Liesbreuk

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
Bartjuh55
All rounder
All rounder
Berichten: 58
Lid geworden op: zo 18 april 2010, 12:41

Robert88 schreef:Bij mij hebben ze een snee van tien centimeter moeten maken. Gisteren vijf weken geleden geopereerd. Komend weekend het bos maar weer in! :)
10 centimeter? Hebben ze je hele lies eruit gehaald? :lol:
frankfiets
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 38
Lid geworden op: di 1 mei 2012, 11:22
Mijn mountainbike: Scott, met rohloffnaaf

6 weken geleden ook een liesbreukoperatie ondergaan. Een jaap van een cm of 12. Dan leggen ze het matje van buitenaf erop en zetten dat vast. Pas na een week of 4 weer redelijk zonder pijn op de fiets kunnen zitten.
Nu gaat het wel weer. Ik merk wel dat het beetje conditie dat ik had min of meer is weggevaagd door de narcose en de aansluitende pijnstillers.
uit ervaring van eerdere narcoses weet ik dat ik daar minstens een maand of drie last van houd. Dat neemt maar heel langzaam af. Heb al van alles geprobeerd om dat te versnellen (vooral veel actief bezig zijn). Helpt niet echt. Heeft dus gewoon tijd nodig en ik doe het er maar mee.
Eind november mijn eerste toertocht na de operatie (Geffen). Eindelijk. De fiets staat er klaar voor. Nu ik nog.
Beam me up Scott
leks
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 202
Lid geworden op: wo 26 juni 2013, 11:36

Hmm ik ben wat dagen terug pijnlijk op mijn stuur terecht gekomen, heb het aangekeken, maar vermoed nu toch sterk een liesbreuk oid., gezien de aard van de zwelling die aanwezig blijft. Morgen ga ik toch maar bij de huisarts langs...

Heb tijdens de feestdagen onder de pijnstillers nog wel gefietst over asfalt naar kennissen/boodschappen ed. Daarna ook paar x zonder pijnstillers, gaat moeizaam...

Is het sterk af te raden om dit soort stukjes te fietsen of maakt het voor de blessure iha niet zoveel uit?
leks
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 202
Lid geworden op: wo 26 juni 2013, 11:36

Nou geen liesbreuk, enkel zware hematoom, toch 1-2 weken rustig aan, maar beter. Hoopte op een vent of een oudere vrouwelijke huisarts, kreeg een jong leuk ding, maar ging goed.
vissie1991
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 34
Lid geworden op: zo 22 november 2015, 23:59

Ben inmiddels 3 keer geopereerd aan een liesbreuk. Heb er sinds dien altijd een zwakke plek aan over. Op het moment dat je inderdaad een liesbreuk hebt ga je redelijk snel naar de huisarts. Tenminste ik hield behoorlijke aanhoudende pijn!

Mooi dat je geen breuk hebt en effe rustig aan dus!
leks
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 202
Lid geworden op: wo 26 juni 2013, 11:36

Dank je nog vissie!

Jammer dat het bij jou iets chronisch is geworden. Las hier idd over vantevoren dat het een blijvende zorgplek kan worden.

Maakte mij er eigenlijk niet zo druk om maar het laatste weekeinde voelde het toch echt niet goed vandaar, en als je dan gaat lezen zijn de rapen gaar...

Hematoom geneest ook maar langzaam, wordt ouder denk ik, maar lekker thuis..
leks
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 202
Lid geworden op: wo 26 juni 2013, 11:36

Weer poosje later, heb daar nog steeds een aardige bult, ben er inmiddels aan gewend. Alleen is mij onlangs pas opgevallen dat deze bij het opstaan nauwelijks aanwezig is en rara tijdens het plassen na een 4tal seconden opzwelt, deze zwelling blijft vervolgens de rest van de dag aanwezig.

Tijdens slapen zakt het blijkbaar weg en herhaalt dit proces zich in de ochtend. Zonet dan maar weer bij de HA langs en mag binnenkort dan weer op echo.
Enkel de HA kon de koppeling met plassen niet plaatsen en wuifde het weg. Totdat ik benadrukte dat het toch echt zo was puur op constatering van mijn kant, maar alsnog kon zij daar geen verklaring voor geven.

Herkent iemand dit?
philippevk
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 849
Lid geworden op: za 26 augustus 2006, 18:56
Mijn mountainbike: Spectral 125/Scalpel HT

Herkennen gelukkig niet. Wel heb je in die buurt te maken met je bekkenbodemspieren. Deze houden het hele zaakje (darmen, blaas, prostaat en wat andere orgaantjes) in bedwang. Hoewel ik geen arts ben, verre van zelfs, kan ik me wel voorstellen dat een ontspanning van je bekkenbodem (dat doe je tijdens het plassen) dit problem kan veroorzaken.
Wellicht een idee om dit nog extra na te vragen?
leks
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 202
Lid geworden op: wo 26 juni 2013, 11:36

Goeie! zal dit zeker bespreken bij de echo.

Vind het toch wat vreemd dat er niet eerder wat is opgemerkt, en dan zo'n huisarts die je wat verdacht aankijkt.. en vraagt wat denkt u dat het is.. euch.. moet ik eens bij mijn klanten proberen.

