MTB positie op fiets: Bekken kantelen of rechtop zadel?

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
J.R.
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 41
Lid geworden op: wo 29 augustus 2012, 23:50

do 30 augustus 2012, 00:21

Ik ben al jaren een fanatieke wielrenner en heb een tijdje terug een MTB aangeschaft om met name in de hefst/winter de conditie goed op peil te houden. Echter, ondanks dat het nog lang geen herfst was ben ik de afgelopen weken al flink aan het crossen geweest op de MTB en vind ik het echt super leuk! Er is echter een ding waar ik niet helemaal uit kom... Ondanks dat mijn MTB frame de zelfde bovenbuis lengte heeft als mijn racefiets en het zadel op de zelfde hoogte zit, heb ik vaak aan het einde van de rit last van een zeurende pijn in de onderug...

Mijn gevoel is dat dit toch aan de positie op de fiets ligt. Tijdens mijn "wieleropleiding" is mij altijd geleerd om het duidelijk gekantelde bekken op de racefiets te zitten (dus rug recht, geen kattenrug), echter merk ik dat ik dit op de MTB lastig vind om te doen... Ook zie ik aan mede MTB'ers vaak dat zij meer rechtop zitten met een een iets krommere rug ipv met gekantelde bekken. Mijn vraag is dan ook: Wat is gebruikelijk binnen het mountainbiken? Dient men met gekantelde bekken te fietsen, of is er een reden om op de MTB een krappere zit aan te houden en dus veel meer recht op zittend?

Hoor graag de ervaringen van mede MTB'ers hier! :)
zenegroen
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2245
Lid geworden op: di 1 maart 2011, 15:23

do 30 augustus 2012, 09:04

Velen vinden het blijkbaar fijn het zadel een tikje naar achteren gekanteld te hebben maar voor mij is het funest voor de onderrug. Ook als ik mijn zadel op de theoretische goedgekeurde hoogte zet is rugpijn een garantie, daarom heb ik hem 1 cm daaronder staan en weg is de rugpijn! Het blijft proberen en spelen met de standen.
J.R.
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 41
Lid geworden op: wo 29 augustus 2012, 23:50

vr 31 augustus 2012, 09:53

Ok - laat ik het anders stellen... Aangezien je (zeker met een hardtail) t.o.v. een racefiets behoorlijk wat klappen moet opvangen, wat is dan beter voor je rug om deze klappen op te vangen? Een gekantelde bekken of een meer rechtop zit op je zadel..? Ik twijvel aangezien mij ook altijd is geleerd dat je zware voorwerpen dient te tillen met een rechte rug,,,
Gebruikersavatar
Jan Willem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3626
Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988

vr 31 augustus 2012, 10:37

Ik heb nooit geleerd hoe die houding 'officieel' moet zijn en moet het dus hebben van eigen bevindingen.

Mijn favouriete rondjes rijd ik op, voor NL begrippen, flink technisch terrein.
Daar blijf je steeds een beetje bezig met je houding zodat ik ook niet echt kan zeggen wat nou precies dé houding voor de doorsnee biker moet zijn.
Bij het MTB-en daar heb ik dus nooit een constant vaste houding, maar als uitgangspunt zit ik in de regel met een lichtgebogen rug, dus zonder gekanteld bekken.
Armen niet gestrekt (ahw in het slot) maar licht gebogen zodat de klappen door een scharnierbeweging in de ellebogen opgevangen kunnen worden.

