groet Anne Jan
RsAp
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 195
Lid geworden op: zo 5 januari 2014, 19:24
Mijn mountainbike: Specialized Chisel-Ghost Lector lc7-Sensa Pordoi-Giant ATX 850

Ik heb ook nog zo'n setje in gebruik. Officieel kun je ze niet reviseren/uit elkaar halen, maar ik heb het al vaker gedaan. Het asje van de hendel is bij deze set geponst en kan er dus normaal gesproken niet uit. Wat je kunt doen: Eerst het asje met een dremel o.i.d. afslijpen of uitboren (kopje eraf) vervolgens het spul demonteren. Nieuw asje bestellen bij Bike Components of Bike Discount. Nieuwe rubbertjes en/of zuigertje bestellen op Aliexpress. Dan alleen nog het onderdeeltje waar het asje doorgaat uitboren naar 5mm en er een gaatje aan de kopse kant inboren en draad in tappen om een borgschroefje (inbusje m3) te plaatsen om het asje te borgen. Vervolgens monteren zoals een Deore/SLX/XT hendel. (zie YouTube) Klaar!
Put something exciting between your legs!
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29958
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

De hendels van Shimano zijn allemaal uitwisselbaar, dus je kan ook iets uit een andere serie kopen. De hendels zijn niet duur, dus financieel is er weinig reden om te gaan reviseren.
Enige punt van aandacht is de I-spec versie.
Maar dan alleen als je shifter geen eigen klemband heeft
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Anne Jan
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 224
Lid geworden op: ma 22 september 2014, 18:32

Dus de hendels zijn uitwisselbaar? Is dat echt zo makkelijk uit te wisselen met de remleiding? Dus schroefje los en op de nieuwe xt m8100 hendel draaien of moet er dan nog een nieuwe ring ofzo op gezet worden?

Om nou de hele hendel uit elkaar te halen en schroefdraad te tappen klinkt als erg veel werk met het risico dat het me misschien niet gaat lukpken. En dan te bedenken dat de voorrem net zo oud is en dus misschien ook binnenkort zal gaan falen :oops: Bovendien heb ik nu geen tijd om op aliexpress leveringen te wachten, over anderhalve week ga ik op vakantie en moet de mtb mee :-q

Nee, dan toch misschien de tussen oplossing. Nieuwe hendels, in ieder geval goedkoper dan een volledig nieuwe set.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29958
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ja, je leiding losdraaien vd oude hendel en op de nieuwe schroeven.
En dan ontluchten (met Shimano olie, geen DOT).
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Har77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2233
Lid geworden op: do 4 juni 2009, 16:17
Mijn mountainbike: is beter in shape dan ik

Anne Jan schreef: zo 26 september 2021, 22:53 Dus de hendels zijn uitwisselbaar? Is dat echt zo makkelijk uit te wisselen met de remleiding? Dus schroefje los en op de nieuwe xt m8100 hendel draaien of moet er dan nog een nieuwe ring ofzo op gezet worden?

Om nou de hele hendel uit elkaar te halen en schroefdraad te tappen klinkt als erg veel werk met het risico dat het me misschien niet gaat lukpken. En dan te bedenken dat de voorrem net zo oud is en dus misschien ook binnenkort zal gaan falen :oops: Bovendien heb ik nu geen tijd om op aliexpress leveringen te wachten, over anderhalve week ga ik op vakantie en moet de mtb mee :-q

Nee, dan toch misschien de tussen oplossing. Nieuwe hendels, in ieder geval goedkoper dan een volledig nieuwe set.
Kabel lostrekken, achter de oude insert afknippen, nieuwe insert erin, nieuw olijfje erover en weer vastzetten. Dan even ontluchten.
Ik denk overigens dat ik nog een M615 remgreep voor rechts heb liggen. Vanavond even kijken.
Athletes EAT and TRAIN, they don't DIET and EXERCISE.....
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29958
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Nee, je hoeft niets af te knippen enz.
Gewoon vastdraaien in de nieuwe hendel.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Anne Jan
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 224
Lid geworden op: ma 22 september 2014, 18:32

Har77 schreef: do 30 september 2021, 11:22
Anne Jan schreef: zo 26 september 2021, 22:53 Dus de hendels zijn uitwisselbaar? Is dat echt zo makkelijk uit te wisselen met de remleiding? Dus schroefje los en op de nieuwe xt m8100 hendel draaien of moet er dan nog een nieuwe ring ofzo op gezet worden?

Om nou de hele hendel uit elkaar te halen en schroefdraad te tappen klinkt als erg veel werk met het risico dat het me misschien niet gaat lukpken. En dan te bedenken dat de voorrem net zo oud is en dus misschien ook binnenkort zal gaan falen :oops: Bovendien heb ik nu geen tijd om op aliexpress leveringen te wachten, over anderhalve week ga ik op vakantie en moet de mtb mee :-q

Nee, dan toch misschien de tussen oplossing. Nieuwe hendels, in ieder geval goedkoper dan een volledig nieuwe set.
Kabel lostrekken, achter de oude insert afknippen, nieuwe insert erin, nieuw olijfje erover en weer vastzetten. Dan even ontluchten.
Ik denk overigens dat ik nog een M615 remgreep voor rechts heb liggen. Vanavond even kijken.
Ik heb een paar dagen geleden 2 nieuwe remhendel besteld. Die ga ik eerst wel even proberen. :-q
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Of je wel of niet nieuwe olijfjes (knelringen) nodig hebt hangt er vanaf hoe ze eruit zien. Als ze totaal vervormd zijn gebruik ik wel nieuwe, zijn ze nog een beetje redelijk in vorm niet. Bij de montage vervormen ze opnieuw, daar zijn ze voor bedoeld (zachte metaalsoort).
Als je leiding(en) nu al superstrak staan kun je er niks meer afknippen dus dan is de keuze al voor je gemaakt ;-)
(tenzij je nieuwe leidingen koopt natuurlijk).

Gebruik je de oude en je leiding wordt vochtig bij de aansluiting zijn ze blijkbaar niet goed genoeg meer. Ik controleer dat de eerste weken na de montage altijd een paar keer, even dat rubbertje terug schuiven is genoeg.

Mocht je nieuwe inserts nodig hebben, check even het typenummer op de remleiding. Bepaalde (meestal oudere) leidingen hebben de messingkleurige insert nodig, andere de zilverkleurige. De olijfjes zijn hetzelfde, maar de inserts zijn leidingspecifiek.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29958
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Beetje vet aan het schroefdraad en strak aandraaien.
Is van beide kanten zacht metaal, dat vormt zich wel, gaat niet lekken.

Anders wordt je remleiding wat korter en loop je de kans dat je net de verkeerde insert hebt.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Plaats reactie