11 speed cassette op mijn 10 speed body?

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Gebruikersavatar
floris500
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 975
Lid geworden op: vr 8 maart 2013, 08:39
Mijn mountainbike: Cotic BFe275 | Dartmoor Blackbird | Kona Rove AL

Wat een moeilijk gelul weer allemaal, terwijl de vraag van TS, zo simpel als die is, al in de 3e post beantwoord is :lol:
Aangezien hij het verder steeds over 11 heeft (zelfs in de titel), leek mij het duidelijk dat hij geen 12 wilt, ookal heeft hij Eagle geschreven.
JobPool88
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 384
Lid geworden op: di 7 juni 2011, 14:25
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower

bedankt allemaal, het wordt steeds duidelijker voor mij. en ik was inderdaad niet op de hoogte dat Eagle voor de 1x12 lijn stond :oops: .
in principe wil ik voor 11 speed gaan, maar ik moet hetzelfde veranderen wanneer ik naar 12 speed ga, dus ik sta er wel voor open.
Ik vraag mij af of het veel beter zal zijn, zowel de 11 speed als de 12 speed is te krijgen met een 50t cassette en dat vind ik het belangrijkst voor de lange klimmen in de bergen....
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29978
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

floris500 schreef: vr 22 februari 2019, 16:30 Wat een moeilijk gelul weer allemaal, terwijl de vraag van TS, zo simpel als die is, al in de 3e post beantwoord is :lol:
Aangezien hij het verder steeds over 11 heeft (zelfs in de titel), leek mij het duidelijk dat hij geen 12 wilt, ookal heeft hij Eagle geschreven.
Je kan ook 12-speed bedoelen (Eagle) maar 11 schrijven (typo).
Dus assumption is the mother of all fuckups en zodoende is meer / complete info wel fijn.
Verder lezen er ook wel eens mensen mee, dus meer (juiste!) info is beter.
Noem jij het maar moeilijk gelul, iemand is er blij mee.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4077
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

JobPool88 schreef: vr 22 februari 2019, 17:49 bedankt allemaal, het wordt steeds duidelijker voor mij. en ik was inderdaad niet op de hoogte dat Eagle voor de 1x12 lijn stond :oops: .
in principe wil ik voor 11 speed gaan, maar ik moet hetzelfde veranderen wanneer ik naar 12 speed ga, dus ik sta er wel voor open.
Ik vraag mij af of het veel beter zal zijn, zowel de 11 speed als de 12 speed is te krijgen met een 50t cassette en dat vind ik het belangrijkst voor de lange klimmen in de bergen....
Ik stond voor dezelfde keuze en ben maar gelijk naar 1x12 gegaan (future proof ?) , dat geeft toch wat kleinere stapjes. Ik heb overigens NX cassette en crankset, gecombineerd met GX shifter,derraileur en ketting (alles "eagle" 12sp) Is maar iets duurder maar zou op GX niveau schakelen, terwijl je toch je gewone cassette body/ wielset kunt gebruiken.
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2181
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

JobPool88 schreef: vr 22 februari 2019, 17:49 Ik vraag mij af of het veel beter zal zijn, zowel de 11 speed als de 12 speed is te krijgen met een 50t cassette en dat vind ik het belangrijkst voor de lange klimmen in de bergen....
Met beide kom je boven en voor beiden wil je volgens mij tov NL een kleiner voorblad.

Van de zomer heb ik mijn eerste meerdaagse Alpentocht gereden op mijn Remedy die prima rijd, maar net als zijn baasje nou ook geen klimgeit is. :-{ Ik had 30 voor n was daar erg blij met het 50 blad achter. Nou rij ik nooit om hard te gaan, maar in NL heb ik 34 voor.
Miss-Jurf rijd in NL met 32 en in de Alpen 28 en kwam overal prima naar boven.