Maarja we ploeteren door.. zal mij niet zomaar laten afschepen.
Zal het verdere verloop nog wellus melden.
Mtbenno
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 47
Lid geworden op: wo 30 november 2016, 22:08

leks schreef:Goeie! zal dit zeker bespreken bij de echo.

Vind het toch wat vreemd dat er niet eerder wat is opgemerkt, en dan zo'n huisarts die je wat verdacht aankijkt.. en vraagt wat denkt u dat het is.. euch.. moet ik eens bij mijn klanten proberen.
Het is al weer bijna een half jaar geleden maar ben toch benieuwd wat er uit het onderzoek is gekomen. Heb zelf ook een liesbreuk en sta op het punt om een operatie te plannen.
Wat jij omschrijft met zwelling die komt en gaat heb ik ook... zelf dacht ik aan waterbreuk, maar uroloog zij van niet. Chirurg bij liesbreuk centrum zij misschien waterbreuk..
Geeft weinig vertrouwen..
Ik hoop dat het bij jou allemaal weer goed is gekomen!
leks
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 202
Lid geworden op: wo 26 juni 2013, 11:36

Ohja status.. bij mij loopt het dus nog steeds.. en het is alsnog een liesbreuk. Enkel waterbreuk is bij mij nooit over gesproken, bij de laatste echo (3de) bleek alsnog een liesbreuk, alleen er komt geen darm doorheen maar enkel nog vetweefsel, schijnbaar.

Ik sta op dit moment op de ad hoc lijst ben afgelopen donderdag en vandaag hierover gebeld. Donderdag belletje gemist jammer genoeg, anders was het al gebeurd en morgen kan ik niet ivm. werk.

Hoop wel dat er nog dit jaar kan worden ingegrepen, nog 2 weken en de val is een jaar oud ;)
Dankje overigens, hoop hetzelfde voor jou!

Zal wat weken na de ingreep ook even rapporteren, als niet vergeet...
Gebruikersavatar
Ferdy01
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 19
Lid geworden op: za 14 mei 2016, 21:25
Mijn mountainbike: KTM Ultra Force 27.5 2015

Goh ik kom net terug uit het ziekenhuis en zie dit draadje. Voor mij voorlopig helaas niet fietsen. Sinds een jaar of 4 had ik een keer of 10 minimaal per jaar een bal zo groot als een tennisbal. Daar al heel vaak antibiotica voor gekregen. Afgelopen zaterdag avond weer prijs. Toch zoveel pijn dat ik zondag om 06:00 uur bij de huisartsenpost zat en er dus niet aan fietsen werd gedacht. En ook daar, een antibiotica kuurtje tegen de bijbalontsteking.

De klachten werden erger en vandaag was rechts het formaat van een erg grote kerstbal. Ik hoef van de mannen niemand er vertellen wat dat betekent denk ik..

Op de spoedeisende hulp terechtgekomen en daar trof ik een arts die direct aan een liesbreuk dacht, een scrotale breuk om precies te zijn. Echo gemaakt en bingo. Vervolgens hardhandig de darm weer op zijn plaats proberen te krijgen gedurende 10 minuten, écht geen pretje.. Donderdag bij de betreffende chirurg op spreekuur en binnen een week word ik geopereerd. Voorlopig niet biken dus :(

Dus, iedereen die hier aangeeft er al lang mee te lopen. Beter nu verhelpen nu het een kleine klacht is, dan wachten tot de klachten veel erger worden!
leks
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 202
Lid geworden op: wo 26 juni 2013, 11:36

Scrotaal klinkt inderdaad nog een tikkie :-{

Overigens heb ik er voorlopig weinig last van, maar het is onbewust een zwakke plek, waar ik altijd rekening mee houd, ook tijdens fietsen etc. en zeker bij vallen.

Jammer :-{ dat de juiste diagnose zolang op zich heeft laten wachten, meerdere malen gehoord dat je van een val niet zomaar een liesbreuk zult krijgen.
Uiteindelijk zelfs van de chirurg die mogelijk de ingreep gaat doen, ik had daarvoor toch echt een strak liesje daar hoor.. maarja geen discussie het hoort er blijkbaar bij.

Sterkte klinkt nogal heftig bij jou!
wwtan
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 20
Lid geworden op: ma 21 november 2016, 10:59

Het is gewoon een anatomisch zwakke plek; ook als het strak voelt. Dit omdat er het een en ander tijdens de ontwikkeling door het lieskanaal heen heeft moeten lopen. Het kan dus prima zonder val voorkomen en het kan dus ook dat een val er niks mee te maken heeft. Aan de andere kant zou je je ook kunnen voorstellen dat als je valt op een zwakke plek het er niet sterker van wordt en eerder zwakker.
RisingX
All rounder
All rounder
Berichten: 75
Lid geworden op: wo 8 september 2010, 14:17

Ook ik met m'n 26 jaar nu anderhalve week geleden geopereerd aan een liesbreuk. Zoals ik het zelf omschreef, ineens twee bobbels in me broek.

Ben eigenlijk pijnvrij, gelukkig, dus ben benieuwd wanneer ik weer om de fiets kan. Kan niet wachten om de eerste meters van het nieuwe jaar te kunnen maken. Maar ik geef het maar even te tijd om goed te helen en dan rustig opbouwen.

Hoe lang hebben jullie gewacht met de eerste ritten crossen?
Plaats reactie