Een enkele keer ga ik voor kilometers en op die wat saaiere rechte stukken wissel ik dan af en toe even af door de rug wat meer in rechte lijn te strekken maar ik merk dan wel meteen dat onverwachte klappen direct onder in de rug in de eerste wervels boven het bekken worden opgevangen. En das nie lekker.
Stoor nooit een vlooiende aap.
hksmit
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 238
Lid geworden op: do 15 juli 2010, 21:43
Mijn mountainbike: Bergwerk Faunus & Magura MB09XC
Contacteer:

vr 31 augustus 2012, 18:43

Merk ook wel dat ondanks dat ik theoretisch goed zit ik toch bij langere ritten alsnog her en der wat last van de rug krijg. Heb dan ook niet de meest ongeschonden rug die er is, maar denk dat is desondanks volgende week even met fiets en al naar mn vaste fysiotherapeute ga voor eventuele adviezen. Denk dat het opzoeken van een echte specialist ( en dus niet alleen een goede fietsenmaker, dat ben ik tenslotte zelf :tong ) hierin kan helpen de juiste positie te vinden. Rij op dit moment in een erg sportieve houding, wellicht toch iets comfortabeler gaan zitten.
Mvg Harm
J.R.
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 41
Lid geworden op: wo 29 augustus 2012, 23:50

vr 31 augustus 2012, 21:08

Thnx... Dus als ik dat zo hoor dan denk ik dat ik mijn zit iets krapper zou moeten maken als op mijn racer en waarschijnlijk mijn zadel ook een tikkie lager.

@hksmit: Laat ff weten mocht je fysio nog goede adviezen hebben! :)
mtfuji
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2282
Lid geworden op: ma 14 februari 2005, 13:11
Contacteer:

vr 31 augustus 2012, 21:45

Ook ik heb tijden last van mijn onderrug gehad, wat bij mij toen uiteindelijk het wondermiddel was, (proefondervindelijk uitgevonden) was mijn zadel iets meer voorover kantelen waardoor mijn bekken iets minder naar achter kantelde. Daarna nooit meer last van mijn onderrug gehad.
"Strong, light, cheap. Pick two." Keith Bontrager
hksmit
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 238
Lid geworden op: do 15 juli 2010, 21:43
Mijn mountainbike: Bergwerk Faunus & Magura MB09XC
Contacteer:

vr 31 augustus 2012, 21:56

mtfuji schreef:Ook ik heb tijden last van mijn onderrug gehad, wat bij mij toen uiteindelijk het wondermiddel was, (proefondervindelijk uitgevonden) was mijn zadel iets meer voorover kantelen waardoor mijn bekken iets minder naar achter kantelde. Daarna nooit meer last van mijn onderrug gehad.
Dit heeft ook bij mij inderdaad een gedeelte van de last weggenomen.
Mvg Harm
Titaleon
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 36
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 19:22
Mijn mountainbike: Carbon No Name 29-er in progress
Contacteer:

za 1 september 2012, 00:40

mtfuji schreef:Ook ik heb tijden last van mijn onderrug gehad, wat bij mij toen uiteindelijk het wondermiddel was, (proefondervindelijk uitgevonden) was mijn zadel iets meer voorover kantelen waardoor mijn bekken iets minder naar achter kantelde. Daarna nooit meer last van mijn onderrug gehad.
Dat wondermiddel is op zich een heel éénvoudig mechanisme.

Door het bekken op deze manier licht te kantelen kun je de LORDOSE ofwel de natuurlijke HOLLING in je onderrug wat gemakkelijker vasthouden.
Je oplossing is de enige juiste overigens.

De onderrugklachten, zoals door TS omschreven, ontstaan door het BOLLEN ofwel het de-lordoseren van de rug. We noemen dit ook wel flexie van de onderrug. Bij flexie van de onderrug ontstaat behoorlijk wat druk op de tussenwervelschijven. De zachte massa van de tussenwervelschijven verplaatst zich in de richting van de zenuwen. Áááuuww, pijn !!!

Voor mensen die met regelmaat last hebben van hun onderrug tijdens het fietsen, is het belangrijk dat ze niet te veel en niet te lang in flexiestand zitten ( gebolde rug ). De zitpositie moet zodanig zijn dat je relatief gemakkelijk je rug kunt strekken.