Een wat fitter maatje reed met een 11speed casette met 42 tandjes, en die had 28 voor en dat ging nog, maar een iets minder fit maatje had 30 voor en ging elke dag volledig dood. Met Eagle heb je wel wat meer bandbreedte qua voorblad.
Aan de andere kant als je die klein gnoeg pakt, 26 of 28 fiets je ook alles omhoog met een 11 speed...en je hebt nog de mogelijkheid om een 11-46 cassette te pakken.
11-50 bij 11speed vond ik niet zo, te grote stappen voor mijn smaak.
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
Gebruikersavatar
floris500
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 975
Lid geworden op: vr 8 maart 2013, 08:39
Mijn mountainbike: Cotic BFe275 | Dartmoor Blackbird | Kona Rove AL

ThaSingleTrackMastah schreef: vr 22 februari 2019, 19:56
floris500 schreef: vr 22 februari 2019, 16:30 Wat een moeilijk gelul weer allemaal, terwijl de vraag van TS, zo simpel als die is, al in de 3e post beantwoord is :lol:
Aangezien hij het verder steeds over 11 heeft (zelfs in de titel), leek mij het duidelijk dat hij geen 12 wilt, ookal heeft hij Eagle geschreven.
Je kan ook 12-speed bedoelen (Eagle) maar 11 schrijven (typo).
Dus assumption is the mother of all fuckups en zodoende is meer / complete info wel fijn.
Verder lezen er ook wel eens mensen mee, dus meer (juiste!) info is beter.
Noem jij het maar moeilijk gelul, iemand is er blij mee.
Een typo gebeurd meestal niet 5 x op rij.. Vandaar niet zomaar een aanname :wink:
De rest ben ik het wel mee eens ja.
RuudRuud
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 994
Lid geworden op: di 10 september 2013, 05:20

kermit schreef: vr 22 februari 2019, 13:19 Op 2: alle cassettes met Shimano splines. Omdat deze body iets breder is moet er bij de "smalle" cassettes (mtb (10/11/12 speed met Shimano-passing) en road 10-speed en minder dus) een vulring onder gelegd worden omdat anders die cassette niet spelingsvrij gemonteerd kan worden.
Volgens mij bedoel je het wel maar het staat er onduidelijk. Het leek alsof er alleen een spacer bij 10 speed mtb-cassettes nodig was.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16849
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ik bedoel het altijd goed natuurlijk!
:wink: :D
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
JobPool88
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 384
Lid geworden op: di 7 juni 2011, 14:25
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower

dag mede fietsers,

bedankt voor de hulpvolle reacties! ik ben uiteindelijk gegaan voor de Eagle lijn. nx cassette op mijn body, gx derailleur ,shifter en ketting.
Ik kwam er met monteren alleen achter dat het voorblad wat ik had besteld niet op mijn huidige crank past. Ik heb een Truvativ XO gxp carbon crank met een bcd van 120mm. Ik wil graag een 32 tand wiel voor zetten maar dat blijkt dus alleen te kunnen met een direct Mount of een 94mm bcd.

Zou ik een direct Mount gewoon op mijn crank kunnen zetten zonder problemen? of moet ik de spider vervangen? mijn crankstel was nogal prijzig dus ik zit er niet op te wachten om deze te moeten vervangen, als het moet heb ik geen keus. hopelijk kunnen jullie mij hier ook mee helpen.

alvast bedankt!
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29978
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Bij directmount heb je geen spider meer, voorblad komt dan rechtstreeks op je crank, op de plek vd spider.
Maar dan moet je wel een crank hebben waarbij je de spider kunt verwijderen.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16079
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Dus ja, je kunt de spider er af halen en een blad direct aan de crank schroeven. SRAM heeft dan wel weer een andere passing dan andere merken, dus let daar wel even op.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
JobPool88
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 384
Lid geworden op: di 7 juni 2011, 14:25
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower

dat is heel mooi nieuws, dat scheelt een hoop geld. nu heb ik wat gelezen over de 3mm offset(boost) en de 6mm offset. ik lees er wat verschillende berichten over. ik heb een paar keer gelezen dat je bij Eagle altijd een boost offset moet gebruiken, maar andere berichten zeggen dat je alleen boost offset nodig hebt als je de boost achteras hebt(148mm). ik vind dat een beetje verwarrend. ik heb zelf een 142mm achteras, maar pas uiteraard wel de Eagle cassette toe....
Plaats reactie