Ketting loopt van het derailleurwieltje af

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Azurri
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1383
Lid geworden op: za 29 december 2012, 11:36

Ook Peter schreef: do 23 september 2021, 20:35 Ik herken het gedeeltelijk. Met een GX 12sp én 11sp heb ik de kettingen niet naast maar verkeerd er op gehad op stuiterstukken.
In beide gevallen was de oplossing het op goede lengte zetten van de ketting en instellen van de B-tension oftewel kettingspanning.
En zo zijn we weer terug bij het begin :wink:
Versleten onderdelen zijn wel een héél stuk lichter!!

First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
Jordi75
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 263
Lid geworden op: do 26 januari 2012, 17:01
Mijn mountainbike: Whyte T-130 trail

Ik denk dat ik het probleem heb gevonden en ik ben zelf degene geweest die heeft geblunderd.

Vandaag nieuwe ketting en derailleurwieltjes gekocht . Ik dacht, laat ik eens de installatie instructies lezen omdat ik zag dat er 5 spacers bij de derailleurwieltjes zaten ipv 4. Ik kwam tot de schokkende ontdekking dat één van de spacers een iets groter gat heeft en waarom dit gat groter is. Dit ringetje valt precies over de uitstulping waar het schroefdraad voor het boutje zit. Dit is mij nooit opgevallen :oops: :oops: :oops: en heb daar ooit het andere spacertje geplaatst. Dit heeft als gevolg dat er ongeveer 2 mm extra aan ruimte ontstaat waardoor de ketting ernaast kan lopen :oops: :oops: :oops: Zonder die extra ruimte is dit onmogelijk doordat de kooi er dan veel strakker op zit.

Dit moet het haast wel zijn. :~

Wat betreft de kettinglengte. Ik heb de instructies van SRAM letterlijk gevolgd en mijn oude ketting was sowieso te lang. De schakels die ik er in eerste instantie uit had gehaald (oude ketting) was zoals het had moeten zijn vanuit de Whyte fabriek. Ik heb de kettingen naast elkaar gelegd en volgens het ketting tooltje zou ik er nog mee door kunnen maar met gelijke schakels vond ik het verschil in lengte door slijtage van de oude ketting best significant.

Ik ga morgen een stuk fietsen en hopelijk blijft alles goed gaan. Hopelijk heb ik niet teveel van jullie tijd verspeeld :winkie:
Saru mo ki kara ochiru
Even monkeys fall from trees

Fietsverleden:
Djerba Laser(90's)
Mongoose Rockadile SX (90's)
Cube
Scott Spark 930
Plaats reactie