Strekken wil zeggen dat je, zonder al teveel moeite, je onderrug in de natuurlijke licht holle positie kunt brengen. Door het zadel lichtjes te kantelen breng je het bekken in de juiste positie. Je onderrug 'volgt' namelijk. Op de afbeelding hieronder kun je dit goed zien :

Afbeelding

In het geval van lage rugklachten zul je moeten zoeken naar een compromis. Je zult op aerodynamisch niveau wat concessies moeten doen. Succes !!!
Greetz Leonneke²
Gebruikersavatar
Jan Willem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3626
Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988

ma 3 september 2012, 07:49

Heldere uitleg!
Als ik mijn rug in die 'holle' houding heb zoals jij omschrijft, komen de klappen bij mij juist harder / pijnlijker door in de rug dan wanneer ik in 'flex' houding zit.
Hoe is dat te verklaren? Ik heb het zadel overigens niet gekanteld.
Stoor nooit een vlooiende aap.
clucluc
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 876
Lid geworden op: wo 16 april 2008, 20:26
Mijn mountainbike: Cube Reaction 29 GTC Pro

ma 3 september 2012, 08:26

Goede uitleg titaleon ! Id heb ik ook dmv spelen me de zadel hoek in het verleden mijn onderrug kunnen ontlasten. Langzaam train je die spieren, en verdwijnen de klachten vanzelf. Nu fiets ik dynamischer, waardoor ik net als Jan Willem mijn houding constant aanpas aan t terrein snelheid en omstandigheden. Hierdoor zit ik niet meer in een vaste houding en heb nooit geen klachten meer.
Enkel als ik net als gisteren de laatste 10 km van de dag ( 75 gedaan op alphen ;) ) vol gas geef op de weg naar huis, en dus in een vaste houding ga fietsen, dan voel ik weer wat stijfheid in de onderrug, zodra t weer overgaat in Ofroad is de "pijn/stijfheid" weer direct weg.

Cluc
Giant X-1500, Focus Black compo, Cube AMS HPC K18, Cube 29 Reaction GTC pro
Tone
All rounder
All rounder
Berichten: 115
Lid geworden op: di 9 augustus 2011, 15:56

ma 3 september 2012, 13:00

Ik heb sinds ik mn huidige fiets gekocht heb bijna een jaar lang pijnvrij gefietst. Een maand of twee geleden begon m'n rug weer op te spelen tijdens het fietsen (ben rugpatient). Ik heb in die tijd een camelbak gekocht. In het begin wilde ik het eigenlijk niet geloven maar volgens mij is mijn Camelbak een oorzaak van m'n rugpijn. Heb hem afgelopen twee ritten meegenomen zonder waterzak om gewicht te besparen maar ook dit werkt niet. Jammer ,want ik vind het een fijn systeem. Het wordt weer een zadeltasje met het hoognodig gereedschap en een bidon. Eens kijken of dat beter gaat.

Iemand van jullie ervaring hiermee?
Titaleon
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 36
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 19:22
Mijn mountainbike: Carbon No Name 29-er in progress
Contacteer:

ma 3 september 2012, 17:31

Jan Willem schreef: ................. pijnlijker door in de rug dan wanneer ik in 'flex' houding zit. Hoe is dat te verklaren?
Hoi Jan-Willem. Uiteraard is het 'op papier' niet te beoordelen hoe ver je in de 'lordose' houding zit. Er zijn meerdere verklaringen mogelijk. Mocht het zo zijn, dat je in bepaalde posities echt PIJN hebt, dan is het natuurlijk verstandig dit goed te laten onderzoeken.

- Het kan zijn, dat je echt maximaal lordoseert, d.w.z. je brengt de onderrug in de eindstand ofwel 'in het slot' van de holling. In deze eindstand raken de harde delen van de rug elkaar ( met name de facetgewrichtjes ) en dat is pijnlijk. Deze maximale lordose is overigens af te raden vanwege de irritaties die je daarbij opwekt

- Als je in de FLEX houding fietst, dan 'hang' je letterlijk in je grote en kleine rugspieren en in de gewrichtsbanden. Hierdoor heb je dus continue rek op deze weke delen. Ga je vervolgens naar de HOLLE positie, dan span je al die spiertjes aan. Dit geeft vaak een stijf gevoel.
Mensen die veel in FLEX houding zitten, lopen en bewegen, voelen altijd stijfheid en pijn als ze in een lordosehouding komen.

Ééntje om te onthouden : "USE IT OR LOSE IT" of eenvoudiger het lichaam verliest bepaalde functies als deze niet worden gebruikt.

Een goed vergelijk, om het wat duidelijker te maken. Stel je hebt een arm gebroken. Deze arm gaat voor 6 weken in het gips. Na 6 weken mag het gips eraf. Bewegen in een hoek van 10 graden doet al pijn. Ga je verder dan die 10 graden dan zak je letterlijk en figuurlijk door de grond van de pijn. De bewegingsuitslag van de arm moet (onder begeleiding) weer getraind worden. Dit proces neemt meerdere weken in beslag.

Terug naar de rug... Stel je houd je rug gedurende jaren en jaren in een lichte flexiestand ( zitten, autorijden, slapen, fietsen ). Het bewegen in de richting van de holling zal dan pijn doen. Hiervoor is training noodzakelijk. De meest bekende therapie is de McKenzie . Daarbij leer je overigens ook op geleide van pijn te trainen. Je beweegt naar het pijnlijke gebied en blijft daar gedurende 10 - 15 seconden in zitten. Doe je dit goed dan voel je de pijn langzaam verminderen en centraliseren.

Wel belangrijk dat ik hierbij vermeld dat dit bij 90 - 95 % van de mensen zeer effectief werkt. Dat maakt het echter ook heel belangrijk dat je zeker weet dat de oorzaak de genoemde flexiestand is !!!

Bij twijfel, forse pijn, uitstralingen enzovoorts is het natuurlijk handiger een goed onderzoek te laten doen.

Er zijn nog veel meer oorzaken mogelijk. Er kunnen bijvoorbeeld zenuwen afgekneld worden. Het kunnen spieren zijn die (heel snel) verzuren in die houding. Tussenwervelschijven die (te) dun zijn. Een hernia waar je 'geen weet' van hebt. Een beschadiging op welk niveau dan ook.

Bovendien is het begrip 'pijn' uiterst lastig. Ruw samengevat is het voor de gemiddelde fietser zeer verstandig regelmatig de EXTENSIE op te zoeken. Fietsen is een knap ingewikkeld beweegpatroon. We verwachten van de benen dat ze telkens strekken terwijl we het bovenlichaam voorover gebogen houden. Probeer dat met hardlopen maar eens te doen, dan begrijp je direct wat ik bedoel. :winkie: :winkie: :winkie:
Greetz Leonneke²
Gebruikersavatar
Jan Willem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3626
Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988

di 4 september 2012, 07:48

Titaleon schreef:Probeer dat met hardlopen maar eens te doen, dan begrijp je direct wat ik bedoel. :winkie: :winkie: :winkie:
Dat is ook de reden waarom ik veel liever fiets dan hardloop :D

Heel verhaal waar we wat mee kunnen, er zit geen woord Russisch bij...
Overigens is er bij mij geen sprake van rugpijn oid bij het biken wat reden tot zorgen geeft.
Ik bedoel meer aan te geven dat wanneer ik met holle ipv bolle rug fiets, plotselinge klappen pijnlijk kunnen zijn terwijl ik met licht bolle rug niets voel.
Dit lijkt dus waarschijnlijk te komen doordat ik de rug dan teveel in holle positie houdt.

Ik zal de komende weken er eens wat meer bewust mee om proberen te gaan, eens kijken hoe dat bevalt.
Stoor nooit een vlooiende aap.
J.R.
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 41
Lid geworden op: wo 29 augustus 2012, 23:50

di 4 september 2012, 21:59

Hallo, hier de TS... Ik heb op basis van het advies van Titaleon mijn zadel een flink stuk naar achter verplaatst en iets naar voren gekanteld. Ik zit nu langer, maar naar mijn verbazing ook comfortabeler en mijn rugpijn is over! :)
Plaats reactie